Processing math: 0%

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی فصل دوم ریاضی و آمار (3) کلاس دوازدهم ادبیات و علوم انسانی با پاسخ درس 1: مدل‌سازی و دنباله

آخرین ویرایش: 9:45   1400/08/18 15605 گزارش خطا

مدل‌سازی

در کتاب یازدهم با بررسی مسائلی از دنیای واقعی، مانند محاسبهٔ قبض برق یک خانه یا مدل ریاضی چراغ راهنمایی و رانندگی، با مفهوم مدل‌سازی آشنا شدیم (رسم نمودارِ توابِع متناظر با مفهوم مطرح شده).

فعالیت (صفحه 46 تا 47 کتاب درسی)

 

1) یک چراغ راهنمایی و رانندگی از لحظهٔ شروع به کار 25 ثانیه سبز، 5 ثانیه زرد و 15 ثانیه قرمز است. مدل ریاضی مسئله را در 45 ثانیهٔ اوّل شروع به کار چراغ راهنمایی و رانندگی به کمک تابع بنویسید و نمودار آن را رسم کنید.

اگر چراغ روشنِ سبز عدد 1، زرد عدد 2 و قرمز عدد 3 باشد و f(t) عدد چراغ روشن در ثانیهٔ tاُم، با توجه به فرض:

f(n) = \left\{ \begin{gathered}    1\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,0 \leqslant t < 3\, \hfill \cr    ...\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,25 \leqslant t \leqslant 30 \hfill \cr    3\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,... \leqslant t < ... \hfill \cr   \end{gathered}  \right.

{D_f} = \left\{ {t \in {\Bbb R}|.... \leqslant t < ....} \right\}\,\,,\,\,{R_f} = \left\{ {\,\,\,\,,\,\,\,\,,\,\,\,} \right\}

2) نمودار میله‌ای زیر، تعداد مسافران پیاده شده در هر ایستگاه یک خط مترو در یک مسیر رفت را نشان می‌دهد. اگر f(n) تعداد مسافران پیاده شده از نخستین ایستگاه بعد از مبدأ باشد، جدول، نمودار، ضابطه، دامنه و برد تابع را کامل کنید.

f(n) = \left\{ \begin{gathered}   ..............\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,1 \leqslant n \leqslant 3\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,n \in {\Bbb N} \hfill \\  15 + 45(n - 4)\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,4 \leqslant n \leqslant 5 \hfill \\  \end{gathered}  \right.

{D_f} = \left\{ {n \in {\Bbb N}|... \leqslant n \leqslant ...} \right\}\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,{R_f} = \left\{ {\,\,\,,\,\,\,,\,\,\,} \right\}

یکی از تفاوت‌های توابع مطرح شده در فعالیت الف و ب، دامنهٔ آنهاست. با توجه به اینکه در فعالیت اوّل، دامنهٔ تابع زمان شروع به کار چراغ راهنمایی و رانندگی تا ثانیهٔ 45 اُم است و تابع در تمامی این زمان، قابل تعریف است، پس دامنهٔ تابع زیرمجموعه‌ای از اعداد حقیقی انتخاب شده است.

در فعالیت دوم، دامنهٔ تابع بیانگر شمارهٔ ایستگاه‌های قطار است؛ زیرا عدد 1، ایستگاه اوّل، عدد 2، ایستگاه دوم و… است. پس، دامنهٔ تابع زیر مجموعه‌ای از مجموعهٔ اعداد طبیعی است.

کار در کلاس (صفحه 48 کتاب درسی)

 

1) اگر f تابع مدل ریاضی هر کدام از مسائل زیر باشد، مانند نمونه، دامنهٔ هر کدام از مسائل را مشخص کنید.

2) داخل هر کدام از مستطیل‌های زیر مسئله‌ای را بنویسید که دامنهٔ مدل ریاضی آن مطابق شکل زیر باشد:

کاربردی دیگر از مجموعۀ اعداد طبیعی

در بسیاری از مسائل واقعی مانند مسائلی که وابسته به زمان‌اند، ممکن است بررسی تابع در هر لحظه از نظر عملی امکان‌پذیر نباشد. در این حالت، با انتخاب نقاطی با فاصلهٔ زمانی یکسان (تشکیل یک سری زمانی) رفتار تابع را به‌طور تقریبی بررسی می‌کنیم.

برای مثال، از لحاظ نظری یک پزشک می‌تواند میزان یک دارو را در بدن بیمار در هر لحظه از شبانه‌روز اندازه‌گیری کند اما در عمل او با فواصل زمانی یکسان (مثلاً در هر یک ساعت از زمان بستری شدن بیمار) به کمک آزمایش، میزان دارو را در بدن بیمار بررسی می‌کند.

به بیان ریاضی، این پزشک رفتار تابعی را که در مجموعهٔ اعداد حقیقی تعریف شده است، در مجموعهٔ اعداد طبیعی بررسی می‌کند (میزان دارو در اوّلین آزمایش، دومین آزمایش و…).

در فعالیت زیر، نمونه‌ای دیگر از همین کاربرد را می‌بینیم.

فعالیت (صفحه 50 کتاب درسی)

 

نمودار زیر شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران (شاخص کل) را از دی ماه 1391 تا دی ماه 1396 به‌طور تقریبی نشان می‌دهد:

الف) روی نمودار، نقاطی را مشخص کنید که شاخص کل سهام را در تاریخ‌های نوشته شده معلوم کند. در سری زمانی بالا، شاخص کل در چه فاصله‌ای روند کاهشی و در چه فاصله‌ای روند افزایشی داشته است؟ چرا؟

ب) اگر به ترتیب دی 1391 را اوّلین، خرداد 1392 را دومین و… و دی 1396 را یازدهمین تاریخ مورد بررسی در نظر بگیریم و رابطهٔ میان شاخص کل با زمان را با تابع f نشان دهیم، جدول زیر را کامل کنید.

11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 nاُمین تاریخ بررسی
                ... ... 25 f(n)
مقدار شاخص کل (هزار)

ج) با توجه به رفتار شاخص کل از دی ماه 1394 تا دی ماه 1396 (زمان تألیف این پرسش)، اگر رفتار تابع (شاخص کل) به همین صورت ادامه یابد، کدام یک از اعداد زیر تقریب بهتری برای f(13) است؟ است؟ چرا؟

1) 85000
2) 105000
3) 1125000
4) 100000
5) 125000

د) با مراجعه به پایگاه www.tse.ir مقدار به‌دست آمده برای دی ماه 1397 را با مقدار واقعی آن مقایسه کنید.

در سال‌های پیش با مفهوم الگو و یافتن جملهٔ nاُم یک الگو آشنا شدیم. عموماً این الگوها را نیز می‌توانیم به کمک تابعی با دامنهٔ اعداد طبیعی مدل‌سازی کنیم.

فعالیت (صفحه 52 تا 53 کتاب درسی)

 

برای نوشتن جملات یک الگو در مثلث زیر 2، اعداد هر سطر را به‌صورت زیر با یکدیگر جمع می‌کنیم:

اگر n شمارهٔ هر سطر و {a_n} (جمله nام الگو) جمع اعداد هر سطر باشد:

الف) با محاسبهٔ مجموع اعداد سطر ششم و هفتم مثلث خیام، جملات ششم ({a_6}) و هفتم ({a_7}) الگو را مشخص کنید.

ب) بر اساس رابطهٔ میان {a_1} و {a_2} و رابطهٔ میان {a_2} و {a_3} و نیز {a_3} و {a_4} می‌توان مقادیر {a_6} و {a_5} را مشخص کرد؟ چگونه؟

ج) آیا به کمک قسمت ب، می‌توانیم رابطهٔ میان هر دو جملهٔ متوالی {a_n} و {a_{n + 1}} را مشخص کنیم؟ آیا با این رابطه فقط جملات الگوی بالا به‌دست می‌آید؟ چرا؟

د) رابطه‌ای را که بیانگر ارتباط جملات دنباله با یکدیگر است، رابطۀ بازگشتی می‌نامیم. برای دنبالهٔ اعداد بالا رابطه‌ای بازگشتی بنویسید که فقط جملات دنبالهٔ بالا را مشخص کند.

هـ) رابطه‌ای میان n و {a_n} بنویسید که جملات الگوی بالا را مشخص کند. (n \in {\Bbb N})

و) رابطهٔ بازگشتی به‌دست آمده در قسمت «د» چه تفاوتی با ضابطهٔ به‌دست آمده از قسمت «ج» دارد؟

الگوی اعداد حقیقی، مانند بالا، را که در آن تعدادی عدد حقیقی پشت سر هم قرار دارند دنبالهٔ اعداد حقیقی می‌نامند. جملات دنباله عموماً به‌صورت {a_1}\,,\,{a_2}\,,\,{a_3}\,,\,...\,,\,{a_n}\,,\,.... نشان داده می‌شوند. {a_n} را جمله nاُم دنباله می‌نامند که می‌تواند به دو صورت زیر بیان شود:

الف) رابطه با جملات دیگر دنباله (رابطهٔ بازگشتی)

ب) رابطه‌ای برحسب n \in {\Bbb N} (ضابطهٔ تابعی دنباله).

برای مثال، در دنبالهٔ

با در نظر گرفتن {a_1} = 4 بقیهٔ جملات دنباله با اضافه کردن عدد ثابت 3 به جملهٔ پیشین به‌دست می‌آیند؛ یعنی:

{a_{n + 1}} = {a_n} + 3 (رابطهٔ بازگشتی دنباله)

و با می‌توان الگوی جملات دنباله را با ضابطهٔ {a_n} = 3n + 1 نمایش داد که در این رابطه، n عددی طبیعی است و با جایگذاری در تساویِ داده شده، مقدار هر جمله به‌طور مستقیم به‌دست می‌آید.

کار در کلاس (صفحه 54 کتاب درسی)

 

با توجه به ضابطهٔ دنبالهٔ داده شده، جاهای خالی را پر کنید.

پنج جملۀ اول دنباله جمله nاُم
1\,,\,4\,,\,7\,,\,10\,,\,13 {a_n} = 3n - 2
0\,,\,3\,,\,8\,,\,...\,,\,24 {b_n} = {n^2} - 1
.....\,,\,\frac{1}{2}\,,\,.....\,,\,.....\,,\,..... {c_n} = \frac{1}{n}
- 1\,,\,\frac{1}{2}\,,\, - \frac{1}{3}\,,\,.....\,,\,..... {d_n} = \frac{{{{( - 1)}^n}}}{n}

مثال: برای جملات دنبالهٔ زیر:

... و 243 , 81 , 27 , 9 , 3

الف) رابطهٔ بازگشتی دنباله را مشخص کنید.
ب) ضابطهٔ تابعی دنباله را به‌دست آورید.

الف) برای نوشتن رابطهٔ بازگشتی در اوّلین دنباله، رابطهٔ میان جملات دنباله را بررسی می‌کنیم:

{a_4} = ....  و  {a_3} = 3{a_2} = 3 \times 9 = 27  و  {a_2} = 9 = 3{a_1}  و  {a_1} = 3

\Rightarrow {a_{n + 1}} = 3{a_n}\,\,,\,\,{a_1} = 3

یعنی، هر جملهٔ دنباله 3 برابر جملهٔ پیشین است. بدیهی است که تنها رابطهٔ {a_{n + 1}} = 3{a_n} جملات دنباله را مشخص نمی‌کند و حتماً باید یک جمله، مثلاً جمله اول آن یعنی {a_1} = 3 نوشته شود.

ب) در نوشتن ضابطهٔ تابعی دنباله باید رابطهٔ میان {a_n}\,,\,n را مشخص کنیم:

n = 1 \to {a_1} = {3^1}  اولین جمله
n = 2 \to {a_2} = 9 = {3^2}   دومین جمله
n = 3 \to {a_3} = 27 = {3^3}  سومین جمله

پس، ضابطهٔ تابع به‌صورت {a_n} = {3^n} به‌دست می‌آید.

رسم نمودار دنباله

با توجه به تعریف دنباله به عنوان تابعی با دامنهٔ اعداد طبیعی، نمودار آنها را نیز می‌توان رسم کرد:

{a_n} = 2n - 1\,\,\,\,\,\,\,\,1\,,\,3\,,\,5\,,\,7\,,\,9\,,\,11\,,\,...

{b_n} = 1 - n\,\,\,\,\,\,\,\,0\,,\, - 1\,,\, - 2\,,\, - 3\,,\, - 4\,,\,...

{c_n} = {(n - 2)^2}\,\,\,\,\,\,\,\,1\,,\,0\,,\,1\,,\,4\,,\,...

{d_n} = \frac{{{{( - 1)}^{n + 1}}}}{n}\,\,\,\,\,\,\,\,1\,,\, - \frac{1}{2}\,,\,\frac{1}{3}\,,\, - \frac{1}{4}\,,\,...

{e_n} = {3^n}

{f_n} = {(\frac{1}{3})^n}

کار در کلاس (صفحه 56 کتاب درسی)

 

جدول زیر را کامل کنید.

نمودار دنباله ضابطهٔ دنباله فرمول بازگشتی جملات دنباله

{a_n} = {3^{3 - n}} {a_{n + 1}} = \frac{1}{3}{a_n}
{a_1} = 9
9\,,\,3\,,\,1\,,\,\frac{1}{3}\,,\,\frac{1}{9}
    {a_{n + 1}} = \frac{1}{3}{a_n}
{a_1} = 1
 
  {a_n} = 2n + 1    
    {a_{n + 1}} = {a_n} + n
{a_1} = 1
 
      1\,,\, - \frac{1}{3}\,,\,\frac{1}{5}\,,\, - \frac{1}{7}\,,\,...
      - 1\,,\, - 4\,,\, - 9\,,\, - 16\,,\,...
    {a_{n + 2}} = {a_{n + 1}} + {a_n}
{a_1} = {a_2} = 1
 

تمرین (صفحه 57 تا 60 کتاب درسی)

 

1) برای محاسبهٔ قبض آب (آب‌بها) هر واحد مسکونی در شهر تهران ابتدا میانگین مصرف هر واحد مسکونی محاسبه می‌شود و بر اساس آن «طبقهٔ مصرف» واحد مسکونی با توجه به «جدول 1» تعیین می‌گردد. آنگاه به کمک رابطهٔ زیر، آب بها محاسبه می‌شود:

هزینهٔ هر متر مکعب با توجه به طبقهٔ مصرف \times میانگین مصرف = آب‌بها

جدول 1- محاسبۀ آب‌بها بر اساس طبقات مصرف در استان تهران
هزینه (ریال) طبقات مصرف (متر مکعب)
1/419 0 \leqslant x < 5
2/123 5 \leqslant x < 10
2/827 10 \leqslant x < 15
3/703 15 \leqslant x < 20
5/400 20 \leqslant x < 25
8/496 25 \leqslant x < 30
11/580 30 \leqslant x < 35
15/444 35 \leqslant x < 40
33/462 40 \leqslant x < 50
66/924 x \geqslant 50

الف) نمودار «طبقه مصرف - آب‌بها» جدول بالا را رسم کنید و ضابطه و دامنه و برد تابع را به‌دست آورید.

ب) اگر میانگین مصرف یک واحد مسکونی در تهران در یک ماه 20/49{m^3} باشد، سطح زیر منحنی نمودار چه تابعی، آب‌بها را مشخص می‌کند؟

2) اگر تابع f مدل ریاضی هرکدام از مسائل زیر باشد، دامنهٔ هرکدام از آنها را مشخص کنید.

الف) کاهش دمای هوا با دور شدن از سطح زمین تا ارتفاع 15 کیلومتر

- \square {\Bbb R}
- \square {\Bbb N}

ب) میزان استفادهٔ دانش‌آموزان یک مدرسه از اینترنت در هر ساعت

- \square {\Bbb R}
- \square {\Bbb N}

ج) حجم مکعبی به ضلع x

- \square {\Bbb R}
- \square {\Bbb N}

د) تغییرات سطح دریاچهٔ ارومیه در بیست سال اخیر

- \square {\Bbb R}
- \square {\Bbb N}

هـ) میزان مصرف ماهیانهٔ آب در یک واحد مسکونی

- \square {\Bbb R}
- \square {\Bbb N}

3) نمودار زیر درصد جمعیتی از سراسر جهان را نشان می‌دهد که از 1993 که سال گسترش اینترنت در دنیاست، از اینترنت استفاده کرده‌اند:

الف) اگر f(n) درصد استفاده کنندگان از اینترنت در جهان، n سال پس از گسترش اینترنت باشد، به کمک نمودار داده شده مقادیر f(1) و f(7) را مشخص کنید و معنای آن را توضیح دهید.

ب) با توجه به مدل خطی استفاده کنندگان از اینترنت از سال 2005 تا 2015 ، با به‌دست آوردن ضابطهٔ تابع خطی، در سال 2020 درصد استفاده کنندگان از اینترنت در جهان چقدر خواهد بود؟

4) اگر جملات یک دنباله از قانون تابع خطی y = 4x - 1 پیروی کنند، با توجه به دامنهٔ دنباله:

الف) نمودار تابع را رسم کنید و نمودار دنباله را روی نمودار تابع مشخص کنید.

ب) نمایش تابعی دنباله و نیز رابطهٔ بازگشتی دنباله را بنویسید. شیب خط چه ارتباطی با رابطهٔ بازگشتی دنباله دارد؟

5) با توجه به دنباله‌های {a_n} = {3^n}، {b_n} = {( - \frac{1}{2})^{n + 1}}، {c_n} = \frac{1}{{3n - 1}}، {d_n} = {n^2} - 1، حاصل عبارت‌های خواسته شده را به‌دست آورید.

{a_2} + {b_1} (الف

{c_2} - {d_1}

{b_4} + {d_2}

6) جملهٔ پنجم دنباله‌های بازگشتی زیر را مشخص کنید.

{a_{n + 1}} = \frac{1}{3}{a_n}\,\,\,\,\,,\,\,\,\,{a_1} =  - 2 (الف

{a_{n + 1}} = \frac{1}{{1 + {a_n}}}\,\,\,\,\,,\,\,\,\,{a_1} = 1

{a_{n + 3}} = {a_n} + {a_{n + 1}} + {a_{n + 2}}\,\,\,\,\,,\,\,\,\,{a_1} = {a_2} = {a_3} = 1

{a_{n + 1}} = {a_n} + {( - 1)^n}\,\,\,\,\,,\,\,\,\,{a_1} = 1

7) جدول زیر را کامل کنید.

دنبالۀ دو ضابطه‌ای ضابطۀ دنباله رابطۀ بازگشتی جملات دنباله
-     5\,\,,\,\,8\,\,,\,\,11\,\,,\,\,14\,\,,\,\,17\,\,,\,\,....
  -   4\,\,,\,\,1\,\,,\,\,4\,\,,\,\,1\,\,,\,\,4\,\,,\,\,1\,\,,\,\,....
  - - 1\,\,,\,\,\frac{1}{2}\,\,,\,\,3\,\,,\,\,\frac{1}{4}\,\,,\,\,5\,\,,\,\,\frac{1}{6}\,\,,\,\,....
-   - \frac{1}{2}\,\,,\,\,\frac{2}{3}\,\,,\,\,\frac{3}{4}\,\,,\,\,\frac{4}{5}\,\,,\,\,....

8) شش جملهٔ اوّل دنبالهٔ بازگشتی {a_{n + 1}} = \left\{ \begin{gathered}    \frac{1}{2}{a_n}\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,n \hfill \cr    3{a_n} + 1\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,n \hfill \cr   \end{gathered}  \right. را برای هرکدام از حالت‌های زیر بنویسید.

{a_1} = 11 (الف

{a_1} = 25

9) نمودار دنباله‌های زیر را برای n \leqslant 5 رسم کنید.

{a_n} =  - \frac{1}{2}n + 3 (الف

{a_n} = {( - \frac{1}{2})^n}

{a_{n + 1}} = \frac{1}{{{a_n}}}\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,{a_1} = 2

{a_n} = \left\{ \begin{gathered}    1\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,n \hfill \cr    \frac{1}{n}\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,n \hfill \cr   \end{gathered}  \right.

10) محاسبۀ جذر اعداد در تمدن بابل - با نوشتن جملات دنبالهٔ بازگشتی زیر می توانیم به طرز شگفت انگیزی به جذر عدد k یعنی \sqrt k نزدیک شویم.

{a_{n + 1}} = \frac{1}{2}({a_n} + \frac{k}{{{a_n}}})\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,{a_1} = k

این روش منسوب به تمدن بابل (واقع در شرق ایران و در بین‌النهرین) است.

به کمک دنبالهٔ بازگشتی بالا، اگر {a_3} را تقریبی برای \sqrt k در نظر بگیریم، حاصل اعداد زیر را مشخص کنید.

\sqrt 2 (الف

\sqrt 3

\sqrt 5

آیا این روش مزیتی بر استفاده از ماشین حساب دارد؟ چرا؟

11) جملات دنبالهٔ بازگشتی {a_1} = 1 ، {a_{n + 1}} = {a_n} + (n + 1) رأس کدام یک از الگوهای زیر را مشخص می‌کنند؟

(الف

12) مطابق گزارش سازمان محیط زیست، به دلیل ورود پسَ ماندهای صنعتی کارخانه ها به یک دریاچه، 250 تن فاضلاب صنعتی به این دریاچه وارد شده است. محیط زیست دریاچه سالیانه 10 % فاضلاب صنعتی را به‌صورت طبیعی خنثی و بی‌اثر می‌کند. سازمان محیط زیست با وضع قوانین جدید میزان ورودی فاضلاب صنعتی به دریاچه را به 15 تن در سال کاهش داده است.

اگر {P_1} = 250 میزان آلودگی فعلی دریاچه باشد، با نوشتن یک رابطهٔ بازگشتی، میزان مواد آلودهٔ صنعتی را بعد از دو سال و پنج سال محاسبه کنید.