درسنامه آموزشی فصل دوم ریاضی کلاس چهارم با پاسخ درس 1: شناخت کسرها
فعالیت (صفحهٔ 26 کتاب درسی)
1- یک نوار کاغذی مثل شکل زیر بردارید. آن را از وسط تا کنید.
حالا دوباره آن را تا کنید. بعد نوار را باز کنید. نوار شما به چند قسمت تقسیم شده است؟ 4 قسمت
شکل این نوار را رسم کنید و یک قسمت آن را رنگ بزنید؛ چه کسری رنگ شده است؟ 14
2- به شکل زیر توجّه کنید. یک شمع از 4 شمع، روشن است. چه کسری از شمعها روشن است؟ \frac{1}{4}
بین تقسیم بندی نوار کاغذی و تعداد شمعها چه رابطهای وجود دارد؟ هر دو به 4 قسمت مساوی تقسیم شدهاند.
3- در هر یک از شکلهای زیر مشخّص کنید چه کسری به رنگ قرمز است.
1 مربّع از 3 مربّع یا \frac{1}{3}
7 مربّع از 12 مربّع یا \frac{7}{12}
2 مثلّث از 5 مثلّث یا \frac{2}{5}
1 مثلّث از 4مثلّث یا \frac{1}{4}
4- چه کسری از شکلهای زیر قرمز است؟
\frac{7}{12}
\frac{1}{3}
\frac{2}{5}
\frac{1}{4}
5- هر کدام از شکلهای سؤال 4 را با شکل مشابه آن در سؤال 3 در یک جدول قرار دهید.
|
|
|
|
|
|
|
|
کار در کلاس (صفحهٔ 27 کتاب درسی)
1- شکلها را با توجّه به کسر داده شده رنگ کنید.
\frac{2}{7} از 7 دایره
\frac{3}{6} از 6 دایره
\frac{3}{4} از 4 مستطیل
\frac{2}{8} از 8 مربّع
2- قسمتهای مساوی ایجاد کنید. مشخّص کنید چه کسری از شکل رنگ شده است.
\frac{2}{8}
\frac{2}{8}
\frac{1}{8}
فعالیت (صفحهٔ 27 کتاب درسی)
1- با توجّه به واحد معرّفی شده، عدد هر شکل را بنویسید.
2\frac{1}{2}
1\frac{3}{4}
کار در کلاس (صفحهٔ 28 کتاب درسی)
1- هر یک از شکلهای زیر یک عدد مخلوط را نشان میدهد. آن عدد را بنویسید.
2\frac{8}{10}
3\frac{1}{2}
1\frac{5}{6}
6\frac{3}{12}
2- عدد مخلوط 1\frac{1}{3} را با شکل نشان دهید.
3- کسر یا عدد مخلوط هر شکل را با توجّه به واحد مشخّص شده بنویسید.
1\frac{1}{3}
\frac{2}{3}
2\frac{1}{4}
1\frac{3}{4}
فعالیت (صفحهٔ 28 کتاب درسی)
کسر مربوط به هر شکل را بنویسید.
\frac{3}{4}
\frac{2}{4}
\frac{1}{4}
\frac{0}{4}=0
\frac{3}{5}
\frac{2}{5}
\frac{1}{5}
\frac{0}{5}=0
از مقایسهی پاسخها چه نتیجهای میگیرید؟ اگر مخرج کسرها مساوی باشد، کسری بزرگتر است که صورت آن بزرگتر باشد.
\frac{2}{3}
\frac{1}{3}
\frac{0}{3}=0
تمرین (صفحهٔ 29 کتاب درسی)
1- با توجّه به واحد داده شده، عدد مخلوط مربوط به هر شکل را بنویسید.
2\frac{1}{4}
1\frac{2}{3}
1\frac{2}{4}
2\frac{1}{4}
2- چه کسری از شکلهای زیر رنگ شده است؟ (شکل تانگرام را به خاطر دارید؟)
\frac{1}{16}
\frac{2}{16}
\frac{2}{16}
3- \frac{1}{4} دانش آموزان کلاس شما بیشتر است یا \frac{1}{4} دانش آموزان کلّ کشور ایران؟ چرا؟
کل کشور زیرا یک واحد کل دانش آموزان کشور نسبت به واحد کلاس ما بسیار بزرگتر است.
4- با توجّه به شکلها توضیح دهید کدام جمله درست و کدام نادرست است.
الف)
ب)
- هردو شکل کسر \frac{1}{3} را نشان میدهند؛ پس مقدار رنگ شده از هر شکل با هم برابرند.
هر دو یک کسر را نشان میدهند ولی چون واحدها با هم برابر نیستند پس مقدار رنگ شده با هم برابر نیست.
- هردو شکل کسر \frac{1}{3} را نشان میدهند امّا مقدار رنگ شدهی آنها متفاوت است.
درست است زیرا مقدار رنگی در شکل سمت چپ بیشتر است.
5- علی 800 تومان پول داشت و نصف آن را خرج کرد.
حامد 600 تومان پول داشت و نصف آن را خرج کرد.
کدام جملهها در مورد پول علی و حامد درست هستند؟ دلیل بیاورید. الف و ب
الف) علی \frac{1}{2} پولش را خرج کرده است. درست چون نصف همان \frac{1}{2} است.
ب) علی از حامد بیشتر پول خرج کرده است. درست زیرا پول علی بیشتر است پس نصف آن نیز بیشتر است.
ج) پول علی و \frac{1}{2} پول حامد با هم مساوی است.
د) مقدار پولی که حامد و علی خرج کردهاند، برابر است.