دید و بازدید نوروزی
دید و بازدید چیست و چرا انجام میشود؟
دید و بازدید یعنی رفتن به خانهی خویشاوندان و دوستان و دیدار با آنها. این کار در روزهای نوروز، بیشتر از دیگر روزهای سال انجام میشود. وقتی ما به خانهی پدربزرگ یا مادربزرگ میرویم، یا زمانی که همکلاسیهایمان به خانهی ما میآیند، در واقع داریم دید و بازدید میکنیم.
این رسم قدیمی چند هدف مهم دارد: نخست، اینکه دلهایمان به هم نزدیکتر شود. دوم، اینکه از حال یکدیگر باخبر شویم و اگر کسی مشکلی دارد، بتوانیم به او کمک کنیم. سوم، اینکه سال نو را با شادی و خوشحالی شروع کنیم. برای نمونه، وقتی شما با خاله یا عموی خود دیدار میکنید، آنها از شما میپرسند که در مدرسه چه خبر است و شما هم از کارهای آنها میپرسید.
آداب مهم در دیدارهای نوروزی
برای اینکه دید و بازدید ما خوب و خوشایند باشد، باید چند نکته را رعایت کنیم. نخست اینکه هنگام ورود به خانهی دیگران، با سلام گرم وارد شویم و کفشهایمان را جلوی در بگذاریم. دوم اینکه به بزرگترها احترام بگذاریم و اجازه بگیریم که بنشینیم. سوم اینکه اگر غذایی به ما تعارف کردند، با خوشرویی قبول کنیم، حتی اگر گرسنه نباشیم.
یکی دیگر از آداب مهم، هدیه دادن است. شما میتوانید یک شکلات یا یک شاخه گل به همراه داشته باشید و به صاحب خانه بدهید. همچنین در خانهی آنها، بهتر است به کودکانی که آنجا هستند، توجه کنید و با آنها بازی کنید.
| رفتار درست | رفتار نادرست |
|---|---|
| با سلام و لبخند وارد شدن | بدون سلام و با سر و صدا وارد شدن |
| کمک به پهن کردن سفره یا جمع کردن ظرفها | نشستن و بازی کردن بدون توجه به دیگران |
| قبول کردن خوراکی با تشکر | نه گفتن با بیحوصلگی یا ایراد گرفتن از خوراکی |
چالشهای کوچک در دید و بازدید
پاسخ: بهتر است با مهربانی یک لقمهی کوچک بردارید و بعد از خوردن، تشکر کنید. لازم نیست همهی آن را بخورید، اما بیاحترامی نکنید.
پاسخ: خجالت طبیعی است. میتوانید با یک لبخند ساده شروع کنید و به بچههایی که همسن شما هستند، نزدیک شوید. با آنها دربارهی مدرسه یا کارتونهای مورد علاقهتان حرف بزنید.
پاسخ: معمولاً روزهای اول را به بزرگترهای فامیل اختصاص میدهند و روزهای بعد را به دوستان و آشنایان نزدیک. بعضی خانوادهها هم برنامهی خاصی دارند تا بتوانند با همه دیدار کنند.
نکتههای پایانی:
دید و بازدید نوروزی، فرصتی است برای تازه کردن دوستیها و محکم کردن پیوندهای خانوادگی. با رعایت آداب سادهای مانند سلام کردن، احترام به بزرگترها، کمک به میزبان و پذیرایی با خوشرویی، میتوانیم این روزها را برای خود و دیگران شیرینتر کنیم. یادمان باشد که هدف از این دیدارها، شادی و همدلی است، نه فقط گرفتن عیدی یا خوردن شیرینی. پس در هر دیداری، با دلگرمی شرکت کنیم و لبخند را هدیهی اصلی خود قرار دهیم.