اختیار مفهومی است که نمیتوانیم آن را با روشهای تجربی علمی به اثبات برسانیم. نداشتن درک علمی از مفهوم اختیار به دلیل توصیفناپذیری این پدیده نیست. چرا که ما هر روزه با آن سر و کار داریم؛ بلکه به دلیل دامنهٔ بسیار کوچک روشهای علمی است. علوم تجربی با احتمالهای معینی سر و کار دارد و فرض بر این است که موضوع هر کاوش علمی داشتن علت پیشین است. این در حالی است که علت وجودی هر چیزی خارج از جهان گفتمان علمی نهفته است و اختیار نیز چنین ویژگیای دارد. در واقع درست است که تعریف علمی علیت مخالف اختیار نیست، اما در بسترهای جداگانهای داوری میشوند و باهم تفاوتهایی دارند.
کدام گزینه ارتباط بین دو قسمتی را که در متن زیر آنها خط کشیده شده است، به بهترین وجه توصیف میکند؟
1 )
اولی بیانکنندهٔ یک مفهوم علمی است و دومی مفهومی است که با وجود عدم تضاد با آن در چارچوبهای جداگانهای بررسی میشود.3 )
اولی زمینهٔ بررسی علمی است و دومی شاید همراستا با آن نباشد ولی به گونهای دیگر میتواند درستی آن را اثبات کند.4 )
اولی را به خودی خود میتوان یک نقطه ضعف علمی دانست که دومی در واقع دلیلی برای اثبات این نقطه<div>ضعف محسوب میشود.</div>پاسخ تشریحی :
تحلیل ویدئویی تست
تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!