Processing math: 100%

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی علوم تجربی کلاس هفتم با پاسخ فصل 2: اندازه گیری در علوم و ابزارهای آن

آخرین ویرایش: 18:18   1402/05/4 269161 گزارش خطا

برای اینکه مشخص کنید در مدت یک سال چقدر رشد کرده‌اید، قد و وزن خود را اندازه می‌گیرید. برای به موقع رسیدن به مدرسه با اندازه‌گیری زمان سر وکار داریم. پزشک با اندازه‌گیری فشار خون، دمای بدن، ضربان قلب و استفاده از نتیجهٔ آزمایش‌های انجام شده به سلامتی یا بیماری ما پی می‌برد. نجّار با اندازه‌گیری طول، عرض، ارتفاع و زاویه‌ها، لوازم چوبی را طراحی می‌کند و می‌سازد.

این نمونه‌ها و ده‌ها نمونه دیگر نشان می‌دهد که زندگی ما به اندازه گیری و ابزارهای آن وابسته است. شما در این فصل با برخی اندازه گیری‌ها و ابزارهای آنها آشنا می‌شوید.

آیا می‌دانید

ممکن است تاکنون بارها کلمهٔ استاندارد را شنیده باشید. آیا به معنا و اهمیت آن فکر کرده‌اید؟ آیا علامت آن را می‌شناسید؟ استاندارد در واقع میزان، معیار و شاخصی برای سنجش و اندازه‌گیری کیفیت فراورده‌ها است. یکی از اولین استانداردهای پایه گذاری شده در جهان به یکسان شدن واحدهای اندازه گیری طول، جرم و زمان مربوط است.

اندازه‌گیری

در علوم تجربی، اندازه‌گیری، یک مرحلهٔ مهم برای جمع‌آوری اطلاعات است. اندازه‌گیری به ما کمک می‌کند تا اشیا را از نظر بزرگی و کوچکی و ویژگی‌های مختلف مانند جرم، حجم و دما و... با هم مقایسه کنیم. اندازه‌ٔ هر یک از این ویژگی‌ها را با یک عدد و یکای آن گزارش می‌کنیم. به یکای اندازه‌گیری «واحد» نیز می‌گویند؛ مثلاً طول حیاط مدرسه 40 قدم پارساست. پارسا این طول را با قدم‌های خود اندازه‌گیری کرده است. بنابراین «قدم» یکای اندازه‌گیری اوست. اگر این اندازه‌گیری توسط رضا انجام شود، ممکن است «42 قدم» بشود و... .

دانشمندان برای اینکه عددهای حاصل از اندازه‌گیری‌های مختلف یک کمیت (مانند طول حیاط مدرسه) به وسیلهٔ افراد مختلف با هم مقایسه‌پذیر باشند، در نشست‌های بین‌المللی توافق کردند که برای هر کمیت یکای معینی را تعریف کرده و به کار ببرند. مثلاً برای جرم یکای کیلوگرم، برای زمان یکای ثانیه، برای طول یکای متر و... را تعریف کردند.

هر جسم از ماده تشکیل شده است

ماده جرم و حجم دارد. جرم یک جسم را با یکای کیلوگرم یا گرم اندازه می‌گیرند. جرم هر جسم مقدار ماده‌ٔ تشکیل دهندهٔ آن جسم است. جرم اجسام را به وسیلهٔ ترازو اندازه گیری می‌کنند.

شکل 1: با ترازو جرم جسم اندازه‌گیری می‌شود.

فعالیت (صفحهٔ 7 کتاب درسی)

 

شکل زیر،‌ جرم چند چیز مختلف در اطراف ما را نشان می‌دهد. چرا جرم برخی با گرم و جرم بعضی با کیلوگرم ثبت شده است؟
زیرا گرم نسبت به کیلوگرم واحد کوچک‌تری است. بنابراین برای بالا بردن دقت اندازه گیری، اجسام سبک‌تر را با واحد گرم و اجسام سنگین تر را با واحد کیلوگرم بیان می‌کنند.

2 کیلوگرم
200 گرم
15 گرم
4 گرم
350 گرم
55 کیلوگرم

در پایهٔ ششم دیدیم وزن جسم برابر با نیروی گرانشی (جاذبه‌ای) است که از طرف زمین بر جسم وارد می‌شود و جسم را به طرف زمین می‌کشد. وزن جسم را توسط نیروسنج اندازه‌گیری می‌کنند. (شکل 2). داخل نیروسنج فنری وجود دارد که می‌تواند کشیده شود. مقدار کشیدگی فنر داخل نیروسنج به اندازهٔ نیرویی بستگی دارد که به نیروسنج وارد می‌شود.

شکل 2- با نیروسنج وزن یک جسم را اندازه‌گیری می‌کنیم.

وزن یک جسم را با یکای نیوتون نشان می‌دهند. یک نیوتون، نیروی کوچکی محسوب می‌شود؛ مثلاً وزن یک سیب کوچک 100 گرمی تقریباً 1 نیوتون و وزن یک طالبی 1 کیلوگرمی تقریباً 10 نیوتون است.

فعالیت (صفحهٔ 8 کتاب درسی)

 

با استفاده از ترازو و نیروسنج، جرم و وزن هریک از مواد زیر را اندازه گیری کنید. قبل از اندازه گیری جرم تخمینی خودتان را بنویسید.

ردیف نام ماده جرم تخمینی
(کیلوگرم)
جرم اندازه‌گیری شده
(کیلوگرم)
وزن اندازه‌گیری شده
(نیوتون)
1 گردو 0/01 0/012 0/1
2 پرتقال 0/1 0/2 2
3 گوشی همراه 0/2 0/15 1/5
4 کتاب علوم 0/3 0/25 2/5

تکرار اندازه‌گیری و میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده، شما را به اندازهٔ دقیق‌تر و درست‌تری از کمیت اندازه‌گیری شده می‌رساند.

طول و حجم

فاصلهُ بین دو نقطه و مسافتی را که یک جسم طی می‌کند با یکای طول، اندازه می‌گیریم. کیلومتر، متر، سانتی‌متر و میلی‌متر یکاهای متداول طول‌اند.

فعالیت (صفحهٔ 8 کتاب درسی)

 

شکل‌های زیر چند اندازه‌گیری طول را نشان می‌دهد:

قطر نوک مداد حدود 1 میلی‌متر
طول حیاط مدرسه حدود 50 متر
مسافت تهران تا مشهد حدود 900 کیلومتر
طول مداد حدود 15 سانتی‌متر

چرا طول مداد با سانتی‌متر، قطر نوک آن با میلی‌متر، طول حیاط با متر و فاصلهٔ تهران تا مشهد با کیلومتر بیان شده است؟

زیرا طول مداد بیشتر از قطر آن است و طول فاصله دو شهر بسیار بیشتر از یک حیاط است می‌باشد پس ما نمی‌توانیم برای نوک مداد که قطر بسیار کوچکی دارد از سانتی‌متر یا واحد دیگری به‌جز میلی‌متر استفاده کنیم باید واحد با اندازه جسم تناسب داشته باشد همان‌طور که برای جرم این تناسب را رعایت می‌کردیم. پس اندازه نوک مداد در حد میلی‌متر، طول مداد در حد سانتی‌متر، طول حیاط در حد متر، فاصله تهران تا مشهد در حد کیلومتر است. برای اینکه اندازه‌ها دقیق بیان شوند، باید برای هر یک از واحد مناسب استفاده کرد.

یکی از ابزارهای اندازه‌گیری طول اجسام کوچک، خط‌کش است. طول خط‌کش‌های آزمایشگاهی برحسب سانتی‌متر و میلی‌متر درجه بندی شده است (شکل 3). به نظر شما، هنگام اندازه‌گیری طول یک جسم با خط‌کش باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

با خط کش طول جسم‌های نسبتاً کوچک را اندازه می‌گیریم.
شکل 3- با خط کش طول جسم‌های نسبتاً کوچک را اندازه می‌گیریم.
پاورپوینت آموزشی در رابطه با این فصل کتاب را از دست ندهید....
https://gama.ir/learnfiles/detail/361

حجم یک جسم برابر با مقدار فضایی است که جسم اشغال می‌کند. حجم جسم را معمولاً برحسب متر مکعب، یا سانتی‌متر مکعب یا لیتر اندازه می‌گیرند. یک لیتر برابر با حجم ظرف مکعبی شکل به طول، عرض و ارتفاع 10 سانتی‌متر است (شکل 4). بنابراین یک لیتر معادل 1000 سانتی‌متر مکعب است.

مکعبی به حجم یک لیتر یا 1000 سانتی‌متر مکعب
شکل 4- مکعبی به حجم یک لیتر یا 1000 سانتی‌متر مکعب

از ظرف‌های مدرج برای اندازه گیری حجم مقدارهای کم مایع استفاده می‌کنیم (شکل 5).

استوانهٔ مدرج
شکل 5- از استوانۀ مدرج برای اندازه‌گیری حجم مایع استفاده می‌شود. این ظرف برحسب سانتی‌متر مکعب مدرج شده است.

آیا میدانید

یکای متداول اندازه‌گیری حجم مایع‌ها، لیتر (L) و میلی‌لیتر (mL) است. یک لیتر برابر با مترمکعب است. به عبارت دیگر هر متر مکعب برابر با 1000 لیتر است. حجم 1 سانتی‌متر مکعب ()، 1میلی‌لیتر (1mL) و 1 سی سی (1cc) با هم برابرند.

فعالیت (صفحهٔ 9 کتاب درسی)

 

با استفاده از استوانهٔ مدرج و آب، حجم یک سنگ کوچک را اندازه بگیرید و دربارهٔ روش اندازه‌گیری خود توضیح دهید.

ابتدا مقداری آب را در استوانهٔ مدرج می‌ریزیم و حجم آب را از روی خطوط مدرج روی استوانه می‌خوانیم. سپس سنگ را درون استوانه مدرج می‌اندازیم و حجم را دوباره می‌خوانیم. سپس دو عدد به دست آمده را از هم کم می‌کنیم. عدد حاصل برابر با حجم سنگ است.

چگالی

اگر یک مکعب چوبی و یک مکعب فلزی توپر را که شبیه یکدیگرند، روی آب قرار دهید، چه اتفاقی می‌افتد؟ کدام یک روی آب شناور می‌ماند و کدام یک در آب فرو می‌رود؟

فعالیت (صفحهٔ 9 کتاب درسی)

 

چند مکعب هم اندازهٔ چوبی، فلزی و... بردارید. با اندازه‌گیری جرم و حجم، نسبت جرم به حجم آنها را محاسبه کنید. با انداختن مکعب‌ها در آب و مشاهدهٔ میزان فرورفتن هر کدام در آب، جدول را کامل کنید.

مکعب مکعب چوبی مکعب فلزی مکعب چوب پنبه‌ای
جرم (گرم) 0/8 7/78 0/12
حجم (سانتی‌متر مکعب) 1 1 1
نسبت جرم به حجم (گرم بر سانتی‌متر مکعب) 0/8 7/78 0/12
میزان فرو رفتن در آب (کم، زیاد و کامل) زیاد کامل کم

الف) نسبت جرم به حجم کدام بیشتر است؟ مکعب فلزی
ب) چه رابطه‌ای بین این نسبت و فرو رفتن در آب وجود دارد؟ هر چه نسبت جرم به حجم ماده ای بیشتر باشد، بیشتر در آب فرو می‌رود.ٰ

اینکه یک جسم در آب فرو برود یا روی آب شناور بماند به کمیتی به نام چگالی بستگی دارد. در واقع چگالی، مقدار جرمی است که در حجم معینی از یک جسم وجود دارد؛ از این رو به صورت نسبت جرم جسم به حجم آن تعریف می‌شود.

فرمول چگالی

معمولأ یکای چگالی بر حسب گرم بر سانتی‌متر مکعب یا کیلوگرم بر مترمکعب بیان می‌شود.

خود را بیازمایید (صفحهٔ 10 کتاب درسی)

 

دانش آموزی برای به دست آوردن چگالی یک کلید، نخست با ترازو، جرم آن را (12 گرم)؛ سپس حجم آن را با استفاده از یک استوانهٔ مدرج و مقداری آب، اندازه گرفت. با توجه به اعداد روی شکل، چگالی کلید را حساب کنید.

گرم12= جرم کلید
سانتی متر مکعب 3=50-54= حجم آب – مجموع حجم آب و حجم کلید = حجم کلید

گرم بر سانتی متر مکعب    = چگالی کلید =(حجم و جسم)/(جرم و جسم)= چگالی جسم

فعالیت (صفحهٔ 10 کتاب درسی)

 

دانش‌آموزی برای به دست آوردن چگالی یک سنگ کوچک، ابتدا جرم آن را با ترازو اندازه می‌گیرد و مقدار 400 گرم را به دست می‌آورد، سپس آن را درون استوانهٔ مدرج که 500 سانتی‌متر مکعب آب دارد، می‌اندازد. سطح آب روی 600 سانتی‌متر مکعب قرار می‌گیرد. چگالی سنگ چقدر است؟

جرم: 12 گرم
حجم: میلی‌لیتر 100=500-600
چگالی برابر است با نسبت جرم به حجم جسم

زمان

 آیا می‌توانیم بدون در نظر گرفتن زمان و مدت انجام دادن یک فعّالیت، کارهای روزانهٔ خود را تنظیم کنیم و به موقع انجام دهیم؟

در بسیاری از موارد ترتیب و توالی یک پدیده مهم است؛ مثلاً ساعت 7٫5 صبح کلاس درس مدرسه شروع می‌شود؛ ساعت 9، زنگ تفریح است، ساعت 12٫5 زمان نماز و ناهار است و... . در کارهای روزانه بیشتر با این نوع اندازه‌گیری زمان سروکار داریم؛ اما در بسیاری از موارد دیگر، مدت زمان هر فعالیت مهم است؛ مثلاً چقدر طول می‌کشد تا با اتوبوس از مدرسه به خانه برسیم؛ چقدر طول می‌کشد تا غذا روی اجاق بپزد؛ چقدر طول می‌کشد تا یک دانهٔ گندم کاشته شده به یک خوشهٔ رسیده قابل برداشت تبدیل شود و... .

در مجموع می‌توان گفت زمان را اندازه می‌گیریم تا بتوانیم به سؤال «چه وقت» پاسخ دهیم و گاهی زمان را اندازه می‌گیریم تا بتوانیم به سؤال «چه مدت» پاسخ دهیم. برای پاسخ دادن به سؤال «چه وقت» معمولاً از ساعت (مثلاً ساعت مچی) استفاده می کنیم در حالی‌که برای پاسخ دادن به سؤالا «چه مدت» از زمان‌سنج (کرنومتر) استفاده می‌شود. 

یکای اندازه‌گیری زمان، ثانیه است؛ اما در زندگی روزمره از یکاهای دقیقه، ساعت، شبانه روز، سال و... استفاده می‌شود.

ساعت مچی معمولی و زمان سنج
شکل 6- ساعت مچی معمولی و زمان سنج

فعالیت (صفحهٔ 11 کتاب درسی)

 

با استفاده از ساعت یا زمان‌سنج، زمان میانگین ضربان قلب هر یک از اعضای گروه خود را اندازه‌گیری کنید. به این منظور تعداد ضربان‌ها را در یک دقیقه بشمارید. این کار را برای هر نفر، سه بار تکرار کنید و میانگین آن را به دست آورید و به صورت نمودار ستونی نشان دهید.

دقت در اندازه‌گیری

اندازه‌گیری‌ها همواره با تقریب همراه‌اند. دقت اندازه‌گیری به دقّت شخص اندازه‌گیری کننده و دقت وسیلهٔ اندازه‌گیری بستگی دارد. زمانی که طول یک جسم را با خط‌کش سانتی‌متری اندازه‌گیری می‌کنیم، دقت ما حدود 1 سانتی‌متر است. در نوشتن نتیجهٔ اندازه‌گیری باید به میزان دقّت وسیلهٔ اندازه‌گیری را نیز بنویسیم. مثلاً در نوشتن نتیجهٔ اندازه‌گیری طول مداد زرد رنگ در شکل الف، می‌نویسیم؛ طول مداد حدود 16 سانتی‌متر و دقت خط کش 1 سانتی‌متر است. اگر نوک مداد بین دو عدد باشد، باید ببینیم که نوک مداد به کدام عدد نزدیک‌تر است و آن را گزارش کنیم. مثلاً اگر نوک مداد بین 12 سانتی‌متر و 13 سانتی‌متر باشد و به عدد 12 سانتی‌متر نزدیک‌تر باشد، طول مداد را 12 سانتی‌متر گزارش می‌کنیم. (شکل 7- ب)

مداد 16 سانتی‌متری
شکل 7- الف- طول مداد 16 سانتی‌متر گزارش می‌شود.
مداد 12 سانتی‌متری
شکل 7- ب- طول مداد 12 سانتی‌متر گزارش می‌شود.

ویدیو آموزشی تعیین دقت وسایل اندازه گیری را ببینید...
https://gama.ir/learnfiles/detail/8558

شکل 8 یک ترازوی رقمی (دیجیتال) را نشان می‌دهد که دقت آن 0/1 گرم است. در گزارش اندازه‌گیری جرم سیب با این ترازو می‌گوییم جرم سیب 157/8 گرم و دقت ترازوی استفاده شده، 0/1 گرم است.

ترازوی دیجیتالی
شکل 8- اندازه‌گیری جرم سیب توسط ترازوی رقمی