{{ (unreadNum > 99)? '+99' : unreadNum }}
اعلان ها
اعلان جدیدی وجود ندارد!
{{ number }}

پربازدیدها: #{{ tag.title }}

استانی شدن بودجه آموزش و پرورش از سال آینده / ۳۳ درصد مدارس کشور کمتر از ۱۰ دانش‌آموز دارند

ثبت شده در: 1396/08/12 مشاهده: 60     دسته بندی: اخبار آموزش و پرورش

گاما- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش از استانی شدن بودجه این وزارتخانه از سال 97 خبرداد و گفت: عملیاتی شدن این موضوع نیازمند تمهید زیر ساخت‌هاست و در این خصوص کارگروهی از متخصصان بودجه‌ای استان‌ها تشکیل داده‌ایم.

به گزارش گاما به نقل از خبرگزاری فارس، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی 2 روزه معاونین توسعه مدیریت و پشتیبانی ادارات کل آموزش و پرورش که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، از تلاش‌ها برای تفویض اختیار کامل به آموزش و پرورش در بحث بودجه‌ای خبر داد و اظهار داشت: افزایش انگیزه، ایجاد تعامل و مدیریت اعتبارات، سه عامل استانی کردن بودجه بر اساس برنامه ششم توسعه است.

وی از استانی شدن بودجه آموزش و پرورش از سال 97 خبرداد و تصریح کرد: علمیاتی شدن این موضوع نیازمند تمهید زیر ساخت‌ها و مقدماتی است و ما در این خصوص کارگروهی از متخصصان بودجه‌ای استان‌ها تشکیل داده‌ایم.

الهیار تغییر رویکرد از انفعالی به مطالبه‌گری در آموزش و پرورش برای جذب منابع مالی را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل آموزش و پرورش که از سال‌های گذشته همواره وجود داشته است موضوع کسری بودجه است به طوری که این مسئله دائما شاخص‌های عملکردی آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: متمرکز شدن بر روی معلول‌ها به جای علت‌یابی، معضلی است که کسری بودجه در آموزش و پرورش راه همواره تشدید کرده است و این کمبود بودجه هیچگاه حد و مرزی برایش تعیین نشده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از 8 برابر شدن بودجه آموزش و پرورش در 10 سال اخیر خبر داد و اظهار کرد: در حالی که آمار دانش‌آموزان تقریباً ثابت بوده است اما 8 برابر شدن بودجه، کسری‌ها را جبران نکرده است و این موضوعی است که باید در آموزش و پرورش به آن پرداخته شود و علل آن مشخص و رفع شود.

وی عدم تعادل و توازن بین پیش‌بینی‌ها و مصرف (هزینه) را یکی از علل کسری بودجه بر شمرد و افزود: تاکنون کمبود بودجه علت‌یابی نشده است و علی‌رغم افزایش‌های سالانه، عمق کسری‌ها بیشتر شده است و این امر باعث شده تا آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مصرفی قلمداد شود و در نتیجه تعاملات بین این دستگاه با سایر نهادها و دولت کاهش یابد.

الهیار، شناسایی محرک‌های ایجاد هزینه برای رفع کسری بودجه را ضروری دانست و عنوان کرد: آنچه باعث تحریک هزینه می شود در بودجه تأثیر منفی دارد بنابراین باید نرخ نیازها تعیین شود.

وی ساختار نیروی انسانی، محتواهای آموزشی، روش‌های یاددهی  ـ یادگیری، را محرک هزینه‌ها برشمرد و اظهار داشت: هرگونه طرح و برنامه و تغییرات در محتواهای آموزشی، بار مالی را بر آموزش و پرورش تحمیل می‌کند بنابراین ضروری است در جمع مراکز و مراجع تصمیم ساز کارشناسان مالی نیز حضور داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی با اشاره به وجود 730 منطقه آموزش و پرورش در سطح کشور، خاطر نشان کرد: 15 درصد از مناطق آموزش و پرورش زیر 2500 نفر، 17 درصد بین 2500 تا 5000 نفر، 36 درصد از مناطق بین 5 هزار تا 50 هزار نفر، 8 درصد 50 تا 100هزار نفر و 2 درصد بالای 200 هزار نفر، دانش‌آموز دارند.

وی، ایران را یکی از معدود کشورهایی دانست که دارای مدارس کوچک است و افزود: 110 مدرسه تنها دارای یک دانش آموز است و 5 هزار مدرسه کمتر از 10 نفر دانش‌آموز دارد، بنابراین 33 درصد مدارس کمتر از یکصد دانش آموز و 67 درصد از مدارس آمار دانش آموزان‌شان بالاتر از یکصد نفر است.

الهیار، اصلاح محرک‌های هزینه را لازمه رفع کسری بودجه برشمرد و عنوان کرد: کاهش آمار دانش‌آموز و افزایش بازنشستگان، پنجره‌های طلایی است که باید با برنامه‌ریزی اقتصاد آموزش و پرورش را احیای کسری بودجه را برای همیشه مرتفع کرد.

وی ادامه داد: تغییر نگاه و رویکرد بودجه ای آموزش و پرورش از انفعالی به مطالبه گری، شناسایی منافذ هدررفت منابع مالی، شناسایی روش‌های ارتقای بهره‌وری، درونی کردن اقتصاد آموزش و پرورش، اصلاح الگوهای منابع انسانی،‌ تعریف نرم‌های کلاسی و تفویض اختیار و تمرکززدایی از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش برای حل مشکل کسری بودجه است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: ایجاد اتاق فکر در معاونت مذکور، انجام پژوهش در قطب های استانی ، ایجاد کمیته اقتصادی، ظرفیت‌سازی، جذب اقتصاددانان در آموزش و پرورش، تشدید نظارت برعملکرد بودجه‌ای و تشکیل کمیته بررسی برنامه ششم توسعه از برنامه هایی است که در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.