Loading [MathJax]/extensions/TeX/color.js

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی ادبیات فارسی کلاس هشتم با پاسخ درس 2: خوب جهان را ببین! صورتگر ماهر

آخرین ویرایش: 18:20   1401/01/15 152896 گزارش خطا

خوب جهان را ببین!

اگر اندیشه‌ات را به کارگیری تا بتوانی به راز آفرینش پی ببری، دلایلی روشن به تو خواهند گفت که آفرینندهٔ مورچهٔ کوچک، همان آفریدگار درخت بزرگ خرماست.

از شگفتی‌های آفرینش خالق بی‌همتا، اسرار پیچیدهٔ حکیمانه در آفریدن خفّاشان است. روشنی روز که همه چیز را می‌گشاید، چشمانشان را می‌بندد؛ زیرا خفّاش از حرکت در نور درخشان ناتوان است و تاریکی شب که هر چیز را به خواب فرو می‌برد، چشمان آنها را باز می‌کند؛ پس او در روز پلک‌ها را بر سیاهی دیده‌ها می‌اندازد و شب را چونان چراغی برمی‌گزیند تا در پرتو تاریکی آن، روزی خود را جست‌وجو کند.

پروردگار، بال‌هایی برای پرواز آنها آفرید، این بال‌ها همانند لاله‌های گوش‌اند؛ بی‌پر و بدون رگ‌های اصلی، اما تو جای رگ‌ها و نشانه‌های آن را به خوبی، می‌بینی. بال‌هایی که، نه آن‌قدر نازک هستند که در هم بشکنند و نه چندان محکم که سنگینی کنند. در حالی که فرزندانشان به آنها چسبیده‌اند، پرواز می‌کنند. فرزندان از مادرانشان جدا نمی‌شوند تا آن هنگام که اندامشان نیرومند شود و بال‌ها، قدرت پرواز کردن پیدا کند و بدانند که راه زندگی کردن کدام است.

اکنون اگر می‌خواهی، در مورد شگفتی آفرینش ملخ، سخن بگو که خدا برای او دو چشم سرخ و دو حدقه، چونان ماه تابان آفرید، و به او گوش پنهان، و دهانی متناسب اندامش بخشید. ملخ، حواسی نیرومند و دو دندان پیشین دارد که گیاهان را می‌چیند و دو پای داس مانند که اشیا را برمی‌دارد. کشاورزان از ملخ‌ها می‌ترسند و قدرت دفع آنها را ندارند؛ حتی اگر همه متّحد شوند، ملخ‌ها، نیرومندانه وارد کشتزار می‌شوند و آنچه میل دارند، می‌خورند؛ در حالی که تمام اندامشان، به اندازهٔ یک انگشت باریک نیست.

به مورچه و کوچکی جثّهٔ آن بنگر که چگونه عظمت خلقت او با چشم و اندیشهٔ انسان درک نمی‌شود. نگاه کن چگونه روی زمین راه می‌رود و برای به دست آوردن روزی خود تلاش می‌کند. او دانه‌ها را به لانهٔ خود می‌برد و در جایگاه ویژه، نگه می‌دارد و در فصل گرما برای خوراک زمستان می‌کوشد. اگر اندیشه کنی، از آفرینش مورچه دچار شگفتی خواهی شد!

از شگف‌انگیزترین پرندگان در آفرینش، طاووس است که خداوند آن را در استوارترین شکل بیافرید؛ با بال‌های زیبا که پرهای آن به روی یکدیگر انباشته شده و دُم کشیده‌اش که آن را چونان چتری گشوده است که طاووس آن را بر سر خود سایبان می‌سازد؛ گویی بادبان کشتی است که ناخدا آن را برافراشته است. اگر رنگ‌های پرهای طاووس را به روییدنی‌های زمین تشبیه کنی، خواهی گفت: «دسته گلی است که از شکوفه‌های رنگارنگ گل‌های بهاری فراهم آمده است»، و اگر آن را با پارچه‌های پوشیدنی همانند سازی، چون پارچه‌های زیبای پر نقش و نگار است. پرهای طاووس، چونان برگ خزان دیده، می‌ریزد و دوباره می‌روید تا دیگر بار شکل و رنگ زیبای گذشتهٔ خود را بازیابد. اگر در تماشای یکی از پرهای طاووس دقّت کنی، لحظه‌ای به سرخی گل، و لحظه‌ای دیگر به سبزی و گاه به زردی زرِ ناب، جلوه می‌کند.

بر فراز گردن طاووس، به جای یال، کاکلی سبزرنگ و پر نقش و نگار روییده است. در اطراف گردنش، گویا چادری سیاه افکنده، پنداری با رنگ سبز تندی درهم آمیخته که در کنار شکاف کوشش، جلوهٔ خاصی دارد. کمتر رنگی می‌توان یافت که طاووس از آن در اندامش نداشته باشد.

نهج البلاغه، بخش خطبه‌ها

صورتگر ماهر

راستی را، کس نمی‌داند که در فصل بهار

از کجا گردد پدیدار، این همه نقش و نگار؟

به راستی کسی نمی‌داند این همه نقش و نگار رنگارنگ و قشنگ (گل‌ها و سبزه‌های زیبا و...) در فصل بهار از کجا پیدا می‌شوند.

عقل‌ها، حیران شود کز خاکِ تاریکِ نَژَند

چون برآید این همه گل‌های نغزِ کامکار؟

عقل‌ها از روییدن گل‌های زیبا و رنگارنگ از خاک تیره و تاریک متعجب می‌شوند.

چون نپرسی کاین تماثیل از کجا آمد پدید؟

چون نجویی کاین تصاویر از کجا شد آشکار؟

چرا سوال نمی‌کنی و پرس‌وجو نمی‌نمایی که این همه تصویر و شکل (گل‌ها سبزه‌ها و...) از کجا پدید می‌آیند.

برق از شوقِ که می‌خندد بدین سان قاه قاه؟

ابر از هجرِ که می‌گرید بدین سان زار زار؟

رعد و برق از اشتیاق دیدن چه کسی با صدای بلند می‌خندد؟ ابر به خاطر دوری چه کسی گریه می‌کند؟

کیست آن صورتگرِ ماهر که بی‌تقلیدِ غیر

این همه صورت بَرَد بر صفحهٔ هستی به کار؟

این نقاش ماهر که بدون تقلید از دیگران این همه نقش زیبا در این دنیا کشیده است کیست؟

قاآنی شیرازی

خودارزیابی (صفحهٔ 20 کتاب درسی)

 

1- در بیت آخر شعر «صورتگر ماهر» به کدام یک از نام‌های خداوند اشاره شده است؟ صورتگر، ماهر، بی تقلید

2- چه شگفتی‌های دیگری از زندگی مورچه می‌دانید؟ مورچه‌ها تقسیم کار دارند. آنهایی که جوان‌تر هستند از تخم‌ها پرستاری می‌کنند. بعضی‌ها نگهبان هستند. بعضی‌ها کارگر هستند بعضی‌ها مسئول تغذیه ملکه هستند و...

3- چرا خداوند، در قرآن کریم، انسان را به اندیشیدن در شگفتی‌های خلقت دعوت می‌کند؟ چون شگفتی‌های آفرینش نشانه‌هایی از قدرت و اراده خداوند بزرگ است با اندیشیدن در این شگفتی‌ها به چیزهای زیادی پی می‌بریم و می‌فهمیم که جهان بر اساس نظم و قاعده‌ی خاص آفریده شده است.

دانش ادبی: ارکان تشبیه

در متن درس، بخشی از شگفتی‌های آفرینش، مانند خفّاش، ملخ، مورچه و طاووس، به دقّت توصیف شده است.

بهره‌گیری از حواس پنج گانه، ما را در درک بهتر زیبایی‌های آفرینش کمک می‌کند. به نظر شما، در توصیف رنگ‌های پر طاووس، کدام حس، بیش از بقیه به کار آمده است؟

با خوب نگریستن به پدیده‌ها و محیط اطراف خود و تأمل در ویژگی‌های آنها به دانش و آگاهی زیادی دست می‌یابیم. دقّت در نگاه کردن و خوب دیدن، یکی از راه‌های تقویت ذهن و توانایی‌های زبان است. برای اینکه توصیف‌ها آسان و دقیق‌تر صورت گیرد، می‌توان از آرایۀ «تشبیه» استفاده کرد.

در این درس، امام علی (ع) برای بهتر شناساندن زیبایی‌های خلقت طاووس، آن را به چیزهای مختلفی تشبیه کرده است؛ «دُم کشیدۀ طاووس» را به «چتر گشوده» و «بادبان کشتی»، و پرهایش را به «برگ خزان دیده» مانند نموده است.

اکنون دقیق‌تر و گسترده‌تر، موضوع تشبیه را بررسی می‌کنیم:
«پرهای طاووس، مانند دسته گلِ پر نقش و نگار، رنگارنگ است»

با اندکی دقّت درمی‌یابیم که این تشبیه، چهار رکن یا قسمت دارد:
- رکن اوّل (مشبّه)، «پرهای طاووس» است که به چیزی تشبیه شده است.
- رکن دوم (مشبّه به)، «دسته گلِ پر نقش و نگار» است که «پرهای طاووس» به آن مانند شده است.
- رکن سوم (وجه شبه)، شباهتی است که بین این دو وجود دارد. آیا می‌دانید شباهت آنها در چیست؟
- رکن چهارم (ادات تشبیه)، کلمه ای است که شباهت «پرهای طاووس» را به «دستۀ گل» برقرار می‌سازد. در مثال بالا، کلمۀ «مانند» این نقش را دارد.

گاهی اوقات، رکن سوم و چهارم حذف می‌شود.

گفت‌وگو (صفحهٔ 22 کتاب درسی)

 

1- دربارۀ «شگفتی‌های آسمان»، از منابع مناسب، مطالبی را فراهم آورید و آن را در کلاس بخوانید و دربارۀ آن گفت‌وگو کنید. گردش سیاره‌ها به دور خورشید در منظومه شمسی بر روی مداری خاص یکی از شگفت انگیزترین مسائل مربوط به آسمان است.

2- در ابیات زیر، «خفّاش» و «طاووس» به عنوان نشانه به کار رفته‌اند؛ دربارۀ مفهوم نمادین هر یک از آنها تحقیق و گفت‌وگو کنید.

نور خورشید در جهان، فاش است

آفت از ضعف چشم خفّاش است

سنایی

اسم دیگر خفاش «شب پره» و «شبکور» است زیرا فقط در شب پرواز می‌کند. از این رو گفته‌اند که کور است و در روز نمی‌بیند و او را دشمن آفتاب خوانده‌اند.
به خفاش مرغ عیسی نیز می‌گویند. چون حضرت عیسی (ع) بدین صورت مرغی از گل ساخته بود. در بیت بالا شاعر ضعیف بودن خفاش را متذکر می‌شود و دلیل بیرون نیامدن خفاش را تاریکی نمی‌داند بلکه ضعف چشم خفاش می‌داند. خفاش در این شعر نماد انسان‌های ضعیف است.

طاووس را به نقش و نگاری که هست، خلق

تحسین کنند و او خجل از پای زشت خویش

سعدی

طاووس با آن همه زیبایی که دارد زشتی پاهایش مربوط به داستان آدم و بیرون افتادن او از بهشت می‌شود که طاووس ابلیس را به پاهای خود پیچید و درون بهشت آورد تا او توانست آدم را فریب بدهد. گفته‌اند که طاووس با آن همه تکبری که دارد و بال‌های خود را با تمام آراستگی باز می‌کند، زمانی که چشمش به پاهایش بیافتد از خجالت زود بال‌هایش را جمع می‌کند.

فعالیت‌های نوشتاری (صفحهٔ 22 کتاب درسی)

 

1- در متن درس، کلمه‌هایی بیابید که یکی از حروف زیر، در آنها به کار رفته باشد؛ سپس آنها را بنویسید.
«ق، غ» ، «ث، س، ص» ،«ت، ط»
توان، گفت، خالق، بی‌همتا، ناتوان، تاریک، چراغ، آن قدر، هستی، صفحه، صورت، غیر، بی‌تقلید، صورتگر، قاه‌قاه، شوق، برق، تصاویر، عقل، تاریک، نغز، تماثیل، نقش و نگار، فصل، نداشته باشد، کمتر، تند، سنگین، چسیبده‌اند، برافراشته، کشتی، دسته گلی، پرنقش، دقت، گذشته، اطراف، متناسب، می‌ترسند، متحد، انگشت، تمام، نیت، عظمت، شگفت انگیزترین، طاووس، استوارترین

2- ارکان تشبیه را در هر یک از موارد زیر مشخّص کنید.
- ملخ، دو پای داس مانند دارد که با آنها اشیا را برمی‌دارد.     دوپای: (مشبه) – داس: (مشبهُ به) – مانند: (ادات تشبیه) – با آنها اشیا را بر می‌دارد: (وجه تشبیه)
- مهربان و ساده و بی‌کینه است / مثل نوری در دل آیینه است    مثل: (ادات) – نوری: (مشبهُ به) – دل آیینه: (وجه تشبیه)

3- به کمک واژۀ زیر، یک تشبیه بنویسید، به طوری که همۀ ارکان تشبیه را دارا باشد.
خورشید: خورشید (مشبه) مانند (ادات) چراغی (مشبهُ به) در آسمان  می‌درخشد (وجه تشبیه).

4- شاعر در سرودۀ «صورتگر ماهر» به کدام پدیده‌های خلقت اشاره کرده است؟ فصل بهار، گل‌ها و گیاهان، رویش گیاهان از خاک، رعد و برق و باران

بین واژه‌ها، فاصلۀ معیّنی وجود دارد که به آن «فاصلۀ میان واژه‌ای» می‌گویند؛ رعایت نکردن فاصلۀ مناسب بین حرف‌های یک کلمه یا کلمات یک جمله، در خواندن آنها ابهام ایجاد می‌کند؛ مانند:
- او هر روزنامه‌ای می‌خواند.

- او هر روز نامه‌ای می خواند.

فرصتی برای اندیشیدن (صفحهٔ 28 کتاب درسی)

 

1- دربارۀ ارتباط محتوایی این داستان با مصراع «از محبّت خارها گل می‌شود» توضیح دهید. داستان دور محور ایثار و از خود گذشتگی می‌چرخد. کشمکش اصلی داستان بین سه شخصیت گیاه، مرداب و سنگ است. سنگ و مرداب بر سر زندگی بخشیدن به یک گیاه در کشمکش هستند که به ظاهر در این کشمکش مرداب پیروز می‌شود و سنگ با ایثار جان خود به گیاه حیات تازه می‌بخشد.

2- به نظر شما چه عواملی سبب گردید، از دل سنگ، چشمۀ پاک و زلال جاری شود؟ محبت، ایثار و از خود گذشتگی، دوست داشتن دیگران، زندگی بخشی به دیگران، دیگر دوستی و...