Processing math: 100%

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی فصل اول ریاضی کلاس سوم با پاسخ مرور فصل اول

آخرین ویرایش: 11:48   1401/05/25 8120 گزارش خطا

فرهنگ نوشتن (صفحه 22 کتاب درسی)

 

1- چرا هر دو ساعت یک زمان را نشان می‌دهند؟ توضیح دهید.

چون هر دو ساعت نمایانگر عدد 4:30 هستند. البته ساعت عقربه‌ای به تنهایی نشان نمی‌دهد که صبح است یا بعد از ظهر. ولی چهار و سی دقیقه بعد از ظهر همان شانزده و سی دقیقه است.

2- کاری را که ماشین زیر انجام می‌دهد، توضیح دهید.

هر عددی وارد این ماشین شود ابتدا با 5 جمع می‌شود سپس 4 تا از آن کم می‌شود. و در مجموع می‌توان گفت عددی که وارد این ماشین می‌شود با 1 جمع می‌شود.

تمرین (صفحه 22 کتاب درسی)

 

1- الگوهای شمارش چند تا چند تا را ادامه دهید. از ماشین حساب کمک بگیرید.

44 و 40 و 36 و 32 و 28 و 24 و 20 و 16 و 12 و 8 و 4

66 و 60 و 54 و 48 و 42 و 36 و 30 و 24 و 18 و 12 و 6

چه عددهایی در این دو الگو مشترک‌اند؟ 

2- الگوهای شمارش رو به عقب را کامل کنید. از ماشین حساب کمک بگیرید.

50 و 45 و 40 و 35 و 30 و 25 و 20 و 15 و 10 و 5 و 0

30 و 28 و 26 و 24 و 22 و 20 و 18 و 16 و 14 و 12

30 و 27 و 24 و 21 و 18 و 15 و 12 و 9 و 6 و 3

56 و 49 و 42 و 35 و 28 و 21 و 14 و 7 و 0

3- حاصل جمع‌های زیر را به روش‌های مختلف پیدا کنید.

4- جدول زیر را کامل کنید.

21:30 بیست و ربع 19:25 13:18 14:15 19 15 زمان 
نه و نیم 8:15 7:25 1:18 02:15 7 3 بعد از ظهر

5- یک برنامه‌ی رادیویی در ساعت 16 پخش می‌شود. زمان پخش این برنامه ساعت چند بعدازظهر است؟ 4 بعد از ظهر

6- زنگ مدرسه‌ای ساعت 5 بعدازظهر می‌خورد. در چه ساعتی زنگ می‌خورد؟ 17

7- جاهای خالی را پر کنید. بین ردیف‌های اوّل و سوم چه رابطه‌ای وجود دارد؟ 

8- کدام یک از کاغذهای زیر باز شده‌ی شکل زیر است؟

9- خطّ تقارن شکل‌های زیر را رسم کنید.

سرگرمی و معما (صفحه 24 کتاب درسی)

 

شکل زیر باز شده‌ی یک مکعّب است. آن را روی مقوای بزرگی بکشید و از محلّ خط چین‌های رسم شده تا کنید. این بار به جای مکعّب شکل زیر ساخته می‌شود (برای وصل کردن لبه‌ها از چسب نواری استفاده کنید.)

فرهنگ خواندن (صفحه 24 کتاب درسی)

 

یک روز خانم اسماعیلی به کلاس رفت و روی تخته جمع زیر را نوشت: 

بعد از چند دقیقه، زهرا جواب را پیدا کرد و راه حلّ خود را این طور توضیح داد :«من از سمت چپ شروع کردم. جمع 3 و 4 می‌شود 7، 7 با 6 می‌شود 13، 13 با 2 می‌شود 15، 15 را با 7 جمع کردم و جواب 22 شد» سارا گفت :« من از سمت راست جمع کردم. 7 را با 2 جمع کردم شد 9، 9 را با 6، جوابش را با 3 و حاصل جمع آن را با 4 پیدا کردم، جواب من هم 22 شد».

سحر گفت :« من راه دیگری پیدا کردم. ابتدا مثل زهرا از سمت چپ شروع کردم، حاصل جمع 6 و 7 شد 13، در ادمه ابتدا 13 را با 7 جمع کردم که شد 20. بعد 20 را با 2 جمع کردم و حاصل 22 شد.»

مهسا راه بهتری را توضیح داد. او گفت :«من ابتدا به عددها خوب نگاه کردم، دیدم 6 و 4 می‌شود 10. 3 و 7 هم می‌شود 10، بنابراین 10 و 10 را با 2 جمع کردم که روی هم شد 22.»

خانم اسماعیلی از اینکه چند راه حل برای یک مسئله مطرح شده بود، خیلی خوشحال شد.

شما به کدام راه حل علاقه‌مندید؟

راه حلّ پیشنهادی خود را هم توضیح دهید.