درسنامه آموزشی تاریخ (2) کلاس یازدهم انسانی با پاسخ درس 7: جهانِ اسلام در عصر خلافت عباسی
پس از امویان، یکی دیگر از خاندانهای قریش به نام بنی عباس، خلافت را به دست گرفت (132 ق). حکومت عباسیان، تا هنگام یورش مغولان به بغداد و کشته شدن آخرین خلیفه عباسی دوام آورد (656 ق). در این مدت، تحولات سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی مهمی به وقوع پیوست که سرنوشت جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داد. یکی از این تحولات، شکلگیری خلافت فاطمیان در شمال آفریقا و رقابت سیاسی و مذهبی با خلافت عباسیان بود. در این درس، شما علل، آثار و نتایج برخی از این تحولات را شناسایی و بررسی خواهید کرد.
خلافت عباسیان
فعالیت 1: سفر به گذشته (صفحه 66 کتاب درسی)
فرض کنید که شما در زمان قیام عباسیان زندگی میکردید و از نزدیک شاهد تبلیغات و شعارهای آنان علیه امویان بودید. انتظارات خود را از دوران پس از پیروزی قیام در سه جنبهٔ سیاسی، دینی و اجتماعی فهرست کنید.
1- انتظار میرفت با توجه به این که خاندان پیامبر، که نقش محوری در دعوت و به قدرت رسیدن عباسیان داشتند، حکومت به آنان واگذار شود 2- گروههای مختلف مسلمانان با هم متحد شوند. 3- ایرانیان به عنوان حامیان سیاسی و نظامی قیام عباسیان، در مدارج بالای سیاسی و نظامی این حکومت قرار گیرند 4- تشیع به عنوان مذهب اصلی در قلمرو خلافت عباسی رسمیت پیدا کند 5- شیعیان بر خلاف دورهی امویان از آزادی عمل در انجام فعالیتهای مختلف خود برخوردار شوند
سیاست و حکومت
استقرار و تثبیت خلافت
ابومسلم و سپاهیانش پس از شکست سپاه اموی و ورود به کوفه، با ابوالعباس سَفّاح، از خاندان عباسیان به عنوان خلیفهٔ مسلمانان بیعت کردند. عباسیان برای توجیه حقّانیت و مشروعیت خلافت خویش، بر خویشاوندی و پیوندی که از طریق عباس بن عبدالمطلب با پیامبر داشتند، تأکید میکردند. آنان خود را مصداق اهل بیت و شایستهٔ جانشینی رسول خدا میدانستند. از این رو، سَفّاح در ابتدای خلافتش مدعی شد که جانشینی پیامبر، حق خاندان او بوده، ولی امویان آن را به زور غصب کردهاند و اکنون حق به حقدار رسیده است.

پس از سَفّاح (حک 132-136 ق)، برادرش منصور (حک 136-158 ق) به خلافت رسید. دومین خلیفهٔ عباسی نقش زیادی در تحکیم و تثبیت حکومت عباسیان داشت. وی نخست، عموهایش را که مدعی جانشینی سفاح بودند، از همهٔ مناصب مهمی که داشتند خلع کرد و دبیر آنان، ابن مقَُفَّع (روزبه ایرانی) را که متفکری شجاع و مترجم کتابهایی از زبان پهلوی به عربی بود، به قتل رساند. او سپس ابومسلم خراسانی را با وجود خدمات بزرگی که به عباسیان کرده بود، ناجوانمردانه کشت؛ زیرا نگران نفوذ و قدرت فراوان فرماندهٔ سیاهجامگان بود. منصور همچنین قیام دو تن از علویان و نیز قیامهای پر دامنهای را که در اعتراض به قتل ابومسلم در ایران صورت گرفت، بیرحمانه سرکوب کرد.
یکی دیگر از اقدامات مهم منصور برای تحکیم و تثبیت خلافت خاندان خود، بنای شهر بغداد به عنوان پایتخت عباسیان بود. این شهر در مکانی نزدیک تیسفون، پایتخت ساسانیان و بر اساس سنت شهرسازی ایران باستان ساخته شد. صدها معمار، نجّار، آهنگر و کارگر که اغلب ایرانی بودند، در بنای بغداد مشارکت داشتند.

فعالیت 2 (صفحه 68 کتاب درسی)
با راهنمایی دبیر و همفکری، توضیح دهید که انتخاب مکانی در نزدیکی تیسفون برای بنای پایتخت از سوی منصور عباسی و ساخت آن بر اساس سنت شهرسازی ایرانی، چرا برای مورخان نکتهای مهم و معنادار است؟
منصور عباسی به جهت خطری که از سوی مردم کوفه که بیشتر طرفدار اهل بیت بودند، احساس میکرد، تصمیم گرفت که باید پایتخت جدیدی برای خود احداث نماید. نقشه شهر بغداد را مهندسان ایرانی طراحی کردند و آن را برای احیای شکوه زمان ساسانی در نزدیکی تیسفون پایتخت اشکانیان و ساسانیان ساختند. پایه طراحی دایره شکل این شهر دقیقاً بر پایه طراحی شهرسازی ساسانیان است. طرح شهر بغداد کپیبرداری از نقشه و طرح شهر ساسانی گور (فیروزآباد کنونی) میباشد.
به نظر شما اهمیت و معناداری این اقدام چیست؟
منصور در ساختن این شهر انگیزههای سیاسی، نظامی، اقتصادی داشت. بغداد شهری نو بنیاد و خالص برای عباسیان بود و در نزدیکی ایران قرار داشت. بنای این شهر موافق با خواسته عباسیان برای حفظ قدرت، رهایی از علویان و انتقال به مرحله حکومت صرف عباسی بود. این منطقه حلقه اتصال شرق و غرب بود و میان دو عنصر اساسی را که جماعت اسلامی از آن دو تشکیل شده بود، پیوند میداد. همچنین بغداد بهعنوان یک مرکز تجاری با اهمیت، مطرح بود؛ زیرا در مسیر راهها و گذرگاههای آبی، خشکی، و دریایی واقع بود که با بقیه بخشهای حکومت ارتباط داشت بهگونهای که خواربار از شام، جزیره، مصر، هند، سند، بصره، واسط، ارمنستان و آذربایجان از طریق دجله و فرات و شاخههای آن دو، جابهجا میشد.
بدینگونه با از میان برداشتن رقیبان و مخالفان داخلی، بنای پایتخت جدید و پایهریزی تشکیلات سیاسی - اداری منظم در زمان منصور، خلافت عباسیان استوار شد و تمام سرزمینهای اسلامی، به استثنای اَندَلسُ، تحت فرمان آنان درآمد.
دورههای خلافت عباسیان
دوران خلافت عباسیان به لحاظ قدرت و نفوذ خلفا، به دو دوره متفاوت تقسیم میشود:
الف) دورۀ نیرومندی و شکوفایی (132 - 232 ق)
در این دوره که صد سال نخست حکومت عباسیان را شامل میشود، خلفا از قدرت و نفوذ فوقالعادهای برخوردار بودند و توانستند تا حد زیادی یکپارچگی قلمرو خلافت را حفظ و قیامها و شورشهای مختلف را سرکوب کنند. آنان همچنین بر امور سیاسی، نظامی، اداری و دینی نظارت و سیطره کامل داشتند؛ حاکمان ولایات، فرماندهان نظامی، وزیران و بسیاری دیگر از کارگزاران حکومتی را عزل و نصب میکردند و دستور جنگ و صلح میدادند. همهٔ خلفای این دوره قدرتمند بودند، اما منصور، هارونالرشید و مأمون، به مراتب، قدرت و تأثیرگذاری بالاتری در تاریخ این سلسله داشتند.

فعالیت 3 (صفحه 69 کتاب درسی)
نقشههای قلمرو خلافت عباسیان و امویان را مقایسه کنید و بگویید از نظر محدوده جغرافیایی چه تفاوتی با هم دارند و دلیل آن چیست؟
در دورهٔ عباسیان تمامی مناطق شرق دریای خزر، شاخ آفریقا و سواحل غربی دریای سرخ و قسمتهایی از آفریقای مرکزی ضمیمه قلمرو آنان شد. البته در حدود صد سال پس از تأسیس دولت عباسی، استقلالطلبی امیران آغاز شد. آنان از شرق ایران و شمال افریقا، یعنی نقاطی که از مرکز خلافت عباسی بسیار فاصله داشتند، تجزیه قلمرو عباسیان را آغاز کردند. از جمله این امیران، طاهریان در ایران بودند. پس از طاهریان، صفاریان قدرت یافتند که حتی به بغداد نیز لشکر کشیدند. در شمال افریقا و مصر نیز فاطمیان، امرای بنی اغلب، بنی طولون و... قدرت یافتند.
نقش و جایگاه ایرانیان در خلافت عباسیان:
یکی از ویژگیهای شاخص خلافت عباسیان، اجتناب از سیاست عربگرایی بود که امویان دنبال میکردند. به همین دلیل، در این دوره، ایرانیان در کنار اعراب از جایگاه ممتازی در حکومت عباسیان برخوردار شدند و نقش مهمی را در ادارهٔ امور خلافت به عهده گرفتند. آنان علاوه بر تصدی منصب مهم وزارت و سایر مناصب دیوانی، در مواردی به فرماندهی سپاه و حکومت بر برخی ولایات منصوب شدند.
علاوه بر ابومسلم، ایرانیان دیگری نیز در دستگاه خلافت عباسیان صاحب نفوذ و قدرت فراوان شدند که بارزترین آنها، خاندان برمکی و سهل بودند. هارون الرشید، پنجمین خلیفه عباسی (حک 170-193 ق) که مقام و حتی جانش را مدیون دبیر و مربی خویش، یحیی پسر خالد برمکی بود، ادارهٔ امور خلافت را به او سپرد. یحیی و دو پسرش مدت هفده سال صاحب چنان قدرت و عظمتی بودند که این دوره در تاریخ به دوران فرمانروایی برمکیان معروف شده است؛ اما سرانجام بهطور ناگهانی و بیرحمانه به دستور خلیفه از صفحهٔ روزگار محو شدند.
کاوش خارج از کلاس (صفحه 69 کتاب درسی)
به چند گروه تقسیم شوید و با استفاده از منابعی که دبیر معرفی میکند هر گروه دربارۀ یکی از موضوعهای زیر مطلبی را تهیه و در کلاس ارائه کنید:
الف) برمکیان چه کسانی بودند و چگونه به دربار عباسیان راه یافتند؟
ب) خدمات سیاسی و اداری برمکیان چه بود؟
پ) خاندان برمکی چه خدمات علمی و فرهنگی کردند؟
ت) چرا هارون الرشید تصمیم به نابودی برمکیان گرفت؟
فضل بن سهل و برادرش حسن بن سهل که تربیت یافتهٔ برمکیان و از دهقانان و زمینداران بزرگ خراسان بودند، نقش تعیین کنندهای در تحولات خلافت در زمان مأمون (حک 198 - 218 ق) داشتند. هارون دو پسرش امین و مأمون را به ترتیب به عنوان ولیعهد برگزید، اما امین پس از آنکه به خلافت رسید، برادرش را از ولیعهدی کنار زد. مأمون با تدبیر و شمشیر ایرانیانی همچون خاندان سهل و طاهربن حسین (ذوالیمینین)، برادرش را شکست داد و خلیفه شد. پس از آن بود که فضل بن سهل به عنوان وزیر مأمون و حسن بن سهل در منصب حاکم عراق، صاحب قدرت و جایگاه رفیعی شدند. خلیفه حتی تحت تأثیر وزیر قدرتمند خود، مرکز خلافت را از بغداد به مرو منتقل کرد و لباس و پرچم سیاه را که نشان عباسیان بود به رنگ سبز درآورد.
بزرگان عرب در بغداد نسبت به تسلط خاندان سهل بر امور خلافت به حسادت و دشمنی پرداختند و درصدد برآمدند مأمون را خلع و فرد دیگری از خاندان عباسی را به خلافت بنشانند. شاید به همین دلیل بود که مأمون تصمیم گرفت وزیر خود را به قتل برساند و برادر او را خانهنشین کند. خلیفه همچنین، دوباره جامهٔ سیاه به تن کرد و بغداد را مرکز خلافت قرار داد.
بحث و گفتوگو (صفحه 69 کتاب درسی)
با راهنمایی دبیر، دربارۀ اینکه چرا عباسیان سیاست عربگرایی امویان را ادامه ندادند، گفتوگو کنید.
ب) دورۀ ضعف و تجزیه (232 - 656 ق)
با پایان گرفتن حکومت مأمون و خارج شدن ادارهٔ امور از دست وزیران ایرانی، به تدریج حکومت عباسیان نیز رو به ضعف و انحطاط گذاشت. جانشینان مأمون، سپاهی از ترکان که در سرحدات ماوراءالنهر به اسارت مسلمانان درآمده بودند و در سوارکاری و تیراندازی مهارت داشتند، تشکیل دادند. پس از آنکه فرماندهان این سپاه با عنوان «امیرالامراء» قدرت را به دست گرفتند و بر امور خلافت تسلط یافتند، دورانی از هرج و مرج آغاز شد. آنان خودسرانه، خلیفهای را خلع و فردی دیگر از خاندان بنی عباس را بر جای او مینشاندند. حتی برخی از خلفا به دست این امیرالامراها کشته و یا کور شدند.
در چنین اوضاع و احوالی بود که قیامهای ضدعباسیان و جنبشهای استقلالطلبی، بخشهای وسیعی از قلمرو خلافت از جمله ایران و شمال آفریقا و مصر را فرا گرفت. رهبران برخی از این قیامها و جنبشها موفق شدند قدرت را در مناطقی به دست گرفته و سلسلههای حکومتی مستقلی را تأسیس کنند. چنین رویدادی به منزلهٔ تجزیهٔ قلمرو و کاهش قدرت و اختیارات سیاسی و نظامی خلفای عباسی بود. این وضعیت تا آنجا پیش رفت که دامنهٔ قدرت سیاسی و اداری خلفا به عراق و سرانجام شهر بغداد محدود شد. حتی امیران و سلاطین برخی از سلسلهها، مانند آلبویه و سلجوقیان، بر پایتخت عباسیان نیز تسلط یافتند. با این حال، احترام و جایگاه دینی خلفا همچنان محفوظ ماند. بسیاری از حاکمانی که به عنوان امیر یا سلطان قدرت را به دست گرفته بودند، برای توجیه مشروعیت حکومت خود و مقبولیت نزد تودههای مردم مسلمان، نیازمند فرمان و لواء خلیفه بودند و چنین وانمود میکردند که مطیع اوامر او هستند.
فکر کنیم و پاسخ دهیم (صفحه 70 کتاب درسی)
به نظر شما، علت دوام آوردن خلافت عباسی، با وجود ضعف قدرت سیاسی و نظامی خلفا و تجزیۀ قلمرو خلافت، چه بود؟
1- موقعیت و جایگاه خاص خلافت عباسی در مقام رهبر دینی در انظار مسلمانان خاصه اهل تسنن 2- منبع مشروعیت بخشیدن به سلسلههای حکومتی که با فرمان یا بدون فرمان خلیفه بر بخشی از قلمرو جهان اسلام مسلط شده بودند 3- تکوین و تکامل دیوانسالاری منسجم و نیرومند به تقلید از ایرانیان و تجربیات آنها 4- ازدیاد دیوانهای دولتی 5- شکلگیری منصب وزارت 6- نهادینه کردن قدرت خود از طریق تشکیل ارتشِ قدرتمند و دائمی با استفاده از نیروهای ترک نژاد 7- پیشرفتهای علمی و فرهنگی مسلمانان.
نظام اداری
تشکیلات اداری و مالی حکومت اسلامی در زمان پیامبر بسیار ساده بود. اعراب مسلمان به دلیل آنکه سررشتهای در تشکیلات اداری و امور کشورداری نداشتند، پس از آنکه ایران، شام و مصر را فتح کردند، تشکیلات و نهادهای اداری سرزمینهای فتحشده را حفظ کردند و اداره آنها را به حکاّم محلی سپردند.
پیشینهٔ تأسیس دیوان در دوران اسلامی به زمان عمربن خطاب، خلیفهٔ دوم باز میگردد. او به پیشنهاد هرمزان، یکی از فرماندهان اسیر ایرانی، دیوان جُند (سپاه) را در مدینه تشکیل داد. در دوران خلافت امویان، دیوانهای دیگری پدید آمد. یکی از اقدامهایی که به دستور عبدالملک مروان، خلیفهٔ اموی انجام گرفت، برگرداندن خط و زبان دیوان از فارسی به عربی بود.
در دوره نخست خلافت عباسیان، تشکیلات اداری (دیوانی) منظم و منسجمی با اقتباس از نظام دیوانی عهد ساسانیان شکل گرفت. در آن زمان، منصب وزارت، با الگو گرفتن از دوره ساسانی به وجود آمد و وزیر در رأس تشکیلات دیوانی قرار گرفت.
نام دیوان | وظایف |
---|---|
جُند (سپاه) | سرشماری و تهیۀ اسامی جنگاوران؛ تأمین تدارکات و ملزومات سپاه |
خراج (استیفاء) | ارزیابی، محاسبه و گردآوری مالیات زمینهای کشاورزی |
بیتالمال | ثبت، نگهداری و توزیع اموال عمومی و درآمدهای حکومت اسلامی |
بَرید | جمعآوری اخبار از نقاط مختلف و ارسال آنها به مرکز؛ انتقال فرمانها و نامههای حکومتی |
انشاء (رسایل) | نگارش، تنظیم، ثبت، ارسال و دریافت نامههای حکومتی |
مظالم | رسیدگی به دعاوی و شکایتهای طرح شده |
حِسبه | نظارت بر اخلاق عمومی و احکام شرع، امور بازار و مشاغل از جمله قیمتها و ترازوها، امور مربوط به معابر عمومی و ساختمانها |
نهضت علمی و فکری مسلمانان
شکوفایی تمدن اسلامی در قرنهای چهارم و پنجم هجری، متکی بر نهضتی علمی، فکری و فرهنگی بود که در سدههای پیش از آن و به خصوص در دوره اول خلافت عباسیان به وقوع پیوسته بود. در این درس، زمینهها، علل و برخی ابعاد مهم این نهضت بررسی میشود.
زمینهها و علل شکوفایی علمی و فکری
زمینهها و عوامل مختلفی در شکلگیری نهضت علمی و فرهنگی مسلمانان در عصر خلافت عباسیان نقش داشت که مهمترین آنها، عبارت بودند از:
الف) آموزههای قرآن و احادیث پیامبر انگیزه فراوانی در مسلمانان برای جستوجوی دانش و علمآموزی ایجاد کرد.
ب) خروج مسلمانان از شبهجزیرهٔ عربستان و فتح سرزمینهایی مانند ایران، شام و مصر که از پیشینهٔ تمدنی کهن و مراکز علمی و آموزشی گوناگونی برخوردار بودند، زمینهٔ ارتباط فکری و فرهنگی میان مسلمانان با دیگر فرهنگها را فراهم آورد. در نتیجهٔ این ارتباط، مسلمانان با علوم و دستاوردهای تمدنی مردمان سرزمینهای فتح شده آشنا شدند و انگیزه و علاقهٔ فراوانی پیدا کردند که آثار علمی و فرهنگی آنها را به زبان عربی ترجمه کنند.
پ) حضور پیروان ادیان دیگر از جمله یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان در کنار مسلمانان، موجب شد که پیروان اسلام برای دفاع از باورهای دینی خود در برابر عقاید غیراسلامی، به علوم عقلی و به خصوص علم کلام توجه نشان دهند.
ت) بروز اختلافات دینی در میان مسلمانان و شکلگیری فرقهها و مذاهب مختلف اسلامی نیز به گسترش علم کلام کمک کرد.
ث) حمایت مادی و معنوی برخی خلفا، وزیران و دیگر مقامهای حکومتی از عالمان و فعالیتهای آنان نیز سهم زیادی در رواج و رونق علم و دانش در میان مسلمانان داشت.
بحث و گفتوگو (صفحه 71 کتاب درسی)
به نظر شما کدامیک از عوامل ذکر شده در متن درس، نقش مهمتری در شکوفایی فکری، فرهنگی و علمی جهان اسلام در عصر عباسیان داشت؟ برای نظر خود دلیل بیاورید.
اوجگیری فعالیتهای علمی و فکری مسلمانان
با به قدرت رسیدن عباسیان و مشارکت ایرانیان در اداره امور خلافت، فعالیتهای علمی و فکری مسلمانان به نحو چشمگیری افزایش یافت و در دوران خلفایی چون هارون و مأمون به اوج خود رسید. مورخان، نقش خاندان برمکیان و سهل را در گسترش نهضت علمی و فکری دوران این دو خلیفه بسیار مؤثر و مهم میشمارند. در آن زمان تعداد زیادی از اندیشمندان و دانشمندان با زبان، فرهنگ و قومیت متفاوت در بغداد، پایتخت عباسیان، گرد هم آمده و در مراکز علمی و آموزشی آن شهر مشغول به کار بودند. بیتالحِکمه و رصدخانهٔ بغداد از مهمترین آن مراکز به شمار میرفتند.
نهضت ترجمه
منظور از نهضت ترجمه، جنبش اقتباس و انتقال آثار علمی و فرهنگی تمدنهای ایران، یونان، مصر و هند به عالم اسلامی و ترجمهٔ آنها به زبان عربی در دوره عباسیان بود. نهضت ترجمه تأثیر بسیار زیادی در پیشرفتهای علمی و فکری و شکوفایی تمدنی مسلمانان داشت. در طول این نهضت (از نیمهٔ قرن دوم تا اواخر قرن چهارم هجری) شمار زیادی از آثار علمی در موضوعهای فلسفه، پزشکی، ریاضیات، نجوم، موسیقی، کیمیا، گیاهشناسی و جانورشناسی، سیاست و کشورداری از زبانهای پهلوی (ایرانی)، سُریانی (زبان مردم شام)، یونانی و سانسکریت (هندی) به عربی ترجمه شد. بیتالحکمه در اصل به همین منظور به وجود آمده بود و همواره تعدادی از مترجمان زبده در آنجا به ترجمهٔ کتاب از زبانهای مختلف به عربی اشتغال داشتند. از مشهورترین این مترجمان، میتوان از حُنین بن اسحاق، اسحاق بن حنین، بنوموسی (برادران خوارزمی) و خاندان بخُتیَشوع نام برد.
بیتالحکمه صرفاً مرکزی برای ترجمه و تألیف کتاب نبود، بلکه کانونی برای گفتوگوی علمی و تبادل افکار نیز بود. مأمون علاقهٔ فراوانی به مباحث و مناظرههای علمی از خود نشان میداد و دانشمندان و عالمانی که اندیشه و عقاید متفاوتی داشتند، در حضور او مباحثه و مناظره میکردند.
به هر حال، تحت تأثیر تعالیم اسلام و مجموعهای از امکانات و حمایتهای مادی و معنوی که در دوره نخست خلافت عباسی فراهم آمد، تحول فکری و علمی عظیمی در میان مسلمانان ایجاد شد. آثار و پیامدهای این تحول، پیشرفت فوقالعاده مسلمانان در رشتههای مختلف علوم و معارف و پا به عرصه نهادن دانشمندان و متفکران بزرگی بود که در درسهای بعدی، شرح حال و آثار آنان، به فراخور حال، بررسی خواهد شد.
معماری، شهرسازی و هنر اسلامی نیز در عصر خلافت بنی عباس پیشرفت فوقالعادهای کرد و آثار شکوهمند و فاخری به دست هنرمندان و معماران مسلمان به وجود آمد.

نقش علمی و فرهنگی امامان
امام کاظم (128 - 183 ق) تا سال 169 ق در مدینه به بیان تعالیم اسلام و تربیت شاگردان اشتغال داشت. آن حضرت شیعیان را از همکاری با حکومت عباسی منع میکرد و در موقعیتهای مختلف با سخنانی صریح به نفی حاکمیت عباسیان میپرداخت. از این رو، به دستور مهدی و هارون عباسی به زندان افتاد و سرانجام در زندان به شهادت رسید.
دوره زندگانی امام هشتم شیعیان (148 - 203 ق)، هم زمان با دوران خلافت امین و مأمون بود. مأمون در آغاز خلافتش با بعضی قیامهای علویان و مخالفت طرفداران امین روبهرو شد. او، به منظور کسب حمایت شیعیان، مهار قیامهای علویان و جلب اعتماد خراسانیان، امام رضا را از مدینه به مرو منتقل و مجبور به پذیرش مقام ولایتعهدی خود کرد. گفته میشود که مأمون به تشویق فضل بن سهل، اقدام به این کار کرده است.

مأمون پس از سه سال، با تغییر شرایط سیاسی، تصمیم گرفت پایتخت خود را به بغداد منتقل کند. او در مسیر بغداد، ابتدا در سرخس وزیر ایرانی خود فضل بن سهل را کشت و سپس در توس امام رضا را مسموم کرد و به شهادت رساند.
فعالیت امامان بعد از امام رضا (ع)، یعنی امام جواد (محمدتقی)، امام هادی (علی النقی) و امام حسن عسکری تا عصر غیبت امام مهدی (260 ق) بر تربیت شاگردان و یاران برجسته، مقابله با تحریف مبانی دینی و سنت نبوی، حفظ جامعه شیعی و مبارزه با جریانهای فکری و فرهنگی انحرافی در شیعه متمرکز بود. آنان به شدت تحت مراقبت جاسوسان و دستگاه امنیتی خلافت عباسی قرار داشتند و ناگزیر به اقامت در سامرا شدند.
از زمان امام صادق، حرکتی در جامعهٔ اسلامی با عنوان جریان وکالت آغاز شد و در دوران امامان بعدی به اوج خود رسید. وکلای ائمه کسانی بودند که در مکتب اهل بیت آموزش دیده بودند و با اجازه آنان به عنوان مرجع امور دینی مردم در شهرهای مختلف ایفای نقش میکردند. جریان وکالت در دوران غیبت نیز تا مدتی ادامه یافت و در پی آن مرجعیت شیعی شکل گرفت.

کاوش خارج از کلاس (صفحه 74 کتاب درسی)
به 4 گروه تقسیم شوید و هر گروه با استفاده از منابعی که دبیر معرفی میکند، دربارۀ فعالیتهای فکری و فرهنگی یکی از امامان شیعه و چگونگی ارتباط آنان با شیعیان مطالبی را تهیه کنید و در کلاس ارائه دهید:
امام کاظم، امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری (ع)
خلافت فاطمیان (297 - 567 ق)
فاطمیان، خاندانی از شیعیان اسماعیلی مذهب بودند. اسماعیلیه شاخهای از مذهب شیعه هستند که اسماعیل پسر امام جعفر صادق (ع) را که قبل از آن حضرت وفات یافته بود، به غلط به عنوان امام هفتم میشناسند. اسماعیلیان در بین خود انشعاباتی یافتند؛ یک گروه آنان، اسماعیلیان فاطمی بودند که به استمرار امامت در فرزندان اسماعیل اعتقاد داشتند. از این رو، خلفای فاطمی، خود را از نوادگان اسماعیل، پسر امام جعفر صادق (ع) میشمردند.
تأسیس خلافت فاطمیان
در شرایطی که خلافت عباسی در سراشیبی ضعف و انحطاط افتاده بود، یکی از نوادگان اسماعیل، پسر امام جعفر صادق به نام عبیدالله مهدی، حکومتی را در شمال آفریقا (تونس و مراکش) بنیاد نهاد که به خلافت فاطمیان معروف شد. خلفای فاطمی پس از مدتی، مصر را نیز به تصرف خود در آوردند و شهر قاهره را به عنوان پایتخت خود بنا کردند تا با بغداد رقابت کند. آنان سپس، منطقهٔ شام را نیز گرفتند.

خلافت فاطمیان در زمان مُستَنصِر (حک 427 - 487 ق) به اوج قدرت سیاسی، شکوفایی فرهنگی و رونق اقتصادی دست یافت و قلمرو آن به نهایت وسعت خود رسید.

فعالیت 4 (صفحه 75 کتاب درسی)
به نقشه دقت کنید و با همفکری بگویید تسلط فاطمیان بر مناطق شام و حجاز، از نظر سیاسی و مذهبی چه اهمیتی در رقابت آنان با عباسیان داشت؟
این مناطق حلقهی اتصال زمینی و دریایی سه قارهی بزرگ آسیا، اروپا و آفریقا بوده و تسلط بر آن قاعدتاً برای هر قدرتی در گذشته بسیار مهم و حیاتی بوده است و حتی در عصر کنونی نیز با وجود تغییر و تحولات تکنولوژی شگفتآور، همچنان اهمیت استراتژیک خود را حفظ کرده است. هر حکومتی که بر این سرزمینها سلطه پیدا میکرد، راههای ارتباطی و تجاریای که سه قاره را به هم متصل میکرد، در اختیار میگرفت و از منافع اقتصادی آن بهرهی سرشار میبرد. وجود مراکز و اماکن دینی و مذهبی مهم مانند مکه، مدینه و بیتالمقدس در این دو منطقه که هم برای مسلمانان و هم برای غیرمسلمانان حائز ارزش و اعتبار فراوانی بود و تسلط بر آنها به لحاظ مذهبی، سیاسی و اقتصادی، منافع و امتیاز فوقالعادهای داشت، بر میزان رقابت و دشمنی فاطمیان و عباسیان افزود.
از اواخر دوران مستنصر، حکومت فاطمیان دچار ضعف سیاسی و بحران اقتصادی شد. حملات پیاپی سلجوقیان به قلمرو خلافت فاطمی و سپس شروع جنگهای صلیبی، وضعیت آن را بدتر کرد. حکومت فاطمیان سرانجام توسط صلاحالدین ایوبی منقرض شد.
روابط فاطمیان و عباسیان
روابط این دو سلسلهٔ مسلمان همواره خصومتآمیز بود. فاطمیان خلافت را حقِ خود میدانستند و حکومت عباسیان را به رسمیت نمیشناختند. علاوه بر آن، خلفای فاطمی با تسلط بر مناطق شام و حجاز، حکومت عباسیان را به شدت مورد تهدید قرار داده بودند. فاطمیان همچنین با فرستادن عده زیادی از داعیان (مبلغان مذهب اسماعیلیه) به سرزمینهای دور و نزدیک، از جمله عراق، ایران و یمن و گسترش دعوت اسماعیلی، خشم و وحشت خلفای عباسی را برانگیخته بودند. برخی از مبلغان اسماعیلی، علاوه بر فعالیتهای تبلیغی، علیه دشمنان خود اقدام به عملیات سیاسی و نظامی نیز میکردند.
در مقابل، عباسیان نیز کوشیدند با استفاده از توان سیاسی و نظامی حکومت سلجوقیان و دیگر متحدان خود، با خلافت فاطمی مقابله کنند.خلافت عباسی همچنین به تبلیغات گستردهای علیه فاطمیان اقدام کرد و به ترفندهای گوناگونی متوسل شد که نشان دهد نسََب خلفای فاطمی جعلی است و آنان از نسل علی و فاطمه نیستند.
سیاست مذهبی
خلافت فاطمی نسبت به ترویج مذهب تشیع اسماعیلی و رواج آیینهای شیعی در مناطق زیر سلطهٔ خود اهتمام جدّی داشت و از عالمان شیعی حمایت میکرد. فاطمیان در شهرهای قلمرو خود به نام امامان خود خطبه میخواندند. اگر چه معدودی از خلفای فاطمی، محدودیتهایی را برای پیروان سایر مذاهب از جمله اهل تسنن ایجاد کردند؛ اما در بیشتر دوران حکومت فاطمیان، اهل تسنن آزادانه به زندگی و فعالیت دینی و اجتماعی خود مشغول بودند.
فعالیتهای علمی و فرهنگی
مذهب اسماعیلیه از مذاهب عقلگرا بود و از این رو، اسماعیلیان برای ترویج اصول عقاید خود، علاقهٔ فراوان و توجه خاصی به علوم مختلف به ویژه فلسفه و کلام نشان میدادند.
قاهره در روزگار فاطمیان شاهد شکلگیری و فعالیت وسیع مراکز علمی و آموزشی گوناگونی بود. یکی از بادوامترین دانشگاههای دنیای اسلامی به نام اَلاَزهر توسط فاطمیان در آن شهر بنیان نهاده شد (359 ق) که تا کنون با همین نام به فعالیت خود ادامه داده است. علاوه بر آن، مرکز علمی بزرگ دیگری با نام دارالعلم (الحکمه) در قاهره شکل گرفت و استادان بزرگی در آن مرکز علمی به تدریس علوم مختلف از قبیل فقه، نجوم، طب و ادبیات گماشته شدند. به منظور آنکه دارالعلم قاهره بتواند نقشی همچون بیتالحکمهٔ بغداد داشته باشد، کتابهای زیادی تهیه و در اختیار مشتاقان علم که در آنجا مشغول فعالیت علمی بودند، نهاده میشد.
هدف اساسی فاطمیان از ایجاد مراکز علمی و آموزشی بزرگ، تربیت عالمان و داعیان مسلط به تعالیم مذهب اسماعیلی و دیگر معارف بود. اغلب دانشآموختگان این مراکز، دانشمندان و عالمان برجستهای بودند که کتابها و رسالههای زیادی در فلسفه، کلام، فقه و دیگر علوم تألیف کردند و دعوت اسماعیلی را در درون قلمرو فاطمیان و خارج از آن تا هندوستان و ماوراءالنهر گسترش دادند.
معماری
عصر فاطمیان، از جمله دورههای برجستهٔ تاریخ معماری و هنر اسلامی شناخته میشود. علاقهٔ خلفای فاطمی به مظاهر شکوه و جلال، به توسعه هنرهای تزیینی و معماری کمک کرد. فاطمیان شهرهای مختلفی را بنا کردند که باشکوهترین آنها قاهره بود. مساجد جامع اَزهَر، جامع حاکم و جامع اَقمَر از مشهورترین نمونههای آثار معماری این عصر در قاهره به شمار میروند.

فعالیت 5: بررسی شواهد و مدارک (صفحه 77 کتاب درسی)
ناصرخسرو، حکیم و شاعر ایرانی که به مذهب اسماعیلیه گرایش داشت، در عصر فاطمیان به مصر سفر کرد. او در سفرنامۀ خود به توصیف دیدهها و شنیدههایش از مصر و شهرهای آن پرداخته است. بخشی از توصیف او از قاهره را بخوانید و بگویید برداشت شما از این توصیف، دربارۀ هنر معماری و شهرسازی فاطمیان چیست؟
این توصیف ناصر خسرو بر بزرگی شهر قاهره و عظمت معماری و بناهای آن تاکید دارد. در سفرنامه ناصر خسرو مسائل جغرافیایی و توصیف ظاهری شهرها و مکانهای ویژه بیش از دیگر امور، برجستگی دارد. اساساً شهر قاهره در این دوران، یک فضایی با اجزای مختلف اعم از بازار، مسجد، میدان، دارالاماره، مناطق مسکونی و.....بود. رونق اقتصادی در قلمرو فاطمیان مصر حاصل تسلط آنها بر راههای بازرگانی شمال آفریقا و دریای مدیترانه است. با توصیفات ناصر خسرو میتوان گفت که هنر و معماری این شهر تلفیقی میباشد. با توجه به ارتباط فاطمیان با دولت روم شرقی، عراق و ایران، هنرمندان و معماران با توجه به آشنایی با سبکهای معماری مناطق ذکر شده، در آفرینش آثار خود، تحت تاثیر این تمدنها قرار داشتند و با تلفیق و ترکیب هنرها و سبک معماری به ساخت شهر قاهره پرداختند. در زمینه اقتصادی مصر به علت دارابودن محصولات تولیدی و صنعتی از مراکر اقتصادی مهمی به شمار میرفتند که دارای بازارهای تجاری مهمی بودند.
«... و آن شهری شد که نظیر آن کم باشد. و تقدیر کردم که در این شهر قاهره، از بیست هزار دکان کم نباشد، همه مِلکِ سلطان. و بسیار دکانهاست که هر یک را در ماهی ده دینارِ مغربی اجُره است... و کاروانسرای و گرمابه و دیگر عَقارات چندان است که آن را حدّ و قیاس نیست..... و قصر سلطان میان شهر قاهره است و همه حوالی آن گشاده، که هیچ عِمارت بدان نپیوسته است. ... و چون از بیرونِ شهر بنگرند قصرِ سلطان چون کوهی نماید، از بسیاری عمارات و ارتفاعِ آن، اما از شهر هیچ نتوان دید، که باروی آن عالی است. و گفتند که در این قصر دوازده هزار خادِم اجِریخواره است، و زنان و کنیزکان خود که داند؟ الا گفتند که سی هزار آدمی در آن قصر است و آن دوازده کوشک است. و این حَرَم را ده دروازه است» (سفرنامۀ ناصرخسرو، ص 77)
هنر و صنایع
هنر و صنعت نیز در دوران فاطمیان پررونق بود. از جمله هنرهای رایج در آن زمان، میتوان به نقاشی، شیشهگری، کاشیکاری، منبتکاری، کاغذسازی و فلزکاری اشاره کرد. هنرمندان آن دوره در برخی از هنرها، مانند شیشهگری، بلورسازی و سفالگری به نوآوری پرداختند و شیوههای جدیدی را ابداع کردند.

صنعت پارچهبافی در زمان فاطمیان رواج زیادی یافت و مراکز و کارگاههای پارچهبافی متعددی در شهرهای مختلف مصر از جمله قاهره مشغول تولید انواع منسوجات بودند. برخی از این مراکز، پارچههای گرانقیمت و تزئینی را که مخصوص خلفا و دولتمردان فاطمی بود، تولید میکردند. در دربار فاطمیان، خزانهای مخصوص لباس وجود داشت و دارای انباری از لباسهای متنوع بود که در مناسبتهای گوناگون و متناسب با فصول مختلف میان کارکنان دربار توزیع میشد.

پرسشهای نمونه (صفحه 78 کتاب درسی)
1- خلافت عباسیان را به لحاظ شیوۀ کسب، انتقال و حفظ قدرت، با خلافت امویان مقایسه کنید.
امویان از همان آغاز پذیرش اسلام که پس از حدود دو دهه مخالفت و ستیز با اسلام و بنی هاشم صورت گرفت، در پی آن بودند تا به هر طریق ممکن، سروری پیشین خود را بازیابند. شکلگیری جریان سقیفه در پی رحلت پیامبر (ص) که منجر به حضور عناصری از امویان در بدنه حکومت شد، به تدریج زمینهساز قدرتیابی ایشان گردید. خلیفه دوم با دمیدن روح بلندپروازی در معاویه که حکومت شامات را در اختیار او گذاشته بود، امویان را در کسب قدرت، جدیتر کرد. با روی کار آمدن عثمان که خود از بنی امیه بود، آنان هم کلید بیتالمال را و هم شمشیر سلطان را در دست گرفته و از هرحیث خود را تقویت کردند. آنان به ستیز با خلافت امام علی (ع) پرداخته و انواع مشکلات را برای آن حضرت به وجود آوردند و سرانجام با وادار کردن امام حسن (ع) به صلح، به آرزوی دیرینه خود رسیده و حکومت جهان اسلام را از آن خود کردند و بدین گونه خلافت از خاندان نبوت به خاندان بنی امیه انتقال یافت. معاویه علاوه بر اینکه موروثیشدن خلافت در میان امویان را بنیان نهاد، مفهوم خلافت اسلامی را با دستاویزی مذهبی به سلطنت اسلامی مبدل ساخت.
خلافت عباسیان با قیامی عمومی، که طی چندین دهه در قلمرو شرقی امویان گسترش یافت و رهبری آن را نوادگان عباس عموی پیامبر صلیاللّهعلیه و آله وسلم برعهده داشتند، شکل گرفت. اساسیترین رویکرد محرکان این قیام، انتقال خلافت به خاندان پیامبر بود که با شعار «الرَّضا مِن آلمحمد» ترویج و با استقبال عمومی مواجه شد. مهارتِ بهکار رفته در این مخفیکاری به گونهای بود که حتی چندی پیش از سقوط امویان، گروهی از علویان به رهبری عبداللّهبن حسن و پسرانش، با امیدواری کامل به انتقال خلافت به علویان به اخذ بیعت اقدام کردند .با این حال، دیری نپایید که معلوم شد هدف تمامی تلاش های صورتگرفته طی سال ها فعالیت سازمانیافته تبلیغاتی و گسترده، جز انتقال خلافت به عباسیان نبوده است و علویان سهمی در خلافت جدید ندارند. این مسئله از همان آغاز با واکنش شدید گروههایی از علویان مواجه شد و بهتدریج به تقابل نظامی - سیاسی آنان با عباسیان در تمام ادوار حکومتشان انجامید. با این حال، موضع سرسختانه عباسیان که با سرکوب شدید علویان همراه شد، توأم با پذیرش تدریجی مشروعیت حکومت عباسی در اذهان بسیاری از مسلمانان، تلاشهای علویان برای احراز مقام خلافت را ناکام گذاشت. عباسیان بیش از پنج قرن (132ـ656) با بر بخش مهمی از قلمرو جهان اسلام حکم راندند.
2- اقدامهای مهم منصور را برای تحکیم و تثبیت خلافت عباسیان، فهرست کنید.
وی نخست، عموهایش را که مدعی جانشینی سفاح بودند، از همهی مناصب مهمی که داشتند خلع کرد و دبیر آنان، ابن مقَُفَّع (روزبه ایرانی) را که متفکری شجاع و مترجم کتابهایی از زبان پهلوی به عربی بود، به قتل رساند. او سپس ابومسلم خراسانی را با وجود خدمات بزرگی که به عباسیان کرده بود، ناجوانمردانه کشت؛ زیرا نگران نفوذ و قدرت فراوان فرمانده سیاه جامگان بود. منصور همچنین قیام دو تن از علویان و نیز قیامهای پردامنهای را که در اعتراض به قتل ابومسلم در ایران صورت گرفت، بی رحمانه سرکوب کرد. یکی دیگر از اقدامات مهمی که منصور در جهت تحکیم و تثبیت خلافت خاندان خود انجام داد، بنای شهر بغداد به عنوان پایتخت عباسیان بود.
3- تحلیل و قضاوت خود را از اقدام خلفای عباسی در کشتن ابومسلم بیان کنید.
موقعیت و نفوذ سیاسی وی چنان بود که فرمانروایان و سرداران نظامی ناحیه شرقی خلافت را بیفرمان خلیفه تعیین میکرد و به نام خویش سکه میزد و خلیفه در عراق بدون دستور او هیچ کار مهمی انجام نمیداد. این قدرت و شکوه ابومسلم باعث حسادت و کینه عباسیان خصوصا منصور شده بود. منصور برای بازداشتن ابومسلم از رفتن به خراسان کوشید که وی را با پیشنهاد پذیرش حکومت شام و مصر فریب دهد اما ابومسلم که میدانست تنها پایگاه استوار او خراسان است از پذیرفتن فرمان خلیفه سرباز زد. سرانجام ابومسلم فریفته وعدههای دروغین خلیفه و یارانش شد و از میانه راه به عراق بازگشت و به توطئه منصور به قتل رسید.
4- نقش خاندان ایرانیِ «سهل» را در تحولات سیاسی و فرهنگی دوران مأمون شرح دهید.
فضل بن سهل و برادرش حسن بن سهل که تربیت یافتهی برمکیان و از دهقانان و زمینداران بزرگ خراسان بودند، نقش تعیینکنندهای در تحولات خلافت در زمان مأمون داشتند. مأمون با تدبیر و شمشیر ایرانیانی همچون خاندان سهل و طاهر بن حسین (ذوالیمینین)، برادرش را شکست داد و خلیفه شد. پس از آن بود که فضل بن سهل به عنوان وزیر مأمون و حسن بن سهل در منصب حاکم عراق، صاحب قدرت و جایگاه رفیعی شدند. خلیفه حتی تحت تأثیر وزیر قدرتمند خود، مرکز خلافت را از بغداد به مرو منتقل کرد و لباس و پرچم سیاه را که نشان عباسیان بود به رنگ سبز درآورد. بزرگان عرب در بغداد نسبت به تسلط خاندان سهل بر امور خلافت به حسادت و دشمنی پرداختند و در صدد برآمدند که مأمون را خلع و فرد دیگری از خاندان عباسی را به خلافت بنشانند. شاید به همین دلیل بود که مأمون تصمیم گرفت وزیر خود را به قتل رسانده و برادر او را خانه نشین کند.
5- مهمترین دستاوردهای خلافت فاطمیان در عرصه علم و آموزش چه بود؟ توضیح دهید.
یکی از بادوامترین دانشگاههای دنیای اسلامی به نام اَلاَزهر توسط فاطمیان در آن شهر قاهره بنیان نهاده شد که تا کنون با همین نام به فعالیت خود ادامه داده است. علاوه بر آن، مرکز علمی بزرگ دیگری با نام دارالعلم (الحکمه) در قاهره شکل گرفت و استادان بزرگی در آن مرکز علمی به تدریس علوم مختلف از قبیل فقه، نجوم، طب، ادبیات و... گماشته شدند. به منظور آنکه دارالعلم قاهره بتواند نقشی همچون بیت الحکمهی بغداد داشته باشد، کتابهای زیادی تهیه و در اختیار مشتاقان علم که در آن مشغول فعالیت علمی بودند، نهاده میشد. هدف اساسی فاطمیان از ایجاد مراکز علمی و آموزشی بزرگ، تربیت عالمان و داعیان مسلط به تعالیم مذهب اسماعیلی و دیگر معارف بود. اغلب دانش آموختگان این مراکز، دانشمندان و عالمان برجستهای بودند که کتابها و رسالههای زیادی در فلسفه، کلام، فقه و دیگر علوم تألیف کردند و دعوت اسماعیلی را در درون قلمرو فاطمیان و خارج از آن تا هندوستان و ماوراءالنهر گسترش دادند.