Processing math: 0%

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی فصل اول حسابان (1) کلاس یازدهم علوم ریاضی با پاسخ درس 3: وارون تابع

آخرین ویرایش: 12:42   1400/10/12 3224 گزارش خطا

فعالیت (صفحه 54 کتاب درسی)

 

دو تابع f و g را در نظر بگیرید:

الف) f و g را را به‌صورت زوج های مرتب نمایش دهید و دامنه و برد هر یک را بنویسید.

f =

g =

{D_f} = \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,{D_g} =

{R_f} = \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,{R_g} =

ب) اگر جای دو مؤلفهٔ هر زوج مرتب در f و g را عوض کنیم، روابط جدیدی به‌دست می‌آید. آنها را به ترتیب h و k بنامید. h و k را وارون رابطه‌های f و g می‌نامیم. h و k را به‌صورت مجموعه زوج‌های مرتب بنویسید.

h =

k =

کدام یک از رابطه‌های h و k تابع است؟ دلیل بیاورید.

توجه کنید که {f^{ - 1}} را نباید با \frac{1}{f} اشتباه گرفت.

توابع یک به یک

چه توابعی وارون‌پذیرند؟ در فعالیت قبل تابع f وارون‌پذیر بود ولی تابع g وارون‌پذیر نبود. بنابراین سؤال اساسی این است که یک تابع باید چه شرطی داشته باشد تا وارون‌پذیر باشد؟

فعالیت (صفحه 55 کتاب درسی)

 

توابع زیر را در نظر بگیرید:

الف) کدام یک از آنها وارون‌پذیرند؟

ب) ویژگی مشترک توابع وارون‌پذیر چیست؟

همان‌گونه که در فعالیت بالا دیده شد، اگر تابعی یک به یک باشد آن گاه وارون‌پذیر است.

فعالیت (صفحه 56 کتاب درسی)

 

توابع داده شده در (الف) و (پ) یک به یک هستند ولی توابع داده شده در (ب) و (ت) یک‌ به یک نیستند. چرا؟ توضیح دهید.

کاردرکلاس (صفحه 56 کتاب درسی)

 

1) کدام یک از توابع زیر یک به یک هستند؟

k = \left\{ {(1,2),(3,4),(8,9)} \right\}

l = \left\{ {(3,7),(2,5),(1,5)} \right\}

2) فرض کنید به هر یک از اعضای یک کلاس کد ملی آنها را نسبت دهیم. توضیح دهید که چگونه رابطهٔ بین افراد و کد ملی آنها تابعی یک به یک را معلوم می‌کند.

کاردرکلاس (صفحه 57 کتاب درسی)

 

تابع‌های زیر یک به یک نیستند. چرا؟ با محدود کردن دامنه هر یک از توابع، تابعی یک به یک بسازید.

y = \left| {x + 3} \right| (الف

y = {(x - 2)^2}

y = \left| x \right| - 2

y = {x^2} - 1

محاسبه وارون یک تابع

اگر f تابعی یک به یک باشد و {f^{ - 1}} تابع وارون آن باشد، نمودار زیر کارکرد f و {f^{ - 1}} را نشان می‌دهد. در فعالیت بعد به‌صورت جزئی‌تر با کارکردهای f و {f^{ - 1}} و نحوهٔ به‌دست آوردن {f^{ - 1}} آشنا می‌شویم.

فعالیت (صفحه 57 تا 58 کتاب درسی)

 

تابع \left\{ \begin{gathered}   f:\mathbb{R} \to \mathbb{R}\,\,\,\,\,\,\,\, \hfill \\   f(x) = 2x + 5 \hfill \\  \end{gathered}  \right. را در نظر می‌گیریم.

الف) به کمک نمودار f توضیح دهید که چرا f یک به یک است.

ب) نمودار زیر را توضیح دهید:

(11,3) \in {f^{ - 1}}     و     (3,11) \in f به عبارت دیگر f(3) = 11 و {f^{ - 1}}(11) = 3

پ) در حالت کلی برای هر عنصر x \in {D_f}، نمودار زیر را مانند ب کامل کنید.

ت) بنابراین می‌توان نوشت:

f(x) = 3x + 5\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,(x \in {D_f})

{f^{ - 1}}(y) = \frac{{y - 5}}{2}\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,(y \in {R_f})

{f^{ - 1}} را به‌صورت‌های دیگری هم می‌توانیم نمایش دهیم. یک نمایش دیگر را بنویسید:

\left\{ \begin{gathered}   {f^{ - 1}}:\mathbb{R} \to \mathbb{R}\,\,\,\,\,\,\,\, \hfill \\   {f^{ - 1}}(y) = \frac{{y - 5}}{2} \hfill \\  \end{gathered}  \right.

\left\{ \begin{gathered}   {f^{ - 1}}:\mathbb{R} \to \mathbb{R}\,\,\,\,\,\,\, \hfill \\   {f^{ - 1}}(t) = \frac{{t - 5}}{2} \hfill \\  \end{gathered}  \right.

\left\{ \begin{gathered}   {f^{ - 1}}:\mathbb{R} \to \mathbb{R} \hfill \\   ............ \hfill \\  \end{gathered}  \right.

آنچه که اهمیت دارد این است که دامنه {f^{ - 1}} همان برد f است. بنابراین یک نمایش مناسب برای {f^{ - 1}} به‌صورت زیر است:

\left\{ \begin{gathered}   {f^{ - 1}}:\mathbb{R} \to \mathbb{R}\,\,\,\,\,\,\,\,\, \hfill \\   {f^{ - 1}}(x) = \frac{{x - 5}}{2} \hfill \\  \end{gathered}  \right.

عملیات به‌دست آوردن {f^{ - 1}} را به کمک نمودارهای بالا توضیح دهید.

f(x) = 2x + 5 \Rightarrow y = 2x + 5
\Rightarrow 2x = y - 5
\Rightarrow x = \frac{{y - 5}}{2}
\Rightarrow {f^{ - 1}}(y) = \frac{{y - 5}}{2}
\Rightarrow {f^{ - 1}}(x) = \frac{{x - 5}}{2}

کاردرکلاس (صفحه 59 کتاب درسی)

 

1) با توجه به فعالیت قبل اگر داشته باشیم f(x) = 2x + 5، نمودار f و {f^{ - 1}} را در یک دستگاه مختصات رسم کنید.

2) اگر داشته باشیم f(x) = \sqrt {x - 2} ، دامنه و برد f را به‌دست آورید و نمودار آن را رسم کنید.

در معادله y(x) = \sqrt {x - 2} ضابطه {f^{ - 1}} را بنویسید. نمودار {f^{ - 1}} را رسم و دامنه و برد {f^{ - 1}} را معلوم کنید.

کاردرکلاس (صفحه 60 کتاب درسی)

 

نمودار «تابع وارون» هر کدام از تابع‌های زیر را که یک به یک است در همان دستگاه مختصات رسم کنید.

اگر تابعی یک به یک نباشد وارون‌پذیر هم نیست. اما گاهی با محدود کردن دامنه یک تابع، می‌توان تابعی یک به یک به‌دست آورد. به‌طور مثال تابع f(x) = {x^2} یک به یک نیست، ولی با محدود کردن تابع به بازهٔ \left[ {0,\infty } \right) و یا \left( { - \infty ,0} \right] تابعی یک به یک به‌دست می‌آید.

مثال: نمودار تابع g(x) = {x^2} - 2x + 3 نشان می‌دهد که این تابع یک به یک نیست. به‌طور مثال g(0) = g(2). می‌توان دامنه این تابع را محدود کرد و تابعی یک به یک به‌دست آورد و سپس وارون آن را حساب کرد.

در مورد تابع g داریم:

{\mathbb{R}_g} = \left[ {2, + \infty } \right)  و g:\mathbb{R} \to \mathbb{R}\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,{D_g} = \mathbb{R}

g(x) = {x^2} - 2x + 3 = {(x - 1)^2} + 2

دامنه f را بازهٔ \left[ {1, + \infty } \right) محدود می‌کنیم و تابع جدید را f می‌نامیم.

بنابراین تابع جدید به‌صورت زیر خواهد بود که تابع یک به یک و وارون‌پذیر است.

\left\{ \begin{gathered}   f:\left[ {1, + \infty } \right) \to \mathbb{R}\,\,\,\,\,\,\,\, \hfill \\   f(x) = {(x - 1)^2} + 2 \hfill \\  \end{gathered}  \right.\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,{D_f} = \left[ {1, + \infty } \right)\,\,\,\,\,\,\,\,\,,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,{R_f} = \left[ {2 + \infty } \right)

اکنون سعی می‌کنیم x را برحسب y به‌دست آوریم:

y = {(x - 1)^2} + 2 \Rightarrow y - 2 = {(x - 1)^2} \Rightarrow {(x - 1)^2} = y - 2 \Rightarrow x - 1 =  \pm \sqrt {y - 2}

جواب منفی قابل قبول نیست (چرا؟) بنابراین:

x - 1 = \sqrt {y - 2}  \Rightarrow x = \sqrt {y - 2}  + 1 \Rightarrow {f^{ - 1}}(x) = \sqrt {x - 2}  + 1

در حقیقت داریم:

\left\{ \begin{gathered}   {f^{ - 1}}:\left[ {2,\infty } \right) \to \mathbb{R}\,\,\,\,\,\,\,\,\, \hfill \\   {f^{ - 1}}(x) = \sqrt {x - 2}  + 1 \hfill \\  \end{gathered}  \right.\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,{D_{{f^{ - 1}}}} = \left[ {2, + \infty } \right)\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,{R_{{f^{ - 1}}}} = \left[ {1, + \infty } \right)

نمودار f و {f^{ - 1}} در یک دستگاه مختصات رسم شده‌اند.

تمرین (صفحه 62 کتاب درسی)

 

1) تابعی از دنیای واقعی مثال بزنید که یک به یک نباشد.

2) آیا تابع f(x) = \frac{2}{5} وارون تابع g(x) = \frac{5}{2} است؟

3) به کمک رسم نمودار وارون‌پذیری توابع زیر را بررسی کنید و ضابطه تابع وارون را برای هر کدام که وارون‌پذیرند، به‌دست آورید:

f(x) = {(x + 5)^2}\,\,\,\,\,\,,\,\,\,\,\,x \geqslant  - 5 (الف

f(x) =  - \left| {x - 1} \right| + 1\,\,\,\,\,\,,\,\,\,\,\,x \geqslant 2

f(x) = {(x - 3)^2}

f(x) = \sqrt {x + 2}  - 3

4) اگر سنگی از ارتفاع 100 متری سقوط کند، ارتفاع آن (h برحسب متر) بعد از t ثانیه از رابطهٔ h(t) = 100 - 5{t^2} به‌دست می‌آید.

الف) دامنه و برد h را به‌دست آورید.

ب) چرا h تابعی یک به یک است؟

پ) تابع وارون h را به‌دست آورید.

5) نمودار تابعی مانند f را رسم کنید که وارون‌پذیر نباشد و برای هر عدد حقیقی x، x \lt f(x).

6) وارون تابع f(x) =  - \frac{1}{2}x + 3 را بیابید و نمودار f و وارون آن را رسم کنید.