عقل در معرفت دینی دو نقش دارد. نقش ابزاری که به کمک آن در آیات و روایات میاندیشیم و احکام و معارف آنها را به دست میآوریم و نقش منبعی که خودش مستقل از آیات و روایات و در کنار آنها به عنوان یک منبع معرفت مورد استفاده قرار میگیرد.
همهٔ گزینهها غیر از 2 نقش ابزاری عقل را نشان میدهند اما لزوم نبوت و نزول وحی بر پیامبران مطلبی است که عقل مستقل از آیات و روایات آن را اثبات میکند و در حقیقت این مطلب، مقدمهٔ رجوع به آیات و روایات است و نمیتواند خودش از طریق این منابع اثبات شود.
توجه: این مطلب از کتاب فلسفهٔ دوازدهم چاپ 99 حذف شده است.