Loading [MathJax]/extensions/TeX/color.js

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!
درحال دریافت اطلاعات ...

درسنامه آموزشی علوم تجربی کلاس دوم با پاسخ درس 3: زندگی ما و گردش زمین (1)

آخرین ویرایش: 11:48   1400/10/14 48051 گزارش خطا

مشاهده کنید (صفحه 23 کتاب درسی)

 

مانند شکل، نخی را به دور توپ ببندید و آن را جلوی چراغ روشنی بگیرید. به نوری که از چراغ به توپ می‌تابد، نگاه کنید. چه مقدار از توپ روشن شده است؟
نیمی از توپ که در مقابل نور است روشن و نیمی دیگر که پشت به نور است تاریک می‌شود.

حالا به شکل زیر نگاه کنید. نور خورشید، همیشه یک طرف زمین را روشن می‌کند. آن طرف از زمین که رو‌ به خورشید قرار دارد، روز است؛ طرف دیگر هم شب است.

گفت‌وگو کنید (صفحه 23 کتاب درسی)

 

روز و شب چگونه به‌وجود می‌آید؟
از گردش کره‌ی زمین به دور خودش در مدت 24 ساعت شب و روز به‌وجود می‌آید.

کار در کلاس (صفحه 24 کتاب درسی)

 

1- یکی از دانش‌آموزان در یک محل می‌ایستد و خود را خورشید معرّفی می‌کند.

2- 4 نفر از دانش‌آموزان نقش زمین را دارند و دست‌های خود را به شکلی به هم می‌دهند که هیچ یک دیگری را نمی‌بیند.

3- نفری که رو به خورشید است، با صدای بلند خود را معرّفی می‌کند: من روز هستم؛

4- نفری که کاملاً پشت به خورشید است، خود را معرّفی می‌کند: من شب هستم؛

5- نفرات به آرامی به سمت دست چپ خود حرکت می‌کنند و هر کدام به محلّ دانش‌آموز سمت چپ خود می‌رسد. در این حالت هر 4 نفر خود را معرّفی می‌کنند.

6- گردش به آرامی ادامه دارد... .

زمین به دور خود می‌چرخد. این چرخش روز و شب را به‌وجود می‌آورد. زمین در هر 24 ساعت، یک‌بار به دور خود می‌چرخد.

کار در کلاس (صفحه 25 کتاب درسی)

 

با کمک معلّم یک چراغ مطالعه را با یک سیم رابط بلند به برق وصل کنید.

چراغ را در وسط کلاس روشن کنید.

آیا چراغ به کلاس شما گرما می‌دهد؟

چراغ مطالعه را در حالی که روشن است، به خارج از کلاس ببرید.

آیا باز هم چراغ کلاس شما را گرم می‌کند؟

گرمی زمین در تمام روز یک اندازه نیست.

آزمایش کنید (صفحه 25 کتاب درسی)

 

برای اندازه‌گیری سردی و گرمی از دماسنج استفاده می‌کنیم.

در یک ظرف تا نیمه آب سرد بریزید. دماسنج را داخل آب سرد قرار دهید.

محلّ قرار گرفتن مایع داخل دماسنج را به کمک معلّم خود یادداشت کنید.

ظرف را روی یک سه پایه قرار دهید و یک چراغ الکلی زیر آن روشن کنید.

در هر دقیقه، یک بار دمای آب درون ظرف را اندازه‌گیری و یادداشت کنید.

پس از یک ساعت، شعله‌ی چراغ الکلی را خاموش کنید و مجدداً هر 2 دقیقه یک بار، دمای آب درون به دانش‌آموزان خود رعایت نکات‌ایمنی را هنگام آزمایش یادآور شوید. ظرف را اندازه گیری و یادداشت کنید.

آیا تغییر دمای آب به سرعت اتّفاق میافتد؟ چگونه؟
خیر؛ آب نیز مانند زمین کم‌کم گرمای خود را از دست می‌دهد و سرد می‌شود.

گرمی محل‌های سایه و آفتابی با هم تفاوت دارد.

آزمایش کنید (صفحه 26 کتاب درسی)

 

1- 2 دماسنج تهیّه کنید.

2- یکی از دماسنج‌ها را در سایه و دیگری را در مقابل آفتاب بگذارید. 10 دقیقه صبر کنید. با کمک معلّم خود دمایی را که هر دماسنج نشان می‌دهد، بخوانید و در جدول یادداشت کنید. کدام دماسنج دمای بیشتری را نشان می‌دهد؟

3- همین آزمایش را چند بار دیگر تکرار کنید و دماهایی را که دماسنج‌ها نشان می‌دهند، در جدول زیر یادداشت کنید.

4- یادداشت‌های خود را در جدول مقایسه کنید. چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ توضیح دهید.

دما در مقابل آفتاب دما در سایه زمان
    10 دقیقه
    1 ساعت
    2 ساعت
    3 ساعت

علم و زندگی (صفحه 27 کتاب درسی)

 

خورشید با گرما و نور خود زمین را گرم و روشن می‌کند.

مقدار کمی از گرما و نور خورشید به خانه‌ی ما یعنی کره‌ی زمین می‌رسد.

همین مقدار کم کافی است که زمین برای ما انسان‌ها، جانوران و گیاهان، خانه‌ی خوبی برای زندگی باشد.

استان تهران - باغ‌های روستای اَمامه

گفت‌وگو کنید (صفحه 27 کتاب درسی)

 

به نظر شما نور خورشید بر زندگی ما و سایر جانداران چه اثری دارد؟
غذاسازی در گیاهان به وسیله نور خورشید است و بسیاری از جانداران فعالیت‌های شبانه‌روزی خود را به کمک نور خورشید انجام می‌دهند.

جانداران به گرما و نور خورشید نیاز دارند.

گیاهان با استفاده از نور خورشید رشد می‌کنند و برای خود و جانداران دیگر غذا تهیّه می‌کنند.

آزمایش کنید (صفحه 28 کتاب درسی)

 

تعدادی دانه‌ی لوبیا تهیّه کنید. آن‌ها را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.

هر قسمت را داخل یک پارچه‌ی نمناک قرار دهید و پارچه را داخل بشقاب بگذارید.

یکی از بشقاب‌ها را داخل یخچال قرار دهید و بشقاب دیگر را پشت پنجره‌ی اتاق رو به آفتاب بگذارید. هر روز روی پارچه‌ها کمی آب بپاشید.

بعد از 3 روز لوبیاهای داخل پارچه‌ها را با هم مقایسه کنید.
دانه‌هایی که داخل پارچه و پشت پنجره‌ی اتاق بودند بهتر رشد کرده‌اند چون گرمای خورشید باعث شده است تا آن‌ها جوانه بزنند ولی دانه‌هایی که داخل پارچه که در داخل یخچال بوده‌اند به دلیل نبودن گرمای خورشید هنوز جوانه نزده‌اند.

جانداران در شب و روز کارهای متفاوتی انجام می‌دهند.

جمع‌آوری اطلاعات (صفحه 29 کتاب درسی)

 

1- بیشتر جاندارن شب‌ها استراحت می‌کنند. برخی از آن‌های شب‌ها فعالیت می‌کنند.

شما یک جانور را که شب‌ها فعّالیت می‌کند، انتخاب کنید و درباره‌ی زندگی آن اطّلاعات جمع‌آوری کنید. اطّلاعات خود را در کلاس درس برای سایر دانش‌آموزان تعریف کنید.

2- در چه شغل‌هایی افراد شب‌ها هم فعّالیت می‌کنند؟

3- یکی از دانش‌آموزان که پدر یا مادر و یا یکی از نزدیکان او شب‌ها فعّالیت می‌کند، با او گفت‌وگو کند. سپس اطّلاعات جمع‌آوری شده را به سایر دانش‌آموزان گزارش دهد.