مواد و منابع آزمون کتبی استخدامی آموزش و پرورش خرداد 1404
مواد و منابع آزمون کتبی (حیطه عمومی)
محتوای ارزیابی | امتیاز | سهم در آزمون درصد |
---|---|---|
معارف اسلامی | ۲۶ | ۲۶٪ |
اطلاعات عمومی و دانش اجتماعی | ۲۶ | ۲۶٪ |
قوانین و مقررات اداری و قانون اساسی | ۲۶ | ۲۶٪ |
تواناییهای ذهنی و ویژگیهای رفتاری | ۲۸ | ۲۸٪ |
فناوری اطلاعات | ۲۶ | ۲۶٪ |
زبان و ادبیات فارسی | ۲۶ | ۲۶٪ |
زبان انگلیسی | ۲۶ | ۲۶٪ |
ریاضی و آمار مقدماتی | ۲۶ | ۲۶٪ |
جمع | ۲۱۰ | 21 |
منابع:
۱) معارف اسلامی
-
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (بخش اول: ایمان)، نویسنده: حضرت آیتالله سید علی خامنهای
-
همرزمان حسین (ع)، نویسنده: حضرت آیتالله سید علی خامنهای، انتشارات: انتشارات انقلاب اسلامی
-
احکام و درک معانی قرآن (رساله عملیه مراجع عظام، کتاب دقایقی یا قرآن حجةالاسلام قرائتی)
۲) اطلاعات عمومی و دانش اجتماعی
-
اطلاعات عمومی
-
خدمات متقابل ایران و اسلام، نویسنده: شهید مرتضی مطهری، انتشارات صدرا
-
مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران
-
کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب، نویسنده: سید مرتضی آوینی
-
وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره)
۳) قوانین و مقررات اداری و قانون اساسی
-
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
-
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
-
قانون مدیریت خدمات کشوری
-
قانون رسیدگی به تخلفات اداری
-
قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت کشور (فصل 19)
۴) تواناییهای ذهنی و ویژگیهای رفتاری
۵) فناوری اطلاعات
-
مهارتهای هفتگانه ICDL
6) زبان خارجه (انگلیسی)
-
محتوا در سطح دروس عمومی دوره کارشناسی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی
7) زبان و ادبیات فارسی
-
محتوا در سطح دروس عمومی دوره کارشناسی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی
8) ریاضی و آمار مقدماتی
-
محتوا در سطح دروس عمومی دوره کارشناسی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی
مواد و منابع آزمون کتبی (حیطه تخصصی) – بخش مشترک همه مشاغل
محتوای ارزیابی | امتیاز | سهم در آزمون درصد |
---|---|---|
آشنایی با تربیت چند ساحتی | ۴۵ | 4/5 |
آشنایی با فناوریهای نوین آموزشی | ۴۵ | 4/5 |
روشها و فنون تدریس | ۴۵ | 4/5 |
سنجش و اندازهگیری پیشرفت تحصیلی | ۴۵ | 4/5 |
روانشناسی تربیتی | ۴۵ | 4/5 |
اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش | 45 | 4/5 |
روانشناسی رشد، اختلالات یادگیری و تربیتی | ۴۰ | 4 |
مواد و منابع اختصاصی در هر شغل | ۱۸۰ | 18 |
جمع | ۴۹۰ | 49 |
منابع:
۱) آشنایی با تربیت چند ساحتی
-
برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران
-
مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
۲) آشنایی با فناوریهای نوین آموزشی
-
با تأکید بر تعریف مفاهیم، تکنولوژی آموزشی و انواع آن، سیستم مدیریت یادگیری، سیستم مدیریت محتوای یادگیری، آموزش و یادگیری الکترونیکی، ارزیابی مبتنی بر کامپیوتر، عناصر یادگیری، تکنولوژی آموزشی مبتنی بر مدرسه، وسایل، مواد و رسانههای آموزشی
۳) روشها و فنون تدریس
-
با تأکید بر محورهای: مبانی نظری تدریس و یادگیری، مدیریت و طراحی فعالیتهای آموزشی؛ اصول و شیوههای تدریس کلاس درس، مهارتهای خلق موقعیت و فرصتهای یادگیری، آشنایی با روشهای تدریس مبتنی بر شناختگرایی و سازندهگرایی با رویکرد تحولی؛ راهبردهای یاددهی و یادگیری، مهارتهای اساسی مورد نیاز معلم پیش از تدریس، حین تدریس، پس از تدریس؛ مدلها و الگوهای تدریس
۴) سنجش و اندازهگیری پیشرفت تحصیلی
-
با تأکید بر محور: تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، شیوه طراحی و تحلیل آزمونها، مراحل و فعالیتهای ارزشیابی، سنجش یادگیری مبتنی بر مشاهدهای، عملکردی، عاطفی، رفتاری، تکویتی و پوشه کار
۵) روانشناسی تربیتی
-
با تأکید بر محورهای کاربرد نظریههای یادگیری در کلاس؛ کاربرد نظریههای هوش، تفکر، خلاقیت و استعداد در کلاس؛ کاربرد نظریههای انگیزش و هیجان در آموزش؛ کاربرد نظریههای تحولی در آموزش؛ شناخت تفاوتهای فردی در یادگیری؛ تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط
-
کتاب «مسئولیت سازندگی» نویسنده: علی صفایی حائری فصلهای (۲،3،4،۱۰)
۶) اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش
-
سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش
-
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
-
آییننامه اجرایی مدارس مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش
-
قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش
-
قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش
۷) روانشناسی رشد، اختلالات یادگیری و تربیتی
-
با تأکید بر محور: تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، گروهبندی و مراحل شناسایی و تشخیص دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری، راهکارهای درمانی و رفع مشکلات آموزشی، آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد
مواد و منابع اختصاصی در هر شغل
محتوای ارزیابی و منابع مربوط به این بخش به تفکیک مشاغل از اینجا دانلود کنید.