Processing math: 0%

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی فصل دوم ریاضی کلاس هفتم با پاسخ درس 2: جمع و تفریق عددهای صحیح (1)

آخرین ویرایش: 11:13   1400/03/18 8287 گزارش خطا

فعالیت (صفحهٔ 17 کتاب درسی)

 

1- اگر هر دایرهٔ سفید () نشان دهندهٔ ١+ و هر دایرهٔ سیاه نشان دهندهٔ ١- باشد، وقتی مانند شکل زیر آنها را روی هم و داخل یک ظرف می‌ریزیم (به عبارت دیگر باهم جمع می‌کنیم)، حاصل آن چقدر می‌شود؟ چرا؟ صفر زیرا حاصل جمع دو عدد قرینه برابر صفر است.

2- با توجه به تعریف دایره‌های سیاه و سفید مشخص کنید هر شکل چه عددی را نشان می‌دهد؟

4+

(1)

3-

(2)

1+

(3)

برای شکل سوم یک عبارت جمع بنویسید.

+4+(-3)=+1

3- مانند نمونه حاصل جمع و تفریق‌ها را با این روش پیدا کنید. فراموش نکنید که ابتدا باید تفریق را به جمع تبدیل کنید.

-4-(-5)=-4+\overbrace{(-(-5))}^{+5}=-4+5=+1

-1-6+5=

-15+(-6)=

-10-8-2=

-4-3=-7-4-(+3)=

4- علاوه بر این روش، پیدا کردن حاصل جمع و تفریق با محور را نیز آموخته‌اید.
اکنون با یکی از این دو روش، حاصل را به دست آورید. مانند نمونه برای هر کدام نتیجه را بنویسید.

+6(+2)+4=

+65+1=

+5(+3)+(+2)=

نتیجه: اگر هر دو عدد مثبت باشند، حاصل جمع آنها مثل جمع دو عدد طبیعی است.

-7-3-4=-3+(-4)

-4+(-1)=-5-4-(+1)=

-6(-4)+(-2)=

نتیجه: اگر هر دو عدد منفی باشند، علامت منفی را نوشته و آنها را با هم جمع می‌کنیم.

کار در کلاس (صفحهٔ 17 کتاب درسی)

 

حاصل جمع و تفریق‌ها را به دست آورید.

+10(+4)+(+6)=

+30(+10)+(+20)=

+300(+100)+200=

-13-6+(-7)=

-4-6=-10(-4)-(+6)=

-11-8-3=

-48(+40)+(-8)=

-600-200+(-400)=

-40-30=-70(-40)-(+30)=

-85-80-5=

-80-70-10=

-19-9-10=

فعالیت (صفحهٔ 18 کتاب درسی)

 

در هر قسمت حاصل جمع و تفریق‌ها را به هر روشی که می‌شناسید، به دست آورید و نتیجه را بنویسید.

+2(+5)+(-3)=

+24+(-2)=

+1-4+(+5)=

+36-3=

+4-3+7=

نتیجه: اگر در جمع دو عدد صحیح یکی از دو عدد مثبت و دیگری منفی باشد و بدون در نظر گرفتن علامت‌ها مقدار مثبت بیشتر باشد، علامت مثبت را نوشته و آنها را از هم کم می‌کنیم.

-3(+5)+(-8)=

-24+(-6)=

5-7=-25-(+7)=

-27-9=

نتیجه: اگر در جمع دو عدد یکی از دو عدد مثبت و دیگری منفی باشد و بدون در نظر گرفتن علامت‌ها مقدار عدد منفی بیشتر باشد، علامت منفی را نوشته و آنها را از هم کم می‌کنیم.

کار در کلاس (صفحهٔ 18 کتاب درسی)

 

با توجه به نتایج بالا حاصل عبارت‌ها را به دست آورید.

+3(+5)+(-2)=

9-7=+2(+9)-(+7)=

-10+20=+10-10-(-20)=

+6-3+9=

+5080-30=

-8-18+10=

-2(+5)+(-7)=

10+20=+30(+10)-(-20)=

-8+4=-4(-8)-(-4)=

-100-200+100=

-10-20+10=

-30-40+(+10)=

تمرین (صفحهٔ 19 کتاب درسی)

 

1- عددها را از کوچک‌تر به بزرگ‌تر و از چپ به راست مرتب کنید.

23- و 12 و 34- و 5- و 0 و 45 و 15- و 5 و 1- و 2

45 و 12 و 5 و 2 و 0 و 1- و 5 - و 15- و 23- و 34-

پاسخ مسئله‌های زیر را در دفترتان بنویسید.

2- طبقهٔ همکف یک ساختمان را با صفر و طبقه‌های بالای همکف را با عددهای مثبت و طبقه‌های زیر همکف را با عددهای منفی نشان می‌دهیم. حال مسئلهٔ زیر را حل کنید.
شخصی در طبقهٔ 5+ سوار آسان بر (مصوب فرهنگستان elevator, ascenseur) شد. او ابتدا 3 طبقه بالا رفت و پس از انجام کاری 6 طبقه به پایین آمد و دوباره برای خرید چای 2 طبقه پایین رفت و در همان طبقه هزینه‌های خرید خود را حساب کرد. سپس دوباره 2 طبقه پایین رفت و در توقفگاه (مصوب فرهنگستان Parking) سوار ماشین خود شد. ماشین این شخص در کدام طبقه بود؟

+5+3-6-2-2=-2

3- دمای هوای شهرکرد 2 درجه زیر صفر است. اردبیل 8 درجه از شهرکرد سردتر است. دمای هوای شهر اردبیل چند درجه است؟

(-2)+(-8)=-10

4- دمای شهرکرمان، سنندج و یاسوج به ترتیب ١١ درجه بالای صفر، 6 درجه زیر صفر و 10 درجه زیر صفر است. سنندج چند درجه از کرمان سردتر است؟ یاسوج چند درجه از سنندج سرد‌تر است؟

کرمان 11+
سنندج 6-
یاسوج 10-

(-6)-(+11)=-6-11=-17

(-6)-(-10)=-6+10=+4

5- در جای خالی عدد مناسب بنویسید.

=-10(-2)-8+

=15(+25)-10+

=-8(-4)-4+

=-20(-30)10+

=15(+5)10+

=-5(-15)10+

=-8(+4)-4-

=+5(-8)-3-

=-8(+10)2-

=10(-6)4-

=-8(+12)4-

=15(+21)-6+

6- در مثلث مقابل، عدد روی هر ضلع، از مجموع عددهای دو رأس به دست می‌آید.
جاهای خالی را کامل کنید.

7- حاصل عبارت‌ها را به دست آورید.

10+4=1410-(-4)=

-12-8-4=

-1-16+15=

+6-14+20=

-10+5=-5-10-(-5)=

-10-5=-15-10-(+5)=

+410-6=

-1010-20=

-10-20=-30-10-(+20)=

10-5=+510-(+5)=

10+5=+1510-(-5)=

-10+20=+10-10-(-20)=