Loading [Contrib]/a11y/accessibility-menu.js

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی پیام‌های آسمان کلاس نهم با پاسخ درس 11: انفاق

آخرین ویرایش: 15:40   1402/05/1 110219 گزارش خطا

به این آمارها توجه کنید:

- گرسنگی یکی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود؛ به طوری که در هر دقیقه 30 نفر به علت گرسنگی، جان خود را از دست می‌دهند.
- شصت و شش میلیون کودک در مقطع ابتدایی در سراسر جهان، گرسنه به مدرسه می‌روند.
- فقر هر ساله باعث مرگ دو میلیون و ششصد هزار کودک زیر پنج سال می‌شود.
- 870 میلیون نفر در جهان غذای کافی برای خوردن ندارند.
- بیش از یک میلیارد نفر از مردم روی زمین، درآمدی کمتر از یک دلار در روز دارند.

از سوی دیگر

- دارایی 85 نفر از ثروتمندترین افراد جهان برابر دارایی 3/5 میلیارد نفر از جمعیت جهان است.
- با غذایی که در اروپا و آمریکای شمالی دور ریخته می‌شود، سه برابر گرسنگان فعلی جهان را می‌توان سیر کرد.
- یک سوم مواد غذایی‌ که سالانه در جهان تولید می‌شود (حدود 1/3 میلیارد تن) تبدیل به زباله می‌شود و هدر می‌رود.
- سالانه 2/4 میلیون نفر در سراسر جهان در اثر بیماری‌های ناشی از پرخوری می‌میرند.

فعّالیت کلاسی (صفحهٔ 121 کتاب درسی)

 

به نظر شما علت این اختلاف چیست؟ چرا این وضع در جهان به وجود آمده است؟
جمع‌شدن ثروت‌های جهان در دست عده‌ای کم (به طوری که بر اساس آمار 80 درصد دارایی جهان در دست 20 درصد از جمعیت است) و بی‌عدالتی و نقص‌های موجود در قوانین اقتصادی

دین اسلام آخرین و کامل‌ترین برنامه‌ای است که خداوند برای نجات بشر از تمامی گرفتاری‌ها و دست‌یافتن به رستگاری در دنیا و آخرت فرستاده است؛ به همین دلیل این دین باید راهی برای نجات مردم از فقر داشته باشد. یکی از راه کارهای دین اسلام برای حل این مشکل، انفاق است. در دین اسلام به مردم توصیه شده است، بخشی از اموال خود را در راه خداوند انفاق کنند.

پیامبر (ص) می‌فرماید:

«خداوند به اندازهٔ نیازمندی‌های مردم فقیر در اموال ثروتمندان حقی قرار داده است، اگر بپردازند نیازمندی‌های عمومی مردم برطرف می‌شود. اگر گرسنه یا برهنه‌ای اموال خود را «حقوق واجب»، در میان مردم پیدا شود، به این دلیل است که ثروتمندان نپرداخته‌اند».

انفاق

در سال گذشته دانستیم که رابطهٔ میان مسلمانان، رابطهٔ برادری است و همان‌طور که هر برادری نسبت به خواهران و برادران خود در خانواده وظایفی دارد، برادران دینی نیز در برابر یکدیگر وظایفی دارند. یکی از این وظایف کمک مالی به نیازمندان است.

خداوند در قرآن کریم همواره انسان‌ها را به بخشش قسمتی از اموالشان به نیازمندان تشویق کرده و این اعطای مال را «انفاق» نام نهاده است:

الَّذینَ یُنِفقونَ اَموالَهُم بِاللَّیلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلاِنیَةً فَلَهُم اَجرُهُم عِندَ رَبّهِم وَ لاخَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنونَ سورهٔ بقره، آیهٔ 274
کسانی که اموال خود را انفاق می‌کنند در شب و روز به‌صورت پنهانی و آشکارا پاداششان نزد پروردگارشان است نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند.

انفاق مال آن قدر نزد خداوند ارزشمند است که آن را یکی از نشانه‌های ایمان می‌داند.

خداوند، حِکمت انفاق را «توزیع ثروت میان فقرا و جلوگیری از انحصار آن در دست ثروتمندان» بیان کرده است. در صورتی که انفاق مال در جامعه گسترش پیدا کند، ثروت به دست نیازمندان نیز می‌رسد و فاصلهٔ طبقاتی میان ثروتمند و فقیر کمتر می‌شود؛ بخش زیادی از گناهان و جرم‌های ناشی از فقر از جامعه ریشه‌کن می‌شود؛ مردم نسبت به یکدیگر مهربان‌تر می‌شوند و احساس مسئولیت بیشتری می‌کنند و در نهایت آرامش و امنیت در جامعه حاکم می‌شود.

فعّالیت کلاسی (صفحهٔ 123 کتاب درسی)

 

در روایت‌هایی که زمان ظهور امام زمان (ع) را وصف کرده‌اند، آمده است:

در آن دوران، عقل انسان‌ها به نهایت رشد و کمال خود می‌رسد و از سوی دیگر در جامعه فقیری پیدا نمی‌شود.

به نظر شما میان این دو (پیدا نشدن فقیر در جامعه و کامل‌شدن عقل) چه ارتباطی وجود دارد؟
با کامل‌شدن عقل انسان‌ها، درک درستی از روابط انسان‌ها پیدا کرده و از هیچ کمکی به یکدیگر دریغ نمی‌کنند و همچنین به جایگاه ثروت در زندگی پی‌برده و آن را فقط در حد وسیله‌ای برای رفاه انسان می‌دانند و هدف زندگی خود را خیلی بالاتر از جمع‌کردن ثروت و اموال دنیا می‌شمرند، بنابراین اگر فقیری نیز در جامعه باشد با همدلی و یاری افراد فرهیخته جامعه نجات می‌یابد.

بیشتر بدانیم

برای بار سوم نیمی از تمام اموال خود را در راه خدا انفاق کرد. هیچ چیزی از قلم نیفتاده بود. هر آنچه بود، میان فقرا تقسیم شد. چشم فقرای مدینه به در خانهٔ او بود. آنان جمع شده بودند تا با کمک‌های او بتوانند به زندگی خود سروسامانی بدهند.

او مشهور به کریم‌ترین انسان مدینه است. آوازهٔ او همه جا پیچیده است. هرکسی وارد مدینه می‌شود، سراغ خانه حسن‌بن‌علی (ع) را می‌گیرد، چون می‌داند او تنها کسی است که همواره درِ خانه‌اش به روی نیازمندان باز و سفرهٔ خانه‌اش همواره برای میهمانان گسترده است و از همهٔ آنان با بهترین غذاهای موجود در خانه پذیرایی می‌کند.

انواع انفاق

انفاق بر دو نوع است: واجب و مستحب.

انفاق‌های واجب عبارت‌اند از: زکات و خمس. انفاق‌های مستحب عبارت‌اند از: قرض الحسنه، وقف و... . در این درس با نمونه‌هایی از این دو نوع انفاق آشنا می‌شویم:

انفاق‌های واجب:

1- زکات:

زکات در اصل به معنای پاک‌شدن از دلبستگی‌ها و آلودگی‌هاست و به نوعی از انفاق گفته می‌شود که به برخی از دارایی‌های انسان تعلق می‌گیرد. این دارایی‌ها سه دسته است:

غلات: گندم، جو، خرما و کشمش
دام‌ها: شتر، گاو و گوسفند
سکه‌ها: طلا و نقره.

اگر کسی از این دارایی‌ها، به اندازه‌ای که در دین تعیین شده است، داشته باشد، بر او واجب است بخش مشخصی از آن را در راه خدا انفاق کند.

پرداخت زکات موجب مصونیت مال از نابودی و پر برکت‌شدن آن می‌شود. اگر زکات اموال داده نشود، خداوند نعمت‌هایش (بارندگی، حاصل‌خیزی، فراوانی و...) را از صاحبان آنها باز می‌دارد.

زکات فطره (فطریه):

زکات فطره، زیرمجموعهٔ زکات است. کسی که هنگام غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل و هشیار باشد و فقیر هم نباشد، باید برای خود و کسانی که او هزینهٔ زندگی آنان را می‌دهد، به ازای هر نفر سه کیلوگرم گندم یا جو یا برنج یا هر غذایی را که در طول ماه مبارک رمضان بیشتر از آن استفاده کرده است، به مستحق بدهد. البته اگر پول آنها را هم بدهد، کفایت می‌کند.

فعّالیت کلاسی (صفحهٔ 124 کتاب درسی)

 

به آمار تقریبی تولید سالانهٔ چهار محصول مهم کشاورزی در ایران، توجه کنید:

1- سیزده میلیارد کیلوگرم گندم
2- سه میلیارد کیلوگرم جو
3- یک میلیارد کیلوگرم خرما
4- سیصد میلیون کیلوگرم کشمش

به نظر شما اگر فقط زکات این محصولات (که تقریباً حدود هزار میلیارد تومان است)، پرداخت شود، چه تغییرات مثبتی در جامعه ایجاد می‌شود؟
با توجه به اینکه محل هزینه کرد زکات امور عام‌المنفعه و کمک به مستحقان است، فاصله طبقات فقیر و ثروتمند کمتر شده و بسیاری از مشکلات ناشی از فقر و نیازمندی که در مردم جهان است کم شده و یا از بین می‌رود و بر اثر آن کفر و بی‌دینی از جامعه رخت بر بسته و گرسنگی، بیماری‌ها، فساد و تبهکاری و... کاهش پیدا خواهد کرد.

2- خُمس:

هر مسلمانی که از طریق کار، درآمدی کسب می‌کند، پس از صرف هزینه‌های سالانهٔ زندگی خود و خانواده، باید یک پنجم آنچه را که باقی مانده است، به عنوان خمس بپردازد.

خمس یکی از راه‌های تأمین نیازهای جامعه است که به حاکم اسلامی یا مرجع تقلید پرداخت می‌شود تا آن را در راه‌هایی که قرآن کریم، رسول اکرم و ائمهٔ أطهار علیهم‌السلام مشخص کرده‌اند، صرف کنند. آشناکردن مردم با معارف دینی، دفاع از کشورهای اسلامی، تربیت دانشمندان علوم دینی، تألیف و توزیع کتاب‌های دینی و ... از مواردی است که خمس می‌تواند صرف آن شود.

نکات قابل توجه در خمس

- هر کسی که از طریق تجارت، صنعت، کشاورزی یا کسب‌های دیگر، مالی به دست آورد،  باید برای خود «سال مالی» داشته باشد و در انتهای «سال مالی» اگر به اموال او خمس تعلق می‌گیرد، خمس اموالش را بدهد.
- با پولی که خمس آن پرداخت نشده است، نمی‌توان چیزی خرید؛ به عنوان مثال اگر با آن پول خانه‌ای خریداری شود، نمازخواندن درآن خانه باطل است.
- به آذوقه‌هایی مانند برنج، روغن و هر خوراکی دیگری که از درآمد سال، برای مصرف در خانه خریده شده است و در پایان سال مالی باقی مانده است، خمس تعلق می‌گیرد.
- زیورآلات خانم‌ها، اگر بیش از مقدار مصرفی رایج آنها باشد و حالت پس‌انداز داشته باشد، باید خمس آن پرداخته شود.

بیشتر بدانیم: سیرۀ شهدا

شهید مهدی باکری یکی از سرداران بزرگ کشورمان در دوران دفاع مقدس بود.یکی از ویژگی‌های او عمل به احکام دین با دقت کامل بود. او سعی می‌کرد همیشه نماز خود را در اوّل وقت و به جماعت اقامه کند. او در پرداخت خمس نیز بسیار دقیق و حساس بود. یکی از دوستان وی نقل می‌کند که در اواخر اسفند ماه یکی از سال‌های اول جنگ بود که دیدیم آقا مهدی در سنگر مشغول شمردن پول‌های همراه خود است. سپس با خانوادهٔ خود نیز تماس گرفت و جویای ارزش اجناس باقی مانده در منزل برای محاسبهٔ میزان خمس آنها شد و بلافاصله مبلغ مشخصی را از اموال خود جدا کرد و آن را به یکی از نمایندگان امام خمینی رحمة‌اللّٰه علیه پرداخت کرد. آنگاه با خاطری آسوده، نفسی کشید و گفت: امروز سال مالی‌ام بود. خدا را شکر حالا اگر شهید شوم، بدهی شرعی ندارم.

شهید مهدی باکری

انفاق‌های مستحب

پس از آشنایی با خمس و زکات به عنوان دو مورد از انفاق‌های واجب، حال با دو مورد از انفاق‌های مستحب آشنا می‌شویم:

1- قرض:

قرض‌دادن نوعی انفاق مستحب است که بسیار بر آن تأکید شده است. این عمل تا آن اندازه ارزشمند است که در دین اسلام برای صدقه‌دادن ده ثواب و برای قرض‌دادن هجده ثواب قرار داده شده است. البته هر دو عمل از کارهای نیکو و مورد تحسین است؛ اما باید توجه داشت که در جامعهٔ اسلامی، انسان‌های آبرومندی هستند که نمی‌خواهند از کسی صدقه بگیرند و قرض‌دادن به آن‌ها موجب حفظ آبروی آنها می‌شود. از سوی دیگر انفاق مال در قالب قرض، فعالیت و کسب و کار را به دنبال خود دارد؛ زیرا کسی که صدقه می‌گیرد، به فکر بازگرداندن آن نیست؛ اما فرد قرض گیرنده باید کار کند تا مبلغ قرض را برگرداند.

پیامبر اکرم (ص) دربارهٔ ارزش قرض‌دادن فرموده است:

«مسلمانی که به برادر مسلمان خود قرض دهد، در برابر هر درهمی که قرض داده، هم وزن کوه احد، حسنات خواهد داشت و اگر برای دریافت آن مدارا به خرج دهد، از پل صراط همچون برق جهنده بدون حساب و عذاب خواهد گذشت».

البته در تعالیم معصومان از قرض‌گرفتن در حالت بی‌نیازی یا موارد غیرضروری نهی شده است؛ چرا که درخواست از دیگران آبروی انسان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

2- وقف:

وقف به این معناست که انسان در راه جلب رضایت خداوند مالکیت بخشی از اموال و دارایی‌هایش را از اختیار خود خارج کند و استفاده از آن یا استفاده از درآمد آن را در اختیار دیگران (عموم مردم، فقرا، ایتام، و...) قرار دهد.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید:

«هنگامی که انسان مؤمن از این دنیا می‌رود، تمامی اعمال او قطع می‌شود؛ به جز سه عمل: صدقه جاریه، علمی که از خود به یادگار گذاشته است و فرزند صالحی که برایش دعا می‌کند.»

پیامبر اکرم بارها اموالی را برای استفادهٔ مسلمانان وقف کردند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیز نخلستان‌ها و باغ‌های فراوانی ایجاد و چاه‌های آب زیادی حفر می‌کرد و بلافاصله آنها را برای استفادهٔ مردم یا گروهی از آنان همانند یتیمان یا در راه ماندگان وقف می‌کردند.

در یکی از وقف‌نامه‌های حضرت علی (ع) آمده است:

«علی، بندهٔ خدا و امیرمؤمنان، دو مزرعه را برای فقرای مدینه و در راه ماندگان قرار داد، تا خداوند روز قیامت چهرهٔ او را از حرارت آتش مصون دارد. این اموال فروخته نمی‌شود، بخشیده نمی‌شود، تا به دست وارث هستی (خدا) برسد».

در طول تاریخ اسلامی، وقف از جایگاه ویژه‌ای در میان مسلمانان برخوردار بوده است؛ به گونه‌ای که بسیاری از مسلمانان تلاش می‌کردند تا در حد توان خود، بخشی از دارایی‌های خود را برای انجام کارهای خیریه وقف کنند. وقف معمولاً در این امور صورت می‌گرفت:

ساختن مسجد، حوزه‌های علمیه، کتابخانه‌های عمومی، مدارس و دانشگاه، بیمارستان‌های عمومی (در این بیمارستان‌ها فقرا کاملاً رایگان درمان می‌شدند)، خانه‌هایی برای یتیمان و بی سرپرستان و فقرا، وقف اموالی برای کفن و دفن فقرا، وقف آب انبار و تأمین آب آشامیدنی یا آب کشاورزی برای مردم، ساختن کاروانسراهایی در مسیر راه‌های زیارتی یا تجاری برای استراحت کاروان‌ها، خرید تجهیزات برای جنگ با کفار، ساختن پادگان‌ها و قلعه‌ها برای نظامیان و... .

همان‌طور که می‌بینیم، نتایج وقف، منفعت رساندن به تمام مردم یا مردم مستحق است؛ بنابراین اگر در جامعهٔ اسلامی وقف رایج شود، بسیاری از اموری که نفع آن به عموم مردم می‌رسد، توسط خود مردم انجام می‌شود و دیگر تمامی کارها بر دوش دولت قرار نمی‌گیرد.

خودت را امتحان کن (صفحهٔ 130 کتاب درسی)

 

1- انفاق را تعریف کنید و سه مورد از فواید آن را بیان کنید.
بخشش قسمتی از اموال شخص در راه خداوند را انفاق می‌گویند.
فواید انفاق: 1) توزیع ثروت میان فقرا و جلوگیری از انحصار آن در دست ثروتمندان 2) فاصله طبقاتی میان ثروتمند و فقیر کمتر می‌شود. 3) بخش زیادی از گناهان و جرم‌های ناشی از فقر از جامعه ریشه‌کن می‌شود. 4) مردم نسبت به یکردیگر مهربان‌تر شده و احساس مسئولیت بیشتری می‌کنند. 5) آرامش و امنیت در جامعه حاکم می‌شود.

2- یک انفاق واجب و یک انفاق مستحب را نام ببرید و هر یک را به‌صورت مختصر توضیح دهید.
انفاق واجب مانند: زکات= دراصل به معنای پاک‌شدن از دلبستگی‌ها و آلودگی‌هاست و به نوعی از انفاق گفته می‌شود که به برخی از دارایی‌های انسان تعلق می‌گیرد.
انفاق مستحب مانند: وقف= انسان در راه جلب رضایت خداوند مالکیت بخشی از اموال و دارایی‌هایش را از اختیاح خود خارج نماید و استفاده از آن یا استفاده از درآمد آن را در اختیار دیگران (عموم مردم، فقرا، ایتام و...) قرار دهد.

3- زکات به چه چیزهایی تعلق می‌گیرد؟ آنها را نام ببرید.
1) غلات: گندم، جو، خرما، کشمش
2) دام‌ها: شتر، گاو و گوسفند
3) سکه‌ها: طلا و نقره

4- خمس به چه کسی پرداخت می‌شود و در چه راه‌هایی هزینه می‌شود؟
به حاکم اسلامی یا مرجع تقلید پرداخت می‌شود تا آن را در راه‌هایی که قرآن کریم، رسول اکرم و ائمه‌اطهار (ع) مشخص کرده‌اند صرف کنند، مانند آشنا کردن مردم با معارف دینی، دفاع از کشورهای اسلامی، تربیت دانشمندان علوم دینی، تألیف و توزیع کتاب‌های دینی و...

پیشنهاد (صفحهٔ 130 کتاب درسی)

 

1- با مراجعه به پدر و مادر خود چند مورد از موقوفات شهر خود را پیدا کنید و در کلاس برای هم‌کلاسی‌هایتان معرفی کنید.

2- با مراجعه به آیهٔ 261 سورهٔ بقره، بیان کنید که خداوند در این آیه انفاق را به چه چیزی تشبیه کرده است؟ به نظر شما خداوند با این تشبیه بر چه مسئله‌ای تأکید داشته است؟