Loading [Contrib]/a11y/accessibility-menu.js

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی ریاضی (2) فنی کلاس یازدهم مشترک شاخۀ فنی و حرفه‌ای با پاسخ پودمان 4- لگاریتم و خواص آن

آخرین ویرایش: 12:57   1400/04/27 5412 گزارش خطا

لگاریتم

امروز دبیر با ورود به کلاس گفت:

«چه کسی می‌داند کدام موضوع از ریاضیات است که به گفتهٔ لاپلاس طول عمر اختر شناسان را چند برابر کرده است؟»

او همچنین گفت: به نظر من این موضوع نه تنها طول عمر اختر شناسان، بلکه طول عمر دریانوردان، بازرگانان، شیمی‌دانان، ریاضی‌دانان، و زمین شناسان و همهٔ انسان‌های کرهٔ زمین را چند برابر کرده است.
طرح این سؤال موجب تعجب هنرجویان شده بود و همه کنجکاو بودند که این چه موضوعی از ریاضی است که موجب افزایش طول عمر می‌شود.

مریم گفت: تاکنون فکر می‌کردم موضوع‌هایی که در زمینهٔ افزایش طول عمر کار می‌شود مربوط به حوزهٔ زیست‌شناسی است، برای من جالب است بدانم ارتباط این موضوع با ریاضی چیست.

دبیر گفت: این موضوع در بسیاری از شاخه‌های علوم نیز کاربرد دارد و برای آشنایی با این موضوع بهتر است فعالیت زیر را انجام دهید.

فعالیت 1 (صفحه 97 کتاب درسی)

 

1) فاصلهٔ زمین از خورشید تقریباً 129140163 کیلومتر و فاصلهٔ ستارهٔ پروکسیما قنطورس تا زمین تقریباً 177147 برابر فاصلهٔ زمین تا خورشید است. برای تعیین فاصلهٔ این ستاره تا زمین باید از کدام چهار عمل اصلی استفاده کرد؟ حدس می‌زنید برای انجام این عمل چقدر زمان نیاز دارید؟

نزدیک‌ترین ستاره به زمین که فقط در نیمکره جنوبی قابل رؤیت است پروکسیما قنطورس و نزدیک‌ترین ستاره که از همهٔ نقاط زمین قابل رؤیت است شباهنگ (سیروس) است.

2) ستارهٔ شباهنگ (سیروس) در فاصلهٔ تقریباً 68630377364883 کیلومتری از زمین است، اگر بخواهیم بدانیم فاصلهٔ ستاره شباهنگ از زمین چند برابر فاصلهٔ خورشید تا زمین است چه عملی باید انجام دهید؟ حدس می‌زنید زمان انجام این عمل چقدر است؟

حاصل ${{3}^{n}}$ $n$
1 ${{3}^{0}}$ 0
3 ${{3}^{1}}$ 1
9 ${{3}^{2}}$ 2
27 ${{3}^{3}}$ 3
.
.
.
.
.
.
.
.
.
177147 ${{3}^{11}}$ 11
531441 ${{3}^{12}}$ 12
.
.
.
.
.
.
.
.
.
129140163 ${{3}^{17}}$ 17
387420489 ${{3}^{18}}$ 18
.
.
.
.
.
.
.
.
.
7625597484987 ${{3}^{27}}$ 27
22876792454961 ${{3}^{28}}$ 28
68630377364883 ${{3}^{29}}$ 29

3) با استفاده از جدول بالا که در آن توان‌هایی از 3 محاسبه شده است، جاهای خالی را کامل کنید و حاصل را با استفاده از ضرب اعداد توان‌دار بنویسید.

$129140163\times 177147={{3}^{...}}\times {{3}^{...}}={{3}^{...}}$

$68630377364883\div 129140163={{3}^{...}}\div {{3}^{...}}={{3}^{...}}$

4) با استفاده از قسمت قبل و جدول بالا به سؤال‌های (الف) و (ب) پاسخ دهید.

الف- فاصلهٔ پروکسیما قنطورس از زمین چقدر است؟

ب- فاصلهٔ ستارهٔ شباهنگ (سیروس) چند برابر فاصلهٔ خورشید تا زمین است؟

5) محاسبهٔ مستقیم ساده‌تر است یا استفاده از جدول؟ زمان انجام کدام روش کمتر است؟

در این فعالیت دیدیم که برای ضرب و تقسیم دو عدد بزرگ، اگر بتوان آنها را به‌صورت اعداد توان‌دار (با پایهٔ مساوی) نوشت آنگاه با جمع و تفریق توان‌های آنها به نتیجهٔ مورد نظر خواهیم رسید. استفاده از این تکنیک که به‌جای ضرب و تقسیم اعداد بزرگ، با جمع و تفریق اعداد کوچک‌تر کار می‌کنیم موجب افزایش سرعت و کاهش زمان محاسبات می‌شود و از اشتباهاتی که در محاسبهٔ مربوط به اعداد بزرگ است جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد جملهٔ معروف لاپلاس نیز به این دلیل بوده که برای انجام این محاسبات، وقت و نیروی بسیار زیادی از دانشمندان تلف می‌شده است و این روش باعث شده که دانشمندان وقت خود را با محاسبات حجیم هدر ندهند.

استفاده از اعداد توان دار و توجه به توان آنها برای انجام محاسبات، موجب پیدایش مفهومی به نام لگاریتم در ریاضی شده است. در فعالیت (1) با توجه به تساوی ${{3}^{11}}=177147$، برای انجام عمل ضرب به جای عدد 177147 از عدد 11 (که توان در ${{3}^{11}}$ می‌باشد) استفاده شده است. بنا به تعریف عدد 11 را لگاریتم 177147 در مبنای 3 می‌نامند.

کار درکلاس 1 (صفحه 98 کتاب درسی)

 

1) جاهای خالی را با عبارت مناسب پر کنید.

الف- از ${{3}^{4}}=81$ نتیجه می‌شود: لگاریتم ..... در مبنای ..... عدد 4 است.

ب- لگاریتم 10000 در مبنای 10 عدد ..... است؛ زیرا ${{10}^{…}}=10000$

پ- ${{4}^{2}}=…$ نشان می‌دهد: لگاریتم ..... در مبنای 4 عدد ..... است.

2) عدد 64 را به‌صورت یک عدد توان‌دار با پایهٔ 2 نوشته و با استفاده از آن لگاریتم 64 در مبنای 2 را بنویسید.

با معرفی لگاریتم این سؤال مطرح خواهد شد که آیا می‌توان هر عدد حقیقی را به‌عنوان مبنای لگاریتم درنظر گرفت؟ فعالیت بعد مناسب بودن عدد 1 به عنوان مبنا را بررسی می‌کند.

فعالیت 2 (صفحه 99 کتاب درسی)

 

تساوی‌های ${{1}^{0}}=1$ و ${{1}^{\frac{1}{3}}}=\sqrt[3]{1}=1$ و ${{1}^{2}}=1$ و ${{1}^{3}}=1$ و ${{1}^{-3}}=\frac{1}{{{1}^{3}}}=1$ و ${{1}^{4}}=1$ و... را در نظر بگیرید،

1) در تساوی ${{1}^{…}}=1$ به‌جای نقطه چین چه اعدادی می‌توان قرار داد؟

2) آیا می‌توان عدد $a$ را طوری پیدا کرد که: ${{1}^{a}}=2$. به عبارت دیگر آیا لگاریتم 2 در مبنای 1 قابل تعریف است؟

3) آیا عدد $a$ را می‌توان طوری یافت که در تساوی: ${{1}^{a}}=3$ صدق کند. به عبارت دیگر آیا لگاریتم 3 در مبنای 1 قابل تعریف است؟

4) آیا عددی غیر از 1 را می‌توان به‌صورت عددی توان دار با پایهٔ 1 نوشت؟ چرا ؟

5) با توجه به نتایج بالا، فکر می‌کنید می‌توان عدد 1 را به‌عنوان مبنای لگاریتم انتخاب کرد؟ چرا؟

فعالیت بالا نشان می‌دهد عدد 1 را نمی‌توان به‌عنوان مبنا برای لگاریتم در نظر گرفت.

تعریف لگاریتم در حالت کلی به شکل زیر است.

در تعریف لگاریتم، مبنا همواره عددی مثبت و مخالف 1 در نظر گرفته می‌شود، زیرا توان رسانی به توان اعداد دلخواه فقط با پایهٔ مثبت قابل تعریف است.

کار درکلاس 2 (صفحه 101 کتاب درسی)

 

1) هر سطر جدول زیر، تساوی‌های متناظر را نشان می‌دهد، جدول را کامل کنید.

تساوی برحسب لگاریتم تساوی برحسب عدد توان‌دار
${{\log }_{5}}125=.....$ ${{5}^{3}}=125$
${{\log }_{7}}.....=.....$ ${{7}^{2}}=.....$
${{\log }_{3}}81=.....$ ${{3}^{...}}=81$
${{\log }_{...}}64=3$ ${{4}^{...}}=64$
..... ${{2}^{5}}=......$
..... ${{b}^{3}}=2/1$
${{\log }_{3}}27=.....$ ......
${{\log }_{8}}2=.....$ $\sqrt[3]{8}={{8}^{\frac{1}{3}}}=2$
${{\log }_{a}}4=3/3$ .....

2) عدد 25 را به‌صورت یک عدد توان‌دار با پایهٔ 5 نوشته و با استفاده از آن حاصل ${{\log }_{5}}25$ را بنویسید.

یک سؤال مهم آن است که آیا می‌توان از همهٔ اعداد لگاریتم گرفت؟ یعنی آیا اعدادی وجود دارند که لگاریتم آنها تعریف نشده باشد؟ فعالیت زیر پاسخ این سؤال را فراهم می‌کند.

فعالیت 3 (صفحه 102 کتاب درسی)

 

1) اگر $b={{4}^{c}}$، جدول زیر را کامل کنید.

2 1 $\frac{1}{2}$ 0 $-\frac{1}{2}$ 1- 2- $c$
..... ..... 2 ..... $\frac{1}{2}$ ..... $\frac{1}{16}$ $b$

2) آیا در سطر دوم جدول عددی منفی وجود دارد؟ دربارهٔ علامت $b$ چه می‌توان گفت؟

3) با توجه به اینکه تساوی $b={{4}^{c}}$ نشان می‌دهد ${{\log }_{4}}b=c$ دربارهٔ علامت $b$ در ${{\log }_{4}}b$ چه می‌توان گفت؟

4) اگر در پایه به جای 4، عدد 3 باشد با یک مثال درستی نتیجه‌ای که از قسمت قبل به‌دست آورده‌اید را بررسی کنید.

5) اگر $a$ عددی مثبت و مخالف 1 باشد $b={{a}^{c}}$ دربارهٔ علامت $b$ چه می‌توان گفت؟ دربارهٔ علامت $b$ در ${{\log }_{a}}b$ چه می‌توان گفت؟ آیا از عدد منفی می‌توان لگاریتم گرفت؟

با انجام فعالیت (3) ملاحظه می‌کنید اعداد مثبت به هر توانی برسند حاصل، همواره عددی مثبت خواهد بود. یعنی هیچ توانی از یک عدد مثبت، عددی منفی نمی‌باشد، بنابراین:

کار درکلاس 3 (صفحه 103 کتاب درسی)

 

1) با توجه به ویژگی‌های توان‌رسانی اعداد، جملات زیر را کامل کنید.

برای هر عدد مثبت و مخالف 1 مانند $a$:

الف- با توجه به ${{a}^{1}}=a$، داریم ${{\log }_{a}}a=...$

ب- از ${{a}^{{}^\circ }}=1$ نتیجه می‌شود: ${{\log }_{a}}1=...$

پ- با در نظر گرفتن ${{a}^{-1}}=\frac{1}{{{a}^{n}}}$ می‌توان گفت: ${{\log }_{a}}\frac{1}{{{a}^{n}}}=...$

ت- اگر $b={{a}^{c}}$، آنگاه ${{\log }_{a}}b=c$. بنابراین: ${{\log }_{a}}{{a}^{c}}=...$

استفاده از ماشین حساب

با استفاده از ماشین حساب حاصل لگاریتم‌های زیر را به‌دست آورید.

الف- $\log 9$

ب- $\log 0/0016$

مسائل (صفحه 105 کتاب درسی)

 

1) جاهای خالی را با عبارات مناسب پر کنید:

الف- از ${{4}^{3}}=64$ نتیجه می‌شود: لگاریتم 64 در مبنای ......... عدد ......... است.

ب- لگاریتم 32 در مبنای 2 عدد ......... است؛ زیرا ${{2}^{...}}=32$

پ- از ${{2}^{\frac{1}{3}}}=\sqrt[3]{2}$ نتیجه می‌شود: لگاریتم $\sqrt[3]{2}$ در مبنای 2 عددِ ......... است.

ت- با توجه به اینکه ${{7}^{4}}=2401$ داریم: ${{\log }_{7}}2401=...$

ث- با توجه به ${{8}^{-\frac{1}{3}}}=\frac{1}{2}$، می‌توان گفت: ${{\log }_{8}}\frac{1}{2}=...$.

ج- تساوی‌های $0/001=\frac{1}{1000}=\frac{1}{{{10}^{3}}}={{10}^{-3}}$ نشان می‌دهند: $\log 0/001=...$

2) مانند قسمت (الف) تساوی شامل لگاریتم متناظر با هر قسمت را بنویسید.

$16={{4}^{2}}\leftrightarrow {{\log }_{4}}16=2$ -الف

$0/0001={{10}^{-4}}$ -ب

$0/125={{2}^{-3}}$ -پ

$2/1={{a}^{3}}$ -ت

$4/3={{2}^{x}}$ -ث

$9={{(\frac{1}{3})}^{-2}}$ -ج

${{(2401)}^{\frac{1}{4}}}=7$ -چ

3) در هر کدام از موارد زیر یک تساوی شامل لگاریتم داده شده است، مانند قسمت (الف) تساوی شامل عدد توان‌دارِ متناظر با هر کدام را بنویسید.

${{\log }_{2}}64=6\leftrightarrow {{2}^{6}}=64$ -الف

${{\log }_{3}}(\frac{1}{9})=-2$ -ب

${{\log }_{a}}3=6$ -پ

${{\log }_{b}}c=2$ -ت

${{\log }_{3}}2=x$ -ث

${{\log }_{32}}2=\frac{1}{5}$ -ج

4) حاصل لگاریتم‌های زیر را به‌دست آورید:

${{\log }_{7}}49=...$ -الف

${{\log }_{5}}125=...$ -ب

${{\log }_{2}}128=...$ -پ

${{\log }_{2}}\frac{1}{8}=...$ -ت

${{\log }_{10}}0/0001=...$ -ت

5) با استفاده از ماشین حساب، حاصل لگاریتم‌های زیر را تا دو رقم اعشار بنویسید:

$\log 50\approx ...$ -الف

$\log 12\approx ...$ -ب

$\log 2\approx ...$ -پ

6) نوعی باکتری را در نظر بگیرید که وزن آنها پس از 1 واحد زمانی 4 برابر می‌شود.

الف- پس از چند واحد زمانی، وزن 1 گرم از این باکتری‌ها 64 گرم خواهد شد؟

ب- پس از چند واحد زمانی، وزن این باکتری‌ها 32 گرم خواهد شد؟

7) در هر مورد زیر، یک تساوی شامل عددی توان‌دار و تساوی لگاریتمی متناظر با آن را طوری بنویسید که حاصل، لگاریتم عددی با ویژگی خواسته شده باشد.

الف- عدد طبیعی

ب- عدد صحیح منفی

پ- عدد گویا

خواص لگاریتم

فعالیت 4 (صفحه 106 کتاب درسی)

 

1) جدول زیر را کامل کنید.

$\log bc$ $bc$ $\log c$ $\log b$ $c$ $b$
3 1000 ..... 1 100 10
7 ..... 3 ..... 1000 10000
..... ${{10}^{-3}}$ ..... 1- 100 0/1
1 ..... ..... ..... $\sqrt{10}$ $\sqrt{10}$
..... ${{10}^{x+y}}$ ..... $x$ ${{10}^{y}}$ ${{10}^{x}}$

2) در هر سطر چه رابطه‌ای بین اعداد ستون‌های $\log b$ و $\log c$ و ستون $\log bc$ وجود دارد؟

3) این رابطه را به‌صورت یک جمله بیان نمایید و آن را با زبان ریاضی بنویسید.

فعالیت (4) نشان می‌دهدکه لگاریتم حاصل ضرب دو عدد با مجموع لگاریتم‌های آن دو عدد برابر است. این یکی از خواص مهم لگاریتم است و در حالت کلی داریم:

این رابطه برای لگاریتم‌هایی که مبنای غیر از 10 دارند نیز برقرار است.

اکنون که با لگاریتم و یکی از خاصیت‌های آن آشنا شده‌ایم، می‌توانیم مسئله مربوط به فعالیت (1) را به کمک لگاریتم حل کنیم.

استفاده از ماشین حساب

با استفاده از ماشین حساب، $\log 100+\log 1000$ و $\log (100+1000)$ را با تقریب تا دو رقم اعشار به‌دست آورید و در مربع علامت مساوی (=) یا نامساوی ($\ne $) قرار دهید:

$\log (100+1000)\square \log 100+\log 1000$

کار درکلاس 4 (صفحه 108 کتاب درسی)

 

1) حاصل لگاریتم‌های زیر را به‌دست آورید.

$\log 4+\log 25=$ -الف

$\log 100\sqrt{10}=$ -ب

$\log \sqrt[3]{20}+\log \sqrt[3]{2}+\log \sqrt[3]{25}=$ -پ

2) فاصلهٔ دورترین ستاره‌ای که با چشم غیر مسلح قابل رؤیت است از زمین، $5056119722\times {{10}^{11}}$ برابر فاصلهٔ زمین از خورشید است. فاصلهٔ این ستاره از زمین را با استفاده از ماشین حساب به‌دست آورید.

دیدیم که لگاریتم حاصل ضرب دو عدد مثبت با مجموع لگاریتم‌های آنها برابر است. در مورد لگاریتم تقسیم دو عدد، چه رابطه‌ای برقرار است؟ فعالیت‌های زیر به بررسی این مطلب می‌پردازد.

فعالیت 5 (صفحه 109 کتاب درسی)

 

1) جدول زیر را کامل کنید.

$\log \frac{b}{c}$ $\frac{b}{c}$ $\log c$ $\log b$ $c$ $b$
..... 100 ..... 3 10 1000
..... ..... ..... ..... 10 100
..... ${{10}^{-3}}$ ..... 1- 100 0/1
..... ..... $\frac{3}{2}$ ..... $10\sqrt{10}$ $100\sqrt{10}$
..... ${{10}^{x-y}}$ ..... $x$ ${{10}^{y}}$ ${{10}^{x}}$

2) در هر سطر چه رابطه‌ای بین اعداد ستون‌های $\log b$ و $\log c$ و ستون $\log \frac{b}{c}$ وجود دارد؟

این رابطه را به‌صورت یک جمله بیان کنید و آن را با زبان ریاضی بنویسید.

فعالیت (5) نشان می‌دهد که لگاریتم تقسیم دو عدد با لگاریتم مقسوم منهای لگاریتم مقسوم علیه برابر است، درحالت کلی داریم:

این خاصیت، برای لگاریتم‌هایی که مبنای غیر از 10 دارند نیز برقرار است.

استفاده از ماشین حساب

با استفاده از ماشین حساب، $(\log 8-\log 2)$ و $\log (8-2)$ را با تقریب دو رقم اعشار به‌دست آورید و در مربع، علامت مناسب مساوی (=) نامساوی ($\ne $) قرار دهید.

$\log (8-2)\square \log 8-\log 2$

کار درکلاس 5 (صفحه 110 کتاب درسی)

 

1) حاصل لگاریتم‌های زیر را به‌دست آورید.

$\log 20-\log 2=$ -الف

$\log 0/001=\log \frac{1}{1000}=...$ -ب

2) با تکمیل نقطه چین‌ها، نتیجهٔ فعالیت (5) را با استفاده از خاصیت لگاریتم ضرب دو عدد به‌دست آورید ($c\gt 0$ و $b$).

$\log (b)=\log (\frac{bc}{c})=\log (\frac{b}{c}\times ...)=\log (\frac{b}{c})+...$

بنابراین:

$\log (\frac{b}{c})=...-...$

از رابطهٔ ${{({{a}^{m}})}^{n}}={{a}^{mn}}$ می‌توان استفاده کرد و خاصیت دیگری از لگاریتم را به‌دست آورد.

فعالیت 6 (صفحه 110 کتاب درسی)

 

1) جدول زیر را تکمیل کنید.

$\log {{b}^{n}}$ $\log b$ ${{b}^{n}}$ $n$ $b$
..... ..... ..... 5 10
..... 2 ..... 2 100
..... 1- ..... 3 0/1
..... ..... ..... 4 $\sqrt{10}$
..... $x$ ${{({{10}^{x}})}^{n}}={{10}^{nx}}$ $n$ ${{10}^{x}}$

2) در هر سطر، چه رابطه‌ای بین اعداد ستون‌های $n$ و $\log b$ و عدد ستون $\log {{b}^{n}}$ وجود دارد؟ این رابطه را به‌صورت یک جمله بیان کنید و آن را با زبان ریاضی بنویسید.

فعالیت بالا نشان می‌دهدکه لگاریتم ${{b}^{n}}$ برابر است با $n$ برابر لگاریتم $b$. درحالت کلی داریم:

ویژگی بالا برای لگاریتم‌هایی که مبنای غیر از 10 دارند نیز برقرار است.

کار درکلاس 6 (صفحه 111 کتاب درسی)

 

1) حاصل لگاریتم‌های زیر را به‌دست آورید.

$\log {{200}^{5}}-\log {{2}^{5}}=$ -الف

$\log 12+2\log 2-\frac{1}{2}\log 36+\log 125=$ -ب

2) عبارت‌های زیر را به‌صورت یک لگاریتم بنویسید ($b\,\,,\,\,c\,\,,x\gt 0$).

$4\log 6+5\log b-\frac{1}{2}\log c=$ -الف

$\log {{x}^{2}}-\log x=$ -ب

اکنون که با مفهوم لگاریتم و برخی از خواص آن آشنا شده‌اید به سؤال زیر که توسط یکی از هنرجویان مطرح شده است دقت کنید:

فعالیت 7 (صفحه 112 کتاب درسی)

 

1) جدول زیر را کامل کنید.

${{\log }_{a}}b$ $\frac{\log b}{\log a}$ $\log a$ $\log b$ $a$ $b$
2 ..... ..... ..... 10 100
$\frac{1}{2}$ ..... 2 ..... 100 10
..... ..... 1 ..... 10 $\sqrt{10}$
$\frac{3}{2}$ ..... ..... ..... 100 1000

2) با مقایسهٔ اعداد دو ستون آخر چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ چه رابطه‌ای بین ${{\log }_{a}}b=\frac{\log b}{\log a}$ وجود دارد؟

فعالیت (7) نشان می‌دهد که لگاریتم یک عدد در مبنای غیر از 10 را می‌توان به‌صورت تقسیم لگاریتم دو عدد در مبنای 10 نوشت، در حالت کلی داریم:

با استفاده از خاصیت بالا، محاسبهٔ لگاریتم اعداد در هر مبنایی با استفاده از ماشین حساب‌هایی که فقط قابلیت محاسبهٔ لگاریتم در مبنای 10 را دارند، امکان‌پذیر می‌باشد.

استفاده از ماشین حساب

با استفاده از ماشین حساب حاصل ${{\log }_{5}}8$ را به‌دست آورید:

کار درکلاس 7 (صفحه 113 کتاب درسی)

 

حاصل هر کدام از قسمت‌های زیر را به‌صورت یک لگاریتم بنویسید.

$\frac{\log 4}{\log 3}=$ -الف

$2+{{\log }_{5}}3$ -ب

مسائل (صفحه 114 کتاب درسی)

 

1) عبارت‌های زیر را به‌صورت یک لگاریتم بنویسید و در صورت امکان ساده کنید.

$\log \sqrt{5}+\log \sqrt{2}=...$ -الف

$\log 4000-\log 4=...$ -ب

$2\log 50+2\log 2=...$ -پ

$5\log x-\log y=...$ -ت

$3\log a+2\log b-\log z-\log {{a}^{2}}+\log 4=...$ -ث

$4+{{\log }_{4}}3$ -ج

$4-{{\log }_{3}}5$ -چ

2) اگر $\log 2\approx 0/301$ و $\log 3\approx 0/477$ حاصل عبارات زیر را به‌دست آورید.

$\log 4$ -الف

$\log 6$ -ب

$\log 18$ -پ

$\log \frac{2}{3}$ -ت

$\log 5$ -ث

$\log 45$ -ج

3) درستی تساوی‌های زیر را بررسی کنید.

$\frac{\log 10}{\log 100}=\frac{1}{10}$ -الف

$\log 100+\log 0/01=0$ -ب

${{(\log 1000)}^{2}}=\log {{1000}^{2}}$ -پ

4) الف- با استفاده از ماشین حساب، تقریب اعشاری اعداد $\log 20$ و $\log 30$ و $\log 60$ را تا دو رقم اعشار به‌دست آورید. آیا تساوی $\log (20\times 30)=\log 20\times \log 30$ برقرار است؟

ب- به کمک قسمت (الف) در مربع علامت مناسب $\ne $ یا = را قرار دهید:

برای اعداد مثبت $a$ و $b$ در حالت کلی داریم: «$\log (a\times b)\square \log a\times \log b$»

5) باکتری‌هایی را در نظر بگیرید که وزن آنها پس از 1 واحد زمانی 2 برابر می‌شود. با استفاده از ماشین حساب تعیین کنید پس از چند واحد زمانی وزن این باکتری‌ها 20 گرم خواهد شد؟