درسنامه آموزشی شیمی (3) کلاس دوازدهم رشته ریاضی و تجربی با پاسخ فصل 1: زندگی با شویندهها، آلایندهها و پاککنندهها
و الله یُحِبُّ المُطَّهِّریٰنْ ... (سورۀ توبه، آیۀ 108)
و خداوند پاکیزگان را دوست دارد.
هوا، آب، پوشاک، بدن و زمین از جمله موهبتهای الهی هستند که پیوسته باید برای پاکیزه نگهداشتن آنها بکوشیم. پاکیزگی رفتاری شایسته، نشاطآور و مایه آرامش است که بستری مناسب برای سلامت، رشد و بالندگی انسان و جامعه فراهم میکند. انسانها با الهام از طبیعت و شناخت مولکولها و رفتار آنها، راهی برای زدودن آلودگیها پیدا کردند. راهی که با استفاده از مواد شوینده هموارتر میشود. این مواد بر اساس خواص اسیدی و بازی عمل میکنند. از این رو آشنایی با رفتار اسیدها و بازها میتواند ما را در تهیه و استفاده بهینه از شویندهها یاری کند.
پاکیزگی و بهداشت همواره در زندگی جایگاه و اهمیت شایانی داشته است. یکی از دلایل اسکان انسان در کنار رود و رودخانه این بود که با دسترسی به آب، بدن خود را بشوید و ابزار، ظروف و محیط زندگی خود را تمیز نگاه دارد. حفاریهای باستانی از شهر بابِل نشان میدهد که چند هزار سال پیش از میلاد، انسانها به همراه آب از موادی شبیه صابون امروزی برای نظافت و پاکیزگی استفاده میکردند. نیاکان ما نیز به تجربه پی بردند که اگر ظرفهای چرب را به خاکستر آغشته کنند و سپس با آب گرم شست وشو دهند، آسانتر تمیز میشوند.
درگذشته به دلیل در دسترس نبودن، کمبود یا استفاده نکردن از صابون، سطح بهداشت فردی و همگانی بسیار پایین بود، به طوری که بیماریهای گوناگون به سادگی در جهان گسترش مییافت. برای نمونه و با یک بیماری واگیردار است که به دلیل آلوده شدن آب و نبود بهداشت شایع میشود. این بیماری در طول تاریخ بارها در جهان همه گیر شد و جان میلیونها انسان را گرفت. این بیماری هنوز هم میتواند برای هر جامعه تهدید کننده باشد. سادهترین و مؤثرترین راه پیشگیری این بیماری، رعایت بهداشت فردی و همگانی است.
با گذشت زمان، استفاده از صابون و توجه به نظافت و بهداشت در جوامع گسترش یافت و سبب شد تا میکروبها، آلودگیها و عوامل بیماری زا در محیطهای فردی و همگانی کاهش یافته و سطح بهداشت جامعه افزایش یابد. با افزایش سطح تندرستی و بهداشت فردی و همگانی، شاخص امید به زندگی نیز در جهان افزایش یافته است. شاخصی که نشان میدهد با توجه به خطراتی که انسانها در طول زندگی با آن مواجه هستند، به طور میانگین چند سال در این جهان زندگی میکنند.
خود را بیازمایید (صفحهٔ 2 کتاب درسی)
نمودار زیر توزیع جمعیت جهان را براساس امید به زندگی آنها در دورههای زمانی گوناگون نشان میدهد.
آ) با توجه به نمودار، جدول زیر را برای گستره سنی 40 تا 50 سالگی کامل کنید.
دورۀ زمانی |
1330 - 1335 |
1365 - 1370 |
1390 - 1395 |
درصد جمعیت |
حدود %32 |
حدود \%7 |
حدود \%1 |
ب) در دورۀ زمانی 1330 تا 1335، امید به زندگی برای چند درصد از مردم جهان در بین 40 تا 50 سال بوده است؟ 32 درصد
پ) در دورۀ زمانی 1370 تا 1375 امید به زندگی برای بیشتر مردم دنیا در حدود چند سال است؟ 60 تا 70 درصد
ت) با گذشت زمان، امید به زندگی در سطح جهان افزایش یافته است یا کاهش؟ توضیح دهید.
افزایش یافته، همانطور که در نمودار دیده میشود، با گذشت زمان امید به زندگی به سالهای بیشتری افزایش یافته است که نشاندهندهٔ ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم، سلامت و بهداشت جامعه، سلامت محیط زیست، و تغذیه و ... است.
ث) امروزه امید به زندگی برای بیشتر مردم دنیا، در حدود چند سال است؟ 70 تا 80 سال
امید به زندگی شاخصی است که در کشورهای گوناگون و حتی در شهرهای یک کشور نیز با هم تفاوت دارد، زیرا این شاخص به عوامل گوناگونی بستگی دارد. نمودار 1 نشان میدهد که در مناطق توسعه یافته و برخوردار، امید به زندگی در مقایسه با مناطق کم برخوردار بیشتر است.

در میان تارنماها (صفحهٔ 3 کتاب درسی)
با توجه به اینکه پیشگیری و درمان بیماریها نقش مهمی در افزایش شاخص امید به زندگی دارد، با مراجعه به منابع علمی معتبر:
آ) دربارۀ همه گیری وبا و نیز آمار جان باختگان این بیماری در ایران و جهان از آغاز سده بیستم تاکنون، گزارشی تهیه و به کلاس ارائه دهید.
ب) دربارۀ همه گیری کرونا و انواع ضدعفونیکنندهها و داروهای تولید شده برای پیشگیری، کنترل و درمان این بیماری در ایران و جهان اطلاعات مناسبی تهیه و نتایج را با استفاده از امکانات فضای مجازی از جمله اینفوگرافیک، ارائه آنلاین و ویدئو کلیپ برای همکلاسیهای خود گزارش دهید.
سلامت و بهداشت در امید به زندگی اهمیت بسیاری دارد و در راستای ارتقای آن پاک کنندهها و شویندهها نقش پررنگی ایفا میکنند. آیا تاکنون اندیشیدهاید که شویندهها و پاک کنندهها از نظر شیمیایی چه ساختاری دارند؟ چگونه این مواد سبب پاک شدن یا از بین رفتن آلودگیها میشوند؟ رفتار این مواد در محیطهای شیمیایی چگونه است؟ شویندهها و پاک کنندههایی مانند صابون، شامپو و پودر لباس شویی چگونه عمل میکنند؟ ورود این مواد به محیط زیست چه زیانهایی به دنبال دارد؟ تأثیر این مواد روی بدن چیست؟ آگاهی بیشتر از علم شیمی کمک میکند تا چگونگی عملکرد این مواد را درک کنیم و با شویندههایی آشنا شویم که آسیب کمتری به محیط زیست وارد میکنند. همچنین با روش استفاده درست و مصرف مناسب آنها در راستای افزایش سطح بهداشت فردی و همگانی آشنا خواهید شد.
پاکیزگی محیط با مولکولها
افراد جامعه برای انجام فعالیتهای روزانه خود در هر محیطی، کم و بیش در معرض انواع آلایندهها هستند، به طوری که بدن، پوشاک و ابزاری که با آنها سروکار دارد، آلوده میشود. آلایندهها موادی هستند که بیش از مقدار طبیعی در یک محیط، ماده یا یک جسم وجود دارند. گل و لای آب، گرد وغبار هوا، لکههای چربی و مواد غذایی روی لباسها و پوست بدن نمونههایی از انواع آنها هستند. برای داشتن لباس پاکیزه، هوای پاک و محیط بهداشتی باید این آلودگیها را زدود. اکنون فرض کنید هنگام خوردن عسل مقداری از آن روی لباس میریزد و دستها به آن آغشته میشود. چگونه میتوان این عسل را پاک کرد؟ لکههای دیگر را چگونه میتوان زدود؟ برای یافتن پاسخ این پرسشها باید به بررسی ساختار و رفتار ذرههای سازنده آلایندهها و مواد شوینده و نیز نیروهای بین مولکولی آنها پرداخت.
خود را بیازمایید (صفحهٔ 4 کتاب درسی)
جدول زیر را کامل کنید و در هر مورد دلیل انتخاب خود را توضیح دهید.
نام ماده |
فرمول شیمیایی |
محلول در آب |
محلول در هگزان |
اتیلن گلیکول (ضدیخ) |
C{{H}_{2}}OHC{{H}_{2}}OH |
× |
- |
نمک خوراکی |
NaCl |
× | - |
بنزین |
{{C}_{8}}{{H}_{18}} |
- | × |
اوره |
CO{{(N{{H}_{2}})}_{2}} |
× | - |
روغن زیتون |
{{C}_{75}}{{H}_{104}}{{O}_{6}} |
- |
× |
وازلین |
{{C}_{25}}{{H}_{52}} |
- | × |
از شیمی 1 به یاد دارید که مواد قطبی در حلالهای قطبی و مواد ناقطبی در حلالهای ناقطبی حل میشوند. در واقع در فرایند انحلال، اگر ذرههای سازنده حل شونده با مولکولهای حلال جاذبههای مناسب برقرار کنند، حل شونده در حلال حل میشود در غیر این صورت ذرههای حل شونده کنار هم باقی میمانند و در حلال پخش نمیشوند. برای نمونه دلیل اینکه لکه عسل به راحتی با آب شسته و در آن پخش میشود این است که عسل حاوی مولکولهای قطبی است که در ساختار خود شمار زیادی گروه هیدروکسیل (-OH) دارند. هنگامی که عسل وارد آب میشود، مولکولهای سازنده آن با مولکولهای آب پیوند هیدروژنی برقرار میکنند و در سرتاسر آن پخش میشوند. به این ترتیب، آب پاک کننده مناسبی برای لکههای شیرینی مانند آب قند، شربت آبلیمو و چای شیرین نیز است. اما اگر دستها به چربی یا گریس آغشته شود یا روی لباس، لکه چربی بر جای بماند، چگونه باید آنها را تمیز کرد؟ در زندگی روزانه دیدهایم که با استفاده از صابون و شویندهها میتوان لکههای چربی را شست و پوست یا لباس آغشته به آنها را تمیز کرد. چگونه مولکولهای صابون سبب پاکیزگی و زدودن لکههای چربی میشوند؟
با هم بیندیشیم (صفحهٔ 5 کتاب درسی)
1- چربیها، مخلوطی از اسیدهای چرب (اسیدهای چرب، کربوکسیلیک اسیدهایی با زنجیر بلند کربنی هستند.) و استرهای بلند زنجیر (با جرم مولی زیاد) هستند. با توجه به شکلهای زیر به پرسشهای داده شده پاسخ دهید.
آ) کدام یک فرمول ساختاری یک اسید چرب و کدام یک فرمول ساختاری یک استر با جرم مولی زیاد را نشان میدهد؟ چرا؟
شکل (1) ساختار یک اسید چرب و شکل (2) فرمول یک استر سنگین است؛ زیرا شکل (1) دارای یک گروه عاملی کربوکسیل (عامل اسیدی) و شکل (2) دارای گروه (عاملی استری) است.
ب) بخشهای قطبی و ناقطبی هر مولکول را مشخص کنید.
پ) دانش آموزی الگوی زیر را برای نمایش یک مولکول اسید چرب و یک استرسنگین ارائه کرده است. در هر یک از این مولکولها بخش قطبی و بخش ناقطبی را مشخص کنید.
ت) نیروی بین مولکولی غالب در چربیها از چه نوعی است؟ چرا؟
نیروی ضعیف واندروالسی است؛ زیرا قسمت عمدهٔ مولکول از پیوند میان اتمهای C و H تشکیل شده است (زنجیر بلند هیدروکربنی).
ث) چرا چربیها در آب حل نمیشوند؟ توضیح دهید.
چربیها دارای مولکولهای ناقطبی هستند و نیروهای جاذبهٔ واندروالسی بین مولکولهای آنها برقرار است؛ در نتیجه مواد قطبی نمیتوانند مواد ناقطبی را در خود حل کنند؛ زیرا بین آنها جاذبهٔ بین مولکولی مشابه وجود ندارد. یا به عبارت دیگر بخش بزرگی از مولکولهای چربی را زنجیرهای بلند هیدروکربنی تشکیل میدهد که آبگریز هستند و انحلال بسیار ناچیزی در آب دارند.
2- صابون را میتوان نمک سدیم اسید چرب دانست. فرمول همگانی این نوع صابونها که جامد هستند، RCOONa بوده که در آن R یک زنجیر هیدروکربنی بلند است. ساختار زیر نوعی صابون را نشان میدهد. با توجه به آن به پرسشها پاسخ دهید.

آ) بخشهای قطبی و ناقطبی آن را مشخص کنید.
ب) کدام بخش صابون آب دوست و کدام بخش آب گریز است؟
بخش قطبی صابون (-CO{{O}^{-}}) آبدوست و بخش ناقطبی آن (زنجیر هیدروکربنی R) آبگریز است.
پ) هر گاه مخلوط مقداری از این صابون و آب را هم بزنید، مولکولهای صابون در سرتاسر مخلوط پخش میشوند. از این تجربه درباره نیروهای جاذبه بین صابون و آب چه نتیجهای میگیرید؟ توضیح دهید.
نیروی جاذبهٔ میان مولکولهای آب و صابون به اندازهای است که سبب حل شدن و پخش شدن صابون در آب میشود و به عبارت دیگر نیروی جاذبهٔ میان مولکولهای آب و صابون از میانگین نیروهای جاذبهٔ میان مولکولهای آب و مولکولهای صابون بیشتر است.
ت) هرگاه مقداری صابون مایع را در روغن بریزید و مخلوط را به هم بزنید، مخلوطی مانند شکل فوق به دست میآید. با توجه به این مشاهده، درباره درستی جمله زیر گفتوگو کنید.
با توجه به شکل در مییابیم که صابون از بخش ناقطبی خود توانسته است چربی را در خود حل کند، چربی حل شده در زنجیر هیدروکربنی بلند صابون توسط بخش قطبی آن (کربوکسیلات) در آب پخش میشود. به این ترتیب صابون با داشتن هر دو بخش قطبی و ناقطبی قادر است هم در چربی و هم در آب حل شود.
پیوند با زندگی
مخلوطها نقش بسیار پررنگی در زندگی ما دارند به طوری که اغلب موادی که در زندگی روزانه با آنها سروکار داریم، از مخلوط دو یا چند ماده تشکیل شدهاند. آب دریا، هوا، نوشیدنیها، انواع رنگها، سرامیکها، چسبها، شویندهها و داروها همگی مخلوط هستند. مخلوطها خواص متفاوتی دارند. برای نمونه محلول کات کبود در آب، مخلوطی همگن است که نور را عبور میدهد. در حالی که شربت معده یک سوسپانسیون است. مخلوطی ناهمگن که ته نشین میشود و باید پیش از مصرف آن را تکان داد.
مخلوط آب و روغن نیز ناپایدار است زیرا به محض اینکه هم زدن را متوقف کنید، آب و روغن از هم جدا شده و دولایه مجزا تشکیل میدهند. اما اگر مقداری صابون به این مخلوط اضافه کنید و آن را به هم بزنید یک مخلوط پایدار ایجاد میشود که به ظاهر همگن است. شکل 1 رفتار این مخلوط را نشان میدهد که همگن نبوده و حاوی تودههای مولکولی با اندازههای متفاوت است.

این نوع مخلوطها، کلوئید نامیده میشوند. نور در محلول و کلوئید رفتار متفاوتی دارد (شکل 2). شیر، ژله، سس مایونز و رنگ نمونههایی از کلوئیدها هستند.

خود را بیازمایید (صفحهٔ 7 کتاب درسی)
1- در جدول زیر برخی ویژگیهای کلوئیدها با مخلوطهای دیگر مقایسه شده است. آن را کامل کنید.
نوع مخلوط / ویژگی | سوسپانسیون | کلوئیدها | محلول |
---|---|---|---|
رفتار در برابر نور | نور را پخش میکنند | نور را پخش میکند | نور را پخش نمیکنند |
همگن بودن | ناهمگن | ناهمگن | همگن |
پایداری | ناپایدار است / ته نشین میشود | پایدار است / ته نشین نمیشود | پایدار است / ته نشین نمیشود |
ذرههای سازنده | ذرههای ریز ماده | تودههای مولکولی و یونی | یونها و مولکولها |
2- درباره جمله زیر گفتوگو کنید.
«کلوئیدها را میتوان همانند پلی بین سوسپانسیون و محلولها در نظر گرفت.»
کلوئیدها از نظر اندازهٔ ذرات از محلولها درشتتر ولی از سوسپانسیون کوچکتر هستند. محلولها با گذشت زمان تهنشین نمیشوند ولی سوسپانسیون تهنشین میشود. کلوئیدها به خودی خود تهنشین نمیشوند ولی میتوان با اضافه کردن برخی مواد (افزودن الکترولیت) آنها را تهنشین کرد.
دریافتید که مولکولهای صابون دو بخش قطبی و ناقطبی دارند. بخش قطبی صابون، آب دوست است درحالیکه بخش ناقطبی آن چربی دوست بوده و آب گریز است. با این توصیف هنگام شست و شوی یک لکه چربی با آب و صابون، مولکولهای صابون، لکه چربی را زدوده و پاک میکند. در واقع مولکولهای صابون، پا ک کننده مناسبی برای چربیها به شمار میرود. اکنون باید دید که صابون چگونه سبب پراکنده شدن چربی در آب میشود؟ شکل 3 مراحل پاک شدن یک لکه چربی از روی یک تکه پارچه را نشان میدهد.

هنگامی که صابون وارد آب میشود، به کمک سر آب دوست خود در آن حل میشود. از سوی دیگر، ذرههای صابون با بخش چربی دوست خود با مولکولهای چربی جاذبه برقرار میکنند، گویی مولکولهای صابون مانند پلی بین مولکولهای آب و چربی قرار میگیرند. به این ترتیب، ذرههای چربی کم کم از سطح پارچه جدا و در آب پخش میشوند. با ادامه این فرایند، همه لکههای چربی از روی لباس پاک میشود. باید توجه داشت که قدرت پاک کنندگی صابون به عوامل گوناگونی بستگی دارد. هر اندازه صابون بتواند مقدار بیشتری از آلاینده و چربی را بزداید، قدرت پاک کنندگی بیشتری دارد. در واقع صابون همه لکهها را به یک اندازه از بین نمیبرد. زیرا نوع پارچه، دما، نوع آب و مقدار صابون نیز بر روی قدرت پا ک کنندگی آن تأثیر دارد.
کاوش کنید 1 (صفحهٔ 8 کتاب درسی)
درباره «پاک کنندگی صابون در آبهای گوناگون» کاوش کنید.
وسایل و مواد مورد نیاز: منیزیم کلرید، کلسیم کلرید، آب مقطر، بشر، قاشقک.
1- سه بشر 100mL بردارید و آنها را از 1 تا 3 شماره گذاری کنید.
2- درون هر بشر 50mL آب مقطر و یک قاشق چای خوری صابون رنده شده بریزید.
3- به محتویات بشر شماره 2، نصف قاشق چای خوری منیزیم کلرید و به محتویات بشر شماره 3، نصف قاشق چای خوری کلسیم کلرید بیفزایید.
4- محتویات هر بشر را به مدت 30 ثانیه و با سرعتی برابر به هم بزنید. ارتفاع کف ایجاد شده را اندازه گیری و در جدول زیر یادداشت کنید. سپس به پرسشها پاسخ دهید.
شماره بشر |
1 |
2 |
3 |
ارتفاع کف ایجاد شده (cm) |
1/1 |
0/1 |
0/1 |
آ) از این دادهها چه نتیجهای میگیرید؟
صابون در آب محتوی یونهای C{{a}^{2+}} و M{{g}^{2+}} (آب سخت) کف نمیکند یا کمی کف میکند.
ب) با توجه به معادلههای شیمیایی زیر، توضیح دهید چرا ارتفاع کف در ظرف شماره 2 و 3 کمتر از ظرف شماره 1 است؟
2RCOONa(aq)+MgC{{l}_{2}}(aq)\to {{(RCOO)}_{2}}Mg(s)+2NaCl(aq) (1
2RCOONa(aq)+CaC{{l}_{2}}(aq)\to {{(RCOO)}_{2}}Ca(s)+2NaCl(aq) (2
یونهای C{{a}^{2+}} و M{{g}^{2+}} موجود در آب سخت با یونهای N{{a}^{+}} در صابون جایگزین شده و ترکیب (صابون) نامحلول در آب تشکیل میدهند، این ترکیبهای نامحلول در آب به شکل رسوب باقیمانده و بر اثر سنگینی مانع کف کردن صابون میشوند.
پ) آیا قدرت پاک کنندگی صابون در آب دریا و آب چشمه یکسان است؟ چرا؟
خیر، آب دریا از زمینهای بیشتری عبور میکند، بنابراین مقادیر زیادی از یونهای کلسیم و منیزیم را در خود حل میکند که سبب میشود صابون در این آب کف کند.
آب دریا و آبهای مناطق کویری که شور هستند، مقادیر چشمگیری از یونهای کلسیم و منیزیم دارند. چنین آبهایی به آب سخت معروفاند. صابون در این آبها به خوبی کف نمیکند و قدرت پاک کنندگی آن کاهش مییابد، زیرا صابون با یونهای موجود در آب سخت رسوب تشکیل میدهد. لکههای سفیدی که پس از شستن لباس با صابون روی آنها بر جای میماند، نشانهای از تشکیل چنین رسوبهایی است.
خود را بیازمایید (صفحهٔ 9 کتاب درسی)
دانش آموزی برای مقایسه قدرت پاک کنندگی دو نوع صابون، کاوشی انجام داد. او از دو نوع صابون برای پاک کردن لکه چربی یکسان از روی دو نوع پارچه استفاده و نتایج آزمایش خود را در جدول زیر یادداشت کرد. با توجه به جدول به پرسشها پاسخ دهید.
نوع صابون |
نوع پارچه |
دما ({}^\circ C) |
درصد لکه باقی مانده |
---|---|---|---|
صابون بدون آنزیم |
نخی |
30 |
25 |
صابون بدون آنزیم |
نخی |
40 |
15 |
صابون آنزیمدار |
نخی |
30 |
10 |
صابون آنزیمدار |
نخی |
40 |
0 |
صابون آنزیمدار |
پلی استر |
40 |
15 |
آ) دما چه اثری بر قدرت پاک کنندگی صابون دارد؟
افزایش دما قدرت پاککنندگی صابون را افزایش میدهد.
ب) قدرت پاک کنندگی صابون با افزودن آنزیم چه تغییری میکند؟
افزودن آنزیم به صابون، قدرت پاککنندگی صابون را به طور چشمگیری افزایش میدهد.
پ) آیا میزان چسبندگی لکههای چربی روی پارچههای گوناگون یکسان است؟ از کدام داده جدول چنین نتیجهای به دست میآید؟
خیر، پارچههای نخی بهتر از پارچههای پلیاستری تمیز میشوند. باتوجه به جدول صابون آنزیمدار در دمای 40 درجهٔ سلسیوس همهٔ لکهها را از روی پارچهٔ نخی زدوده در حالی که در همین دما، 15 درصد از لکهها بر روی پارچهٔ پلیاستری باقی مانده است.
نقش پاک کنندگی صابون سبب شد تا کاربرد آن از پاکیزگی و تأمین بهداشت فردی و محیط خانه به مراکز صنعتی، بیمارستانی و اداری نیز گسترش یابد. این روند سبب رشد چشمگیر صابون سازی شد تا جایی که امروزه به یک صنعت بزرگ در جهان تبدیل شده است. صنعتی که نقش چشمگیری در کاهش بیماریهای گوناگون داشته و سطح بهداشت را در جهان افزایش داده است. از سوی دیگر با افزایش جمعیت جهان، مصرف صابون نیز افزایش یافت. بدیهی است که برای تولید صابون در مقیاس انبوه به مقدار بسیار زیادی چربی نیاز بود و این خود چالشی بزرگ بود! از این رو تأمین صابون مورد نیاز جهان به روشهای سنتی تقریباً ناممکن شد. همچنین صابون در همه شرایط به خوبی عمل نمیکرد زیرا استفاده از آن در محیطهای گوناگون مانند سفرهای دریایی و صنایع وابسته به آب شور، پاسخگوی نیاز انسان نبود. نگرانیهایی از این دست، شیمیدانها را برای شناسایی و تولید دیگر پاک کنندهها ترغیب کرد.