در همهٔ نظامهای آموزشی جهان، آموزش و یادگیری علوم تجربی از جایگاه ویژهای برخوردار بوده و تلاش میشود تا دانشآموزان ضمن آشنایی با اصول و مفاهیم علوم تجربی، آگاهیهای لازم برای یک شهروند مطلوب را کسب نمایند. مطابق «سند برنامه درسی ملی»، ارزشیابی باید به گونهای باشد که با ارائه شواهد کافی، امکان قضاوت در خصوص سطح دستیابی دانش آموزان به اهداف برنامه درسی را فراهم کند، توانایی مهارت آموزی دانش آموزان را ارتقا دهد و مانع از ایجاد اضطراب و پریشانی خاطر در آنان شود. ارزشیابی باید وسیلهای برای ایجاد رغبت و کسب عادات صحیح در دانش آموزان و عامل ارتقای آنان باشد.
در ارزشیابی علوم میبایست فرایندهایی نظیر کاوشگری، تفکر و استدلال مورد تأکید قرار گیرند و ابزارهای آن باید در جهت دستیابی به اهداف آموزشی باشد. آنچه برای معلم در امر آموزش اهمیت دارد، شناخت یادگیرنده و تسهیل یادگیری برای یادگیرنده است. لذا آموزش و یادگیری ضمن ارتباط با یکدیگر، دو فرایند مستقلاند و بر همین اساس، ارزشیابی از آموزش معلم و میزان یادگیری دانش آموزان ضرورت دارد تا بازده برنامههای آموزشی روشن شود. امروزه علاوه بر ارزشیابی تکوینی و تراکمی، که در گذشته بیشتر استفاده میشد، از شیوههای نوین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مانند واقعهنگاری، ایستگاه سنجش، روش آزمایش و... استفاده میشود.
طبق پاراگراف اول، کجا مورد زیر در خصوص ارزشیابی مورد نظر در «سند برنامه درسی ملی» ذکر نشده است؟
1 )
مانع از ایجاد اضطراب و پریشانی خاطر در دانش آموزان میشود.
به درخواست و صلاحدید معلم و دانش آموزان انجام میشود.
3 )
به افزایش توانایی مهارت آموزی دانش آموزان کمک میکند.
4 )
موجب ایجاد رغبت و انگیزه در دانش آموزان میشود.
تحلیل ویدئویی تست
تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!