درسنامه آموزشی فصل چهارم ریاضی کلاس سوم با پاسخ درس 1: ضرب
-
ریاضی
- فصل 1: الگوها
- حل مسئله با راهبرد الگویابی
- درس 1: شمارش چندتا چندتا
- درس 2: ماشینهای ورودی- خروجی
- درس 3: ساعت در بعد از ظهر
- درس 4: الگوهای متقارن
- مرور فصل اول
- فصل 2: عددهای چهار رقمی
- حل مسئله با راهبرد الگوسازی
- درس 1: معرفی عدد هزار
- درس 2: ارزش مکانی
- درس 3: ارزش پول
- درس 4: تقریب اعداد
- مرور فصل دوم
- فصل 3: عددهای کسری
- حل مسئله با راهبرد رسم شکل
- درس 1: کسر
- درس 2: کاربرد کسر در اندازهگیری
- درس 3: تساوی کسرها
- درس 4: مقایسهی کسرها
- مرور فصل سوم
- فصل 4: ضرب و تقسیم
- حل مسئله با راهبرد روشهای نمادین
- درس 1: ضرب
- درس 2: ضرب عددهای یک رقمی
- درس 3: خاصیتهای ضرب
- درس 4: تقسیم
- مرور فصل چهارم
- فصل 5: محیط و مساحت
- حل مسئله با راهبرد زیر مسئله
- درس 1: خط، نیم خط و پاره خط
- درس 2: محیط
- درس 3: اندازهی سطح
- درس 4: واحد اندازهگیری سطح
- مرور فصل پنجم
- فصل 6: جمع و تفریق
- حل مسئله با راهبرد حل مسئلهی سادهتر
- درس 1: مقایسهی عددها
- درس 2: جمع و تفریق
- درس 3: جمع در جدول ارزش مکانی
- درس 4: تفریق در جدول ارزش مکانی
- مرور فصل ششم
- فصل 7: آمار و احتمال
- حل مسئله با راهبرد حدس و آزمایش
- درس 1: جدول دادهها
- درس 2: احتمال
- درس 3: نمودار دایرهای
- درس 4: انتخاب نمودار
- مرور فصل هفتم
- فصل 8: ضرب عددها
- حل مسئله با راهبرد حذف حالتهای نامطلوب
- درس 1: ضرب در عدد 10
- درس 2: ضرب عددهای یک رقمی در چند رقمی
- درس 3: محاسبهی ضرب
- درس 4: تقسیم با باقیمانده
- مرور فصل هشتم
فعالیت (صفحه 64 کتاب درسی)
1- طاها برای جشن ولادت پیامبر اکرم (ص) بستههای شکلات درست کرد. او در هر بسته 4 شکلات گذاشت. یکی از همسایهها 3 بسته شکلات برداشت. چند شکلات به این خانواده رسیده است؟
طاها ابتدا برای این مسئله شکل کشید (شما هم شکل رسم کنید.)
سپس این عبارت را نوشت: 3 دستهی 4تایی میشود 12.
خواهر بزرگتر طاها، که معلّم ریاضی بود، به او گفت :«چرا از ضرب استفاده نکردی؟ میتوانستی بنویسی 3×4=12.»
حالا شما بگویید: اگر در هر بسته 5 شکلات باشد، همسایهی آنها چند شکلات برداشته است؟
(شکل بکشید و عبارت ضرب بنویسید.)
3×5=15
خلاق باش (صفحه 64 کتاب درسی)
در شکلهای زیر دو نمونه آجرچینی را که از آنها در ساختن دیوار استفاده میشود، مشاهده میکنید. با 4 رنگ مختلف قسمتی از آجرها را در دستههای مساوی رنگ کنید. برای هر کدام یک ضرب بنویسید. (هر دسته را یک رنگ کنید تا 4 دسته درست شود.)


کار در کلاس (صفحه 65 کتاب درسی)
1- برای هرشکل یک تساوی ضرب بنویسید.
![]() |
![]() |
![]() |
2- به کمک تقارن، تعداد مربّعها را پیدا کنید و برای آنها یک عبارت ضرب بنویسید.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
کار با ماشین حساب (صفحه 65 کتاب درسی)
برای شکل زیر میتوان جمع 3+3 را نوشت.
همچنین میتوان گفت: 2 دسته ی سه تایی یعنی
3+3=2×3
حالا حاصل ضربها را به کمک جمع پیدا کنید.
4×3=3+3+3+3=12
5×7=7+7+7+7+7=35
4×9=9+9+9+9=36
با انجام ضرب با ماشین حساب، درستی عبارتها را بررسی کنید.
فعالیت (صفحه 66 کتاب درسی)
1- حسین 3 مهره داشت. مهرههای علی 2 برابر مهرههای حسین بود. با رسم شکل تعداد مهرههای علی را به دست آورید.
برای پیدا کردن تعداد مهرههای علی یک عبارت ضرب بنویسید. 3×2=6
2- سه برابر 4 را حساب کنید. 3×4=12
تمرین (صفحه 66 کتاب درسی)
1- به کمک محور، مثل نمونه، ضربها را کامل کنید.




2- با ضرب کردن مانند نمونه الگوهای شمارش چندتا چندتا را پیدا کنید. ارتباط ضربها را با الگوهای شمارشِ چندتا چندتا توضیح دهید.
3- برای هر ضرب یک جمع بنویسید و حاصل آن را پیدا کنید.
3×4=4+4+4=12
3×5=5+5+5=15
2×6=6+6=12
2×7=7+7=14