گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!

كدام گزينه، نوع و هدف استدلال زير را بهتر توضيح می‌دهد؟

«فروشنده‌ای برای فروش يك كفش خاص به مشتری، براي او توضيح می‌دهد كه اين كفش محصول كارخانه‌ی كاكاوند كفش ملت است و تمام محصولات توليدی اين كارخانه، كيفيت بالا و دوام زيادی دارند؛ بنابراين اين كفش نيز دارای كيفيت بالا و دوام زياد است.»

1 ) 

فروشنده از مشابهت نام اين شركت با محصولات «کفش ملّی» سوءاستفاده كرده و مغالطه‌ی تمثيلی انجام داده است. هدف او نيز جدل بوده؛ زيرا می‌خواسته مشتری را قانع كند.

2 ) 

فروشنده با هدف خطابه از استقرا استفاده كرده است؛ زيرا از بررسی برخی كفش‌های كارخانه در مورد همه‌ی محصولات آن نتيجه‌گيری كرده است.

3 ) 

فروشنده از قياس استفاده كرده است؛ زيرا هدفش نشان دادن حقيقت بوده تا مشتری قانع شود و محصول را بخرد؛ به همين دليل از فن جدل كمك گرفته است.

4 ) 

چون فروشنده از مقدماتی كلی‌تر يك نتيجه‌ی جزئی‌تر گرفته است، بنابراين قياس به كار برده است؛ اما قياسش با هدف اقناع صورت گرفته است.

پاسخ تشریحی :
نمایش پاسخ

جدای از اين‌كه سخن فروشنده در مورد محصولات آن كارخانه درست باشد يا نادرست، ساختار استدلالش قياسي است؛ يعنی از مقدمات كلی‌تر درباره‌ی محصولات كارخانه يك نتيجه‌ی جزئی در مورد يكی از محصولات آن شركت گرفته است. هم‌چنين هدف فروشنده اقناع مشتری است.

تذكر 1: شباهت نام يك شركت با شركت ديگر زمانی مغالطه‌ی تمثيلی محسوب می‌شود كه فروشنده بگويد محصولات «کفش ملّی» بادوام‌اند نه محصولات «کفش ملّت». اما چون در مورد خود كفش ملت ادعايی مطرح كرده، پس لزوماً از تمثيل استفاده نكرده است.

تذكر 2: جدل با هدف غلبه بر ديگران انجام می‌شود نه قانع كردن ديگران.

تحلیل ویدئویی تست

تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!

محسن  سلطانی