گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!

همهٔ ابیات با بیت زیر «تقابل» مفهومی دارد؛ بجز:

«آیین طریق از نفس پیر مغان یافت  /  آن خضر که فرخنده پی‌اش نام نهادند»

1 ) 

اندر بیابان‌های سخت، ره برده‌ای بی‌راهبر  /  وین از توکّل باشد ای شاه زمانه وز یقین

2 ) 

ز کاهلی تو مقید به رهنما شده‌ای  /  و گرنه رفتن دل راهبر نمی‌خواهد

3 ) 

مرا مستغنی از تعلیم دارد سینه روشن  /  به رهبر حاجتی در وادی ایمن نمی‌باشد

4 ) 

مرا از وادی سرگشتگی دل چون برون آرد  /  چه سان رهبر شود آواره را آوارهٔ دیگر

پاسخ تشریحی :
نمایش پاسخ

مفهوم بیت صورت سوال: لزوم وجود پیر و مرشد در راه طریقت و عشق و عرفان

بررسی گزینه‌ها:

1) بشین و توکل قلبی باعث هدایت دل در مسیر درست است پس به مرشد بیرونی نیازی نیست: عدم الزام وجود مرشد و راهنما $ \ne $ (دام : آوردن دو علت توکل و یقین مخاطب را به اشتباه انداخته گویا این دو راهبر بوده‌اند حال آنکه این دو از صفات قلبی هستند و به دل مربوطند.)

2) اینکه تو نیازمند به راهنما و مرشد هستی از سستی و تنبلی و کاهلی توست چراکه دل هیچگونه راهنمایی نیاز ندارد: عدم الزام وجود مرشد و راهنما $ \ne $

3) دل صاف و روشن چون آینه مرید راه عشق را از هرگونه نیاز به پیر و مرشد و راهنما بی نیاز می‌سازد: عدم الزام وجود مرشد و راهنما $ \ne $

4) دل چگونه به خودی خود توانایی بیرون آوردن دل از حیرت و سرگشتگی را دارد؟: لزوم وجود مرشد و راهنما = (دام سوال: عدم وجود علامت سوال در پایان جملات و استفهام انکاری دو مصراع)

تحلیل ویدئویی تست

منتظریم اولین نفر تحلیلش کنه!