درسنامه آموزشی علوم تجربی کلاس ششم با پاسخ درس 4: سفر به اعماق زمین
-
علوم تجربی
- درس 1: زنگ علوم
- درس 2: سرگذشت دفتر من
- درس 3: کارخانهی کاغذ سازی
- درس 4: سفر به اعماق زمین
- درس 5: زمین پویا
- درس 6: ورزش و نیرو (1)
- درس 7: ورزش و نیرو (2)
- درس 8: طراحی کنیم و بسازیم
- درس 9: سفر انرژی
- درس 10: خیلی کوچک، خیلی بزرگ
- درس 11: شگفتیهای برگ
- درس 12: جنگل برای کیست؟
- درس 13: سالم بمانیم
- درس 14: از گذشته تا آینده
آیا داستان تخیلی «سفر به مرکز زمین» را شنیدهاید؟ در این مورد با گروه خود بحث کنید. آیا به راستی میتوان به درون زمین سفر کرد؟
به نظر شما دانشمندان چگونه دربارهٔ درون زمین اطلاعات بهدست میآورند؟ آنها به وسیله مطالعهٔ امواج لرزهای، مواد مذاب خارج شده از دهانه آتشفشانها و ترکیبهای موجود در چشمههای آب گرم اطلاعاتی از درون زمین به دست میآورند.
ما در این درس به درون زمین سفر خواهیم کرد. در این سفر از زیر دریایی، سفینه و... استفاده نمیکنیم؛ بلکه به وسیلهٔ امواج لرزهای به درون زمین خواهیم رفت.
گفتوگو (صفحه 26 کتاب درسی)
از معلّم خود بخواهید که تلفن همراه خود را در حالت لرزشی روی میز قرار دهد و از تلفن دیگری با آن تماس بگیرد.
- پس از شمارهگیری چه اتفّاقی میافتد؟ در این باره گفتوگو کنید. تلفن همراه شروع به لرزیدن و حرکت میکند و باعث لرزش میز میشود.
- آیا شما موارد دیگری از لرزش اجسام را میشناسید؟ نام ببرید. لرزش دستگاه آبمیوهگیری، لرزش دستگاه چرخگوشت، لرزش دستگاه جاروبرقی، لرزش فنر
امواج لرزهای
در اثر شکستن ناگهانی سنگهای درون زمین، زمین لرزه ایجاد میشود.
انرژی آزاد شده از آن بهصورت امواجی به سطح زمین میرسد که به آن امواج لرزهای گویند. به محلّ آزاد شدن انرژی زمین، کانون زمین لرزه میگویند.
امواج لرزهای، میتوانند از سنگهای مختلف درون زمین عبور کنند و سفر واقعی خود را انجام دهند. آیا میدانید چگونه؟ امواج لرزهای درونی مانند امواج نوری ممکن است ضمن انتشار، منعکس هم شوند امواج لرزهای در اثر برخورد با سطوح بسیاری در درون زمین مثل سطح بین هسته و گوشته یا گوشته و پوسته میتوانند منعکس شوند.
آزمایش کنید (صفحه 27 کتاب درسی)
از یک سر میز آهنی به آن ضربهای بزنید به طوری که هم کلاسی شما در طرف دیگر میز با دست خود لرزشهای ایجاد شده را حس کند.
همین آزمایش را برای میزهای چوبی و پلاستیکی نیز تکرار و نتیجهی حاصل را با هم مقایسه کنید.
با توجه به این که تراکم آهن، پلاستیک و چوب با هم فرق میکند، لذا موج حاصل از ایجاد لرزش، در مادهای که متراکمتر است یعنی آهن، سریعتر منتقل میشود. ترتیب تراکم و انتقال موج حاصل از لرزش در این سه میز به صورت زیر است.
میز آهنی > میز پلاستیکی > میز چوبی
امواج لرزهای درون زمین از سنگهای سخت و متراکم، تندتر و از سنگهای نرم و کمتراکم، کندتر عبور میکند.
دانشمندان با استفاده از تغییرات سرعت امواج لرزهای در بخشهای مختلف درون زمین به ویژگیهای لایههای درونی آن پی میبرند. آنها از این طریق پی بردهاند که بعضی لایههای زمین از موادّ متراکم و بعضی از موادّ کم تراکم تشکیل شدهاند.
ساختمان درونی زمین
الف) لایههای درونی زمین از نظر ترکیب شیمیایی
کرهی زمین بر اساس ترکیب شیمیایی و جنس موادّ تشکیلدهنده، به سه لایهی پوسته، گوشته و هسته تقسیمبندی میشود.
1- پوسته:
لایهای که ما بر روی آن زندگی میکنیم، پوسته نام دارد. ذخایر نفت، گاز، زغال سنگ و معادن فلزّی و غیرفلزّی و سفرهی آبهای زیرزمینی همه در داخل پوسته واقع شدهاند.
2- گوشته:
لایهی میانی زمین که از زیر پوسته آغاز میشود و تا هسته ادامه دارد، گوشته نامیده میشود. جنس سنگهای گوشته با سنگهای پوسته و هسته متفاوت است.
3- هسته:
لایهای که در مرکز زمین واقع شده است، هسته نام دارد. جنس هسته بیشتر از آهن و نیکل تشکیل شده است.
ب) لایههای درونی زمین از نظر حالت مواد
بر اساس حالت موادّ تشکیلدهنده (جامد، مذاب و خمیری) لایههای درونی زمین به پنج بخش تقسیمبندی میشوند:
1- سنگ کُره:
این بخش شامل پوسته و قسمت جامد بالایی گوشته است. ضخامت این بخش حدود 100 کیلومتر است و روی قسمت خمیرکره حرکت میکند.

2- خمیرکُره:
این بخش از کرهی زمین، حالت خمیری دارد و از زیر سنگ کره شروع میشود و تا عمق حدود 350 کیلومتری ادامه دارد. منشأ بیشتر آتشفشانها و زمین لرزهها به این قسمت مربوط است. به خمیر کره و بخش جامد بالای گوشته، مجموعاً گوشتهی بالایی گفته میشود.
3- گوشتهی زیرین:
این بخش که حالت جامد دارد از زیر خمیرکره تا ابتدای هستهی خارجی ادامه دارد.
4- هستهی خارجی:
این بخش حالت مذاب دارد و از گوشتهی زیرین تا هستهی داخلی ادامه دارد.
5- هستهی داخلی:
این بخش حالت جامد دارد و مرکز زمین را تشکیل میدهد.
فکر کنید (صفحه 30 کتاب درسی)
حرکت قطعات سنگ کره روی خمیرکره، باعث پیدایش کدام پدیدهها میشود؟
1- ایجاد پوسته جدید و افزوده شدن بر وسعت اقیانوسها
2- ایجاد گودالهای اقیانوسی
3- ایجاد کوههای آتشفشانی
4- ایجاد زلزله
5- ایجاد جزایر قوسی
6- ایجاد کوه (کوهزایی)
7- افزودن بر ارتفاع کوهها
فعالیت (صفحه 30 کتاب درسی)
در گروه خود مدلی از کرهی زمین را بسازید که نشان دهندهی لایههای مختلف آن باشد؛ سپس مدل خود را با مدلهای دیگر مقایسه کنید.
وسایل و موادّ مورد نیاز: توپ پینگ پُنگ، برادهی آهن، کاسه، مقداری ماسهی ریز، پارافین ژلهای، چسب، خاک رس به مقدار لازم برای تهیهی گل رس
دستور کار:
1- با گل رس یک کاسه درست کنید و بگذارید تا خشک شود.
2- پارافین ژلهای را داخل یک ظرف، درون آب گرم قرار دهید تا ذوب شود؛ سپس آن را درون کاسهی خشک شده بریزید.
3- قبل از سفتشدن پارافین ژلهای، یک توپ پینگ پُنگ بردارید و به سطح خارجی آن مقداری از مخلوط ماسهی ریز و برادهی آهن بچسبانید. سپس آن را در وسط پارافین ژلهای ثابت نگهدارید تا پارافین سفت شود؛ به طوری که قسمتی از توپ خارج از ژله باشد.