درسنامه آموزشی زیست شناسی (2) کلاس یازدهم رشته تجربی با پاسخ فصل نهم: پاسخ گیاهان به محرکها- گفتار 2: پاسخ به محیط
شاید توجه کرده باشید که درختان با کاهش سرما گل میدهند، یا اینکه گلبرگهای بعضی گیاهان در شب بسته میشوند. آیا میتوانید مثالهای دیگری نیز دربارهٔ پاسخ گیاهان به شرایط محیطی ارائه دهید؟ در ادامه انواعی از این پاسخها را بررسی میکنیم.
پاسخ به نور
دیدیم که ساقه به سمت نور یک جانبه خم میشود. آیا پاسخ ریشه به نور یک جانبه، همانند ساقه است؟
میدانید که نقش نور در گیاهان، حیاتی است؛ اما نور افزون بر نقشی که در فتوسنتز دارد، فرایندهای متفاوتی را در گیاهان تنظیم میکند. گلدهی یکی از این فرایندهاست که در ادامه به آن میپردازیم.
فعالیت 4 (صفحه 146 کتاب درسی)
الف) پیشبینی میکنید که پاسخ ریشه به نور یک جانبه چه باشد؟
از آنجایی که ریشه به سمت اعماق زمین و تاریکی رشد میکند، ریشه نورگرایی منفی دارد.
ب) برای بررسی درستی پیشبینی خود، آزمایشی طراحی کنید.
پ) آزمایشی را که طراحی کردهاید با چند گیاه انجام و نتیجه را گزارش دهید.
گلدهی در گیاهان
گیاهانی که در محل زندگی خود میبینید، در چه فصل یا فصلهایی گل میدهند؟ چرا بعضی گیاهان در فصلی خاص و بعضی در همهٔ فصلها گل میدهند؟ اگر بخواهیم گیاهی را که در تابستان گل میدهد، مثلاً در پاییز وادار به گلدهی کنیم، آن را باید در چه شرایطی قرار دهیم؟
گیاه هنگامی گل میدهد که مریستم رویشی که در جوانه قرار دارد، به مریستم گل یا زایشی تبدیل شود. این تبدیل به شرایط محیطی مانند دما و طول روز و شب وابسته است.
گیاهان را براساس نیاز بهنور، برای گلدهی در سه دستهٔ روز کوتاه، روز بلند و بیتفاوت قرار میدهند. گیاه داوودی در روزهای کوتاه پاییز گل میدهد. در واقع این گیاه برای گل دادن به شبهای طولانی نیاز دارد و زمانی گل میدهد که طول شب از حدّی کم تر نباشد. شبدر که در تابستان گل میدهد، روز بلند است. این گیاه برای گل دادن به شبهای کوتاه نیاز دارد و زمانی گل میدهد که طول شب از حدّی بیش تر نباشد (شکل 12). آگاهی از تأثیر نور بر گلدهی به پرورش دهندگان گل امکان داد تا با ایجاد شرایط نوری مصنوعی بتوانند در همهٔ فصلها، گلهایی با نیازهای نوری متفاوت پرورش دهند.
به هر حال گل دادنِ بعضی گیاهان وابسته به طول شب و روز نیست. چنین گیاهانی را بیتفاوت می نامند؛ گیاه گوجه فرنگی از این گروه است.

فعالیت 5 (صفحه 147 کتاب درسی)
با توجه به شکل زیر و شکل 12- ب توضیح دهید که شکستن شب با یک جرقهٔ نوری چه تأثیری بر گلدهی گیاه روز کوتاه دارد.
شکستن شب با یک جرقهٔ نوری سبب میشود که گیاه روز
پاسخ به دما
گیاهان هر دمایی را نمیتوانند تحمل کنند. مثلاً سرمای شدید میتواند مانع از رویش دانهها و جوانهها شود. برگ بعضی درختان با کاهش دما در فصل پاییز میریزد و جوانهها با برگهای پولک مانندی حفظ میشوند.
دیدیم که گیاهان برای گل دادن نیازهای نوری متفاوتی دارند. بعضی گیاهان برای گل دادن نیاز به گذراندن یک دوره سرما نیز دارند. مثلاً برای نوعی گیاه گندم مشاهده شده است که اگر بذر آن را مرطوب کنیم و در سرما قرار دهیم، دورهٔ رویشی آن کوتاه میشود و زودتر گل میدهد. کشف این ویژگی در گیاهان، امکان بهرهبرداری از زمینهایی را فراهم کرد که اکثر سال با برف و یخ پوشیده شدهاند.
پاسخ به گرانش زمین
آیا گرانش زمین بر جهت رشد ساقه و ریشه اثر دارد؟ به شکل 13 نگاه کنید. همانطور که میبینید ساقه در خلاف جهت گرانش و ریشه در جهت گرانش زمین رشد میکند. رشد جهتدار اندامهای گیاه به گرانش زمین، زمینگرایی نامیده میشود. میتوانید با طراحی و اجرای آزمایشهایی، زمینگرایی را در انواعی از دانهرستها بررسی کنید.

پاسخ به تماس
در شکل 14 مثالهایی از پاسخ گیاهان به تماس را مشاهده میکنید. شاید بعضی گیاهان را دیده باشید که به دور گیاهان دیگر یا یک پایه میپیچند. مثلاً ساقهٔ درخت مو در تماس با درختی دیگر و یا پایه، به دور آن میپیچد. پیچش بهعلت تفاوت رشد ساقه در بخش قرار گرفته روی تکیهگاه و سمت مقابل آن ایجاد میشود؛ بهطوری که رشد یاختهها در محل تماس کاهش مییابد.
ضربه زدن به برگ گیاه حساس، باعث تا شدن برگ میشود. این پاسخ به علت تغییر فشار تورژسانس در یاخته هایی رخ میدهد که در قاعده ی برگ قرار دارند.
برگ تله مانند گیاه گوشت خوار کرکهایی دارد که با برخورد حشره به آن ها تحریک و پیامهایی را به راه میاندازند که سبب بسته شدن برگ و در نتیجه به دام افتادن حشره میشود.

پاسخهایی از جنس دفاع
گیاهان در معرض هجوم عوامل بیماریزا و جانوران گیاهخوار قرار دارند. شاید نام بیماریهایی مانند زنگ گندم یا سیاهک گندم را شنیده باشید. این عوامل سبب تخریب محصولات کشاورزی میشوند. به هر حال گیاهان در برابر آنها بیدفاع نیستند. بهنظر شما گیاهان چگونه از خود دفاع میکنند؟
تلاش برای جلوگیری از ورود
میدانید روپوست، خارجیترین سامانهٔ بافتی در بخشهای جوان گیاه است و در بخشهای هوایی گیاه با پوستک پوشیده شده است. نقش پوستک را به یاد دارید؟ پوستک تا حدودی مانع از نفوذ عوامل بیماریزا به گیاه میشود. همچنین دیوارهٔ یاختهای محکم است و عبور از آن کار آسانی نیست. وجود ترکیباتی مانند لیگنین یا سیلیس در دیواره به سخت شدن آن و در نتیجه افزایش توان این سدّ فیزیکی کمک میکند. با این حال عوامل بیماریزا میتوانند با عبور از منفذ روزنهها یا فضای بین یاختهها از این سد بگذرند (شکل 15).

بافت چوب پنبه نیز در اندامهای مسن گیاهان، علاوه بر حفظ آب، مانعی در برابر عوامل آسیبرسان است.
کرک و خار نیز در دفاع از گیاهان نقش دارند (شکل 16). مثلاً حشرههای کوچک نمیتوانند روی برگهای کرکدار به راحتی حرکت کنند؛ همچنین اگر گیاه مواد چسبناک ترشح کند، حرکت حشره دشوارتر و گاه غیر ممکن میشود.

ب) مواد چسبناک درسطح گیاه که به حشره چسبیدهاند.
بعضی گیاهان در پاسخ به زخم، ترکیباتی ترشح میکنند که در محافظت از آنها نقش دارند. گاه حجم این ترکیبات آنقدر زیاد است که حشره در آن به دام میافتد. با سخت شدن این ترکیبات، سنگوارههایی ایجاد میشود که حشره در آن حفظ شده است (شکل 17).

دفاع شیمیایی: گیاهان ترکیباتی تولید میکنند که سبب مرگ یا بیماری گیاهخواران میشوند. ترکیبات سیانید دار از این گروهاند که در تعدادی از گونههای گیاهی ساخته میشوند. سیانید تنفس یاختهای را متوقف میکند.
آلکالوئیدها در دور کردن گیاهخواران نقش دارند. نیکوتین که از آلکالوئیدهاست، چنین نقشی در گیاه تنباکو دارد.
اگر ترکیباتی که گیاه میسازد، جانور را نکشد، آن را مسموم میکند و جانور از خوردن دوبارهٔ آن پرهیز میکند. جالب است که چنین ترکیباتی برای خود گیاه مرگبار نیستند؛ به نظر شما گیاه با چه سازوکاری خود را در برابر این ترکیبات حفظ میکند؟
مشخص شده است که گیاهان سازوکارهای متفاوتی برای جلوگیری از اثر این مواد بر فرایندهای یاختهای خود دارند. یکی از این سازوکارها تولید ترکیباتی است که در خود گیاه سمی نیستند؛ بلکه در لولهٔ گوارش جانوران تجزیه و به مادهٔ سمّی تبدیل میشوند. مثلاً گیاه ترکیب سیانید داری میسازد که تأثیری بر تنفس یاختهای ندارد؛ اما وقتی جانور گیاه را میخورد، این ترکیب تجزیه و سیانید که سمّی است از آن جدا میشود.
فعالیت 6 (صفحه ی 150 کتاب درسی)
بعضی گیاهان با تولید موادی که برای گیاهان دیگر سمّیاند، از رویش دانه یا رشد گیاهان دیگر در اطراف خود جلوگیری میکنند. بهنظر شما این ویژگی چه نقشی در ماندگاری چنین گیاهانی دارد؟
گیاهان بر سر بدست آوردن منابع با هم رقابت دارند. این گیاهان با حذف گیاهان اطراف، به منابع بیشتری دست یافته و در رقابت موفقترند.
مرگ یاختهای
مرگ یاختهای یکی دیگر از پاسخهای دفاعی در گیاهان است. فرض کنید نوعی ویروس بیماریزا توانسته است به گیاه نفوذ کند. ورود ویروس در گیاه فرایندهایی را به راه میاندازد که نتیجهٔ آن، مرگ یاختههای آلوده و قطع ارتباط آنها با بافتهای سالم است. در نتیجه ویروس نمیتواند در بافتهای سالم گیاه تکثیر یابد و گیاه فرصت پیدا میکند تا با سازوکارهای دیگری مانند تولید ترکیبات ضد ویروس با آن مقابله کند (شکل 18). در مرگ یاختهای، یاخته به وسیلهٔ آنزیمهای خود گوارش میشود. سالیسیلیک اسید که از تنظیم کنندههای رشد در گیاهان است در مرگ یاختهای نقش دارد. یاختهٔ گیاهی آلوده، این ترکیب را رها و مرگ یاختهای را القا میکند.

جانوران از گیاهان حفاظت میکنند
به شکل 19 نگاه کنید! انبوهی از مورچهها به حشرهای که قصد خوردن برگهای درخت آکاسیا را دارد، هجوم بردهاند. بعید است که حشره بتواند از حملههای مرگبار این مورچهها جان سالم به در برد. دیده شده است که این مورچهها حتی به پستانداران کوچک و گیاهان دارزی نیز حمله میکند. گیاهان دارزی، گیاهانیاند که روی درختان رشد میکنند. جالب است که گردهافشانی درخت آکاسیا وابسته به زنبورهاست. چه چیزی مانع از حمله مورچهها به زنبورهای گردهافشان میشود؟ مشخص شده است وقتی گلهای آکاسیا باز میشوند، نوعی ترکیب شیمیایی تولید و منتشر میکنند که با فراری دادن مورچهها مانع از حملهٔ آنها به زنبورهای گردهافشان میشود.

بعضی گیاهان در برابر حملهٔ گیاهخواران، مواد فراری تولید و در هوا پخش میکنند که سبب جلب جانوران دیگر میشود. همینطور که در شکل 20- الف میبینید، نوزاد کرمی شکلِ حشره در حال خوردن برگ تنباکو است. از یاختههای آسیب دیده برگ، ترکیب فراری متصاعد میشود که نوعی زنبور وحشی آن را شناسایی میکند. زنبور مادهای که در آن اطراف زندگی میکند، با ردیابی این مواد، خود را به نوزاد کرمی شکل میرساند و روی آن تخم میگذارد. نوزادان زنبور بعد از خروج، از تخم از نوزاد کرمی شکل تغذیه میکنند و در نتیجه آن را میکشند. نتیجه این رویداد کاهش جمعیت حشره آفت است.

فعالیت 7 (صفحه ی 152 کتاب درسی)
الف) فردی بر این باور است که امواج صوتی بر رشد و میزان محصول گیاهان تأثیر دارد. آیا شما با این نظر موافقاید؟ برای تأیید یا ردّ این نظر چه آزمایشی طراحی میکنید؟
باید بر روی دو گروه آزمودنی و شاهد در شرایط یکسان اثر موسیقی را بررسی کرد. برخی آزمایشات این موضوع را تایید میکنند.
ب) نمونههایی از سازوکارهای دفاعی در گیاهان محل زندگی خود و نیز ارتباطهایی که بین آنها و جانوران وجود دارد گزارش کنید.