بررسی گزینهها:
الف) این ماهیت ذاتاً نمیتواند موجود شود.
❌ نادرست است.
این تعریف ممتنعالوجود بالذات است (چیزی که تصور آن در ذهن ممکن نیست یا اگر هم ممکن باشد، تناقض در ذات دارد، مثل "شریک خدا").
اما در سؤال داریم که آن را در نظر میگیریم یعنی در ذهن ممکنالتصور است، پس ممتنع نیست. پس این گزینه غلط است.
ب) این ماهیت هنوز از حالت امکانی خارج نشده است.
✅ درست است.
ماهیت ممکنالوجود است، اما چون علت تامهاش نیامده، هنوز موجود نشده است. یعنی هنوز در حالت امکانی باقی مانده است.
ج) علتی نیست که بتواند آن را به وجود آورد.
✅ درست است.
اگر هنوز موجود نشده است، یکی از دلایلش میتواند نبود علت تامه باشد. یعنی علت آن یا وجود ندارد یا بهطور کامل فعلیت نیافته.
نتیجه:
دو گزینه (ب و ج) صحیحاند
بنابراین پاسخ درست باید: 2 حالت صحیح است.