درسنامه آموزشی علوم تجربی کلاس ششم با پاسخ درس 2: سرگذشت دفتر من
-
علوم تجربی
- درس 1: زنگ علوم
- درس 2: سرگذشت دفتر من
- درس 3: کارخانهی کاغذ سازی
- درس 4: سفر به اعماق زمین
- درس 5: زمین پویا
- درس 6: ورزش و نیرو (1)
- درس 7: ورزش و نیرو (2)
- درس 8: طراحی کنیم و بسازیم
- درس 9: سفر انرژی
- درس 10: خیلی کوچک، خیلی بزرگ
- درس 11: شگفتیهای برگ
- درس 12: جنگل برای کیست؟
- درس 13: سالم بمانیم
- درس 14: از گذشته تا آینده
آیا تا به حال فکر کردهاید نیاکان ما و مردمان گذشته، آثار علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی خود را روی چه چیزی مینوشتند و نقّاشی میکردند؟ تصویرهای زیر برخی از روشهای ثبت و نگهداری اطّلاعات مربوط به نیاکان ما را نشان میدهند.
شما چه روشهای دیگری را میشناسید؟ دربارهی این روشها با هم گفتوگو کنید. ایجاد نقش و نگار و پیامهای تصویری و کلامی بر روی ظروف کتیبهها و سایر مواد طبیعی مشابه.
با گذشت زمان، در اثر عوامل گوناگون از جمله افزایش جمعیت کرهی زمین، اطّلاعات علمی و آثار فرهنگی و اجتماعی زیادی تولید شد. در این وضعیت، روشهای بالا برای ثبت و ذخیرهی اطّلاعات کافی نبود. برای حلّ این مشکل، انسان به فکر روشهای جدید افتاد.
فکر کنید (صفحه 8 کتاب درسی)
در گذشتههای دور برای ثبت و ذخیرهی اطّلاعات از نوشتن روی سنگ، چوب درختان و نقّاشی روی دیوار غارها استفاده میکردند. مزایا و معایب این روشها را بنویسید.
مزایا | معایب |
1- سهولت دسترسی به دلیل فراوانی در طبیعت |
1- دوام نسبتاً کم |
موادّ طبیعی و مصنوعی
سنگ، پشم، پوست و چوب، موادّی هستند که در طبیعت یافت میشوند. انسانها در گذشته بدون اینکه تغییر زیادی در آنها ایجاد کنند از آنها برای نوشتن، نقّاشی کردن و... استفاده میکردند. این مواد، طبیعی هستند. شکلهای زیر تعدادی از موادّ طبیعی دیگر را نشان میدهند.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
بیشتر مواد و وسایلی که امروزه ما از آنها استفاده میکنیم به طور طبیعی یافت نمیشوند؛ بلکه آنها را از موادّ موجود در طبیعت میسازند. این مواد، موادّ مصنوعی نامیده میشوند.
جمعآوری اطلاعات (صفحه 9 کتاب درسی)
از موادّ طبیعی و مصنوعی محیط زندگی خود فهرستی تهیه کنید و به کلاس گزارش دهید.
مواد طبیعی: طلا خالص - سنگ آهن - سنگهای معدنی - پشم - پنبه - آب - هوا - کوه
مواد مصنوعی: کاغذ - لباس - ظروف کریستالی - پلاستیک - دارو - شیشه - سیم برق
کاغذ، طبیعی یا مصنوعی؟
کاغذ یکی از موادّ مصنوعی است که کاربرد بسیار گستردهای در زندگی ما پیدا کرده است. در شکل زیر برخی از کاربردهای کاغذ نشان داده شده است.
چه کاربردهای دیگری از کاغذ در زندگی روزمرهی خود سراغ دارید؟ تهیه کتاب و جزوات، تهیه بروشور، نقشه، بلیط، اعلامیه، کاغذ کادو، کاغذهای تزئینی، روزنامه، کاغذ دیواری، کاغذ اشتنباخ جهت طراحی، تهیهٔ مقوا، کاغذ عکاسی، چاپ، اسکناس و ...
نکتهی تاریخی: در حدود 700 سال پس از میلاد مسیح، مسلمانان در سرزمینی به نام سَمَرْقنَد (یکی از شهرهای ایران قدیم که امروزه یکی از شهرهای کشور ازبکستان است) به دانش ساخت کاغذ دست یافتند.
جمعآوری اطلاعات (صفحه 10 کتاب درسی)
در یک فعّالیت گروهی، دربارهی اینکه هریک از افراد و مراکز زیر چه استفادههایی از کاغذ میکنند، اطّلاعات جمعآوری و نتایج را بهصورت روزنامهی دیواری به کلاس گزارش کنید.
الف) عکّاس: کاغذ عکاسی و چاپ عکس
ب) بانک: اسکناس، رسیدهای بانکی
پ) دانش آموز: کتاب، دفتر
ت) خیّاط: برای ساخت الگو
ث) مرغداری: جعبهٔ تخممرغ
ج) قنّاد: جعبه شیرینی
مادّهی اصلی و خام موردنیاز ساخت کاغذ، چوب است؛ هر چند کاغذ را میتوان از نیشکر، پنبه و... هم تهیه کرد. آیا میدانید چگونه میتوان چوب را به کاغذ تبدیل کرد؟ بله، در این مورد تحقیق کردم و مراحل تبدیل چوب به کاغذ را پیدا کردم.
گفتوگو (صفحه 10 کتاب درسی)
با توجّه به گزارش و اطلّاعاتی که جمعآوری کردهاید درباره ی چگونگی تبدیل چوب به کاغذ بحث و گفتوگو کنید.
با توجه به اطلاعاتی که جمع آوری کردیم میتوان مراحل تبدیل چوب به کاغذ را این گونه بیان کرد:
1- قطع درختان و کندن پوست آنها
2- خرد کردن چوبها و تبدیل آنها به چیپس
3- مخلوط کردن خردههای چوب و تولید خمیر
4- افزودن مواد رنگ بر یا سفید کننده مانند آب اکسیژنه به خمیر
5- آب گیری و صاف و نازک نمودن توسط غلتک
6- برش کاغذ به اندازههای مورد نیاز بازار
از درخت تا کاغذ
از میان اجزای تشکیل دهندهی درخت، فقط ساقه و تنهی محکم و شاخههای چوبی درختان تنومند برای تهیهی کاغذ مناسب است. در شکلهای زیر، مراحل مختلف تبدیل درخت به کاغذ نشان داده شده است. با توجّه به آنها و اطّلاعاتی که جمعآوری کردهاید دربارهی هر مرحله در کلاس گفتوگو کنید؛ سپس به پرسشها پاسخ دهید.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
1- تغییرهای انجام شده در هر یک از مرحلههای (4) و (6) فیزیکی است یا شیمیایی؟ هر دو فیزیکی است چون در آنها مادهٔ جدیدی تولید نشده.
2- خواصّ ظاهری چیپس چوب تولید شده در مرحلهی چهار را با خمیر تولید شده در مرحلهی پنج مقایسه کنید. در مرحله 4 چوب بهوسیله دستگاه مخصوصی به قطعات خیلی کوچک به نام «چیپس» تبدیل میشود که جامد است و فقط ظاهر آن تغییر کرده و دچار تغییر فیزیکی شده است؛ ولی در مرحله 5، قطعات ریز شدهٔ چوب با آب و مواد رنگبر مخلوط شده و پس از حل شدن به صورت خمیر در میآید که حالت انعطافپذیر داشته و شکل پذیر نیز میباشد و نوعی تغییر شیمیایی رخ داده است.
آزمایش کنید (صفحه 12 کتاب درسی)
یکی از مراحل تبدیل درخت به کاغذ از بین بردن رنگ زرد چوب است. برای آشنایی با چگونگی این کار آزمایشهای 1 و 2 را انجام دهید.
وسایل و موادّ مورد نیاز: بشر، قاشق، استوانه مدرج، آب اکسیژنه، سرکه، پتاسیم پرمنگنات
آزمایش 1
1- در یک بِشر (ظرف شیشهای آزمایشگاهی) یا لیوان پلاستیکی 100 میلی لیتر آب بریزید.
2- 5 یا 6 دانه بلور پتاسیم پرمنگنات به موادّ داخل بشر اضافه کنید.
3- یک قاشق چای خوری سرکه به موادّ داخل بشر اضافه کنید.
4- 6 یا 8 میلی لیتر آب اکسیژنه را به آرامی داخل بشر بریزید.
- مشاهدات خود را یادداشت کنید. پتاسیم پرمنگنات یک جامد بنفش رنگ است که در اثر واکنش با آب اکسیژنه در محیط دارای سرکه به رنگ صورتی یا بیرنگ تیدیل میشود.
آزمایش 2
1- در یک بشر، مقداری کاغذ رنگی خرد شده را با 50 میلی لیتر آب مخلوط کنید.
2- میلی لیتر آب اکسیژنه داخل بشر اضافه کنید.
- پس از 10 دقیقه مشاهدات خود را بنویسید. مشاهده میکنیم که آب اکسیژنه باعث رنگبری کاغذهای رنگی شده و در نتیجه کاغذها رنگ خود را از دست میدهند.
- از این آزمایشها چه نتیجهای میگیرید؟ متوجه میشویم، آب اکسیژنه سفید کننده و رنگبر میباشد و از آن میتوان برای سفیدکردن مواد مختلف استفاده کرد. همچنین این ماده میتواند با مواد شیمیایی دیگر واکنش دهد و رنگ آنها را تغییر دهد. به همین دلیل در کارخانههای تهیه کاغذ برای از بین بردن رنگ چوب از مواد رنگبر مانند آب اکسیژنه، کلر و آب ژاول استفاده میکنند.
آب اکسیژنه نمیتواند رنگ همهی مواد را از بین ببرد.
گاز کلر و آب ژاول (سفیدکننده) نیز مانند آب اکسیژنه، رنگبَر و سفیدکننده هستند.
چه نوع کاغذی میخواهید؟
چند نوع کاغذ میشناسید؟ آنها را نام ببرید. کاغذ اشتنباخ، کاغذ روزنامه، کاغذ گلاسهای مات و براق، کاغذ خودکپی، انجیلی، کاغذ فانتزی، کاغذ پلاستیکی، کاغذ پشتچسبدار، کاغذ کاهی و ...
با افزودن موادّ شیمیایی مختلف به خمیر کاغذ، میتوان انواع مختلفی از کاغذها را تهیه کرد.
گفتوگو (صفحه 13 کتاب درسی)
جدول زیر موادّی را نشان میدهد که در تهیه ی کاغذ به کار میروند. با توجّه به تصویرها و مطالبی که آموختید دربارهی علّت استفاده از این مواد در تولید کاغذ بحث و گفتوگو کنید.



مادهٔ به کار رفته در تهیهٔ کاغذ | علت استفاده |
---|---|
پلاستیک | تهیه کاغذ شفاف و ضد آب |
رنگ | رنگی بودن کاغذ |
نشاسته | استحکام و مقاومت در برابر پارگی و ... |
گاز کلر | از بین بردن رنگ خمیر کاغذ |
گچ | مات و شفاف کردن کاغذ |
فعالیت (صفحه 14 کتاب درسی)
برای تهیهی 200 جلد کتاب یا دفتر 500 برگی بهطور تقریبی باید 3 اصله درخت قطع شود. تخمین بزنید:
چند درخت لازم است تا بتوان مصرف سالانهی کاغذ دانش آموزان کلاس شما را تولید کرد؟
برای تهیه 100000 برگ، 3 اصله درخت قطع میشود.
بنابراین تقریباً برای تولید 33000 برگ کاغذ یک اصله درخت باید قطع شود.
حال اگر مصرف سالانهٔ کاغذ یک دانشآموز را در نظر بگیریم در یک سال یک اصله درخت باید قطع شود پس سالانه برای یک کلاس 30 نفری 30 اصله درخت باید قطع شود.
فکر کنید (صفحه 14 کتاب درسی)
قطع بیش از حدّ درختان جنگل به چرخهی زیر چه آسیبی خواهد زد؟
کربن دیاکسید هوا افزایش و اکسیژن هوا کاهش مییابد و باعث آلودگی و ایجاد پدیدهای موسوم به اثر گلخانهای و گرم شدن هوا میگردد، همچنین هوای سالم کمتری برای تنفس موجودات زنده وجود خواهد داشت.
برای جلوگیری یا کاهش تأثیر قطع بیرویهی درختان و تخریب جنگلها در زندگی جانداران چه راههایی را پیشنهاد میکنید؟
1- فرهنگسازی بین مردم جهت قطع نکردن درختان
2- جلوگیری از چرای بیرویهٔ دامها و استفاده از روش دامداری ایستا
3- حفاظت بیشتر از محیط زیست توسط سازمان محیط زیست
4- جلوگیری از ساختوسازهایی، مانند ساختمانسازی و جادهسازی در محوطهٔ جنگل
5- برخورد و مقابلهٔ شدید با افراد خاطی توسط قوهٔ قضائیه
6- جنگل کاری و درخت کاری
جمعآوری اطلاعات (صفحه 15 کتاب درسی)
انسانها همواره به دنبال یافتن راههای جدید برای تولید مواد گوناگون هستند. پژوهشگران به تازگی روشی برای تولید کاغذ از سنگ یافتهاند. در این روش با استفاده از پودر کلسیم کربنات و پلاستیک، کاغذی جدید تهیه میکنند. این کاغذ با کاغذی که از چوب تهیه میشود تفاوت دارد. دربارهی تفاوتهای این دو نوع کاغذ اطلاعات جمعآوری کنید.
کاوشگری (صفحه 15 کتاب درسی)
بررسی کنید «چگونه میتوان کاغذ را بازیافت کرد؟»
وسایل و موادّ مورد نیاز: خردههای ریز روزنامه و کاغذ، الک، منگنه، مایع سفیدکننده، چهارچوب، طلق، توری، ظرف بزرگ
1- مقداری روزنامهی باطله بردارید و آن را با قیچی به تکّههای بسیار ریز ببرید.
2- خردههای ریز روزنامه را در یک ظرف بزرگ بریزید و درون آن تا نیمه آب اضافه کنید.
3- پس از گذشت 2 ساعت با همزن، مخلوط آب و کاغذ را خوب هم بزنید.
4- خمیر کاغذ به دست آمده را روی الک بریزید و صاف کنید.
5- خمیر کاغذ را با یک لیوان آب ژاول (مایع سفید کننده) مخلوط کنید و بگذارید 24 ساعت بماند.
6- دوباره خمیر کاغذ را روی الک بریزید و صاف کنید. سپس آن را با سه لیوان آب، شستشو دهید.
7- اکنون خمیر کاغذ را در ظرف بزرگ که تا نیمه آب دارد، بریزید.
8- با استفاده از منگنه، توری را به چهارچوب بچسبانید و با آن لایهی نازکی از خمیر را بردارید.
9- یک طلق بردارید و آن را روی خمیر کاغذ بگذارید و خمیر کاغذ را روی آن برگردانید، سپس آن را در گوشهای قرار دهید تا خشک شود.
10- برای تهیهی کاغذ رنگی و مقاوم، یک قاشق غذاخوری رنگ و یک قاشق سوپخوری چسب نشاسته (پودر نشاسته) به خمیر به دست آمده در مرحلهی 7 بیفزایید و مراحل 8 و 9 را تکرار کنید.
- خواصّ ظاهری کاغذی را که تهیه کردهاید با کاغذ روزنامه مقایسه کنید.
- مقاومت کاغذ بازیافتی بیشتر است یا کاغذ تهیه شده از چوب؟
- بازیافت کاغذ چگونه سبب حفظ محیط زیست میشود؟
فکر کنید (صفحه 16 کتاب درسی)
1- مقاومت کیسههای نایلونی تهیه شده از بازیافت و کیسههای نایلونی تهیه شده از موادّ اصلی را مقایسه کنید.
2- چرا کیسههای نایلونی تهیه شده از موادّ بازیافتی را ضخیمتر درست میکنند؟
گفتوگو (صفحه 16 کتاب درسی)
دربارهی مشکلات بازیافت کاغذهای نشان داده شده گفتوگو کنید.
به کمک آنچه یاد گرفتهاید، چه کارهایی را برای بازیافت کاغذ در خانه و مدرسه پیشنهاد میکنید؟
1- آموزش افراد و آگاهسازی مردم از نحوهٔ بازیافت
2- تفکیک زبالهها و جداسازی و تعبیهٔ سطل مخصوص برای کاغذ در خانه و مدرسه
3- هدایت زبالهها به کارخانههای بازیافت.
جمعآوری اطلاعات (صفحه 16 کتاب درسی)
دربارهی فعّالیتهای خانهی سلامت، میدانهای ترهبار و... محلّه و شهر خود در مورد بازیافت کاغذ، اطّلاعاتی را جمعآوری و گزارش کنید.
1- آموزش شهروندان توسط آموزشگران شهرداری جهت چگونگی تفکیک زبالهها
2- توزیع کیسههای زباله و بروشورهای آموزشی در میان شهروندان
3- تفکیک زبالهها و پسماندهای خشک از مبدأ با ایجاد ایستگاه بازیافت
4- ارائهٔ مواد شوینده و بازیافت جهت تشویق شهروندان ارائهکنندهٔ پسماندهای خشک