Processing math: 100%

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی فصل چهارم ریاضی کلاس هفتم با پاسخ درس 2: روابط بین زاویه‌ها

آخرین ویرایش: 19:08   1400/03/31 15726 گزارش خطا

زاویهٔ مقابل نام گذاری شده و به چند صورت خوانده می‌شود. چرا از حروف کوچک و بزرگ استفاده شده است؟

xOy=yOx=O=O1=1

چون زاویه از دو نیم خط تشکیل شده که در رأس با هم مشترک‌اند نقطه رأس را با حرف بزرگ و انتهای نیم‌خط‌ها را با حرف کوچک نام‌گذاری می‌کنیم.

فعالیت (صفحهٔ 45 کتاب درسی)

 

1- با انواع زاویه‌ها در سال گذشته آشنا شده‌اید، زاویه‌ها را نام گذاری کنید و نوع هر کدام را مشخص کنید.

2- تساوی بین زاویه‌ها را کامل کنید.

=xOzyozxOy+

=zOyxoyxOz

OO2+O1=

O2xOzO1=

3- دو زاویهٔ مساوی را به صورت روبه رو در شکل مشخص می‌کنیم:

علامت‌ها نشان می‌دهند که:
نیمساز: زاویه را به قسمت مساوی تقسیم می‌کند.

yBzwAx=

4- در شکل مقابل Ox نیمساز زاویهٔ aOb است. زاویهٔ O1 با کدام زاویه مساوی است؟ O2
تساوی این دو زاویه را با علامت گذاری روی شکل نشان دهید.
نیمساز: زاویه را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کند.

5- در شکل مقابل دو خط یکدیگر را در نقطهٔ O قطع کرده‌اند.

O1+O2=180O3+O2=180}O1=O3

می‌دانیم O1=70 است. اندازهٔ زاویه‌های دیگر را با نوشتن یک تساوی پیدا کنید.

=O470O2=180

70=O1O3=

کار در کلاس (صفحهٔ 45 کتاب درسی)

 

1- زاویه‌های O1، O2، O3 و O4 همه با هم برابرند. جاهای خالی را با عدد مناسب کامل کنید.

O14xOu=

O22yOt=

tOx1xOt=

zOu12O2=

2- برای زاویه‌های متمم و مکمل تساوی بنویسید.


A1+A2=90
متمم


A+B=90
متمم


O1+O2=180
مکمل


A+B=180
مکمل

فعالیت (صفحهٔ 46 کتاب درسی)

 

1- می‌دانیم در هر مثلث، مجموع زاویه‌ها برابر 180 است.
مثلث‌ها را با توجه به اندازهٔ زاویه‌هایشان به سه دسته تقسیم می‌کنیم:

- مثلث‌هایی که هر سه زاویهٔ آنها تند است.
- مثلث‌هایی که یک زاویهٔ راست دارند.
- مثلث‌هایی که یک زاویهٔ باز دارند.
چرا مثلث نمی‌تواند دو زاویهٔ راست داشته باشد؟
وقتی مجموع سه زاویه باید 180 درجه باشد نتیجه می‌گیریم مجموع دو زاویه باید از 180 درجه کمتر باشد.

2- می‌خواهیم در هر قسمت جدول مقابل یک مثلث رسم کنیم.
در کدام قسمت‌ها نمی‌توانیم مثلثی رسم کنیم؟
در قسمت‌هایی که می‌توانیم مثلث رسم کنیم، یک مثلث بکشید.

3- هریک از شکل‌های زیر یک چند ضلعی‌اند.

چند ضلعی‌هایی که هیچ زاویهٔ بزرگ‌تر از 180 ندارند، محدّب نامیده می‌شوند.

به چند ضلعی‌ای که دست کم یک زاویهٔ بزرگ‌تر از 180 داشته باشد، چند ضلعی مقعر می‌گویند.

چند ضلعی‌های مقعر (کاو) و محدّب (کوژ) را در شکل زیر مشخص کنید.

مقعر

محدب

محدب

مقعر

محدب

مقعر

محدب

مقعر

4- به چند ضلعی‌هایی که همهٔ ضلع‌ها و زاویه‌هایشان با هم مساوی است، چند ضلعی منتظم گفته می‌شود. کدام شکل در فعالیت قبل چند ضلعی منتظم بود؟ b

تمرین (صفحهٔ 47 کتاب درسی)

 

1- یک مثال برای هریک از زمان هایی بنویسید که عقربهٔ بین ساعت شمار و دقیقه شمار زاویهٔ راست، باز، تند و نیم صفحه را نشان دهد.

راست:     00 : 3

باز      00 : 5

تند    00 : 1

نیم‌صفحه   00 : 6

2- اندازهٔ زاویه‌های x و y را در شکل‌های زیر پیدا کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

3- در شکل مقابل می‌دانیم زاویه‌های xOz، tOz، 90 هستند.
چگونه می‌توانید نتیجه بگیرید که: xOy=tOz؟

tOz+zOy=90zOy+xOy=90}tOz=xOy

4- در شکل مقابل اندازهٔ زاویهٔ xAz برابر 120 درجه است.
زاویهٔ xAy چه کسریی از xAz است؟ 14

5- شکل‌های زیر چه شباهت‌هایی با هم دارند؟ چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

الف)


معقر
غیر منتظم

ب)

معقر
غیر منتظم

ج)

محدب
منتظم

هر سه شکل دارای 6 ضلع و 6 زاویه هستند.