{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

راهنمای ثبت نام در سنجش هوش ورودی پایه هفتم مدارس تیزهوشان

ثبت شده در: 1397/03/21 مشاهده: 92     دسته بندی: اخبار آموزش و پرورش

الف) سنجش و پذیرش دبیرستان‌های دوره اول استعدادهای درخشان

به منظور شناسایی و جذب دانش آموزان مستعد جهت ادامه تحصیل در دبیرستان‌های دوره اول استعدادهای درخشان و در راستای اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، سنجش و پذیرش دانش آموز در این مدارس برای سال تحصیلی 98-97 مطابق مفاد ذیل انجام می شود. به داوطلبان گرامی توصیه می‌شود مطالب را با دقت مطالعه کرده و با اطلاع کامل، نسبت به ثبت نام و شرکت در سنجش مذکور اقدام نمایند.

توجه: دانش آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور نیز می‌توانند در سنجش و پذیرش دبیرستان‌های دوره اول استعدادهای درخشان شرکت نمایند.

ب) مهلت ثبت نام، زمان توزیع کارت و تاریخ برگزاری سنجش

1- دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در فرایند سنجش، از طریق سامانه ثبت نام به نشانی http://hoosh.medu.ir در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. مشخصات مدارس استعدادهای درخشان، هنگام ثبت نام قابل مشاهده خواهد بود.

2- ثبت نام داوطلبان:
ثبت نام داوطلبان، از روز شنبه 97/03/19 تا روز پنجشنبه 97/03/24 از طریق سامانۀ ثبت نام انجام خواهد شد.

تبصره: تمامی مراحل اعم از ثبت نام، دریافت کارت ورود به جلسه، مشاهده نتیجه، ثبت درخواست تجدید نظر و دریافت پاسخ آن، به صورت اینترنتی خواهد بود. در نتیجه، همه مراحل به شیوه غیر حضوری توسط داوطلبان انجام می‌شود و مدارس محل تحصیل داوطلبان، در این خصوص مسئولیتی ندارند.

3- کارت ورود به جلسه (شامل: نام، نام خانوادگی و سایر مشخصات فردی، عکس داوطلب، نام مدارس استعدادهای درخشان انتخاب شده به ترتیب اولویت و نشانی دقیق حوزه سنجش)، یک هفته قبل از زمان سنجش، از طریق سامانه ثبت نام در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

تبصرہ: شرکت داوطلبان در جلسه سنجش، بدون ارائه کارت ورود به جلسه، اکیداً ممنوع است.

4- زمان انجام سنجش برای دانش آموزان داخل و خارج از کشور ساعت 9 صبح روز جمعه 97/05/05 به صورت همزمان در سراسر کشور خواهد بود.

پ) مراحل ثبت نام داوطلبان

1- تکمیل تقاضانامه ثبت نام: داوطلبان باید ضمن ورود به سامانه ثبت نام به نشانی http://hoosh.medu.ir، نسبت به تکمیل تقاضانامه ثبت نام اقدام نمایند.
2- بارگذاری فایل عکس داوطلب: جهت ثبت نام، فایل عکس با ابعاد استاندارد (پهنا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ و ارتفاع ۳۰۰ تا 400 پیکسل) در قالب «jpg» با زمینه سفید، مربوط به سال جاری دانش‌آموز مورد نیاز است. در صورت استفاده از تصاویر قدیمی یا تصویر فردی غیر از دانش آموز شرکت کننده، ضمن محرومیت داوطلب از شرکت در آزمون، ثبت نام وی بی اثر خواهد شد.
3- پرداخت وجه ثبت نام: مبلغ ثبت نام 150000 ریال (یکصد و پنجاه هزار ریال) است که صرفاً از طریق سامانه ثبت نام، دریافت خواهد شد. داوطلبان گرامی باید جهت پرداخت وجه ثبت نام، از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب استفاده نموده و رمز دوم پرداخت اینترنتی را در اختیار داشته باشند.

تبصره 1: در صورت واریز وجه ثبت نام به صورت مستقیم، از طریق مراجعه به بانک و یا دستگاه‌های خودپرداز، ثبت نام انجام نمی‌شود و وجه واریزی نیز قابل استرداد نخواهد بود.
تبصره 2: مبلغ فوق ثابت بوده و به جز این مبلغ، دریافت هرگونه وجه تحت هر عنوان ممنوع است.

- دریافت شماره پیگیری: داوطلبان باید پس از طی مراحل فوق، حتما شماره پیگیری ثبت نام را دریافت نمایند و آن را جهت استفاده‌های بعدی نزد خود نگه داری کنند.

ت) ضوابط و شرایط ثبت نام داوطلبان

1- داشتن تابعیت ایرانی

تبصره: ثبت نام اتباع غیر ایرانی، تابع بخشنامۀ شمارۀ 340/5309/42 به تاریخ 19 تیر 96 مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور است.

2- کسب مقیاس «خیلی خوب» در تمامی دروس در نوبت دوم پایۀ پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 96-95 و کسب مقیاس «خیلی خوب» در تمامی دروس در نوبت دوم پایۀ ششم در سال تحصیلی 97-96

تبصرۀ 1: شایستگی‌های عمومی دانش‌آموز نیز همانند مواد درسی محسوب می‌شود.
تبصرۀ 2: با توجه به این که مراحل ثبت‌نام به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود، مسئولیت صحت مندرجات در تقاضانامۀ ثبتنام به طور کامل برعهدۀ داوطلب است و در صورت مغایرت، قبولی داوطلب در پذیرش لغو و بی‌اثر خواهد بود.

ث) ویژگی‌های ابزار سنجش

محتوای این سنجش، «هوش»، «استعداد» و «خلاقیت» است که ابزار آن توسط متخصصان مربوط طراحی می‌شود.

ج) ضوابط و شرایط پذیرش دانش آموز

1- پذیرش دانش آموزان برای ورود به دبیرستان‌های دوره اول استعدادهای درخشان، صرفاً براساس سنجش داوطلبان خواهد بود.

2- لازم است که داوطلبان، دبیرستان‌های استعدادهای درخشان مورد نظر خود را با توجه به محل سکونتشان در سال تحصیلی 98-97 و با عنایت به منطقه/ ناحیه آموزش و پرورش محل استقرار مدارس استعدادهای درخشان انتخاب کنند.

تبصرہ: حوزه اجرای سنجش داوطلبان، براساس منطقه آموزشی محل تحصیل آنان در سال تحصیلی 97-96 تعیین خواهد شد. داوطلبان مدارس ایرانی خارج از کشور هم باید در حوزه سنجش داخل کشور حاضر شوند.

3- در شهرستان‌هایی که دارای چند دبیرستان دوره اول استعدادهای درخشان هستند، داوطلبان در انتخاب مدرسه مورد نظر خود در سطح شهرستان، اختیار کامل دارند و هر داوطلب می‌تواند حداکثر سه دبیرستان دوره اول استعدادهای درخشان (هر سه در یک شهرستان واحد) را به ترتیب اولویت در تقاضانامه ثبت نام خود انتخاب نماید.

تبصره: در صورت انتخاب مدارس شهرهای مختلف یک استان در اولویت‌های سه گانه، فقط شهر و مدرسه ای که به عنوان اولویت اول انتخاب شده، ملاک پذیرش یا عدم پذیرش داوطلب خواهد بود سنجش داوطلبان مدارس ایرانی خارج از کشور، صرفا در حوزه‌های سنجش داخل کشور انجام خواهد شد.

- در صورت شرکت همزمان دانش آموزان همزاد (دو قلو یا بیشتر، همجنس یا غیرهمجنس) در سنجش ورودی مدارس استعدادهای درخشان و پذیرش یکی از آنان، دیگری فقط به شرط کسب حداقل هشتاد درصد امتیاز پذیرش آخرین فرد پذیرفته شده، می‌تواند بر اساس اولویت‌های انتخابی خود، مازاد بر ظرفیت پیش بینی شده، در مدارس استعدادهای درخشان ثبت نام نماید.

تبصره 1: اولویت‌های انتخابی دانش آموزان همجنس موضوع این بند، می‌بایست لزوماً مشابه یکدیگر باشند.

تبصره 2: اگر یکی از همزادان همجنس در ردیف پذیرفته شدگان قرار گیرد، امکان قبولی سایر همزادان در اولویت‌های انتخابی خود و یا بهبود اولویت‌ها به شرطی فراهم می‌شود که امتیاز کف مدرسه قبولی جدید همزاد دیگر، بالاتر از امتیاز کف مدرسه محل قبولی همزاد اول نباشد.

تبصره 3: به منظور بررسی و اعمال تسهیلات پذیرش دانش آموزان همزاد، امتیاز دانش آموزان همزاد پیش از اعلام نتیجه بررسی شده و در صورت دارا بودن حداقل امتیاز لازم، نام ایشان نیز مازاد بر ظرفیت پیش بینی شده، در فهرست پذیرفته شدگان اعلام می‌شود.

چ) اعلام نتیجه و ثبت نام پذیرفته شدگان

1- اسامی پذیرفته شدگان دبیرستان‌های دوره اول استعدادهای درخشان، تا نیمه شهریور ماه و از طریق سامانه http://hoosh.medu.ir اعلام می‌شود.

تبصره: پذیرش در پایه هفتم دبیرستان‌های دوره اول استعدادهای درخشان لزوماً به منزله ورود بدون سنجش مجدد به دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه نیست و تحصیل این دانش آموزان در دوره دوم متوسطه، تابع ضوابط خاص می‌باشد.

2- هیچ فهرست ذخیره‌ای برای دبیرستان‌های دوره اول استعدادهای درخشان اعلام نخواهد شد.

3- همزمان با اعلام نتیجه، نشانی دقیق دبیرستان‌های دوره اول استعدادهای درخشان، تاریخ مراجعه و مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام پذیرفته شدگان اطلاع رسانی می‌شود. مهلت ثبت نام پذیرفته شدگان دبیرستان‌های دوره اول استعدادهای درخشان، تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۷ خواهد بود.

4- تأکید می‌شود، هیچ گونه سنجش دیگری برای پذیرش دانش آموز (از جمله پذیرش تکمیل ظرفیت میان پایه و...) در مدارس استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی 98-97 برگزار نمی‌شود.

ح) ضوابط و نحوه نقل و انتقال پذیرفته شدگان

1- داوطلبانی که بعد از زمان ثبت نام یا بعد از پذیرش، به هر دلیل تصمیم می‌گیرند در سال تحصیلی 98-97 در شهرستانی غیر از شهرستان محل سکونت فعلی اقامت کنند، تنها در صورت پذیرش در یکی از مدارس انتخاب شده خود در شهرستان مبدأ و دارا بودن امتیاز پذیرش مدرسه شهرستان مقصد، با کسب موافقت اداره کل آموزش و پرورش استان‌های مبدأ و مقصد، مجاز به انتقال و ثبت نام در سایر مدارس استعدادهای درخشان در شهرستان یا استان دیگر خواهند بود.

2- در سال اول پذیرش، انتقال دانش آموز بین مدارس استعدادهای درخشان در داخل یک شهرستان در دوره اول متوسطه (حتی در صورت دارا بودن امتیاز پذیرش مدرسه مقصد)، اکیداً ممنوع است. با توجه به این موضوع، لازم است داوطلبان گرامی در انتخاب دبیرستان‌های مورد نظر نهایت دقت را داشته باشند.

3- انتقال دانش آموزان پذیرفته شده دوره اول در سال تحصیلی 98-97 در سنوات و پایه‌های بالاتر (تا پایان دوره اول متوسطه) نیز تنها در صورت دارا بودن امتیاز پذیرش مدرسه مقصد و موافقت اداره کل استان‌های مبدأ و مقصد امکان پذیر خواهد بود.

خ) سایر موارد

1- به اطلاع می‌رساند که مدارس استعدادهای درخشان فاقد امکانات خوابگاهی و شبانه روزی هستند. ضمناً، تحصیل دانش آموزان پذیرفته شده در مدارس استعدادهای درخشان طبق مصوبه هیئت امنای سمپاد، مستلزم پرداخت حق الثبت به میزان ۵۰ درصد شهریه مصوب مدارس غیردولتی شهرستان مربوط است (رقم مصوب حق الثبت قابل پرداخت، هر ساله از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان اعلام خواهد شد).

2- دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان حداکثر تا 42 ساعت در هفته در مدرسه حضور دارند. هزینه فعالیت‌های فوق برنامه این مدارس بر اساس آیین نامه نحوه ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه در مدارس دولتی (مصوب جلسه 620 مورخ 77/2/3 شورای عالی آموزش و پرورش) محاسبه و دریافت خواهد شد.