دیدگاه دوم: گروهی جهان فرهنگی را مهم تر از جهان ذهنی و تکوینی می دانند.
این گروه جهان ذهنی و فردی افراد را تابع فرهنگ می دانند و جهان تکوینی را نیز ماده خامی برای دخل و تصرف فرهنگ ها و جوامع مختلف می دانند.
در این دیدگاه جهان ذهنی و جهان تکوینی اهمیت و استقلال خود را در برابر جهان فرهنگی از دست می دهند.
دیدگاه سوم: رویکرد کسانی است که جهان فرهنگی، جهان ذهنی و جهان تکوینی را مهم و در تعامل با یک دیگر می دانند.
در نگاه قرآنی، جهان تکوینی محدود به جهان طبیعت نیست، ادراک و آگاهی نیز به انسان منحصر نمی شود و جهان تکوینی بر اساس حکمت و مشیت خداوند سبحان، رفتاری حکیمانه با افراد و جوامع انسانی دارد.