گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!
  فرم معتبر نیست.

در کدام بیت آرایهٔ «واژه‌آرایی» دیده نمی‌شود؟

1 ) 

در غم هجر تو تنها نه منم، کز یاران / هر کسی راست به قدر خود ازین غم قدری

2 ) 

خمی که ابروی شوخ تو در کمان انداخت / به قصد جان من زار ناتوان انداخت

3 ) 

به دو چشم تو، که چون چشم تو بیمار توام/ چه شود گر بفرستی ز دو عالم شکری؟

4 ) 

آنکه چون من همه کس از دل و جان بندهٔ اوست/ گرچه در خاطر او نیست کسی را خطری

پاسخ تشریحی :
نمایش پاسخ

گزینه 1:در غم هجر تو تنها نه منم، کز یاران / هر کسی راست به قدر خود ازین غم قدری

✅ تکرار واژه و ساختار (واژه‌آرایی):

تکرار "غم": دو بار

تکرار "قدر / قدری": دو بار

چینش واژه‌ها هم ساختار متقارن و آهنگین دارد (وزن موسیقایی در کنار تکرار معنایی) ⇒ باعث ایجاد نوعی موسیقی درونی و تاکید مفهومی می‌شود.

گزینه 2: خمی که ابروی شوخ تو در کمان انداخت / به قصد جان من زار ناتوان انداخت

✅ تکرار مستقیم واژه (واژه‌آرایی):

"انداخت" دو بار در پایان دو مصرع

هم تکرار معنایی و هم جایگاهی دارد (قافیه‌گونه) ⇒ واژه‌آرایی از نوع تکرار فعل با تأکید بر تأثیر یک کنش واحد

گزینه 3:به دو چشم تو، که چون چشم تو بیمار توام / چه شود گر بفرستی ز دو عالم شکری؟

✅ تکرار واژه و ترکیب (واژه‌آرایی):

"چشم تو" دو بار

"تو" سه بار در کل مصرع

این تکرار حالت عاطفی، ملایم، و موسیقایی ایجاد کرده ⇒ واژه‌آرایی در محور عاطفه و خطاب مستقیم به معشوق

گزینه 4:آنکه چون من همه کس از دل و جان بندهٔ اوست / گرچه در خاطر او نیست کسی را خطری

✗ فقط تکرار عادی "او" (ضمیر)، بدون تأکید، موسیقی یا تقارن ⇒ تکرار دستوری، نه آرایه‌ای
بنابراین واژه‌آرایی ندارد

تحلیل ویدئویی تست

منتظریم اولین نفر تحلیلش کنه!

محمد شهبازی