گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!

احتمال با چرخنده‌ٔ عقربه‌ای: استفاده از عقربه‌ای که می‌چرخد تا احتمال وقوع رویدادها را نشان دهد.

بروزرسانی شده در: 11:29 1404/08/15 مشاهده: 9     دسته بندی: کپسول آموزشی

احتمال با چرخنده‌ی عقربه‌ای

کشف دنیای شانس و احتمال با یک چرخنده‌ی ساده و رنگارنگ
در این مقاله می‌آموزیم که چگونه با استفاده از یک چرخنده‌ی عقربه‌ای، مفهوم احتمال۱ را درک کنیم. ما با مثال‌هایی از زندگی روزمره مانند بازی گردو یا شکستن تخم مرغ، چگونگی محاسبه‌ی شانس وقوع یک رویداد را بررسی می‌کنیم. این مقاله برای دانش‌آموزان پایه سوم طراحی شده و شامل توضیحات ساده، جدول‌های کاربردی و پرسش‌های متداول است.

چرخنده‌ی عقربه‌ای چیست و چگونه کار می‌کند؟

یک چرخنده‌ی عقربه‌ای معمولاً یک صفحه‌ی دایره‌ای است که به بخش‌های مساوی یا نابرابر تقسیم شده است. هر بخش می‌تواند یک رنگ، یک عدد یا یک نام داشته باشد. وقتی شما چرخنده را می‌چرخانید، عقربه پس از توقف روی یکی از این بخش‌ها قرار می‌گیرد. نتیجه‌ی این توقف، رویداد۲ نامیده می‌شود.

به عنوان مثال، یک چرخنده را در نظر بگیرید که به چهار بخش مساوی با رنگ‌های آبی، قرمز، زرد و سبز تقسیم شده است. وقتی چرخنده را می‌چرخانیم، احتمال دارد عقربه روی هر یک از این چهار رنگ توقف کند.

فرمول احتمال: برای محاسبه‌ی احتمال وقوع یک رویداد از این فرمول استفاده می‌کنیم:
$ P = \frac{\text{تعداد حالت‌های مطلوب}}{\text{تعداد کل حالت‌های ممکن}} $
که در آن P نماد احتمال است.

محاسبه‌ی احتمال با چرخنده

فرض کنید چرخنده‌ای داریم که به 6 بخش مساوی تقسیم شده است. اگر بخواهیم احتمال توقف عقربه روی بخش آبی را محاسبه کنیم، مراحل زیر را دنبال می‌کنیم:

  1. تعداد کل بخش‌ها (حالت‌های ممکن): 6
  2. تعداد بخش‌های آبی (حالت‌های مطلوب): 2
  3. احتمال: $ P = \frac{2}{6} = \frac{1}{3} $

این یعنی از هر 3 بار چرخاندن، به طور میانگین یک بار عقربه روی رنگ آبی می‌ایستد.

شرح چرخنده تعداد بخش‌های مطلوب تعداد کل بخش‌ها احتمال
چرخنده با ۴ بخش مساوی (یک بخش قرمز) 1 4 $ \frac{1}{4} $
چرخنده با ۸ بخش مساوی (سه بخش زرد) 3 8 $ \frac{3}{8} $
چرخنده با ۵ بخش مساوی (همه بخش‌ها آبی) 5 5 $ \frac{5}{5} = 1 $

کاربرد چرخنده در بازی‌ها و زندگی روزمره

شما احتمالاً در بسیاری از بازی‌ها با چرخنده برخورد کرده‌اید. مثلاً در بازی "گردو بشکن" که در مهمانی‌ها بازی می‌شود، یک چرخنده وجود دارد که روی آن اسم بازیکنان نوشته شده است. وقتی چرخنده می‌چرخد و عقربه روی اسم شما می‌ایستد، نوبت شماست که گردو را بشکنید!

یک مثال دیگر، انتخاب غذای امروز با خانواده است. می‌توانید یک چرخنده درست کنید که روی آن گزینه‌های "پیتزا"، "ماکارونی"، "قیمه" و "کباب" نوشته شده است. چرخاندن چرخنده و توقف عقربه روی یک گزینه، به شما کمک می‌کند تا به صورت تصادفی و با شانس برابر، غذای امروز را انتخاب کنید.

اشتباهات رایج و پرسش‌های مهم

سؤال: آیا اگر چرخنده را دو بار بچرخانیم و هر دو بار عقربه روی رنگ قرمز بیاید، بار سوم حتماً روی رنگ دیگری می‌ایستد؟
پاسخ: خیر. هر بار چرخاندن چرخنده یک رویداد مستقل است. نتیجه‌ی چرخش‌های قبلی هیچ تأثیری روی چرخش بعدی ندارد. احتمال توقف روی رنگ قرمز در هر چرخش، بدون توجه به نتایج قبلی، ثابت می‌ماند.
سؤال: اگر یک چرخنده یک بخش خیلی بزرگ و یک بخش خیلی کوچک داشته باشد، احتمال چیست؟
پاسخ: در این حالت، بخش‌ها مساوی نیستند. احتمال توقف عقربه روی بخش بزرگ‌تر، بیشتر از بخش کوچک‌تر است. برای محاسبه‌ی دقیق احتمال، باید اندازه‌ی هر بخش را نسبت به کل دایره در نظر بگیریم.
سؤال: احتمال 1 یا 100% به چه معناست؟
پاسخ: احتمال 1 به این معنی است که آن رویداد حتماً اتفاق می‌افتد. مثلاً اگر چرخنده فقط یک رنگ داشته باشد، احتمال توقف عقربه روی آن رنگ 1 است.
جمع‌بندی: چرخنده‌ی عقربه‌ای یک وسیله‌ی عالی برای درک مفهوم احتمال است. ما یاد گرفتیم که چگونه با شمارش حالت‌های مطلوب و کل حالت‌های ممکن، احتمال وقوع یک رویداد را محاسبه کنیم. به یاد داشته باشید که احتمال همیشه بین 0 (عدم وقوع قطعی) و 1 (وقوع قطعی) است. از چرخنده می‌توان در بازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های ساده استفاده کرد.

پاورقی

۱احتمال (Probability): شانس وقوع یک رویداد خاص که به صورت کسری بین ۰ و ۱ بیان می‌شود.

۲رویداد (Event): نتیجه یا پیامد خاصی که از یک آزمایش شانسی (مانند چرخاندن چرخنده) به دست می‌آید.

چرخنده عقربه‌ایاحتمالشانسرویدادبازی ریاضی