{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

آغاز ثبت سفارش کتب درسی از فردا / افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها

ثبت شده در: 1402/02/8 مشاهده: 272     دسته بندی: اخبار آموزش و پرورش

گاما- ثبت سفارش کتاب های درسی دانش آموزان از فردا (۹ اردیبهشت ماه) آغاز می شود.

به گزارش گاما به نقل از ایسنا، دانش آموزان میان پایه (در پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنائی)، اول ۲ (استثنائی)، اول ۳ (استثنائی)، اول تکمیلی (استثنائی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم) می‌توانند از فردا (شنبه) نسبت به ثبت سفارش کتب درسی از طریق سامانه https://irtextbook.ir اقدام کنند.

مهلت ثبت نام کتب درسی میان پایه‌ها تا ۲۶ خردادماه ادامه دارد.

همچنین ثبت نام پایه‌های ورودی (آمادگی ۱ (استثنائی)، اول ۱ (استثنائی)، اول مقدماتی (استثنائی)، پایه اول ابتدایی، هفتم و دهم) از ۵ تیرماه آغاز و تا ۱۰ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

بنابر اعلام معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، امسال قیمت کتب درسی نسبت به سال تحصیلی گذشته، ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

متقاضیان می‌توانند از طریق یکی از دو شیوه فردی یا گروهی نسبت به سفارش کتاب‌های درسی اقدام کنند.

۱- با توجه به اینکه ثبت سفارش و توزیع کتاب درسی دانش‌آموزان بر اساس اطلاعات موجود در سامانه سیدا انجام می‌شود، مدارس می‌بایست آخرین وضعیت اطلاعات شناسنامه‌ای و تحصیلی دانش‌آموزان را در سامانه سیدا به‌روزرسانی و در اولین فرصت، دانش‌­آموزان را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ثبت‌­نام کنند.

2- دانش‌­آموزان و اولیای آنان در صورت تمایل می‌­توانند از طریق سامانه مذکور برای ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند. نام کاربری برای ورود به سامانه، کد ملی دانش‌آموز و رمز عبور آنها شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌­آموز است.

3- مدیران مدارس موظفند از طریق سامانه مربوطه پس از ثبت نام بسته اصلی دانش‌آموز، نسبت به ثبت سفارش گروهی دانش‌آموزان جهت کتاب‌های درسی انتخابی، هدیه‌های آسمان (ویژه اقلیت‌های دینی)، ضمیمه پیام‌های آسمان (ویژه اهل سنت) و استعداد درخشان اقدام کنند.

4- بهای کتاب­‌های درسی برای ثبت سفارش گروهی، صرفاً بر اساس قیمت‌­های پشت جلد کتاب (ثبت شده در سامانه) است و دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

5- کتاب‌­های درسی دانش‌­آموزان تمامی دوره­‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش­‌آموز قید شده توزیع می‌­شود.

6- در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل دانش­‌آموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، امکان اصلاح سفارش از طریق سامانه به شرح ذیل وجود دارد:

- در صورت جابه‌جایی دانش‌­آموز در سطح مدارس همان استان و ثبت اطلاعات در مدرسه‌های مبداء و مقصد، اطلاعات محل تحویل کتاب دانش‌­آموز به‌طور خودکار در سامانه اصلاح و کتاب‌های درسی دانش‌­آموز در مدرسه جدید تحویل داده می­‌شود.
- در صورت جابه‌جایی دانش‌­آموز به مدارس استان دیگر و ثبت اطلاعات در مدرسه‌­های مبداء و مقصد، مدرسه مقصد و یا دانش­‌آموز ملزم به اصلاح سفارش است، کتاب­‌های درسی دانش‌­آموز، در صورت اصلاح سفارش، در مدرسه جدید تحویل می‌­شود.

۷- در صورت تغییر پایه یا رشته تحصیلی دانش‌آموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، مدرسه و یا دانش‌آموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتاب‌های درسی دانش‌آموز متناسب با پایه و رشته تحصیلی جدید دانش‌آموز به مدرسه فراهم شود.

۸- در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل یا پایه یا رشته تحصیلی دانش­‌آموز بعد از صدور حواله از منطقه به مدرسه، به شرح ذیل اقدام شود:

- مدرسه (مبداء) ملزم به ثبت حواله مرجوعی به منطقه و تحویل کتاب به منطقه است.

- منطقه ملزم به بررسی و تایید حواله مرجوعی از مدرسه است.

- پس از تایید منطقه، مدرسه محل تحصیل (مقصد) و یا دانش‌­آموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتاب­‌های درسی دانش­‌آموز متناسب با پایه یا رشته تحصیلی یا مدرسه جدید دانش‌­آموز، به مدرسه فراهم شود.

۹- معلمان و دبیران، می‌­توانند از تاریخ ۱۵ مهر و دانش­‌آموزانی که فقط به تعدادی از کتاب­‌های درسی نیاز دارند از تاریخ اول آبان، فرآیند سفارش کتاب‌های درسی را از منوی "سفارش تک جلدی کتاب‌های درسی و بسته‌های آموزشی" در سامانه ثبت کنند تا از طریق شرکت پست به آن­ها تحویل شود. این خدمت تا ۳۰ بهمن ادامه خواهد داشت.

10- توزیع کتاب­‌های هنرجویان شاخه فنی و حرفه‌ای به هنرجویان شاخه کاردانش ممنوع است و مسئولیت کمبود کتاب به علت توزیع نامناسب در استان و منطقه به عهده اداره کل آموزش و پرورش استان و منطقه است.

11- تمامی عوامل توزیع استان، منطقه و مدرسه می­‌بایست مواد آموزشی را مطابق با تقویم زمانی اعلامی و اطلاعات مندرج در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی توزیع کنند.

اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی از طریق شماره‌های مندرج در بخش پشتیبانی سامانه و دورنگار ۸۸۳۰۹۲۶۶ آماده دریافت پیشنهادات و پاسخگویی به سؤالات مربوط است.