Loading [MathJax]/jax/output/CommonHTML/jax.js

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی فصل دوم ریاضی کلاس هفتم با پاسخ درس 2: جمع و تفریق عددهای صحیح (1)

آخرین ویرایش: 11:13   1400/03/18 8213 گزارش خطا

فعالیت (صفحهٔ 17 کتاب درسی)

 

1- اگر هر دایرهٔ سفید () نشان دهندهٔ ١+ و هر دایرهٔ سیاه نشان دهندهٔ ١- باشد، وقتی مانند شکل زیر آنها را روی هم و داخل یک ظرف می‌ریزیم (به عبارت دیگر باهم جمع می‌کنیم)، حاصل آن چقدر می‌شود؟ چرا؟ صفر زیرا حاصل جمع دو عدد قرینه برابر صفر است.

2- با توجه به تعریف دایره‌های سیاه و سفید مشخص کنید هر شکل چه عددی را نشان می‌دهد؟

4+

(1)

3-

(2)

1+

(3)

برای شکل سوم یک عبارت جمع بنویسید.

+4+(3)=+1

3- مانند نمونه حاصل جمع و تفریق‌ها را با این روش پیدا کنید. فراموش نکنید که ابتدا باید تفریق را به جمع تبدیل کنید.

4(5)=4++5((5))=4+5=+1

16+5=

15+(6)=

1082=

43=74(+3)=

4- علاوه بر این روش، پیدا کردن حاصل جمع و تفریق با محور را نیز آموخته‌اید.
اکنون با یکی از این دو روش، حاصل را به دست آورید. مانند نمونه برای هر کدام نتیجه را بنویسید.

+6(+2)+4=

+65+1=

+5(+3)+(+2)=

نتیجه: اگر هر دو عدد مثبت باشند، حاصل جمع آنها مثل جمع دو عدد طبیعی است.

734=3+(4)

4+(1)=54(+1)=

6(4)+(2)=

نتیجه: اگر هر دو عدد منفی باشند، علامت منفی را نوشته و آنها را با هم جمع می‌کنیم.

کار در کلاس (صفحهٔ 17 کتاب درسی)

 

حاصل جمع و تفریق‌ها را به دست آورید.

+10(+4)+(+6)=

+30(+10)+(+20)=

+300(+100)+200=

136+(7)=

46=10(4)(+6)=

1183=

48(+40)+(8)=

600200+(400)=

4030=70(40)(+30)=

85805=

807010=

19910=

فعالیت (صفحهٔ 18 کتاب درسی)

 

در هر قسمت حاصل جمع و تفریق‌ها را به هر روشی که می‌شناسید، به دست آورید و نتیجه را بنویسید.

+2(+5)+(3)=

+24+(2)=

+14+(+5)=

+363=

+43+7=

نتیجه: اگر در جمع دو عدد صحیح یکی از دو عدد مثبت و دیگری منفی باشد و بدون در نظر گرفتن علامت‌ها مقدار مثبت بیشتر باشد، علامت مثبت را نوشته و آنها را از هم کم می‌کنیم.

3(+5)+(8)=

24+(6)=

57=25(+7)=

279=

نتیجه: اگر در جمع دو عدد یکی از دو عدد مثبت و دیگری منفی باشد و بدون در نظر گرفتن علامت‌ها مقدار عدد منفی بیشتر باشد، علامت منفی را نوشته و آنها را از هم کم می‌کنیم.

کار در کلاس (صفحهٔ 18 کتاب درسی)

 

با توجه به نتایج بالا حاصل عبارت‌ها را به دست آورید.

+3(+5)+(2)=

97=+2(+9)(+7)=

10+20=+1010(20)=

+63+9=

+508030=

818+10=

2(+5)+(7)=

10+20=+30(+10)(20)=

8+4=4(8)(4)=

100200+100=

1020+10=

3040+(+10)=

تمرین (صفحهٔ 19 کتاب درسی)

 

1- عددها را از کوچک‌تر به بزرگ‌تر و از چپ به راست مرتب کنید.

23- و 12 و 34- و 5- و 0 و 45 و 15- و 5 و 1- و 2

45 و 12 و 5 و 2 و 0 و 1- و 5 - و 15- و 23- و 34-

پاسخ مسئله‌های زیر را در دفترتان بنویسید.

2- طبقهٔ همکف یک ساختمان را با صفر و طبقه‌های بالای همکف را با عددهای مثبت و طبقه‌های زیر همکف را با عددهای منفی نشان می‌دهیم. حال مسئلهٔ زیر را حل کنید.
شخصی در طبقهٔ 5+ سوار آسان بر (مصوب فرهنگستان elevator, ascenseur) شد. او ابتدا 3 طبقه بالا رفت و پس از انجام کاری 6 طبقه به پایین آمد و دوباره برای خرید چای 2 طبقه پایین رفت و در همان طبقه هزینه‌های خرید خود را حساب کرد. سپس دوباره 2 طبقه پایین رفت و در توقفگاه (مصوب فرهنگستان Parking) سوار ماشین خود شد. ماشین این شخص در کدام طبقه بود؟

+5+3622=2

3- دمای هوای شهرکرد 2 درجه زیر صفر است. اردبیل 8 درجه از شهرکرد سردتر است. دمای هوای شهر اردبیل چند درجه است؟

(2)+(8)=10

4- دمای شهرکرمان، سنندج و یاسوج به ترتیب ١١ درجه بالای صفر، 6 درجه زیر صفر و 10 درجه زیر صفر است. سنندج چند درجه از کرمان سردتر است؟ یاسوج چند درجه از سنندج سرد‌تر است؟

کرمان 11+
سنندج 6-
یاسوج 10-

(6)(+11)=611=17

(6)(10)=6+10=+4

5- در جای خالی عدد مناسب بنویسید.

=10(2)8+

=15(+25)10+

=8(4)4+

=20(30)10+

=15(+5)10+

=5(15)10+

=8(+4)4

=+5(8)3

=8(+10)2

=10(6)4

=8(+12)4

=15(+21)6+

6- در مثلث مقابل، عدد روی هر ضلع، از مجموع عددهای دو رأس به دست می‌آید.
جاهای خالی را کامل کنید.

7- حاصل عبارت‌ها را به دست آورید.

10+4=1410(4)=

1284=

116+15=

+614+20=

10+5=510(5)=

105=1510(+5)=

+4106=

101020=

1020=3010(+20)=

105=+510(+5)=

10+5=+1510(5)=

10+20=+1010(20)=