گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!

کدام موارد، به‌ترتیب در قرن «نوزدهم و بیستم»، «هفدهم و هجدهم» و «پایان قرن بیستم» به وجود آمده‌اند؟

1 ) 

علم تجربی سکولار - گرفتار شدن در بحران معرفت‌شناختی - شکلی عقل‌گرایانه از روشنگری

2 ) 

دئیسم - محدود شدن به شناخت حسی و تجربی - ناتوانی علم از داوری کردن دربارهٔ ارزش‌ها و هنجارها

3 )  دانش ابزاری در خدمت اهداف دنیوی - روشنگری همراه با شناخت عقلی - عدم امکان تشخیص صحیح یا غلط بودن هنجارها و رفتارها

4 ) 

نپذیرفتن وحی - افول حس‌گرایی - سلب شدن امکان تشخیص درست یا غلط بودن باورها و اندیشه‌ها

پاسخ تشریحی :
نمایش پاسخ

روشنگری در سده‌های نوزدهم و بیستم، بیشتر شکل حس‌گرایانه پیدا کرد. وقتی روشنگری به شناخت حسی و تجربی محدود شود، نوعی علم تجربی سکولار پدید میآورد. این علم، توان داوری دربارهٔ ارزش‌ها و آرمان‌های انسانی را ندارد (زیرا این پدیده‌ها حسی نیستند) و صرفاً به صورت دانش ابزاری، در خدمت اهداف دنیوی انسان قرار می‌گیرد.

روشنگری در سده‌های هفدهم و هجدهم میلادی، بیشتر شکلی عقل‌گرایانه داشت. روشنگری با رویکرد دنیوی، اگر با شناخت عقلی همراه باشد، به دلیل اینکه وحی را نمی‌پذیرد به دئیسم منجر می‌شود.

از پایان قرن بیستم با افول حس‌گرایی، فرهنگ غرب گرفتار بحران معرفت شناختی شده است. در بحران معرفت‌شناسی امکان تشخیص درست یا غلط بودن باورها و اندیشه‌ها و خوب یا بد بودن هنجارها و رفتارها از بشر سلب می‌شود.

تحلیل ویدئویی تست

تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!

محسن  سلطانی