درسنامه آموزشی فارسی کلاس دوم با پاسخ درس 7: دوستان ما
-
فارسی
- ستایش: بهترین سرآغاز
- فصل 1: نهادها
- درس 1: کتابخانهی کلاس ما
- درس 2: مسجد محلّهی ما
- فصل 2: بهداشت
- درس 3: خرس کوچولو
- درس 4: مدرسهی خرگوشها
- فصل 3: اخلاق فردی و اجتماعی
- درس 5: چوپان درستکار
- درس 6: کوشا و نوشا
- درس 7: دوستان ما
- فصل 4: راهِ زندگی
- درس 8: از همه مهربان تر
- درس 9: زیارت
- فصل 5: هنر و ادب
- درس 10: هنرمند
- درس 12: فردوسی
- فصل 6: ایرانِ من
- درس 13: ایرانِ زیبا
- درس 14: پرچم
- درس 15: نوروز
- فصل 7: طبیعت
- درس 16: پَروازِ قَطره
- درس 17: مثلِ دانشمندان
- نیایش: ای پروردگار بزرگ
- چه گندمهای زرد قشنگی! اینها را چه کسی کاشته است؟
کشاورز؛ همان کشاورز کوشایی که دوست ماست.
- چه نانگرم و خوشمزهای! چه کسی آن را پخته است؟
نانوا: همان نانوای سحرخیزی که دوست ماست.
- چه کوچهها و خیابانهای پاکیزهای! چه کسی آنها را تمیز و پاکیزه کرده است؟
رُفتگر؛ همان رفتگر زحمتکش و مهربانی که دوست ماست.
- چه خانههای راحت و زیبایی! این خانهها را چه کسی ساخته است؟
بَنّا؛ همان بنّای پُرکاری که دوست ماست.
- چه باغهای سرسبز و چه گلهای خوشرنگی! این درختها و گلها را در این باغها، چه کسی کاشته است؟
باغبان؛ همان باغبان پرتلاشی که دوست ماست.
- چه خیابانهای منظمّی! چه رفتوآمد مرتّبی! این نظم و ترتیب را در خیابانها، چه کسی ایجاد کرده است؟
مأمور راهنمایی و رانندگی؛ همان مأموری که دوست ماست.
- این گلهای شاداب را چه کسی پرورش داده است؟
معلّم؛ همان معلّم مهربان و دانایی که دوست ماست.
- این دوستان خوب و چیزهای قشنگ را چه کسی آفریده است؟
درست، نادرست (صفحه 44 کتاب درسی)
1- رفتگر مدرسهی ما را تمیز میکند.
2- دانشآموزان پرتلاش و مهربان را معلّم پرورش داده است.
3- این خانههای گرم و راحت را کشاورزِ کوشا ساخته است.
4- .............................................................
1- از چه کسانی یا از چه راههایی میتوانیم پاسخی مناسب، برای پرسشهایمان پیدا کنیم؟
2- بهجزء دوستانی که در این درس با آنها آشنا شدیم، چه کسان دیگری دوستان ما هستند؟
4- چگونه از خدا، برای چیزهای خوب و قشنگی که آفریده است، سپاسگزاری میکنی؟
5- .......................................................................................................
واژه سازی (صفحه 44 کتاب درسی)
الف- کی، چی میفروشد؟
شیرینیفروش شیرینیمیفروشد.
سبزیفروش سبزی میفروشد.
ب- کی، چی میسازد؟
به کسی که دارو میسازد، داروساز میگویند.
به کسی که آهنگ میسازد، آهنگساز میگویند.
به کسی که کفش میدوزد، ......................... میگویند.
به کسی که پارچه میفروشد، ......................... میگویند.
کلیدساز یعنی، .........................................................
بیاموز و بگو (صفحه 45 کتاب درسی)
این کتاب، یعنی کتابی که نزدیک است.
آن کتاب، یعنی کتابی که دور است.
همین کتاب، یعنی کتابی که نزدیک است.
همان کتاب، یعنی کتابی که دور است.
پیدا کن و بگو (صفحه 45 کتاب درسی)
1- کلمههایی که نشانههای «ـه ه» در آنها صدای «اِ» میدهد.
2- کلمههایی که نشانههای «ط» یا «ظ» دارند.
3- ...............................................
دانشآموزی از روی درس بخواند و بقیهی همکلاسیهایش با شنیدن کلمههایی که
1- نشانهی «حـح» دارند، دست بزنند.
2- نشانهی «ت» دارند، هورا بکشند.
3- ..........................................
مورچه اشکریزان، چرا اشکریزان؟
یکی بود، یکی نبود. غیر از خدا هیچکس نبود. در یک ده کوچک، پیرزنی زندگی میکرد که نان میپخت؛ چه نانهای خوشمزهای! وقتی بوی نانهای خاله پیرزن در هوا میپیچید، همه از پدربزرگها و مادربزرگها و پدرها و مادرها گرفته تا بچّهها، از کلاغها، گنجشکها و جوجهها گرفته تا مورچهها، خوشحال میشدند؛ چقدر خوشحال!
یک روز مثل همیشه، خاله پیرزن آرد را خمیر و تنور را روشن کرد، امّا تا آمد نان را به تنور بچسباند، نان از دستش افتاد تویتنور. خالهپیرزن خم شد تا نان را بردارد. باز هم خم شد؛ آن قدر خم شد که فقط پاهایش از تنور بیرون ماند.
مورچهای از آنجا میگذشت. پاهای خاله پیرزن را دید. فکر کرد خالهپیرزن توی تنور افتاده است. گریه و زاری کرد؛ چه گریهای و فریاد کشید: «خاله به تنور، خاله به تنور.»
گنجشکی از آنجا میگذشت. مورچه را دید که مثل ابِر بهار گریه میکند. پرسید: «مورچه اشکریزان، چرا اشکریزان؟»
مورچه گفت: «خاله به تنور، مورچه اشکریزان.»
گنجشک این را که شنید، ناراحت شد؛ چقدر ناراحت! از غم و غُصّه پرهایش ریخت. گنجشک پر زد و روی یک درخت نشست و جیکجیک کرد؛ آن هم چه جیکجیکی!
درخت دید پرهای گنجشک ریخته است. از گنجشک پرسید: «گنجشک پَرریزان، چرا پرریزان؟»
گنجشک گفت: «خاله به تنور، مورچه اشکریزان، گنجشک پَرریزان»
درخت این را که شنید، ناراحت شد؛ چقدر ناراحت! از غم و غُصّه برگهایش ریخت.
پیرمرِد ماستفروشی که در کنار دیوار ماست میفروخت، صدای نالهی درخت را شنید و گفت: «درخت برگریزان، چرا برگریزان؟»
درخت ناله کرد و گفت: «خاله به تنور، مورچه اشکریزان، گنجشک پَرریزان، درخت برگریزان.»
پیرمرد این را که شنید، دلش پُر از غم و غُصّه شد؛ چه غم و غُصّهای! از غم و غُصّه ماستهایش را ریخت روی سر و صورتش.
از آن طرف، خاله پیرزن نانی را که توی تنور افتاده بود، بیرون آورد. بعد نانهایش را پخت و چند تا از آنها را برداشت تا پیشِ پیرمردِ ماست فروش ببرد و ماست بگیرد. توی راه، پیرمرد را دید که با سر و روی ماستی میدود؛ آن هم چه دویدنی! پیرزن فریاد زد: «بابا ماستبهرو، چرا ماستبهرو؟»
پیرمرد تا خاله پیرزن را دید، فریاد زد: «خالهپیرزن، مگر توی تنور نیفتاده بودی؟ تو که صحیح و سالمی!»
خاله پیرزن گفت: «معلوم است که صحیح و سالمم! مگر قرار بود توی تنور بیفتم؟»
پیرمرد خوشحال شد؛ چقدر خوشحال! ماستها را از سروصورتش پاک کرد و فریاد زد: «خاله پیرزن که سالم است، نسوخته است.»
مورچه و گنجشک و درخت تا حرفهای پیرمرد را شنیدند و خاله پیرزن را دیدند، خوشحال شدند؛ چقدر خوشحال!
خبر توی ده پیچید. همه از پدربزرگها و مادربزرگها و پدرها و مادرها گرفته تا بچّهها، از گنجشکها گرفته تا مورچهها، به خانهی خالهپیرزن رفتند. از نانهای خوشمزهاش خوردند و به اشتباه مورچه خندیدند؛ چه خندههایی!
درک و دریافت (صفحه 48 کتاب درسی)
1- وقتی مورچه پاهای خاله پیرزن را لبهی تنور دید، چه کرد؟
2- وقتی خبر سلامتی خاله پیرزن در ده پیچید، چه اتّفاقی افتاد؟