درسنامه آموزشی فصل اول ریاضی کلاس سوم با پاسخ درس 1: شمارش چندتا چندتا
-
ریاضی
- فصل 1: الگوها
- حل مسئله با راهبرد الگویابی
- درس 1: شمارش چندتا چندتا
- درس 2: ماشینهای ورودی- خروجی
- درس 3: ساعت در بعد از ظهر
- درس 4: الگوهای متقارن
- مرور فصل اول
- فصل 2: عددهای چهار رقمی
- حل مسئله با راهبرد الگوسازی
- درس 1: معرفی عدد هزار
- درس 2: ارزش مکانی
- درس 3: ارزش پول
- درس 4: تقریب اعداد
- مرور فصل دوم
- فصل 3: عددهای کسری
- حل مسئله با راهبرد رسم شکل
- درس 1: کسر
- درس 2: کاربرد کسر در اندازهگیری
- درس 3: تساوی کسرها
- درس 4: مقایسهی کسرها
- مرور فصل سوم
- فصل 4: ضرب و تقسیم
- حل مسئله با راهبرد روشهای نمادین
- درس 1: ضرب
- درس 2: ضرب عددهای یک رقمی
- درس 3: خاصیتهای ضرب
- درس 4: تقسیم
- مرور فصل چهارم
- فصل 5: محیط و مساحت
- حل مسئله با راهبرد زیر مسئله
- درس 1: خط، نیم خط و پاره خط
- درس 2: محیط
- درس 3: اندازهی سطح
- درس 4: واحد اندازهگیری سطح
- مرور فصل پنجم
- فصل 6: جمع و تفریق
- حل مسئله با راهبرد حل مسئلهی سادهتر
- درس 1: مقایسهی عددها
- درس 2: جمع و تفریق
- درس 3: جمع در جدول ارزش مکانی
- درس 4: تفریق در جدول ارزش مکانی
- مرور فصل ششم
- فصل 7: آمار و احتمال
- حل مسئله با راهبرد حدس و آزمایش
- درس 1: جدول دادهها
- درس 2: احتمال
- درس 3: نمودار دایرهای
- درس 4: انتخاب نمودار
- مرور فصل هفتم
- فصل 8: ضرب عددها
- حل مسئله با راهبرد حذف حالتهای نامطلوب
- درس 1: ضرب در عدد 10
- درس 2: ضرب عددهای یک رقمی در چند رقمی
- درس 3: محاسبهی ضرب
- درس 4: تقسیم با باقیمانده
- مرور فصل هشتم
فعالیت (صفحه 10 کتاب درسی)
1- تعداد مربّعهای کوچک شکل زیر را به چند صورت میتوانیم به دست آوریم. برای مثال، میتوانیم آنها را 3 تا 3 تا بشماریم و دستهبندی کنیم:
یا
میتوانیم آنها را 4 تا 4 تا بشماریم و به صورت زیر دستهبندی کنیم:
یا
برای هر یک از شکلهای زیر با توجّه به دستهبندی آن، یک جمع بنویسید و تعداد مربّعها را به دست آورید.
2- مربّعهای شکل زیر را به 3 روش دستهبندی کنید و با شمارشِ چندتا چندتا، تعداد آنها را به دست آورید.
- در کدام روش دستهبندی میتوانید حاصل جمعها را بهصورت ذهنی به دست آورید؟ در هر سه دستهبندی
کار در کلاس (صفحه 11 کتاب درسی)
1- شکلهای زیر را دستهبندی کنید. تعداد مربّعهای هر شکل را به دست آورید.
2- در شکلهای زیر تعداد مربّعها را با توجّه به رنگ آنها به دست آورید.
برای جمعکردن یا شمارشِ چندتا چندتا میتوانید از ماشین حساب استفاده کنید.
تمرین (صفحه 12 کتاب درسی)
1- الگوها را ادامه دهید. رابطهی بین عددها را توضیح دهید.
عددها 7 تا 7 تا اضافه میشوند
عددها 200 تا 200 تا اضافه میشود
عددها 100 تا 100 تا اضافه میشود
2- با استفاده از ماشین حساب، الگوهای زیر را ادامه دهید و درباره ی الگوی هر کدام توضیحی بنویسید.
عددها 13 تا 13 تا اضافه میشوند
عددها نه تا نه تا اضافه میشوند
عددها 11 تا 11 تا اضافه میشوند
3- امروز شنبه و اوّلین روز ماه است. تا آخر این ماه، شنبهها چه روزهایی از ماه هستند؟ الگوی 7 تا 7 تا است. یعنی اگر به تاریخ هر شنبه 7 روز اضافه شود، تاریخ شنبه هفتهی بعد به دست میآید.
خلاق باش (صفحه 12 کتاب درسی)
به کمک ماشین حساب یا به طور ذهنی جواب جمعهای زیر را پیدا کنید.
با دیدن حاصل جمعها چه نتیجهای میگیرید؟ در جمع چند عدد وقتی جای عددها تغییر کند، حاصل تغییر نمیکند.
حالا حاصل جمعهای زیر را حساب کنید. سعی کنید با کنار هم قرار دادن عددهای مناسب، حاصل را به طور ذهنی به دست آورید.