Loading [Contrib]/a11y/accessibility-menu.js

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی کلاس هفتم با پاسخ درس 18: قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های ایران

آخرین ویرایش: 11:16   1401/08/16 89315 گزارش خطا

دانش آموزان کلاس هفتم به همراه معلمشان از موزهٔ ایران باستان در تهران دیدن کردند.
در این موزه مجسمه‌ها، ظروف و ابزار و وسایلی از گذشته‌های بسیار دور ایران نگهداری می‌شود.
راهنمای موزه، در این باره توضیح داد: در این موزه، شما آثار تاریخی به جای مانده از دورهٔ قبل از اسلام را مشاهده می‌کنید. به همین جهت به این موزه، موزهٔ ایران باستان می‌گویند. علم تاریخ، یعنی مطالعهٔ دقیق زندگی انسان‌ها در گذشته. کسانی که تاریخ را مطالعه می‌کنند، زمان گذشته را بر اساس حوادث و تغییرات مهم به بخش‌هایی تقسیم می‌کنند.

از آنجا که ورود اسلام به ایران، مهم‌ترین رویداد تاریخی کشور ما است، به همین جهت مورّخان تاریخ ایران را به دو دوره تقسیم کرده‌اند:

1- تاریخ ایران قبل از اسلام که به آن دورهٔ ایران باستان می‌گویند.
2- تاریخ ایران دورهٔ اسلامی که با سقوط حکومت ساسانیان و ورود اسلام به ایران آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

نمودار خط زمان

به این نمودار خط زمان می‌گویند. تاریخ ایران به دو دورهٔ مهم تقسیم شده است.

آیا ایران جایگاه تمدّن‌های کهن بوده است؟

باستان‌شناسان می‌گویند هزاران سال پیش، انسان‌ها از وسایل بسیار ساده و ابتدایی استفاده می‌کردند. آنها از طریق گردآوری خوراک و شکار حیوانات زندگی می‌کردند، در جست‌وجوی شکار و خوراک از جایی به جای دیگر می‌رفتند و برای محافظت از خود درون غارها به سر می‌بردند. ابزارهای انسان‌های غارنشین در این دوره از سنگ بود و آنها به یادبود شکارهایشان، نقش‌هایی روی دیوار غارها کشیده و یا بر روی کوه‌های اطراف خود کنده بودند. امروزه هنوز آثار برخی از این سنگ‌نگاره‌ها باقی مانده است.

به تصاویر زیر توجه کنید. باستان‌شناسان شواهدی از این نوع زندگی را در ایران پیدا کرده‌اند.

نقاشی‌های درون غار دوشه
نقاشی‌های درون غار دوشه در استان لرستان
دهانۀ غار تاریخی هوتر (هاتر)
دهانۀ غار تاریخی هوتر (هاتر) در نزدیکی بهشهر

فعّالیت (صفحهٔ 110 کتاب درسی)

 
1- کاربرگۀ شمارۀ (16) بررسی شواهد (سنگ نگاره) را در کلاس انجام دهید.
پاسخ در لینک زیر
https://gama.ir/test/detail/4249

سپس انسان‌ها کشاورزی را یاد گرفتند و حیوانات را اهلی کردند. آنها در کنار رودخانه‌ها برای خود خانه‌های دائمی ساختند. کشاورزی موجب شد که انسان‌ها یک‌جانشین شدند و بدین ترتیب اولین روستاها در کنار رودهای پرآب و چشمه‌ها پدید آمدند.

مردم این روستاها به تدریج در ساختن ابزار و وسایل گوناگون و مورد نیاز خود پیشرفت کردند. با رونق کشاورزی، غذا به اندازهٔ کافی تولید و ذخیره می‌شد و دیگر همهٔ افراد مجبور به کار کشاورزی نبودند. بنابراین، عده‌ای در کارهای دیگر مهارت پیدا کردند.

برای مثال، آنها با استفاده از گِل، ظروف سفالی ساختند. این ظرف‌ها ابتدا شکل ساده‌ای داشتند ولی به‌تدریج شکل بهتری یافتند و دارای نقش و نگار شدند.
کم‌کم، داد و ستد و تجارت ابزار و وسایل رونق گرفت. انسان‌ها برای رسیدگی به کارها و نوشتن و محاسبه داد و ستدهایشان خط را اختراع کردند.

تپه سیَلْک کاشان
تپه سیَلْک کاشان

با گذشت زمان، جمعیت برخی سکونتگاه‌ها رو به افزایش گذاشت و شهرهایی پدید آمدند که به وسیلهٔ حکومتی اداره می‌شدند. آنها قوانین و مقرراتی برای خود وضع کردند.
مردم این شهرها در هنر و معماری و ساختن بناها، پیشرفت زیادی کردند. بدین ترتیب نخستین «تمدن»های بشری به‌وجود آمدند.

سفال یافت شده ازتپۀ سیَلْک
سفال یافت شده ازتپۀ سیَلْک
جام طلایی مارلیک
جام طلایی مارلیک

شواهد و مدارکی که از گذشته به دست آمده، نشان می‌دهد که در سرزمین ایران، در گذشته‌های دور، تمدن‌های بزرگی وجود داشته‌اند.

- شهر سوخته: درگذشته‌ای نه چندان دور، باستان‌شناسان در نزدیکی شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان، اشیایی پیدا کردند و با مطالعه بر روی آنها حدس زدند که حدود پنج هزار سال پیش تمدّن بزرگی در این منطقه وجود داشته است. آنها با مطالعه و کاوش بیشتر دریافتند که این تمدّن بعدها به طرز نامعلوم و عجیبی (ظاهراً در اثر آتش سوزی) از بین رفته است و به همین علت این شهر را «شهر سوخته» نام گذاشتند.

چشم مصنوعی و ظرف سفالی که نخستین پویانمایی (انیمیشن) دنیا به شکل بز بر روی آن نقش و در این منطقه پیدا شده است.

البته حفاری و پژوهش در این منطقه همچنان ادامه دارد و باستان‌شناسان اینجا هنوز مشغول کار و مطالعه هستند. در موزه شهر زابل، برخی از اشیای به دست آمده، نگهداری می‌شوند.

تمدّن ایلام: حدود هشتاد سال پیش، چند مهندس که با هواپیما به خوزستان می‌رفتند، متوجه تپه‌ای شدند و احتمال دادند که زیر آن آثار تاریخی وجود داشته باشد. آنها باستان‌شناسان را از وجود این تپه با خبر کردند. باستان‌شناسان پس از مدت‌ها تلاش با زحمت و مواظبت زیاد خاک‌ها را کنار زدند و به تدریج خرابه‌های «چُغازنبیل» مهم‌ترین اثر به جای مانده از تمدّن ایلام را کشف کردند.

جام نقره‌ای زن ایلامی
جام نقره‌ای زن ایلامی

ایلامی‌ها حدود 3 هزار سال در این منطقه زندگی کرده و تمدّن بزرگی را به وجود آورده بودند. آنها بر روی لوح‌های گلی، قانون‌هایی را که پادشاهان ایلامی وضع کرده بودند، می‌نوشتند. بعضی از این لوح‌ها تا به امروز باقی مانده است.
ایلامی‌ها با هنر سفال‌سازی آشنا بودند و ظروف سفالی و مجسمه‌ها و ابزارهای مختلف آنها در این منطقه یافت شده است.

معبد چُغازنبیل - شوش
معبد چُغازنبیل - شوش: این معبد با میلیون‌ها خشت و هزاران آجر ساخته شده و بر روی برخی آجرها با خط ایلامی، مطالبی نوشته شده است.
ایلامی‌ها مانند سایر تمدن‌های باستانی، خدایان متعددی مثل خدای خورشید، خدای آب و... را پرستش می‌کردند و مجسمه‌هایی از این خدایان ساخته و در معابد خود قرار می‌دادند و آنها را می‌پرستیدند.

- تمدّن جیرفت: حدود یک قرن پیش، باستان‌شناسان موفق شدند یکی از کهن‌ترین تمدّن‌های شرق را در نزدیکی جیرفت کرمان (در کنار هلیل رود) شناسایی و از دل خاک بیرون کشند. وسایل و ظروف سنگی و مفرغی با نقش جانوران، زیگورات و کتیبه‌های آجری از جمله این اکتشافات است. باستان‌شناسان که دربارهٔ این کتیبه‌ها تحقیق می‌کنند، هنوز موفق به خواندن آنها نشده‌اند و احتمال می‌دهند یکی از قدیمی‌ترین خط‌های دنیا باشد که تمدن جیرفت آن را اختراع کرده است.

نمونه‌ای از ابزار و ظروف سنگ صابونی کشف شده از تپۀ کُنار صَندل جیرفت

فعّالیت (صفحه‌ٔ 114 کتاب درسی)

 
2- به نقشۀ این صفحه نگاه کنید و بگویید در پدید آمدن تمدّن ایلام کدام رود نقش داشته است؟
با توجه به مطالبی که در فصل‌های پنجم تا هفتم خواندید، بگویید شرایط جغرافیایی این منطقه چه تأثیری در به وجود آمدن این تمدّن داشته است.
3- کاربرگۀ شمارۀ (17) مهرهای ایلامی را اجرا کنید.
پاسخ در لینک زیر
https://gama.ir/test/detail/4250
4- نمودار «ویژگی‌های تمدّن» را بخوانید. سپس به طور گروهی با توجّه به مطالب آن و مشاهدۀ تصاویر مربوط به تمدّن ایلام، دلیل بیاورید که ایلام یک تمدّن بوده است (برای هر ویژگی، مدارکی مثال بزنید).

ظهور پیامبران الهی

همزمان با تمدّن ایلام در ایران، درمنطقهٔ بین‌النّهرین (سرزمین بین دو رود دجله و فرات) و کنار رود نیل تمدّن‌های دیگری شکل گرفتند که نام و محل آنها را روی نقشه می‌بینید. این تمدّن‌ها را نام ببرید و مکان آنها را روی نقشه نشان دهید.
در آن زمان اگر چه مردم این نواحی در ساختن ابزار و وسایل زندگی پیشرفت کذه بودند و تمدن‌های بزرگی در کنار رودها پدید آمده بود، اما در زندگی و روابط اجتماعی آنها شرایط بدی حاکم بود.
فرمانروایان در کاخ‌های باشکوه به خوشگذرانی مشغول بودند و به مردم ظلم بسیار می‌کردند. انسان‌ها به جای پرستش خداوند یکتا، خورشید و ماه یا بت‌ها را عبادت می‌کردند و گمراه بودند. اخلاق و رفتار و قانون و مقرراتی که مردم از آن پیروی می‌کردند آکنده از جهل و گمراهی، خرافات و ظلم و ستم بود.

خداوند متعال در زمان‌های مختلف برای هدایت مردم و نجات آنها از گمراهی و ظلم، پیامبرانی را فرستاد. دوتن از پیامبران بزرگ الهی یعنی حضرت نوح (ع) و حضرت ابراهیم (ع) در بین‌النهرین می‌زیستند.
حضرت یوسف (ع) و حضرت موسی (ع) نیز مدت زیادی در مصر به‌سر بردند. بعدها حضرت عیسی (ع) در زمان حکمرانی امپراتوری روم در فلسطین متولد شدند.
همهٔ این پیامبران از جانب خداوند برای هدایت مردم برگزیده شدند. آنها با حاکمان ستمگر عصر خود مبارزه می‌کردند و به فرمان خداوند از آنها می‌خواستند دست از ستم بردارند و به آیات خداوند بیندیشند و عمل کنند. به آنها گوشزد می‌کردند که خداوند، بدکاران و ستمگران را نابود خواهد کرد و از مردم نیز می‌خواستند تا با دوری از گناهان، رفتار نیکو در پیش بگیرند و از ظالمان اطاعت نکنند. حضرت محمد (ص) که آخرین پیامبر الهی است، در نامه‌ای به پادشاه ساسانی، همین موارد را خواستار شده بود. امّا او، پیامبر رسول اکرم را نادیده گرفت و توجهی به آن نکرد.

فعّالیت (صفحهٔ 115 کتاب درسی)

 
5- به تصاویر این درس توجّه کنید و با همفکری یکدیگر بگویید هریک سرگذشت کدام پیامبر الهی را نشان می‌دهد.
6- به فهرست سوره‌های قرآن کریم مراجعه کنید:
الف) نام سوره‌هایی را که به نام یک پیامبر نامیده شده، استخراج کنید و بنویسید.
ب) معنی آیات 103 تا 140 سورۀ اعراف را بخوانید. این آیات مربوط به سرگذشت کدام پیامبر الهی است؟ به طور خلاصه در کلاس تعریف کنید.
7- به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه با راهنمایی معلم دربارۀ یکی از پیامبران الهی مطالبی گردآوری کنید. سپس نمایندۀ گروه نتیجۀ تحقیق را در کلاس بخواند. از مطالعهٔ زندگی پیامبران الهی به چه نکاتی پی می‌برید؟

به کار ببندیم (صفحهٔ 116 کتاب درسی)

 

1- با کمک و راهنمایی معلم، یک بنای تاریخی شهر یا استان محل زندگی خودتان را که مردم از آن بازدید می‌کنند، انتخاب و عکسی از آن تهیه کنید.
سپس به طور گروهی برای حفاظت از آن مکان و نحوهٔ بازدید از آن فکر کنید و چند پیشنهاد بدهید یا دستور العملی بنویسید.

2- پرس‌وجو کنید. نزدیک‌ترین موزه به محل زندگی شما، چه موزه‌ای است؟ نام و نشانی آن چیست؟ چه اشیایی در آن نگهداری می‌شود؟
3- به همراه معلم خود از یک موزه بازدید کنید و به طور گروهی، گزارشی از مشاهدات خودتان را بنویسید.