{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

جزئیات آزمون ورودی مدارس دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان (تیزهوشان) و نمونه دولتی سال 99-98

ثبت شده در: 1398/01/7 مشاهده: 163     دسته بندی: اخبار آموزش و پرورش

گاما- دستورالعمل آزمون ورودی مدارس دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان (تیزهوشان) و نمونه دولتی سال 99-98 توسط مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش به استان‌ها ابلاغ شد.

به گزارش گاما به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش دستورالعمل آزمون ورودی مدارس دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان و نمونه دولتی برای پذیرش دانش‌آموز در سال 99-98 را به استان‌ها ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل، در سال جاری مانند سال‌های قبل طراحی سؤالات آزمون در وزارت آموزش‌وپرورش انجام می‌شود و تمامی فرآیندها، اعم از اینترنتی داوطلبان، صدور اقلام پیش از آزمون، چاپ، بسته‌بندی و ارسال دفترچه‌های سؤالات بر اساس حوزه‌بندی و هم‌چنین تصحیح پاسخ برگ‌ها، اعلام نتیجه آزمون و پاسخ‌گویی به درخواست‌های تجدیدنظر، منابع انسانی و فناوری اطلاعات، با نظارت و تأیید مرکز حراست و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان و دفاتر ذی‌ربط معاونت آموزش متوسطه صورت می‌گیرد.

بر این اساس، دانش آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور که متقاضی شرکت در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی می‌باشند، می‌توانند در آزمون جداگانه‌ای که دستورالعمل آن متعاقباً توسط مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور اعلام خواهد شد، شرکت نمایند.

مسئولیت برگزاری دقیق و مطلوب آزمون در استان، بر اساس مفاد این دستورالعمل، به عهده مدیرکل آموزش‌وپرورش استان است.

مهلت ثبت‌نام، زمان توزیع کارت و تاریخ برگزاری آزمون

1- دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی، از طریق سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir در اختیار داوطلبان (داخل و خارج از کشور) قرار می‌گیرد، مشخصات و ظرفیت پذیرش مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی سراسر کشور، هنگام ثبت‌نام قابل‌مشاهده است

2- ثبت‌نام داوطلبان: ثبت‌نام داوطلبان آزمون ورودی پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی، از روز دوشنبه مورخ 98/1/19 تا روز دوشنبه مورخ 98/1/26 از طریق سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir انجام می‌شود.

توجه: تمامی فرآیند ثبت نام به صورت اینترنتی توسط داوطلبان انجام خواهد شد و مدارس محل تحصیل داوطلبان، در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت.

3- کارت ورود به جلسه آزمون (شامل: نام، نام خانوادگی و سایر مشخصات فردی، عکس داوطلب، مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی انتخاب‌شده به ترتیب اولویت و نشانی دقیق حوزه امتحانی)، پنج روز قبل از تاریخ برگزاری آزمون، از طریق سامانه ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

4- آزمون ورودی پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی، رأس ساعت 9 صبح روز جمعه 98/3/31 در سراسر کشور به‌صورت هم‌زمان برگزار می‌شود.

مراحل ثبت نام داوطلبان در آزمون

١- تکمیل نمون برگ اینترنتی تقاضانامه ثبت نام در آزمون: داوطلبان باید ضمن ورود به سامانه ثبت نام، تقاضانامه ثبت نام را تکمیل کنند.
۲- بارگذاری فایل عکس داوطلب: جهت ثبت نام، فایل عکس با ابعاد حداکثر ۳۰۰*۴۰۰ پیکسل در قالب jpg» با زمینه سفید، مربوط به سال جاری دانش‌آموز مورد نیاز است. در صورت استفاده از تصاویر قدیمی یا تصویر فردی غیر از دانش‌آموز شرکت کننده، ضمن محرومیت داوطلب از شرکت در آزمون، ثبت نام وی بی اثر خواهد شد.

3- پرداخت وجه ثبت نام: مبلغ ثبت‌نام 180000 ریال (یکصدهشتاد هزار ریال) می‌باشد. که صرفاً از طریق درگاه اینترنتی سامانه ثبت‌نام دریافت و به حساب درآمد اختصاصی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها واریز خواهد شد. داوطلبان گرامی باید جهت پرداخت وجه ثبت نام، از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب استفاده نمایند.
توجه 1: در صورت واریز وجه ثبت‌نام به صورت مستقیم، از طریق مراجعه به بانک و یا دستگاه‌های خودپرداز، ثبت نام انجام نمی‌شود و وجه واریزی نیز قابل استرداد نخواهد بود.
توجه 2: مبلغ فوق ثابت بوده و به جز این مبلغ دریافت هرگونه وجه تحت هر عنوان ممنوع است.
4- دریافت شماره پیگیری: ضروری است داوطلبان پس از طی مراحل ثبت نام، شماره پیگیری را دریافت نمایند و آن را جهت استفاده‌های بعدی نزد خود نگهداری کنند.

ضوابط و شرایط ثبت نام داوطلبان در آزمون ورودی مدارس دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 99-1389

ضوابط و شرایط عمومی ثبت نام داوطلبان

- داشتن تابعیت ایرانی
توجه: ثبت‌نام اتباع غیرایرانی، تابع بخشنامه شماره 45/5122/340 به تاریخ 97/4/6 مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور است.

ضوابط و شرایط ثبت نام داوطلبان مدارس استعدادهای درخشان

1- داشتن حداقل معدل کل سالانه ۱۹ پایه هشتم در خرداد سال تحصیلی 97- 1396
توجه: دانش‌آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان از شرکت در آزمون ورودی معاف هستند. پذیرش نهایی این دسته از دانش‌آموزان در پایه دهم، منوط به احراز شرایط ادامه تحصیل در پایه نهم سال تحصیلی 98-1397 مدارس استعدادهای درخشان مطابق ماده ۱۵ آیین‌نامه ارزشیابی تحصیلی و تربیتی دوره اول متوسطه مصوب جلسه 16 کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 97/7/4 است.

ضوابط و شرایط ثبت نام داوطلبان مدارس نمونه دولتی

- تمامی دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی 98-1397 در پایه نهم مشغول به تحصیل می‌باشند، مجاز به ثبت نام در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی هستند.
توجه: به استناد بخشنامه شماره ۳۵۸۳ مورخ 95/1/16 ملاک شرکت در آزمون ورودی، کسب حداقل معدل ۱۷ برای فارغ التحصیلان پایه نهم می‌باشد.
- در محدوده‌هایی که امکان ثبت نام در دو واحد آموزشی (دبیرستان‌های نمونه دولتی دوره دوم متوسطه) وجود داشته باشد، دانش‌آموزان می‌توانند در فرم تقاضانامه ثبت‌نام، هر دو اولویت ( اول و دوم) را انتخاب نمایند.
- رقابت علمی برای ورود به هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای نمونه دولتی، در بین دانش آموزان شهر و شهرستان، بدون در نظر نمودن منطقه یا ناحیه خواهد بود.
- دانش‌آموزان عشایری به دلیل کوچ‌رو بودن، در هر منطقه‌ای در سطح استان مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون می‌باشند.

مواد امتحانی، تعداد و ضریب سؤالات آزمون مدارس دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان و نمونه دولتی

1- محتوای آزمون مشتمل بر دو دسته سؤالات «استعداد تحلیلی» و «استعداد تحصیلی» است. 20٪ امتیاز آزمون مربوط به سؤالات «استعداد تحلیلی» و 80٪ آن مربوط به سؤالات «استعداد تحصیلی» است (امتیاز آزمون، از طریق وزن‌دهی به نمره کل استعداد تحلیلی و تحصیلی به نسبت ۲۰٪ و ۸۰٪ محاسبه و به صورت یک عدد بین 33/33 و 100 بیان می‌شود.

2- منابع، تعداد و ضرایب سؤالات آزمون و مدت زمان پاسخ‌گویی به آنها

سؤالات استعداد تحلیلی تعداد سؤال مدت پاسخگویی
استعداد تحلیلی 15 15 دقیقه
نمره کل استعداد تحلیلی 45

 

سؤالات استعداد تحصیلی تعداد سؤال ضریب منابع طرح سؤال مدت پاسخ‌گویی
قرآن و معارف اسلامی 8 2 سؤالات از محتوای تمامی کتاب‌های درسی پایۀ هشتم سال تحصیلی 97-96 و تمامی کتابهای درسی پایه نهم سال 98-97 طراحی خواهد شد. 105 دقیقه
زبان و ادبیات فارسی 15 2
مطالعات اجتماعی 15 1
علوم تجربی 17 2
ریاضیات 20 3
جمع کل 75 نمره کل استعداد تحصیلی: 465

3- سؤالات استعداد تحلیلی به شیوه چهار گزینه‌ای (فقط با یک پاسخ درست به منظور ارزیابی توانایی تحلیل، ریشه یابی، طبقه بندی و سازماندهی مطالب و مباحث گوناگون، طراحی می‌شود. طراحی این سؤالات عمدتا مبتنی بر محتوای کتب درسی نخواهد بود.
4- سؤالات استعداد تحصیلی، به شیوه چهارگزینه‌ای (فقط با یک پاسخ درست) در سطح محتوای کتاب‌های درسی، با تأکید بر سطوح بالای شناختی، تلفيق دانش، مفاهیم و مهارت‌های دو یا چند ماده درسی در برخی از سؤالات، طراحی می‌شود.)

5- سؤالات درس «قرآن و معارف اسلامی» از محتوای مشترک داوطلبان اهل تشیع و تسنن طراحی می‌شود، اما داوطلبان اقلیت‌های دینی رسمی کشور (مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان)، به سؤالات مشترک اقلیت‌های دینی (بر اساس محتوای کتاب تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ویژه اقلیت‌های دینی با کد 119/2 پایه هشتم چاپ سال 1396 و کد 135/2 پایه نهم چاپ سال 1396) پاسخ خواهند داد.
6- به ازای هر پاسخ صحیح، 3 نمره مثبت و به ازای هر پاسخ غلط، 1 نمره منفی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود. برای سؤالات بدون پاسخ، نمره‌ای منظور نخواهد شد.
توجه: چنانچه داوطلب در سؤالی بیش از یک گزینه را علامت زده باشد، 1 نمره منفی برای او منظور خواهد شد.

ظرفیت، ضوابط و شرایط پذیرش دانش‌آموز

1- ظرفیت پذیرش مدارس دوره دوم استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در هر شهرستان با در نظر گرفتن مناطق تحت پوشش، بر اساس پیشنهاد اداره کل آموزش و پرورش استان و با تأیید مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و دفاتر ذیربط معاونت آموزش متوسطه تعیین شده است که در هنگام ثبت نام الکترونیکی از طریق سامانه ثبت نام، به اطلاع داوطلبان می‌رسد.
توجه 1: پس از تعیین ظرفیت و اعلام نتایج هیچ گونه افزایش در تعداد مدارس دوره دوم استعدادهای درخشان و نمونه دولتی یا افزایش در ظرفیت پذیرش آنها، مجاز نیست. 
توجه 2: در مواردی که تعداد داوطلبان شرکت کننده در آزمون، متقاضی یک رشته تحصیلی در هریک از مدارس دوره دوم استعدادهای درخشان و نمونه دولتی، کمتر از حد نصاب مورد نیاز بوده یا نمرات آنان کمتر از حد قابل قبول باشد، به تشخیص مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و دفاتر ذیربط معاونت آموزش متوسطه، اسامی قبول شدگان آن رشته تحصیلی در مدرسه مذکور کمتر از ظرفیت اعلام شده تعیین و با هماهنگی استان و در نظر گرفتن سایر شرایط، حداکثر معادل ظرفیت کاسته شده از آن رشته به ظرفیت پذیرش رشته‌های دیگر افزوده خواهد شد.
2- پذیرش نهایی دانش‌آموز در مدارس دوره دوم استعدادهای درخشان و نمونه دولتی، برای رشته‌های تحصیلی (علوم تجربی، ریاضی- فیزیک و ادبیات و علوم انسانی، شاخه فنی و حرفه‌ای) منوط به کسب شرایط احراز رشته مطابق آیین نامه هدایت تحصیلی است.

توجه: دانش‌آموزان پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان در همان رشته‌ای که پذیرفته شده‌اند، مجاز به ادامه تحصیل می‌باشند.
توجه 2: در صورت عدم احراز شرایط ثبت نام در رشته تحصیلی مورد تقاضای دانش‌آموز مطابق ضوابط هدایت تحصیلی، قبولی داوطلب در آزمون لغو و بی‌اثر خواهد بود.

ضوابط و شرایط پذیرش اختصاصی در مدارس استعدادهای درخشان

1- پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دبیرستان‌های دوره دوم استعدادهای درخشان، صرفا بر اساس رتبه مبتنی بر امتیاز کل آزمون ورودی خواهد بود.
2- با توجه به ضوابط خاص نقل و انتقال در مدارس استعدادهای درخشان ، لازم است داوطلبان، دبیرستان‌های استعدادهای درخشان مورد نظرشان را با توجه به محل سکونت خود در سال تحصیلی 99-1398 و با عنایت به منطقه/ ناحیه آموزش و پرورش محل استقرار مدارس استعدادهای درخشان انتخاب کنند.
3- حوزه امتحانی داوطلبان آزمون، بر اساس منطقه آموزشی محل تحصیل سال تحصیلی 98-1397 آنان تعیین خواهد شد.
توجه: حوزه امتحانی داوطلبان مدارس خارج از کشور بر اساس منطقه محل آزمون در یکی از حوزه‌های امتحانی داخل کشور که توسط داوطلب تعیین می‌شود، خواهد بود.
4- در شهرستان‌هایی که دارای چند دبیرستان دوره دوم استعدادهای درخشان هستند، داوطلبان در انتخاب مدرسه مورد نظر خود در سطح شهرستان، اختیار کامل دارند و هر داوطلب می‌تواند حداکثر سه دبیرستان دوره دوم استعدادهای درخشان (همگی در یک شهرستان واحد) را به ترتیب اولویت در نمون برگ تقاضانامه خود انتخاب نماید. ضمناً، داوطلبان آزمون ورودی دوره دوم متوسطه در اولویت‌های انتخابی خود در زمان ثبت نام در آزمون، صرفاً مجاز به انتخاب یک رشته تحصیلی هستند.
توجه 1: در شهرهایی که دارای چند ناحیه و منطقه می‌باشند ضروری است داوطلبان نسبت به انتخاب دبیرستان‌های مورد نظر در نواحی و مناطق همجوار اقدام نمایند. ضمناً بعد از قبولی داوطلب در رشته مورد تقاضا، انتقالی ممنوع می‌باشد.
توجه 2: در صورت انتخاب مدارس شهرهای مختلف یک استان با رشته‌های تحصیلی متفاوت در اولویت‌های سه گانه فقط شهر، مدرسه و رشته‌ای که به عنوان اولویت اول انتخاب شده است، ملاک قبولی یا عدم قبولی داوطلب خواهد بود.

ضوابط و شرایط پذیرش اختصاصی در مدارس نمونه دولتی

1- مطابق با تبصرة یک ماده ۱۱ از دستورالعمل اجرایی مدارس نمونه دولتی گزینش دانش آموزان در آزمون ورودی دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه در رشته‌های نظری و یا هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، بر اساس میانگین امتیاز کل آزمون ورودی و معدل کتبی ارزشیابی نوبت دوم پایه نهم به نسبت مساوی (۵۰٪ امتیاز کل آزمون ورودی و ۵۰٪ معدل کتبی ارزشیابی نوبت دوم پایه نهم) خواهد بود.
توجه: مطابق با تبصرة یک ماده ۱۱ از دستورالعمل اجرایی مدارس نمونه دولتی به شماره ۲۲۷۱۹۵ مورخ 90/10/10  ملاک محاسبه امتیاز تراز شده بر اساس معدل کتبی ارزشیابی نوبت دوم حداقل ۱۷ می‌باشد.
2- ده درصد (٪۱۰ ) از پذیرش دبیرستان‌های نمونه دولتی دوره دوم متوسطه و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای نمونه دولتی، در صورت وجود داوطلب، به دانش‌آموزان شاهد تعلق دارد. دانش‌آموزان با شرایط زیر، به ترتیب اولویت می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند:
الف) اولویت اول: فرزندان شاهد
ب) اولویت دوم: فرزندان جانباز ۵۰ درصد به بالا و آزادگان با بیش از ۳ سال سابقه اسارت
ج) اولویت سوم: فرزندان جانباز ۲۵ درصد تا ۴۹ درصد و آزادگان با بیش از ۶ ماه سابقه اسارت
د) اولویت چهارم: فرزندان جانباز زیر ۲۵ درصد و آزادگان با کمتر از ۶ ماه سابقه اسارت.

توجه 1: متقاضی استفاده از سهمیه شاهد در مدارس نمونه دولتی می‌بایست در نمون برگ ثبت نام اولویت خود را مشخص نماید.
توجه 2: دانش آموزان سهمیه شاهد با توجه به اولویت‌های فوق به شرط کسب حداقل هفتاد درصد امتیاز کل آخرین فرد پذیرفته (۵۰٪ امتیاز کل آزمون ورودی و ۵۰٪ معدل کتبی ارزشیابی نوبت دوم پایه نهم) شده مدرسه مورد تقاضای خود پذیرش می‌شوند.

توجه 3: در صورت عدم احراز سهمیه شاهد در رشته تحصیلی مورد تقاضای دانش‌آموز مطابق ضوابط، قبولی داوطلب لغو و بی‌اثر خواهد بود.
توجه 4: به مدارک ارائه شده پس از مهلت ثبت نام ترتیب اثر داده نخواهد شد.

در اجرای ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی مدارس نمونه دولتی به شماره ۲۲۷۱۹۵ مورخ 90/10/10 ادارات کل آموزش و پرورش استانها می‌توانند نسبت به تعیین سهمیه روستایی اقدام و به دفاتر ذیربط پیشنهاد نمایند.
۴- قبولی در آزمون ورودی دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه نمونه دولتی اختصاص به منطقه برگزاری آزمون داشته و دانش‌آموزانی که در آزمون یک مدرسه پذیرفته شده‌اند، مجاز به ثبت نام در دیگر مدارس نمونه دولتی نخواهند بود.
5- مطابق ماده ۱۸ دستورالعمل اجرایی مدارس دوره دوم متوسطه نمونه دولتی و تبصره آن در خصوص برگزاری آزمون جایگزینی و تکمیل ظرفیت پایه‌های میانی مدارس نمونه دولتی اقدام گردد.

ضوابط و نحوه نقل و انتقال دانش‌آموز

1- داوطلبانی که پس از زمان ثبت نام یا پس از زمان برگزاری آزمون ورودی، به هر دلیل تصمیم می‌گیرند در سال تحصیلی 99-1398 در شهرستانی غیر از شهرستان محل سکونت فعلی اقامت کنند، تنها در صورت قبولی در یکی از مدارس انتخاب شده خود در شهرستان مبدأ و دارا بودن امتیاز کف قبولی مدرسه شهرستان مقصد و در صورت داشتن ظرفیت خالی، با کسب موافقت اداره کل آموزش و پرورش استا‌ن‌های مبدأ و مقصد، مجاز به انتقال و ثبت نام در سایر مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی (در شهرستان یا استان دیگر) خواهند بود.
توجه 1: انتقال دانش‌آموزان پذیرفته شده مدارس نمونه دولتی تا پایان دوره تحصیلی به مدارس استعدادهای درخشان ممنوع است. 
توجه 2: انتقال دانش آموزان در مدارس نمونه دولتی مطابق ضوابط خاص خود می‌باشد.
توجه 3: لازم است نامه‌های اعلام موافقت اداره کل آموزش و پرورش استان‌های مبدأ و مقصد دانش‌آموزان انتقال یافته، در انتهای دفتر آمار دانش آموزی مدرسة مقصد، صحافی و پلمپ شود.
۲- در مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی (به جز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در داخل یک شهرستان در دوره دوم متوسطه (حتی در صورت دارا بودن امتیاز کف قبولی مدرسه مقصد) انتقال دانش‌آموز در سال اول پذیرش، ممنوع است. لازم است داوطلبان مدارس استعدادهای درخشان ضمن دقت کافی به این موضوع، نسبت به انتخاب دبیرستان‌های مورد نظر بر اساس اولویت اقدام نمایند.

ضوابط تصحیح پاسخ نامه‌ها، اعلام نتیجه و ثبت نام قبول شدگان

دفترچه سوالات و کلید تصحیح آزمون، به همراه نحوه محاسبه امتیاز آزمون داوطلبان، حداکثر یک هفته پس از برگزاری آزمون، در پایگاه اینترنتی (به نشانی azmoon.medu.ir) منتشر می‌شود.

توجه ۱: چنانچه بنا به ملاحظات فنی و کارشناسی، سؤال یا سؤالاتی در کلید آزمون حذف شود، محاسبه نمره آزمون استعداد تحصیلی و تحلیلی برای تمامی داوطلبان (اعم از آن که به آن سؤال پاسخ درست یا نادرست داده باشند یا اصلاً پاسخ نداده باشند، بدون در نظر گرفتن نمره آن سؤال یا سؤالات، به صورت یکسان انجام خواهد شد. لازم به ذکر است حذف احتمالی سؤال یا سؤالات، تأثیری در سهم درصدی آزمون استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی در امتیاز کل آزمون (موضوع بند ۱ بخش «هـ» نخواهد داشت.
توجه ۲: فهرست اسامی پذیرفته شدگان آزمون ورودی مدارس دوره دوم استعدادهای درخشان و نمونه دولتی که به تأیید و مهر مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و دفاتر ذیربط معاونت آموزش متوسطه رسیده است، باید از طریق اداره کل آموزش و پرورش استان به این مدارس ارسال و در انتهای دفتر آمار سال تحصیلی 99-1398 درج و صحافی شود.
2- هیچ فهرست ذخیره‌ای برای دبیرستان‌های دوره دوم استعدادهای درخشان اعلام نخواهد شد.
3- فهرست ذخیره برای دبیرستان‌های دوره دوم مدارس نمونه دولتی عنداللزوم با هماهنگی و تایید دفاتر ذیربط معاونت آموزش متوسطه اعلام خواهد شد.
4- برای تمامی داوطلبانی که در آزمون پذیرفته نشده‌اند، حداکثر یک هفته پس از اعلام نتیجه آزمون، کارنامه عدم قبولی شامل تعداد پاسخ‌های صحیح و غلط، نمره مکتسبة هر ماده درسی، امتیاز کل آن داوطلب و امتیاز آخرین فرد پذیرفته شده در مدارس مورد تقاضای او صادر می‌شود.
توجه: برای پذیرفته شدگان آزمون، کارنامه صادر نخواهد شد.
۵- کارگروه برگزاری آزمون استان موظف است نماینده را به منظور دریافت، و رسیدگی به اعتراضات موردی مربوط به حوزه‌های اجرایی در استان تعیین نموده و مراتب را به نحو مناسب به اطلاع داوطلبان و اولیای آنان برساند. دریافت درخواست‌های تجدید نظر در نتیجه آزمون، به صورت متمرکز و از طریق سامانه مربوط انجام می‌شود.
۶- در صورت شرکت هم زمان دانش آموزان همزاد (دوقلو یا بیشتر، هم جنس یا غیرهمجنس) در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی و پذیرش یکی از آنان، دیگری فقط به شرط کسب حداقل هشتاد درصد امتیاز آزمون آخرین فرد پذیرفته شده، در مدرسه مورد تقاضا می‌تواند بر اساس اولویت‌های انتخابی خود، مازاد بر ظرفیت پیش بینی شده، ثبت نام نماید.
توجه 1: اولویت‌ها و نوع مدرسه انتخابی دانش آموزان هم جنس موضوع این بند، می‌بایست مشابه یکدیگر باشند. 
توجه ۲: اگر یکی از همزادان در ردیف پذیرفته شدگان آزمون قرار گیرد. امکان قبولی سایر همزادان در اولویت‌های انتخابی خود و یا بهبود اولویت‌های انتخابی وی به شرطی فراهم می‌شود که امتیاز کف مدرسه قبولی جدید همزاد دیگر، بالاتر از امتیاز کف مدرسه محل قبولی همزاد اول نباشد.
توجه 3: به منظور بررسی و اعمال تسهیلات پذیرش دانش‌آموزان همزاد (در صورت خود اظهاری)، پیش از اعلام نتیجه آزمون، امتیاز دانش آموزان همزاد بررسی شده و در صورت دارا بودن حداقل امتیاز لازم، نام ایشان نیز مازاد بر ظرفیت پیش بینی شده، در فهرست پذیرفته شدگان اعلام می‌شود.

مهلت ثبت نام پذیرفته شدگان مدارس دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان و نمونه دولتی، حداکثر تا اول شهریور ماه ۱۳۹۸ خواهد بود.

امور مالی آزمون

1- تأمین هزینه‌ها (نظیر خرید مواد مصرفی و پذیرایی، قراردادها و...) و پرداخت حق الزحمه عوامل برنامه ریزی و اجرایی آزمون‌ها در استان، از محل درآمد آزمون انجام می‌شود.
2- محاسبه و پرداخت مبالغ حق الزحمه عوامل اجرایی آزمون ورودی، بر اساس شیوه نامه شماره 31521/104 به تاریخ 93/2/28 مجاز است.
3- پس از انجام هزینه‌های موضوع بندهای ۱ و ۲، از آنجا که این درآمد مربوط به فعالیت‌های مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و معاونت آموزش متوسطه است، مقتضی است مازاد درآمد باقی‌مانده با نظارت مراکز مربوط و معاونت آموزش متوسطه در حوزه ستادی و با اولویت تسویه مطالبات معوق فعالیت‌های موضوع مذکور در استان، هزینه گردد.

سمپاد مهارتی

در سال تحصیلی 99-1398 در استان‌های البرز، زنجان، خراسان رضوی، سمنان، خوزستان، همدان و یزد سمپاد مهارتی راه اندازی می‌گردد و از بین داوطلبان متقاضی سمپاد مهارتی، با توجه به ضوابطی که متعاقبا از طریق پایگاه اینترنتی azmoon.medu.ir‌ اعلام خواهد شد در رشته‌های فنی و حرفه‌ای، پذیرش انجام می‌پذیرد.
توجه: مدارس مجری، رشته‌های تحصیلی و ظرفیت پذیرش، به استان‌های مذکور متعاقبا اعلام خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر، به پایگاه اینترنتی azmoon.medu.ir مراجعه شود. ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها موظف هستند شماره تلفن مشخصی جهت پاسخگویی به داوطلبان و خانواده‌های آنان اعلام نمایند.