{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

بنویسیم فرهنگیان، بخوانیم تربیت معلم

ثبت شده در: 1394/08/6 مشاهده: 74     دسته بندی: اخبار آموزش و پرورش

گاما - هفته گذشته بحث تغییر نام دانشگاه فرهنگیان به تربیت معلم در رسانه‌ها مطرح شد، ماجرایی که رئیس دانشگاه فرهنگیان از زیربار مسؤولیت این پیشنهاد شانه خالی می‌کند ...

 و دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم توپ را در زمین رئیس دانشگاه فرهنگیان می‌اندازد، اما قصه تغییر نام دانشگاهی که زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، چیست؟

خبرگزاری دانشجو به نقل از سرپرست دانشگاه فرهنگیان نوشته بود: این روزها صحبت‌هایی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم تا بتوانیم نام دانشگاه فرهنگیان را به تربیت معلم تغییر دهیم. محمود مهرمحمدی در نشست مشترک استانداران، از پیشنهاد تغییر نام دانشگاه فرهنگیان به «دانشگاه تربیت معلم» خبر داده بود. او با اشاره به اینکه مأموریت دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم است، گفته بود: این روزها صحبت‌هایی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم تا بتوانیم نام دانشگاه فرهنگیان را به تربیت معلم تغییر دهیم. البته در این زمینه موافقت‌ها و مخالفت‌هایی نیز صورت گرفته است. سرپرست دانشگاه فرهنگیان لازمه تحول در آموزش و پرورش را تربیت معلم دانسته و اظهار کرده بود که دانشگاه فرهنگیان این امر را وظیفه خود دانسته و خود را رکن تحول تعالی و سند تحول در آموزش و پرورش می‌داند.

  فرهنگیان، واژه ای نوظهور است

در پی این ماجرا، مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی نظر دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش را درباره این تغییر نام جویا شد. مهدی نوید ادهم با استقبال از این پیشنهاد، گفته بود: واژه تربیت معلم و بعد از آن مراکز تربیت معلم و همچنین دانشگاه تربیت معلم حداقل قدمتی 100 ساله در ایران دارد و یک واژه بین المللی است، در حالی که واژه دانشگاه فرهنگیان علاوه بر اینکه واژه ای نوظهور است، بین المللی هم نیست. او با بیان اینکه با پیشنهاد تغییر نام دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه تربیت معلم موافق است، تأکید کرده بود: نباید واژه تربیت معلم را از دست بدهیم، چراکه واژه تربیت معلم ضمن اینکه پیشینه و بار معنایی خاص خودش را دارد، در سطح جهان هم یک واژه شناخته شده است، به همین منظور اگر قرار باشد این تغییر نام اتفاق بیفتد، ابتدا باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی که اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را به تصویب رسانده، مطرح شود و بعد نام دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه تربیت معلم تغییر یابد.

  پیشنهاد از سوی حداد عادل بود

علی اکبر حاج مؤمنی، مشاور سرپرست دانشگاه فرهنگیان می‌گوید: این پیشنهاد را دکتر حداد عادل، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد. دکتر مهرمحمدی این را نقل قول کرده و هیچ نظری در این باره ندارد. به گفته او، دانشگاه فرهنگیان مصوب اساسنامه است و اینکه به تربیت معلم، تغییر نام پیدا کند، نیاز به روند مشخصی دارد.

او درباره اظهار نظری که سرپرست دانشگاه فرهنگیان در نشست مشترک استانداران داشت، یادآور می‌شود: ایشان در آن برنامه گفته بود، یکی از پیشنهادها این است که نام دانشگاه تغییر کند.

حاج مؤمنی، دیدگاه دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش را در این باره  دیدگاهی مستقل می‌داند.

  قضیه منتفی است

مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش می‌گوید: این را من مطرح نکردم، خبرنگار مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی پرسید، دکتر مهرمحمدی چنین پیشنهادی دادند، من هم درباره این موضوع صحبت کردم و اطلاعات خودم را درباره این پیشنهاد دادم.

زمانی که نوید ادهم متوجه نظر ممتنع سرپرست دانشگاه فرهنگیان درباره این تغییر نام می‌شود، می‌گوید: پس قضیه منتفی است. او ضمن دفاع از این تغییر نام، خاطرنشان می‌کند: اگر دانشگاه مطرح کند، من از این پیشنهاد استقبال می‌کنم و موافقم. مسؤول ماجرای تغییر نام، دانشگاه است، آنها باید چنین پیشنهادی بدهند و قطعاً موافقانی دارد.دبیرکل شورای عالی  آموزش و پرورش با بیان اینکه به عنوان یک شخص با این تغییر نام موافقم، اما اینکه صلاحدید دانشگاه درباره این ماجرا چه باشد، مهم است. دانشگاه باید بررسی هایش را داشته باشد، اگر به این جمع بندی برای تغییر رسید، ما هم حمایت می‌کنیم.

  گفتم چنین پیشنهادی مطرح است

مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اینکه پیشنهاد تغییر نام دانشگاه از سوی شما بوده و اصلاً چنین طرح پیشنهادی از سوی شما مطرح خواهد شد؟ می‌گوید: من هرگز نگفتم چنین پیشنهادی داشته ام، گفتم، چنین پیشنهادی مطرح است. افراد مسؤول دیگری در این زمینه چنین اظهار نظر کرده اند. این اشتباه در برداشت رسانه‌ها بوده است. من از اساس، مسأله دانشگاه را مسأله نام نمی‌دانم. برایم یک نام به نام دیگری ترجیح ندارد. او درباره اینکه این تغییر نام کمکی به این دانشگاه می‌کند یا نه؟ پاسخ می‌دهد: این نام با نام دیگر تفاوتی ندارد، مهم مأموریت ملی و حاکمیتی این دانشگاه است که همان تربیت معلم است، دانشگاهی با چنین مأموریتی باید مورد اهتمام جدی کل نظام باشد. دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش خواستار تمام شدن این بحث از سوی رسانه‌ها می‌شود.

زهره کهندل