مفاهیم مطرحشده در سوال:
امکان داوری درباره حق یا باطل بودن عقاید و ارزشها: این مفهوم به داوری و قضاوت درباره درست یا غلط بودن عقاید و ارزشها اشاره دارد.
ورود عقاید و ارزشهای حقیقی به قلمرو آرمانی جوامع: این به پذیرش و اعمال عقاید و ارزشهای حقیقی در جوامع اشاره دارد.
عدم وابستگی حق و باطل به آگاهی یا جهل مردم: این به ثابت بودن و تغییرناپذیری مفاهیم حق و باطل اشاره دارد.
حالا گزینهها را بررسی میکنیم:
معتبر دانستن عقل و وحی به عنوان دو روش علمی ـ سامان دادن هنجارها و اعمال خود براساس عقاید و ارزشها ـ تغییرپذیری حقایق:
این گزینه به عقل و وحی به عنوان دو روش علمی اشاره دارد که میتوانند درباره حق و باطل داوری کنند. همچنین سامان دادن هنجارها و اعمال براساس عقاید نیز با سوال تطابق دارد. البته در سوال به ثابت بودن حق و باطل اشاره شده است و گزینه 1 به تغییرپذیری حقایق اشاره دارد که ممکن است به عنوان نقطه ضعف برای این گزینه مطرح شود، زیرا مفاهیم حق و باطل ثابت هستند.
محدود شدن علوم تجربی به معنای تجربی آن ـ ایمان به عقاید و ارزشهای حقیقی ـ ثابت بودن حقایق:
همانطور که اشاره شد، این گزینه به علوم تجربی محدود شده است و نقدهایی وارد شده که علوم تجربی نمیتوانند درباره حق و باطل قضاوت کنند و باید عقل و وحی نیز در نظر گرفته شود. پس این گزینه به نظر نادرست است.
محدود شدن علوم اجتماعی به معنای تجربی آن ـ شناخت عقاید و ارزشهای حقیقی ـ تغییرپذیری حقایق در قلمرو آرمانی:
این گزینه به علوم اجتماعی تجربی اشاره دارد و همچنین به تغییرپذیری حقایق که با مفاهیم ثابت بودن حق و باطل در سوال همخوانی ندارد.
تاریخی دانستن ارزشها و عقاید اجتماعی ـ ایمان به عقاید و ارزشهای حقیقی ـ تغییرناپذیری حق و باطل در قلمرو آرمانی:
این گزینه به تاریخی دانستن ارزشها اشاره دارد که ممکن است با مفاهیم سوال تطابق نداشته باشد. اما در بخشهای دیگر، به ایمان به عقاید حقیقی و تغییرناپذیری حق و باطل اشاره کرده که با سوال همخوانی دارد.
نتیجهگیری:
با توجه به نقدهای مطرحشده در پاسخها، بهترین گزینه ممکن گزینه 1 است، چرا که به عقیده و وحی به عنوان منابع معتبر داوری درباره حق و باطل اشاره دارد و اعمال براساس عقاید و سامان دادن هنجارها با سوال تطابق بیشتری دارد.
گزینه 2 به دلیل محدود کردن علوم تجربی به تنها روش تجربی، نمیتواند جواب دقیقی برای داوری درباره حق و باطل باشد.
پاسخ صحیح: 1) معتبر دانستن عقل و وحی به عنوان دو روش علمی ـ سامان دادن هنجارها و اعمال خود براساس عقاید و ارزشها ـ تغییرپذیری حقایق