درسنامه آموزشی فصل اول ریاضی کلاس هفتم با پاسخ مرور راهبردها
-
ریاضی
- فصل 1: راهبردهای حل مسئله
- راهبرد رسم شکل
- راهبرد الگوسازی
- راهبرد حذف حالتهای نامطلوب
- راهبرد الگویابی
- راهبرد حدس و آزمایش
- راهبرد زیرمسئله
- راهبرد حل مسئله سادهتر
- راهبرد روشهای نمادین
- مرور راهبردها
- فصل 2: عددهای صحیح
- درس 1: معرفی عددهای علامتدار
- درس 2: جمع و تفریق عددهای صحیح (1)
- درس 3: جمع و تفریق عددهای صحیح (2)
- درس 4: ضرب و تقسیم عددهای صحیح
- فصل 3: جبر و معادله
- درس 1: الگوهای عددی
- درس 2: عبارتهای جبری
- درس 3: مقدار عددی یک عبارت جبری
- درس 4: معادله
- فصل 4: هندسه و استدلال
- درس 1: روابط بین پاره خطها
- درس 2: روابط بین زاویهها
- درس 3: تبدیلات هندسی (انتقال، تقارن، دوران)
- درس 4: شکلهای مساوی (همنهشت)
- فصل 5: شمارندهها و اعداد اول
- درس 1: عدد اول
- درس 2: شمارندهٔ اول
- درس 3: بزرگترین شمارنده مشترک
- درس 4: کوچکترین مضرب مشترک
- فصل 6: سطح و حجم
- درس 1: حجمهای هندسی
- درس 2: محاسبهٔ حجمهای منشوری
- درس 3: مساحت جانبی و کل
- درس 4: حجم و سطح
- فصل 7: توان و جذر
- درس 1: تعریف توان
- درس 2: محاسبهٔ عبارت تواندار
- درس 3: ساده کردن عبارتهای تواندار
- درس 4: جذر و ریشه
- فصل 8: بردار و مختصات
- درس 1: پارهخط جهت دار
- درس 2: بردارهای مساوی و قرینه
- درس 3: مختصات
- درس 4: بردار انتقال
- فصل 9: آمار و احتمال
- درس 1: جمعآوری و نمایش دادهها
- درس 2: نمودارها و تفسیر نتیجهها
- درس 3: احتمال یا اندازهگیری شانس
- درس 4: احتمال و تجربه
در حل این مسئلهها از راهبردهایی که آموختهاید، استفاده کنید. ممکن است در حلّ مسئلهای راه جدیدی به ذهن شما برسد که با راهبردهای آموزش داده شده متفاوت باشد. برای حلّ مسئلهها میتوانید از ماشین حساب استفاده کنید. دربارهٔ راهبردهای مختلف با هم کلاسیهای خود گفتوگو کنید. ممکن است یک مسئله با چند راهبرد حل شود، یا چند نفر از یک راهبرد استفاده کنند؛ ولی شیوهٔ به کار بردن آنها متفاوت باشد. برای مثال چند نفر یک مسئله را با راهبرد رسم شکل حل میکنند؛ اما ممکن است نحوهٔ شکل کشیدن آنها متفاوت باشد. در یک کلاس ریاضی خوب و فعّال، تنوّع راهبرد و راه حل وجود دارد.
1- 1313 دانش آموزان کلاسی بسکتبال و 1515 دانش آموزان آن کلاس فوتبال بازی میکنند. سایر دانش آموزان که تعدادشان 14 نفر است، بازی آنها را تماشا میکنند. این کلاس چند دانشآموز دارد؟
فعالیت دانشآموزان به تفکیک
- 10 نفر بسکتبال
- 6 نفر فوتبال
- 14 نفر تماشاگر
کل دانشآموزان کلاس برابر 30 نفر
2- مساحت مربعی به ضلع 100 سانتی متر، 1 متر مربع است. اگر از ضلع مربع 10 درصد کم کنیم، مساحت مربع چند درصد کم میشود؟
=100×100=10000=100×100=10000 مساحت مربع اولیه
=90×90=8100=90×90=8100 مساحت مربع ثانویه
810010000=81100=81%810010000=81100=81% مربع ثانویه 81 درصد مربع اولی مساحت دارد.
100−81=19%100−81=19% پس 19 درصد از مساحت مربع اولیه کاسته شده است.
3- کشاورزی زمین خود را به نسبتهای زیر بذر پاشی کرده است:
گندم: 45٪
جو: 37/5٪
ذرت: 17/5٪
اگر مساحت زمین او 15 هکتار باشد، مساحت زیر کشت هر بذر را حساب کنید.
4- حاصل عبارت رو به رو را پیدا کنید.
112×113×114×...×1100=112×113×114×...×1100=
112×113=32×43=42112×113=32×43=42
32×43×54×...×101100=101232×43×54×...×101100=1012
5- در یک کارگاه تولید کفش، 4960 جفت کفش تولید شده است. 3838 آنها پسرانه و بقیّه دخترانه است. اگر قیمت هر جفت کفش پسرانه 27000 تومان و قیمت هر جفت کفش دخترانه 34000 تومان باشد، درآمد این کارگاه چقدر است؟
1860×27000=50,220,0001860×27000=50,220,000 درآمد کفش پسرانه
3100×34000=105,400,0003100×34000=105,400,000 درآمد کفش دخترانه
50,220,000+105,400,000=155,620,00050,220,000+105,400,000=155,620,000 درآمد کارگاه
6- سارا یک بازی روی صفحهٔ شطرنجی انجام میدهد.مهرهٔ او روی خانهٔ [23] است. او ابتدا مهرهاش را 3 خانه به سمت راست، سپس 4 خانه به سمت بالا و در انتها 2 خانه به سمت چپ آورد. در حال حاضر مهرهٔ سارا روی کدام خانه قرار دارد؟
جواب: [37]
7- چه کسری از شکل زیر رنگی است؟ توضیح دهید.
کل شکل را به قسمتهای مساوی تقسیم میکنیم.
164
8- اگر دیوارهای یک استخر با طرح زیر کاشی کاری شده باشد، چه کسری از دیوار کاشی آبی دارد؟
1020=12
9- به چند حالت حاصل ضرب 2 عدد طبیعی 36 میشود؟ در کدام حالت حاصل جمع، کمترین مقدار است؟
10- عددی را 5 برابر و 3 واحد از آن کم کردیم، حاصل 32 شد. عدد موردنظر چند است؟
راهبرد نمادین
5×◻−3=32
روش حدس و آزمایش
× 5×5−3=22
× 5×6−3=27
* 5×7−3=32