درسنامه آموزشی تفکر و سبک زندگی کلاس هفتم با پاسخ فعالیت 5: من کیستم؟
-
تفکر و سبک زندگی
- بخش اول: مشترک دختران و پسران
- فعالیت 1: تفکّر دربارۀ تفکّر
- فعالیت 2: سکّۀ طلا
- فعالیت 3: بزرگ مردان کوچک
- فعالیت 4: پروژۀ پژوهشی
- فعالیت 5: من کیستم؟
- فعالیت 6: خودآگاهی چیست؟
- فعالیت 7: مطالعه و یادگیری
- فعالیت 8: زمان را چگونه مدیریت کنیم؟
- فعالیت 9: سبک زندگی چیست و عوامل مؤثّر بر آن کدام است؟
- فعالیت 11: حکایت تربیت
- فعالیت 12: راز تعادل
- فعالیت 13: سراب
- فعالیت 14: ارائۀ گزارش پژوهش
- فعالیت 16: مهارتهای ارتباطی و آداب معاشرت
- فعالیت 17: ارتباط با خانواده، همسایگان و معلمان چگونه است؟
- فعالیت 18: معیار من در انتخاب دوست چیست؟
- فعالیت 19: تضاد و اختلاف نظرهای خود را چگونه مدیریت کنیم؟
- فعالیت 21: حکایت راستی
- فعالیت 22: بز یا سگ؟
- فعالیت 23: چرا این تلفن زنگ نمیزند؟
- فعالیت 24: دیوار شیشهای
- فعالیت 25: مسموم کردن سرچشمه
- فعالیت 26: ناظم و منظوم
- فعالیت 27: مهارت قاطعیت و جرئتورزی
- فعالیت 28: مهارت تابآوری و تحمّل سختی
- فعالیت 29: شاد زیستن
- بخش دوم: ویژه دختران
- فعالیت 1: بلوغ من
- فعالیت 2: آداب پوشش و معاشرت
مَعرِفَةُ النَّفس أنفَعُ المَعارِف
شناخت خود سودمندترین دانشهاست.
حضرت علی علیه السلام (غررالحکم، ص 232)
فعالیت 1: فردی (صفحهی 30 کتاب درسی)
جملات زیر را تکمیل و خود را توصیف کنید.
من ........ سن دارم. قد من ....... سانتیمتر است. وزن من ........ کیلوگرم است.
دانشآموز سال ......... مدرسه .................. هستم. به دروس .................. علاقه دارم. هر نظری را بدون .................... نمیپذیرم. از لحاظ عاطفی فردی .......................... هستم. به ...................... علاقه دارم. به خانوادهی خود ............... و معتقدم که ............................... با دوستان خود .................. رعایت قوانین و مقررات ............................ دین را ............................. ایران را ........................ .
شما با تکمیل این جملات تلاش کردهاید تا حدودی خودتان را توصیف کنید و از هویت فردی خود آگاه شوید.
مجموعهای از ویژگیهای جسمانی، عاطفی، اعتقادی، اخلاقی و عقلانی یک فرد که موجب تفاوت او با دیگران میشود.
فعالیت 2: فردی (صفحهی 31 کتاب درسی)
در یک برگهی کاغذ جدولی مانند جدول زیر ترسیم کنید و به سؤالات آن پاسخ دهید. سپس سه نمونه از پاسخها در کلاس خوانده شود.
پرسش | پاسخ |
از چه چیزهایی شاد و از چه چیزهایی غمگین میشوید؟ | |
تا چه اندازه به خانوادهی خود دلبستگی دارید؟ | |
تا چه اندازه دوست دارید دانش و مهارتهای خود را گسترش دهید؟ | |
تا چه میزان به کشور خود علاقه دارید و حاضرید به خاطر آن فداکاری کنید؟ | |
ارزشها و باورهای شما کدام است؟ (3 مورد) | |
چه اهدافی را در زندگی دنبال میکنید؟ |
فعالیت 3: گروهی (صفحهی 31 کتاب درسی)
با اعضای گروه خود گفتوگو کنید:
در چه چیزهایی با آنها شباهت دارید؟ (خصوصیات ظاهری، رفتار، علایق و ...)
در چه چیزهایی با آنها تفاوت دارید؟
فعالیت در خانه (صفحهی 32 کتاب درسی)
خصوصیات مثبت و نقاط ضعف خود را در جدول زیر بنویسید.
خصوصیات مثبت (نقاط قوت) | خصوصیات منفی (نقاط ضعف) |
|
|
با شناخت نقاط ضعف خود، نحوهی اصلاح آنها را بیان کنید.
نقاط ضعف | نحوه اصلاح آن |
|
|
نتیجهی این بررسی را در جلسهی بعد به کلاس ارائه کنید.