گاما رو نصب کن!

{{ number }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

میتونی لایو بذاری!

از آیهٔ شریفه (قُلْ مَنْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قُلِ اللهُ قُلْ أَ فَاتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ ...) کدام پیام دریافت می‌شود؟

1 ) 

اعتقاد به این‌که علاوه بر خداوند و در کنار او، دیگران هم مالک بخشی از جهان هستند، اگر کسی معتقد به شرک در خالقیت باشد، شرک در مالکیت هم دارد.

2 ) 

پرسش و پاسخ هر دو از خداست، پس روشن است که مشرکان خالقیت خدا را قبول دارند ولی پرستش خدا و کمک‌خواستن از او و نفی شرک را نمی‌پذیرفتند.

3 ) 

اعتقاد به این‌که علاوه بر خداوند و در عرض او، دیگرانی نیز هستند که حق تصرف و تغییر در آن چیز را دارند و دیگران بدون اجازهٔ وی نمی‌توانند در آن تصرف کنند.

4 ) 

قرآن به مشرکان می‌گوید: شما که قبول دارید خداوند تنها خالق جهان و تنها مالک آن نیز هست و حق تصرف در آن چیز را دارد پس در کار آفرینش شریک نگیرید.

پاسخ تشریحی :
نمایش پاسخ

بررسی گزینه‌ها:
1: این گزینه بیانگر شرک در مالکیت است، در حالی که آیه بیانگر شرک در ولایت است.
2: این آیه با پرسش از مشرکان که چه کسی پروردگار جهان است، خودش به آن پاسخ می‌دهد که آیا با وجود این‌که خداوند جهان را آفریده و تدبیر می‌کند، به‌جز او کسی را به عنوان سرپرست می‌گیرید و از او برای کارها کمک می‌خواهید؟ این مفهوم در 2 آمده است.
3: عبارت: (قل ا فاتخذتم من دونه اولیاء) بیانگر شرک در ولایت است و آیهٔ مطرح در صورت سؤال آن را به صورت استفهام انکاری، نفی کرده است. همچنین قسمت دوم یعنی دیگران بدون اجازهٔ وی نمی‌توانند در آن تصرف کنند، بیانگر توحید در ولایت است. یعنی اول گزینه بیانگر شرک در ولایت و آخر آن بیانگر توحید در ولایت
است و با هم متناقض است.
4: قرآن در این آیه به مشرکان می‌گوید در ولایت الهی، دچار شرک نشوید نه در کار آفرینش یعنی شرک در خالقیت.

تحلیل ویدئویی تست

تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!