{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

روش‌های آمادگی برای امتحان پایان ترم

ثبت شده در: 1401/02/31 مشاهده: 177     دسته بندی: اطلاعیه ها

1- در حین مطالعه‌ی درس، مضمون اصلی آن را دریابید. در این قسمت درس، بحث به چه موضوعی اشاره دارد؟ چگونه یا در چه مراحلی آن را بیان کرده است؟

2- همراه با خواندن درس به طور مرتب برای خود سوالاتی طرح کنید تا توجه شما به موضوع درس بیشتر جلب شود. بهتر است سوالات به نوعی با مطالب درسی هماهنگی داشته باشد.

3- سوالات طرح شده باید با توجه به اصل مطلب و کلید هر پاراگراف باشند.

4- در هنگام مطالعه در منزل به مطالبی که به نوعی در کلاس علامت زده یا در حاشیه و پاورقی نوشته شده نیز توجه خود را مبذول بدارید.

5- توجه داشته باشید توکل به خدا، آرامش و اعتماد به نفس و پشتکار و برنامه ریزی مهمترین عوامل موفقیت در امتحان است.

6- سعی کنید هرگونه برداشت نا به جا از امتحانات و ناراحتی و انزجار و نفرت از امتحان دادن را از خود دور کنید. زیرا امتحان جزء لاینفک زندگی ماست.

7- روزهای قبل از امتحان هر چیز را که باعث حواس پرتی می‌شود کاملاً کنار بگذارید، زیرا توجه به سایر چیزها باعث از بین رفتن تمرکز شما می‌شود و کاهش تمرکز روی درس خود به خود اضطراب به وجود می‌آورد.

8- آغاز کار مطالعه با یاد خدا و به جا آوردن نماز واجب و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورد.

9- همواره سعی کنید امنیت و آرامش را در خانه فراهم کنید و برای مطالعه یک مکان آرام و بی‌سروصدا را مد نظر قرار دهید.

10- جمع بندی مطالب را با بیان خود؛ بیان کنید تا فراموشی شما کمتر شود.

11- اگر از جزوات و مطالب خارج از کتاب استفاده می‌کنید، دقت کنید که با مطالب موجود در کتاب سازماندهی لازم را داشته باشد تا مطالب مثل حلقه‌های جدا از هم یک زنجیر در نیایند.

12- اوراق امتحانی نوبت‌های گذشته‌ی خود اعم از ترم و نیم ترم و ماهانه و… را مجدداً مرور کنید تا اولاً نوعی مرور کرده باشید و ثانیاً اشتباهاتی را که در آن زمان در آن تکرار کرده اید، مجدداً تکرار نکنید.

13- یک هفته قبل از شروع فصل امتحانات سعی کنید خلاصه‌ی دروس، فیش برداری و فهرست نکات مهم را آماده و در پوشه‌ای جمع آوری کنید.

14- در اتاقی که مطالعه می‌کنید عوامل مزاحم از جمله تلفن ثابت، تلفن همراه، تلویزیون و… را از خود دور نمایید.

15- حتماً وسایل و مکان مطالعه را قبل از مطالعه، مرتب و منظم نمایید. تنها وسایلی را که واقعاً مورد نیازتان است مقابلتان قرار دهید.

16- در خود تمرکز ایجاد نمایید و تمام حواس خود را در جهت مطالعه قرار دهید.

17- هنگام مطالعه خود را به جای معلم قرار دهید و سوالات امتحانی را طرح نمایید.

18- سوالاتی را که قبلاً معلم از شما امتحان گرفته یا در اختیارتان قرار داده است مجددا مرور کنید.

19- پس از یاد گرفتن کامل مطلب، حل تمرین‌های کتاب درسی و برطرف کردن اشکالات، نمونه سؤال‌های امتحانات نهایی یا هماهنگ کشوری را حل کنید. سعی کنید طرز پاسخ گویی به سؤال‌های نهایی را خوب بیاموزید. همچنین با دیدن کلید تصحیح امتحانات نهایی، با روش تصحیح اوراق خوب آشنا شوید.

20- این خطاست اگر فکر کنید سؤال‌های امتحان نهایی سال بعد باید شبیه سال‌های قبل باشد. اخیراً طراحان تلاش می‌کنند، سؤال‌های مفهومی را در قالب‌های جدید و نو طرح کنند. به همین خاطر تأکید می‌کنیم که روی عمیق خوانی و فراگیری دقیق مفاهیم و ریزه‌کاری‌های کتاب درسی تأکید بیشتری داشته باشید.

21- مراقب باشید اگر بدخط هستید و از کارهای نوشتاری مانند حل تمرینات گریزانید، بیش‌تر در معرض بد امتحان دادن و پایین آمدن نمره‌ی معدل قرار دارید.

22- به اشکالات خود حساس باشید. بسیاری از بچه‌ها اشکالات ساده مانند خطای محاسبه، درست نخواندن متن سؤال و… را اشکال نمی‌دانند. آنها بلد نبودن‌های بزرگ را اشکال می‌دانند و بسیاری هم در توهم بلد بودن هستند.

23- تاکیدات معلم در زمان تدریس یا پرسش‌های او را مجددا یادآوری کنید.

24- نمونه سئوالات امتحان سال‌های قبل را تهیه کنید و به بررسی آنها بپردازید تا با نحوه و سبک طرح سئوالات آشنا شوید.

25- برای امتحانات پایان ترم، سؤالات امتحانات کلاسی را دوره کنید و اشتباهات قبلی خود را بررسی کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.

26- اشکالات درسی خود را یادداشت کنید و در روزهای باقیمانده تا امتحانات و در فواصل امتحانات از دوستان و همکلاسی‌ها و اعضای خانواده و در صورت دسترسی از معلم بپرسید و این کار را تا حداکثر شب قبل از امتحان انجام دهید.

27- مطالعه عمیق و دقیق موضوعات درسی و ایجاد ارتباط ذهنی بین مطالب کمک بزرگی به یادگیری بهتر دروس خواهد داشت.