گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!

بنابر فرمایش روشنگرانه‌ی امام علی (ع) در برابر برداشت ناصحیح یارانش از قضا و قدر الهی در راه بازگشت از جنگ صفین، در چه صورت پاداش و مجازات الهی بیهوده و باطل می‌شد و چرا خداوند به مجاهدان، اجرهای بزرگی عنایت می‌فرماید؟

1 ) 

قضا و قدر الهی، جبری و حتمی باشد. - به اراده‌ی خود به جنگ رفته، حضور یافته و بازگشته‌اند و مجبور نبوده‌اند.

2 ) 

قضا و قدر الهی، جبری و حتمی باشد. - از نوعی قضا و قدر الهی به نوع دیگری از قضا و قدر الهی پناه برده‌اند.

3 ) 

هر قضا بر اساس ویژگی و تقدیری خاص باشد. - به اراده‌ی خود به جنگ رفته، حضور یافته و بازگشته‌اند و مجبور نبوده‌اند.

4 ) 

هر قضا بر اساس ویژگی و تقدیری خاص باشد. - از نوعی قضا و قدر الهی به نوع دیگری از قضا و قدر الهی پناه برده‌اند.

پاسخ تشریحی :
نمایش پاسخ

امام علی (ع) در بازگشت از جنگ صفين، خطاب به مردی كه از قضا و قدر الهی در مورد رفتن به جنگ سؤال نمود، فرمود: «خداوند به شما سه اجر بزرگ عنايت فرموده، اجر رفتن به جنگ، زيرا با اراده‌ی خود رفتيد؛ اجر حضور در جبهه، زيرا به اراده‌ی خويش در آن‌جا حضور داشتيد، اجر بازگشت از نبرد، زيرا به اراده‌ی خود بازگشتيد و در هيچ يك از اين مراحل مجبور نبوديد.»

سپس امام، به برداشت ناصحيحی كه در ذهن آن مرد بود، اشاره كرد و فرمود: «شاید از اين كه گفتم رفتنتان بنابر قضا و قدر الهی بود، گمان كردی قضا و قدر، جبری و حتمی بود؟ اگر اعمال مردم بر اين‌گونه بود، پاداش و مجازات، بيهوده و باطل می‌شد.»

تحلیل ویدئویی تست

منتظریم اولین نفر تحلیلش کنه!

سید امیرحسین قپانی