گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!

با مبنا قرار دادن نظریۀ شناخت افلاطون و با توجه به تمثیل غار، می‌توان گفت: ..................

1 ) 

ابزار شناختی که غارنشینان استفاده می‌کنند، اعتبار ندارد.

2 ) 

حقیقت در جهان سایه‌های غار، امری نسبی و متغیر است.

3 ) 

به کارگیری ابزار حسی تنها محدود به عالم درون غار نیست.

4 ) 

حقیقت در هر دو عالم اشیا و سایه‌ها قابل دست‌یابی است.

پاسخ تشریحی :
نمایش پاسخ

عالم غار و سایه‌ها همان جهان محسوس است و عالم اشیای بیرون غار همان جهان برتر مثل. افلاطون هر دو جهان را واقعی می‌دانست و به معتبر بودن ابزار شناخت هر دو عالم که یکی حس است و دیگری عقل و شهود، باور داشت. اما معتقد بود حقایقی که در جهان سایه‌ها به‌دست می‌آیند، از درجۀ اهمیت کمتری نسبت به حقایق عالم برتر برخوردارند. بنابراین ابزار شناختی غارنشینان یعنی حس نیز در حد جهان سایه‌ها و نه فراتر از آن اعتبار دارد (رد گزینه‌های ۱ و ۳). گزینۀ ۲: افلاطون برخلاف سوفسطائیان هیچ حقیقتی را نسبی و متغیر نمی‌داند؛ چه حقایق کم‌ارزش عالم ماده و چه حقایق اصیل و برتر عالم مثل.

تحلیل ویدئویی تست

تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!

سید محمد جعفری