حذف آزمون از مدارس تیزهوشان به معنای حذف این نوع مدارس نیست

ثبت شده در 24 بهمن 96     دسته بندی : اخبار آموزش و پرورش

گاما- وزیر آموزش وپرورش در جلسه شورای سیاست گذاری مدارس غیردولتی، حذف آزمون از مدارس تیزهوشان رابه معنای حذف این مدارس ندانست و گفت: برگزاری هرگونه آزمون و شبه آن در مدارس غیردولتی ممنوع است.

به گزارش گاما به نقل از مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز سید محمد بطحایی در بیست و دومین جلسه شورای سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت مركزی مدارس و مراكز غیردولتی در ساختمان شهید رجایی، همكاری و همراهی شورای سیاست گذاری مدارس غیردولتی با مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش را مطلوب دانست واظهار كرد: اجرایی كردن مصوبه شورای عالی آموزش وپرورش درخصوص حذف آزمون از دوره ابتدایی با مخالفت برخی افراد مواجه شد كه این امر طبیعی و قابل پیش بینی بود، زیرا همواره هرگونه تغییروتحول با مقاومت بخش هایی از بدنه یك مجموعه مواجه خواهد شد.

وی افزود: یك میلیون دانش آموز پایه ششم ابتدایی داریم كه قریب 350 هزار نفر از آنان درگیر برگزاری آزمون ها جهت آمادگی شركت در آزمون ورودی تیزهوشان و دانش آموزان از پایه دوم و سوم ابتدایی آماده آزمون می شوند، هستند به طوری كه یك دانش آموز 8 یا 9 ساله در یك سال 16 بار در آزمون های آمادگی كه توسط مؤسسات خارج از آموزش وپرورش برگزار می شود شركت می كند، 250 هزار نفر از آنان در آزمون شركت می كنند و تنها 15 هزار نفر پذیرفته می شوند واین تبعات سنگینی را در برخواهد داشت.

بطحایی ادامه داد: در پژوهشی كه درخصوص كوله پشتی دانش آموزان ابتدایی صورت گرفته، وزن كیف یك دانش آموز پایه چهارم حدود 8 كیلو و 800 گرم است كه از این مقدار 5 كیلو و 200 گرم آن را وزن كتاب های كمك درسی تشكیل می دهد و این امر ناشی از برگزاری آزمون هاست.

وی تصریح كرد: حذف آزمون از ورودی پایه هفتم به معنی حذف مدارس تیزهوشان نیست، بلكه آزمون مدارس تیزهوشان نیز شامل مصوبه اخیر حذف آزمون می شود؛ بنابراین مدارس تیزهوشان را داریم، اما آزمون نداریم و دانش آموزان با استعدادهای متنوع از طریق اجرای طرح هایی مانند طرح شهاب، شناسایی و تقویت می شوند.

وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان كرد: برگزاری هرگونه آزمون و شبه آزمون در مدارس غیردولتی ممنوع است و پذیرش دانش آموز در این نوع مدارس در صورتی كه متقاضی بیش از ظرفیت برخی مدارس باشد باید با توجه به اولویت هایی مانند: 1-تحصیل دانش آموز درپایه پایه ششم در همان نوع مدرسه 2- سكونت در محدوده مدرسه 3- ثبت نام در موعد مقرر 4- گفتگو با والدین و بررسی وضعیت تحصیلی دانش آموز در پایه های 5،4 و 6 صورت گیرد.