گزینه 1:در غم هجر تو تنها نه منم، کز یاران / هر کسی راست به قدر خود ازین غم قدری
✅ تکرار واژه و ساختار (واژهآرایی):
تکرار "غم": دو بار
تکرار "قدر / قدری": دو بار
چینش واژهها هم ساختار متقارن و آهنگین دارد (وزن موسیقایی در کنار تکرار معنایی) ⇒ باعث ایجاد نوعی موسیقی درونی و تاکید مفهومی میشود.
گزینه 2: خمی که ابروی شوخ تو در کمان انداخت / به قصد جان من زار ناتوان انداخت
✅ تکرار مستقیم واژه (واژهآرایی):
"انداخت" دو بار در پایان دو مصرع
هم تکرار معنایی و هم جایگاهی دارد (قافیهگونه) ⇒ واژهآرایی از نوع تکرار فعل با تأکید بر تأثیر یک کنش واحد
گزینه 3:به دو چشم تو، که چون چشم تو بیمار توام / چه شود گر بفرستی ز دو عالم شکری؟
✅ تکرار واژه و ترکیب (واژهآرایی):
"چشم تو" دو بار
"تو" سه بار در کل مصرع
این تکرار حالت عاطفی، ملایم، و موسیقایی ایجاد کرده ⇒ واژهآرایی در محور عاطفه و خطاب مستقیم به معشوق
گزینه 4:آنکه چون من همه کس از دل و جان بندهٔ اوست / گرچه در خاطر او نیست کسی را خطری
✗ فقط تکرار عادی "او" (ضمیر)، بدون تأکید، موسیقی یا تقارن ⇒ تکرار دستوری، نه آرایهای
بنابراین واژهآرایی ندارد