Loading [Contrib]/a11y/accessibility-menu.js

گاما رو نصب کن!

اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
کاربر جدید

جستجو

میتونی لایو بذاری!

گنجینه سوال‌های تفکر و پژوهش

دبستان ششم تفکر و پژوهش

این گنجینه چند سوال داره؟

دارای 107 تست است

سوال ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

طبقه بندی شده

دارای سطح دشواری

نمودار پراکندگی پاسخ‌ها

پوشش کامل مفاهیم درسی

این گنجینه چه امکاناتی داره؟

ساخت و برگزاری آزمون آنلاین

مشاهده کارنامه کامل دانش آموزان

بهترین انتخاب برای اجرای آزمون‌های مدارس

تولید فایل خروجی آزمون

بروزرسانی مداوم سوالات


ساخت آزمون با این گنجینه

باز نشر محتوا‌ها در فضای مجازی، ممنوع است.

پیش نمایش 50 سوال از این گنجینه
درس 6: نارنجی‌پوش امانتدار
متوسط

مهم‌ترین پیامی که از ماجرای «رفتگر بجنوردی» می‌گیریم چیست؟

1) 

بی نیازی

2) 

انجام وظیفه

3) 

امانتداری

4) 

قضاوت صحیح

درس 3: بوی خوش مدینه
متوسط

با توجه به داستان بوی خوش مدینه، آرزوی اویس قرنی چه بود؟

1) 

دیدن پیامبر (ص)

2) 

شفای مادرش

3) 

سفر به مدینه

4) 

زیارت خانه خدا

درس 4: آقکند
متوسط

با دیدن فیلم «آقکند» به کدام مورد پی می‌برید؟

1) 

همدلی از هم زبانی بهتر است

2) 

هم زبانی از همدلی بهتر است

3) 

هم زبانی مقدمه همدلی است

4) 

هم زبانی ارتباطی به همدلی ندارد

درس 1: روش گردآوری اطلاعات
متوسط

قبل از طبقه‌بندی اطلاعات (شباهت‌ها - تفاوت‌ها و رابطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها) کدام ملاک و معیار اولویت دارد؟

1) 

هدف مشترک

2) 

ویژگی مشترک

3) 

فعالیت مشترک

4) 

نتایج مشترک

درس 1: دیدنی‌های سرزمین من
متوسط

فرض کنید یک مهمان خارجی به کشور ما آمده است. برای معرفی و انتخاب شهرها و مکان های دیدنی کشورمان به مهمان، در نظر گرفتن کدام گزینه اهمیت بیش تری دارد؟

1) 

در نظر گرفتن علاقه خود

2) 

در نظر گرفتن شرایط مالی مهمان

3) 

توجه به امکانات محیطی

4) 

توجه به علاقه و نیاز خود و مهمان

درس 3: بوی خوش مدینه
متوسط

داستان بوی خوش مدینه کدام جنبه از تصمیم گیری مناسب را مورد تاکید قرار می دهد؟

1) 

توجه به علاقه خود

2) 

در نظر گرفتن اولویت ها

3) 

توجه به خواسته دیگران

4) 

ترجیح نیاز دیگران

درس 6: نارنجی‌پوش امانتدار
سخت

توجه به نتایج تصمیم ما برای خود و دیگران ، که یکی از جنبه های تصمیم گیری مناسب است، در کدام درس مورد اهمیت قرار گرفته است؟

1) 

آقکند

2) 

نارنجی پوش امانتدار

3) 

دیدنی های سرزمین من

4) 

مارگیر و آزدها

** فصل 1: انتخاب، تصمیم گیری و مسئولیت پذیری
متوسط

با توجه به تماشای فیلم آقکند، مشکل معلم جدید در مدرسه روستای آقکند چه بود؟

1) 

دانش‌آموزان در درس‌هایشان ضعیف بودند

2) 

هوا بسیار سرد و درس دادن در آن روستا بسیار دشوار بود

3) 

دانش‌آموزان به فارسی علاقه نداشتند

4) 

دانش‌آموزان زبان فارسی نمی‌دانستند.

** فصل 2: پروژه‌ی پژوهشی
متوسط

وقتی واژه‌ها را در چند گروه طبقه‌بندی می‌کنیم، اجزای هر گروه حتماً باید ... .

1) 

کاملاً شبیه هم باشند.

2) 

کاملاً با هم مشترک باشند.

3) 

دارای ویژگی مشترک باشند.

4) 

هیچ ویژگی مشترکی نداشته باشند.

** فصل 3: نظام مندی
متوسط

نقش هر« فرد» و چگونگی حضور او در «جمع» در کدام گزینه با دیگر گزینه‌ها متفاوت است؟

1) 

میهمانان حاضر در جشن ازدواج  

2) 

نمازگزاران حاضر در نماز عید فطر

3) 

ورزشکاران حاضر در مسابقات المپیک

4) 

راهپیمایان حاضر در مراسم ۲۲ بهمن

** واژه‌های تصادفی
متوسط

الگوی رابطه‌ی میان دو ترکیب (شروع غمگین) و (پایان شاد) میان کدام گزینه به چشم نمی خورد؟

1) 

گذشته‌ی ناراحت کننده - آینده‌ی شادی آور

2) 

اتاق پر طبقه‌ی بالا - اتاق خالی طبقه‌ی پایین

3) 

غروب بی صدا - طلوع پرهیاهو

4) 

نور شدید آفتاب - نور موضعی

** فصل 1: انتخاب، تصمیم گیری و مسئولیت پذیری
متوسط

با توجّه به موقعيّت فرضی زير، فرد از كدام يک از جنبه‌های تصميم‌گيری استفاده كرده است؟

«در ماشين شخصی خودمان، مشغول پوست كندن سيب بودم. پس از تمام شدن كارم، قصد كردم كه آشغال آن را در خيابان بيندازم. در اين لحظه خود را جای رفتگر زحمت‌كش شهرداری قرار دادم ...»

1) 

در نظر گرفتن خواسته‌های خود و ديگران

2) 

توجّه به نتايج تصميم خود

3) 

توجّه به اولويت‌ها

4) 

در نظر گرفتن نيازهای خود و ديگران

** فصل 2: پروژه‌ی پژوهشی
متوسط

چنان چه جدول زير، مربوط به اطّلاعات به‌دست آمده از گردآوری اطّلاعات باشد؛ روش گردآوری اطّلاعات و پرسش مورد بررسی در كدام گزينه آمده است؟

1) 

منابع چاپی و الكترونيكی - كدام نوع كتاب در كتابخانه‌ی محلّه‌ی شما بيش‌تر يافت می‌شود؟

2) 

منابع چاپی و الكترونيكی - دوستان هم سنّ شما كدام نوع كتاب را برای مطالعه ترجيح می‌دهند؟

3) 

نظرسنجی - دوستان هم سنّ شما كدام نوع كتاب را برای مطالعه ترجيح می‌دهند؟

4) 

نظرسنجی - كدام نوع كتاب در كتابخانه‌ی محلّه‌ی شما بيش‌تر يافت می‌شود؟

** فصل 3: نظام مندی
متوسط

با توجّه به فيلم «لی‌لی حوضک» اگر بخواهيم «کلاغ و بز» را به انسان‌های اطرافمان تشبيه كنيم، به‌ترتيب آن‌ها را به چه شخصيّت‌هايی تشبيه می‌كنيم؟

1) 

انسان‌ها ثروت‌اندوز - انسان‌های با شور و نشاط

2) 

انسان‌های جويای كمال - انسان‌های با شور و نشاط

3) 

انسان‌های ثروت‌اندوز - انسان‌های تأثيرگذار

4) 

انسان‌های جويای كمال - انسان‌های تأثيرگذار

** فصل 1: انتخاب، تصمیم گیری و مسئولیت پذیری
متوسط

فرض كنيد كه چشمانتان را بسته‌ايد و شروع به پرواز می‌كنيد. همين‌طور بالا و بالاتر می‌رويد. از بالای خانه‌ی خود، خيابان خود، شهر خود، استان خود، ... و از بالای كره‌ی زمين به انسان‌ها نگاه می‌كنيد. از اين سير و سفر چه نتيجه‌ای می‌گيريد؟

1) 

انسان در مقايسه با بقيّه‌ی جهان از توان و قدرت كمی برخوردار است.

2) 

انسان در مقايسه با تمام موجودات جهان از نظر فيزيكی و جسمانی كوچک است.

3) 

انسان با مقايسه‌ی خود با كلّ هستی می‌بايست به خودش اميدوار باشد.

4) 

انسان با مقايسه‌ی خود با كلّ هستی می‌بايست متكبّر نباشد.

** فصل 4: هویت و ارزش
متوسط

با توجّه به داستان «خفّاش دیوانه» در دنيای واقعی «انسان از نگاه جغد» و «خفّاش از نگاه خفّاش ديگر» به‌ترتیب در كدام گزينه آمده است؟

1) 

دو پا در بالا و سر در پايين بدن قرار دارد - همانند جهت خفّاش كه خفّاش ديگر را می‌بيند.

2) 

دو پا در بالا و سر در پايين بدن قرار دارد - برعكس جهت خفّاش كه خفّاش ديگر را می‌بيند.

3) 

دو پا روی زمين و سر در بالای بدن قرار دارد - همانند جهت خفّاش كه خفّاش ديگر را می‌بيند.

4) 

دو پا روی زمين و سر در بالای بدن قرار دارد - برعكس جهت خفّاش كه خفّاش ديگر را می‌بيند.

درس 5: پیوستگی
متوسط

بازی زير را به دقّت برای خود تصوّر كنيد و به سؤال‌ها پاسخ دهيد:

فرض كنيد اين بازی توسّط ده نفر اجرا می‌شود. در گروه‌های ده نفره دايره‌وار قرار بگيريد. به هر نفر يک كارت شماره‌دار از ۱ تا ۱۰ داده شود. آن را به لباستان بياويزيد به طوری‌كه قابل ديدن باشد. در مرحله‌ی اوّل بازی، علاوه بر آن به هر يک از افراد، دو كارت شماره‌دار از ۱۱ تا ۱۰ داده شود. لازم است اين شماره‌ها با هم و با شماره‌ی كارت وصل شده به لباستان يك‌سان نباشد. هر نفر می‌بايست با آن دو نفری كه شماره كارتشان را در اختيار دارد، به يک فاصله بايستد. بازی تا جايی ادامه پيدا می‌كند كه تمام افراد در فاصله‌ی مساوی از دو نفر موردنظر قرار گيرند. در مرحله‌ی دوم بازی به هر يک از ۱۰ نفر، ۵ كارت با شرايط ارائه شده در بالا تعلّق گيرد و بازی تا پايان ادامه يابد.

حركت هر فرد در مرحله‌ی دوم بازی نسبت به مرحله‌ی اوّل بازی، حركت افراد ديگر را چگونه تحت تأثير قرار داد؟ به چه مقدار؟

1) 

آزادی عمل افراد ديگر بيش‌تر شد - كم‌تر از ۲ برابر

2) 

آزادی عمل افراد ديگر محدودتر شد - كم‌تر از ۲ برابر

3) 

آزادی عمل افراد ديگر بيش‌تر شد - بيش‌تر از ۲ برابر

4) 

آزادی عمل افراد ديگر محدودتر شد - بيش‌تر از ۲ برابر

درس 5: پیوستگی
متوسط

در كدام گزينه ركن اصلی بازی آورده شده است؟

1) 

هر سيستم دارای اجزايی است كه اكثر افراد بايد برای رسيدن به يک هدف، هم‌كاری كنند.

2) 

در بازی‌های دسته‌جمعی از آموزگار می‌بايست كمک گرفته شود.

3) 

هر سيستم دارای اجزايی است كه همه با هم برای رسيدن به يک هدف، هم‌كاری می‌كنند.

4) 

در بازی‌های دسته‌جمعی سنّ افراد بايد يك‌سان باشد.

درس 3: شکلی دیگر
متوسط

آيا ممكن است افراد مختلف راجع به يک رويداد تفسيرهای مختلف داشته باشند؟ چرا؟

1) 

بله - زيرا ديدگاه‌های افراد نسبت به واقعيت‌ها ممكن است متفاوت باشد.

2) 

خير - زيرا ديدگاه‌های افراد نسبت به واقعيت‌ها يك‌سان است.

3) 

بله - زيرا يک رويداد برای افراد مختلف، با شدّت و ضعف متفاوتی اتّفاق می‌افتد.

4) 

 خير - زيرا يک رويداد برای تمامی افراد با شدّت و ضعف متفاوتی اتّفاق می‌افتد.

درس 3: بوی خوش مدینه
متوسط

در چه موقعيتی ناگزير به انتخاب بين آرزوهايمان می‌شويم و اوّلين گام در اين شرايط كدام است؟

1) 

زمانی‌كه به نتايج تصميم خود، توجّه می‌كنيم. هدف‌های اولويت‌بندی شده را فهرست می‌كنيم.

2) 

زمانی‌كه به نتايج تصميم خود، توجّه می‌كنيم. هدف‌هايمان را فهرست می‌كنيم و آن‌ها را اولويت‌بندی می‌كنيم.

3) 

زمانی‌كه آرزوهايمان فراتر از امكانات و توانايی‌مان باشد. هدف‌هايمان را فهرست می‌كنيم و آن‌ها را اولويت‌بندی می‌كنيم.

4) 

زمانی‌كه آرزوهايمان فراتر از امكانات و توانايی‌مان باشد. هدف‌های اولويت‌بندی شده را فهرست می‌كنيم.

بروزرسانی 17 فروردین 1404