کدام گزینه دربارهٔ رابطۀ علیت درست است؟
1 )
ابن سینا آن را بدیهی عقلی میداند به طوری که کودک هم پس از شکلگیری ذهن و درک برخی حقایق، آن را درک میکند.
2 )
همۀ تجربهگرایانِ قبل از تأسیس اثباتگرایی، آن را ضروری و ناشی از توالی پدیدهها و درک آن را بر پایۀ حس و تجربه میدانند.
برقرار شدن این رابطه، فرعِ بر وجود دو طرف رابطه نیست بلکه وجود یک طرف، فرعِ بر رابطه و رابطه هم فرعِ بر طرف دیگر است.
4 )
دکارت و ابنسینا دربارهٔ منشأ پذیرش آن، اتفاق نظر دارند و آن را از اصول اولیۀ عقل میدانند که درکش مبتنی بر تجربه نیست.
پاسخ تشریحی :
تحلیل ویدئویی تست
تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!